Otroligt hög Elräkning i nya lägenheten, tips?

Permalänk
Medlem

Jag bor i en tvåa på 54 kvadrat, kör diskmaskin och tvättmaskin en gång i veckan, har en NAS och en server som står på 24/7 och så brukade jag ha på min huvuddator 24/7 för jag använde den för att kolla på serier när man la sig osv.
Jag hade en räkning på 1100kr/mån som e rätt sjukt mkt.

Sen köpte jag istället en Boxee box för att kolla på serier osv, och så började stänga av datorn varje natt och alltid när jag är på jobbet. bara att göra det sänkte min elräkning till 450kr/mån.
Rätt chockerande att datorn kunde dra så mkt ström!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Foldar du dygnet runt eller jagar BitCoins eller något sånt som gör att belastningen i burken är hög dygnet runt?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte54:

Rätt chockerande att datorn kunde dra så mkt ström!

Det låter faktiskt lite väl chockerande. Med 1 kr/kWh skulle den sänkningen innebära att den tidigare drog 900W dygnet runt (om vi antar att du inte kör datorn alls numera, annars ännu mera). Hur stor var förbrukningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fffalk:

Denna räkningen låg på 800kr, exkl. inflyttningsavgiften som låg på ca 300kr (men det är ju som sagt bara första månaden).
Och då har jag bara en 1:a på 45kvm, vilket i mina öron låter väldigt högt.

Mvh

Hur stor lägenhet man har kvittar. Min senaste räkning låg på 845kr inklusive nytt abb avgiften och det var på 3 månader. Har en 3:a på 76kvm
Ca: 615kr innan moms med andra ord.
205kr/månad på den senaste då med andra ord.
Du får tänka på att din spis drar el, din ugn drar el, kyl/frys drar el samt dator och tv.
Det hänger dels på vart bolaget köper in sin el, t.ex utomlands. Vad de tar per khw/h.

Att första räkningen ligger på 1100kr är rätt rimligt i mina ögon. Inget som jag tycker är konstigt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Att första räkningen ligger på 1100kr är rätt rimligt i mina ögon. Inget som jag tycker är konstigt direkt.

Fast det var väll för 1 månad, så har nog både jag och alla andra uppfattat det.
Om det är för 3 månader då är 800kr bra/billigt, och då känns ju tråden rätt meningslös.

1100kr för 1 månad är ju knappast rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fast det var väll för 1 månad, så har nog både jag och alla andra uppfattat det.
Om det är för 3 månader då är 800kr bra/billigt, och då känns ju tråden rätt meningslös.

1100kr för 1 månad är ju knappast rimligt

Ja precis, detta är bara för första månaden, hade det varit för tre månader hade jag ej reagerat
Men jag antar att jag får besöka elskling.se och se om jag kan sänka det på något sätt.
Har man någon uppsägningstid på öresundskraft eller det går att byta när som?
Jag har rörlig el om det gör någon skillnad
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fffalk:

Ja precis, detta är bara för första månaden, hade det varit för tre månader hade jag ej reagerat
Men jag antar att jag får besöka elskling.se och se om jag kan sänka det på något sätt.
Har man någon uppsägningstid på öresundskraft eller det går att byta när som?
Jag har rörlig el om det gör någon skillnad
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Vi saknar fortfarande dina kWh siffror dock!
Om du har använt orimligt många kWh så be din elleverantör att kolla upp din elmätare, för mig sjönk snittförbrukningen med 1/3 när de bytte ut den gamla mätaren.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ja det vore bra att veta hur många kWh du hade på din räkning.
Och vilka fasta avgifter det är som kostat annars.

Liksom vi har inte fått reda på något på räkningen alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ja det vore bra att veta hur många kWh du hade på din räkning.
Och vilka fasta avgifter det är som kostat annars.

Liksom vi har inte fått reda på något på räkningen alls

Har legat på sjukan ett par dagar så jag har inte kunnat få tag på räkningen tidigare, såg dock att jag hade kommit ihåg fel, så summan jag har skrivit på 800 låg istället på ca 600kr, alltså en räkning på ca 950kr med inflyttningskostnaden.
Men jämfört med vad ni andra berättar att ni betalar så känns det fortfarande ganska högt, med tanke på dom få prylarna jag har som drar ström.
Jag tar bilder på räkningen imorgon och postar här, så blir det lite lättare att se om det är jag som kan ha gjort något fel eller om jag har en väldigt hög kwh-kostnad
Mvh Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till elmätaren så kan du faktiskt själv testa vad det är som drar så mycket ström.

Stäng helt enkelt av varenda apparat och kontrollera så elmätaren blinkar långsammare (iaf min elmätare har en diod som blinkar 10 000ggr per kWh om jag inte minns helt fel), alternativt om du har en äldre mekanisk mätare, kolla så den snurrar väldigt sakta.
(kyl och frys klarar att stå still en halvtimme eller timme utan att det blir kaos, bara kom ihåg att sätta in sladden igen..)

Sen slår du på de apparater du tror drar mycket ström och kör dem kanske 1 timme och kollar avläsningen, jag kollade en lågförbrukare i en tidigare lägenhet genom att stå med stoppur och räkna pulser på dioden, då kunde jag räkna ut energiförbrukningen, detta kanske över 10min tid.

Sen är det som sagt intressant hur stor av din räkning som står för faktiskt förbrukning och hur mycket som är avgifter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skrivit av det jag tror är viktigt, hoppas att ni blir något klokare trots min kråkstil och inte så vassa estetiska sida!
postar bilderna här

http://imgur.com/y5VRToG

http://imgur.com/5X9wYEH

Mvh Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din abonnemangsavgift verkar väldigt hög. Jag betalar 70 kr inkl.moms för min lägenhet.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Ändra till 16A, finns ingen mening med att ha 20A i en lägenhet. Jag ändrade detta i min lägenhet och fick ner avgiften rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Ändra till 16A, finns ingen mening med att ha 20A i en lägenhet. Jag ändrade detta i min lägenhet och fick ner avgiften rätt mycket.

Tack för tipset!
Hur går jag tillväga för att ändra detta?
Mvh Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fffalk:

Tack för tipset!
Hur går jag tillväga för att ändra detta?
Mvh Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Ring ditt elbolag och prata med dom.

Permalänk
Medlem

Det bolag jag jobbar för tar ut samma nätavgift för 20a och 16a då det är en lägenhet i lägenhetshus som har fler än 4 lägenheter, är det samma för dig så kvittar det vilken storlek du har på huvudsäkringarna. Om du vill så kan jag kolla lite mer, har jobbat inom den här branchen i ca 5 år nu och vill påstå att jag kan en del. Skicka PM om du är sugen.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av fffalk:

Tack för tipset!
Hur går jag tillväga för att ändra detta?
Mvh Emil

Skickades från m.sweclockers.com

För att ändra huvudsäkringen så måste en behörig elektriker byta ut bottenplattan för huvudsäkringarna till en platta som passar 16 A, han skickar i sin tur för/färdiganmälan på att arbetet är utfört. Hos oss är hanteringstiden upp till 3 månader för att ändra nätavgifterna.

Är det hyresrätt så borde din hyresvärd ta den här kostnaden för elektrikern då 20A i en lägenhet är bananas.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Din abbonemangskostnad är enorm ja, helt sjukt dyrt

Jag betalar 300-350 kr för 3 månader på abbonemangskostnaden.

Permalänk
Medlem

Bor du i lägenhet? Elnätsavgiften ser ut som du skulle ha en villa. Elbolagen har olika tariff för lägenhet och villa/fastighet, kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Bor du i lägenhet? Elnätsavgiften ser ut som du skulle ha en villa. Elbolagen har olika tariff för lägenhet och villa/fastighet, kolla upp det.

Aaa jag bor i en etta, men det här med byte från 20A till 16A säkringar, är det något jag ska ta upp med hyresvärden eller i detta fall öresundskraft som står för elen? Och om jag går in på elskling.se t.ex. och byter bolag, behöver jag ändå ha elen "omdragen" till 16A eller kan det vara så att det nya bolaget väljer att ta betalt för 16A trots att det sitter 20A i nu?

Tusen tack för alla svar, grymt överraskad av hur trevliga ni varit
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fffalk:

Aaa jag bor i en etta, men det här med byte från 20A till 16A säkringar, är det något jag ska ta upp med hyresvärden eller i detta fall öresundskraft som står för elen? Och om jag går in på elskling.se t.ex. och byter bolag, behöver jag ändå ha elen "omdragen" till 16A eller kan det vara så att det nya bolaget väljer att ta betalt för 16A trots att det sitter 20A i nu?

Tusen tack för alla svar, grymt överraskad av hur trevliga ni varit
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Läs vad jag skrev ovan angående ändring av dina huvudsäkringar

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Ok, det är fastighetsägaren som står för bytet av säkringen i din anläggning. Du kommer inte få billigare nätavgift bara för att du byter till ett annat elbolag, elbolaget köper du bara strömmen du gör av med, inte el/nät-leveransen.

Ring Öresundskrafts kundtjänst för tipps och råd 042-490 32 00

Skrivet av fffalk:

Aaa jag bor i en etta, men det här med byte från 20A till 16A säkringar, är det något jag ska ta upp med hyresvärden eller i detta fall öresundskraft som står för elen? Och om jag går in på elskling.se t.ex. och byter bolag, behöver jag ändå ha elen "omdragen" till 16A eller kan det vara så att det nya bolaget väljer att ta betalt för 16A trots att det sitter 20A i nu?

Tusen tack för alla svar, grymt överraskad av hur trevliga ni varit
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fffalk:

Säkringarna i min lägenhet ligger på 20A medans hans ligger på 16A, kan det göra någon skillnad?
Så något känns knas.
Mvh

Skrivet av Elgot:

Jo det spelar väldigt stor roll!

En 20A huvudsäkring kostar mer (normalt i en villa t e x ) än en 16A Huvudsäkring (mer normalt i lägenhet, fast det förekommer i villor med)

Lägenhet 16A, 2 000 kWh år

Villa 16A, 5 000 kWh år

Villa 20A, 20 000 kWh år

Om du vill byta huvudsäkring kontaktar du elbolaget du hyr av, så kommer dom byta (genom behörig elektriker). Och du kommer att få mycket billigare el efter bytet.

Det är din 20A huvudsäkring som är boven i det hela!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jo det spelar väldigt stor roll!

En 20A huvudsäkring kostar mer (normalt i en villa t e x ) än en 16A Huvudsäkring (mer normalt i lägenhet, fast det förekommer i villor med)

Lägenhet 16A, 2 000 kWh år

Villa 16A, 5 000 kWh år

Villa 20A, 20 000 kWh år

Om du vill byta huvudsäkring kontaktar du elbolaget du hyr av, så kommer dom byta (genom behörig elektriker). Och du kommer att få mycket billigare el efter bytet.

Det är din 20A huvudsäkring som är boven i det hela!

I lägenhetshus med fler lägenheter än 4, så skiljer inte kostnaden för huvudsäkringen mellan valen.
Det som är intressant innan ni rekommenderar TS att säkra ner är ju om det är en-fas elller tre-fas i lägenheten.

Ni som både saknar behörighet eller kunskap kan sluta gissa om vad som gäller. I en-fas lägenheter så är det vanligaste 20-25a, har man gasspis så är 10-16a beroende på skicket på huset. Finns dock vissa som även har 35a i sin lägenhet men det är ovanligt.

Har man tre-fas så är det 16 eller 25a som är vanligast.

Kommer man dock till villa/radhus så är det en helt annan sak. Då betalar man en högre årsavgift ju högre huvudsäkring du har. Här är 20a det vanligaste för en villa och 16a för ett radhus med fjärrvärme.

Läser man även på TS elbolags hemsida så har det ingen säkringsavgift för lägenheten. De har bara en fast årsavgift och man betalar för elen man förbrukar + nätavgiften.

Citat:

Elnätpriser 2013 LÄGENHET

Följande priser gäller elnätet i Öresundskrafts nätområde i Helsingborg och Mörarp för lägenhetskunder från och med 2013-01-01 tills vidare, med reservation för ändringar. Vid inflyttning debiteras en inflyttningsavgift på 315 kronor inklusive moms.

Typ Pris inklusive moms
Abonnemang, kronor/år 995
Elöverföring, öre/kWh 18,5
Abonnemangen är avsedda för bostadslägenheter i flerbostadshus (ej näringsverksamhet som kontor eller dyl.). Med flerbostadshus menas sammanhängande hus med en gemensam servisledning och minst tre bostadslägenheter. Vid nybyggnation ska mätarna placeras samlade.

Uppdaterad den 12 december 2012

Så det kommer inte att spela någon roll för TS om han "säkrar ner" sin elmätare.... Om nu TS verkligen bor i en lägenhet så låter det i min värld som att han har fått fel abonnemang och betar nu för "villa/radhus" abonnemang. Om det nu mot förmodan är en säkringsavgift på hans lägenhet, så är det väsentligt om han har en-fas eller tre-fas i lägenheten....

Citat:

Elnätpriser 2013 HUS

Följande priser gäller elnätet i Öresundskrafts nätområde i Helsingborg och Mörarp från och med 2013-01-01 tills vidare, med reservation för ändringar. Vid inflyttning debiteras en inflyttningsavgift på 315 kronor inklusive moms.

Abonnemang kronor/år inklusive moms
A= Ampère
Säkring 16A 20A 25A 35A
Enkeltariff 2 145 3 575 4 430 6 670
Tidstariff* 3 305 4 825 6 270 9 035

Elöverföring öre/kWh inklusive moms
Enkeltariff
Tidstariff*
Högpris

Tidstariff*
Lågpris

18,5 25,0 10,0
Högpris: November-mars, mån-fre klockan 06:00-22:00
Lågpris: Övrig tid

* Ingen nyanslutning sker till tidstariff.

Uppdaterad den 12 december 2012

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

fffalk:

Innan du får för dig att byta huvudsäkring eller annat, ring din leverantör, i ditt fall öresundskraft, tala med dom och säg som det är att elräkningen verkar vara för hög, och vad du kan göra för att sänka den.

Att spekulera vilt här är meningslöst .

Btw,
ang huvudsäkringar så är det olika beroende på leverantör, för vissa får man hoppa mellan 16-25 och hos andra inte.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W