Windows 8 folket, har ni haft några kompatibilitetsproblem?

Permalänk
Medlem

Sony Vegas Pro vill inte fungera för mig, alla effekter görs på halva skärmen och den renderar fyrkanter...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Mission critical och Windows client känns inte som en helt naturlig koppling, men det får mig att fundera över 2012 R2. På jobbet lever jag med en massa utvecklare som fått access till 8.1 rtm över msdn, är det något särskilt som var problem?

Och på det ämnet, så har ms fortfarande lite jobb kvar när det gäller kombinationen Hyper-v + virtuella nätverkskort (och egna virtuella switchar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag ska dock invända lite där. En hel del, vad jag märkt, av det "klassiska" är fördummat och inflyttat i "Modern UI", som inställningarna för nätverk och bluetooth t.ex.
Att byta credentials på skolans trådlösa nätverk höll på att göra mig galen, jag hittade inte ens hur man gjorde utan det löste sig själv när jag blåste burken och bytte från 8.1 Preview till RTM.
Samma med parningen av min mobil över bluetooth, fick inte ordning på det förrän jag installerat om och nollat allt.
Hoppas det inte händer igen

De finns faktiskt där , samma med alla nätinställningar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Mission critical och Windows client känns inte som en helt naturlig koppling, men det får mig att fundera över 2012 R2. På jobbet lever jag med en massa utvecklare som fått access till 8.1 rtm över msdn, är det något särskilt som var problem?

Och på det ämnet, så har ms fortfarande lite jobb kvar när det gäller kombinationen Hyper-v + virtuella nätverkskort (och egna virtuella switchar).

Vad är det som inte fungerar när det gäller nätverket?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Det 8 gör så mycket bättre än allt annat är sök-funktionen. Windows+"kont"+enter så är man inne i kontrolpanelen.

Jag hatade w8 tills jag lärde mig kortkommandot win+d (tog 1 dag för mig att bli tillräckligt irriterad för att hitta lösningen), men efter det är det en kärlekshistoria. Jag upplever det som mycket snabbare och smidigare än w7.

Kör för övrigt w8 både på jobbet och hemma och inte stött på några problem (fick uppgradera hemma för jag tyckte att datorn var så slö med w7, trots snabbare cpu/disk/ram/gpu).

Skrivet av Batman:

Du menar till skillnad från att man trycker på windowsknappen - skriver kontrollpanelen och enter?

Nej, jag menade till skillnad från att irra in i PC settings i metro och inte fatta någonting.

Jag kör windows 8 och det fungerar bra, men förutom filkopiering och task manager upplever jag inte att det är bättre än windows 7 på något sätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Go'kväll gott folk!

Sitter här i valet och kvalet om man kanske ska köpa sig Windows 8 ändå. Har ganska nyligen byggt mig en dator och installerat Windows 7 på den, däremot så var den en engelsk Home Premium och jag har fått tag på en SSD som jag tänkte lägga Windows på istället, så då tänkte jag om man kanske skulle ta och köpa Windows 8 när man ändå håller på och ska stöka.

Men då undrar jag hur det är med kompatibiliteten med Windows 8, är det någon som haft några problem med att installera eller få tag på drivrutiner till Windows 8? Någon som har haft några problem att installera Windows 8 eller har allt gått som smort?

Ha de bra!

Det uppstod svåra kompatibilitetsproblem mellan Metro Ui och min flickvän. Driivrutiner för att lösa detta blev väldigt svåra att hitta så jag fick uppgradera hennes nya laptop till windows 7.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Du vet att du kan hitta inställningarna på exakt samma ställe som windows 7 om du kör klassiska kontrollpanelen tex.

Och man hittar dessutom till kontrollpanelen, och direkt till dom relevantaste inställningarna, betydligt smidigare än man gör i Windiows 7.

Skrivet av anton_mjor:

Jag ska dock invända lite där. En hel del, vad jag märkt, av det "klassiska" är fördummat och inflyttat i "Modern UI", som inställningarna för nätverk och bluetooth t.ex.
Att byta credentials på skolans trådlösa nätverk höll på att göra mig galen, jag hittade inte ens hur man gjorde utan det löste sig själv när jag blåste burken och bytte från 8.1 Preview till RTM.
Samma med parningen av min mobil över bluetooth, fick inte ordning på det förrän jag installerat om och nollat allt.
Hoppas det inte händer igen

Nej. ingenting är inflyttat i Modern. Inte i RTM.
Jag vet inte hur det såg ut i preview, men preview är inte RTM, och räknas inte ett dugg.

Jag hade hårdvaruproblem med Windows 8 på min förra HTPC. Bilden blev helt förvrängd om man hade grafikkortet i först PCE-E-porten. Fel upplösning, flimmer, färgerna var off, flimmer överallt.
Fungerade felfritt i port 2. Ingen aning om vad det berodde på.

Moderkortet var dock från 2006, och saknar officiella drivrutiner till Windows 8.

Övriga två system fungerar felfritt, bortsett från en ensam blåskärm under installationen av en beta an en tidig grafikkortsdrivrutin.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Jag har med Atheros blåtands kort, önskar jag ej installerat 8an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Absolut inga problem, kan inte va mer nöjd än såhär. Datorn känns ljusår snabbare och fungerar bättre än med Win7 i min mening.
Dock har jag inte installerat 8.1 än. Väntar på riktig release.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Ja, lite äldre spel som Guitar Hero 3, GTA IV, fungerar inte "direkt". Man måste göra lite saker innan det startar. GH3 fick jag inte att fungera över huvudtaget.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Ja det verkar ju som att Windows 8 funkar väldigt bra för de flesta. Blir nog att införskaffa sig det då jag mest bara spelar, kikar på film och skriver nått dokument då och då.
Sen är det ju rätt så skönt att uppdatera till ett nytt och fräscht operativsystem.

Får tacka så mycket för allas input, uppskattas!!

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Skrivet av Oneone:

De finns faktiskt där , samma med alla nätinställningar.

http://img443.imageshack.us/img443/9555/pwn9.png

Men det finns inget klassiskt interface för att faktiskt hantera bluetoothanslutna enheter ;););););)
Inte heller finns den gamla hanteraren för trådlösa nätverk ;);););)
Som jag sa, fördummat. För nätverk och anslutna enheter är man förpassad till Modern UI, där valmöjligheterna är koppla upp/ner, inget mer.
Enligt Microsoft är det ju en "feature" att ännu fler "inställningsmöjligheter" flyttat in i Modern.

Skrivet av n_sandstrom:

Nej. ingenting är inflyttat i Modern. Inte i RTM.
Jag vet inte hur det såg ut i preview, men preview är inte RTM, och räknas inte ett dugg.

Jag kör RTM, samma problem där, för det ser likadant ut.
Enda skillnaden jag hittat är att det faktiskt finns en knapp för att ta bort parning av bluetoothenheter, det kunde jag inte hitta i Preview.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Det enda jag har märkt är mitt studioljudkort som använder Firewire inte fungerar utan haxx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Det enda jag har märkt är mitt studioljudkort som använder Firewire inte fungerar utan haxx.

Bara studiokort som muppar i 8:an kanske? Jag hade själv lite problem med ett äldre externt ljudkort. I mitt fall handlar det mest om att tillverkaren slutat göra drivrutiner till kortet sedan många år tillbaka dock, skulle gissa på att jag inte skulle få det att fungera i Windows 7 heller. (som sagt, gammalt kort)

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Det ända som har varit ett jätte problem va sims 3 som inte alls vill funka på win8 för mig.. (Min tjej spelar det) Så hennes dator fick bli win7 istället. Utöver det har det inte varit några problem alls, de få småbuggarna löste sig med kompatibilitetsläge.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

allt fungerar klockrent sen dag 1

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

battlefield, men simcity fungerade konstigt nog med origin.
det är bärbara datorn som kör w8.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Bara studiokort som muppar i 8:an kanske? Jag hade själv lite problem med ett äldre externt ljudkort. I mitt fall handlar det mest om att tillverkaren slutat göra drivrutiner till kortet sedan många år tillbaka dock, skulle gissa på att jag inte skulle få det att fungera i Windows 7 heller. (som sagt, gammalt kort)

Detta fick jag som svar:

Citat:

The Saffire LE needs the Windows legacy firewire driver in order to work. Windows 8 does not have this driver and so unfortunately it will not be possible to use the Saffire LE with it. All of our current range of usb and firewire interfaces are compatible with Windows 8

Permalänk
Medlem

Lade om min dator igår med Win8 på, installerade MS Visual Studio 2012 och varje gång jag startar det så får jag en ruta som säger att det finns kompatibilitetsproblem men jag har inte märkt av någonting rent konkret. Känns lite osäkert dock...

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

Jag kör windows 8 med Start8 för att slippa det där jäkla metrosystemet.

Har inte märkt några större problem hur som helst, enda jag märkt är väl att någon spel har kraschat 1-3 ggr sammanlagt (men det kan lika gärna bero på något annat)

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Windows 8 har haft lite småproblem med vissa spel. FPSen är betydligt mer ostabil.
8.1 är totalt värdelöst för spel (äldre) får se om det löses med patches.

Tillbaka till windows 7 nu igen där allt fungerar precis som jag vill
*(Absolut 0 skillnad i fart för mig med w7 vs w8 heller, bara att datorn startar någon sekund snabbare som är rätt fett meh )

Så skönt att inte behöva ge massa rättigheter konstant så fort man rör sig på C:\ också, sämsta med windows 8 och måste aktivera superadmin kontot och köra på det för att slippa allt sådant skit.

Kommer prova 8.1 igen när lite patchar släppts.
Men föredrar windows 7 pga många anledningar, sen vill man ju ha de ZEEENAZTE ibland och då kommer tankarna till w8 igen

Permalänk
Medlem

Får 500 poäng mindre i cpu prestanda i 3dmark 11 med windows 8, jämnfört med windows 7. Men om jag inte minns fel så fick jag 500 poäng mer cpu prestanda i 3dmark 13 med windows 8 jämnfört med windows 7 så jag tror dom slår ut varandra. Hade lite problem i början med spel att dom frös ihop eller vägra starta. Tex torchlight 2 gillade inte msi afterburner eller tvärtom så man gatt gå in i settings i afterburner och kryssa i en ruta om directx. Tror dom nog har fixat en del problem.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Detta fick jag som svar:

Citat:
The Saffire LE needs the Windows legacy firewire driver in order to work. Windows 8 does not have this driver and so unfortunately it will not be possible to use the Saffire LE with it. All of our current range of usb and firewire interfaces are compatible with Windows 8

Aha, spännande, värt att tänka på.
För min del gjorde det inte så mycket att det inte fungerade (och som sagt så hade jag inte väntat mig att det skulle fungera heller), hade planer redan innan på att köpa ett nytt/bättre ljudkort oavsett i samband eller kort efter jag mekat ihop min dator.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Nemas Problemas

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Det ända som har varit ett jätte problem va sims 3 som inte alls vill funka på win8 för mig.. (Min tjej spelar det) Så hennes dator fick bli win7 istället. Utöver det har det inte varit några problem alls, de få småbuggarna löste sig med kompatibilitetsläge.

"Din tjej".... Vi dömer inte!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Windows 8 har haft lite småproblem med vissa spel. FPSen är betydligt mer ostabil.
8.1 är totalt värdelöst för spel (äldre) får se om det löses med patches.

Tillbaka till windows 7 nu igen där allt fungerar precis som jag vill
*(Absolut 0 skillnad i fart för mig med w7 vs w8 heller, bara att datorn startar någon sekund snabbare som är rätt fett meh )

Så skönt att inte behöva ge massa rättigheter konstant så fort man rör sig på C:\ också, sämsta med windows 8 och måste aktivera superadmin kontot och köra på det för att slippa allt sådant skit.

Kommer prova 8.1 igen när lite patchar släppts.
Men föredrar windows 7 pga många anledningar, sen vill man ju ha de ZEEENAZTE ibland och då kommer tankarna till w8 igen

Rättigheter när man rör sig på c? vad menar du?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Rättigheter när man rör sig på c? vad menar du?

Så fort man gör något på C:\ Så måste man antingen godkänna, ska man sen ändra ex hosts file, regedit osv så måste man kladda med rättigheter osv.
Något jag inte behöver på samma sätt I windows 7.

Hell bara att ändra namn på genvägar ibland på skrivbordet så vill den att man ska godkänna.

Detta med UAC och allt avstängt och såklart med Adminkonto.

Enda lösningen att slippa skiten är att aktivera superadmin, men då får man kladda med ta bort kontot man skapade vid setup osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Så fort man gör något på C:\ Så måste man antingen godkänna, ska man sen ändra ex hosts file, regedit osv så måste man kladda med rättigheter osv.
Något jag inte behöver på samma sätt I windows 7.

Hell bara att ändra namn på genvägar ibland på skrivbordet så vill den att man ska godkänna.

Detta med UAC och allt avstängt och såklart med Adminkonto.

Enda lösningen att slippa skiten är att aktivera superadmin, men då får man kladda med ta bort kontot man skapade vid setup osv.

Konstigt.

Ändra jag har gjort är att jag har stängt av UAC i kontrollpanelen. Jag kan göra det du beskriver utan att få några frågor alls.

Men UAC är annorlunda jämte windows 7 för om du stänger av den i 8an och 8.1 får du root access, har du det kan inte inte köra några appar alls. Vilket kanske inte spelar roll men kan vara bra att veta.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollisoong:

battlefield, men simcity fungerade konstigt nog med origin.
det är bärbara datorn som kör w8.

Vilken version av Battlefield pratar du om? 3:an fungerar utmärkt i Windows 8. Har dock inte testat de äldre på ett bra tag.

Skrivet av JimmieSan:

Windows 8 har haft lite småproblem med vissa spel. FPSen är betydligt mer ostabil.
8.1 är totalt värdelöst för spel (äldre) får se om det löses med patches.

Blir lite nyfiken då jag snart tänkte uppgradera till 8.1. Vilka spel hade du problem med?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vilken version av Battlefield pratar du om? 3:an fungerar utmärkt i Windows 8. Har dock inte testat de äldre på ett bra tag.

Blir lite nyfiken då jag snart tänkte uppgradera till 8.1. Vilka spel hade du problem med?

Sims, rollercoaster tycoon 3, duke nukem 3d, cs:go dom jag kommer ihåg just nu.

Sen betedde sig mitt league of legends rätt konstigt också, ostabil fps jämfört med windows 8 och windows 7.