Byte av cpu fläkt utan att få flamberad dator, råd tack om inte hjälp erbjuds?

Permalänk
Medlem

Byte av cpu fläkt utan att få flamberad dator, råd tack om inte hjälp erbjuds?

Hej!

Har succesivt skaffat uppgraderingar på min dator, och en kompis skulle ha kommit ner i dagarna och bytt ut dom mer komplicerade bitarna åt mig.
Dvs chassi, cpu samt kylare, men då han har fått akuta problem så blir det skjutet på obestämd tid.
Så börjar fundera en hel massa på att göra det själv, men har ju inte riktigt lust att flambera elektronik värt 3-4000.

Befintligt system är en miditower med asus sabertooth 990fx gen1 med cpu phenom II 4x 3Ghz.

Nytt system blir fulltower med en amd FX-8350 med en corsair H80i som kylare.

Det som är det största stressmomentet är demontering av cpufläkt/montering av ny kylare.

Någon som råkar ha lite råd på fickan om vad man skall tänka på och undvika?

Klarar utan problem av att byta hårddisk, grafikkort samt minnen och dylika operationer.
Men har smått problem med det ur min synpunkt det avancerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zorkel:

Någon som råkar ha lite råd på fickan om vad man skall tänka på och undvika?

Häll ingen sprit i datorn medans du steker den, så slipper du få den flamberad.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Att byta ut kylare är inte alls så svårt som du inbillar dig
Ser det som att ta bort en lego bit från en annan, det är så simpelt.

Ta en titt på tuben på installationer så kommer du känna dig säkrare.
Kanske tom finns en vänlig Swelockare som kan vara ett vakande öga!
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Permalänk
Medlem

Ja, kanske det. Men har man pga inkompetens samt idioti eldat upp en fin trevlig intel dator så kanske man kan förstå varför jag är osäker på det hela. Men tänkte ge mig på det imorgon och hoppas att det inte går åt helvete. Skall snart ge mig ner till webhallen och hämta ut mitt fina lilla antistat armband. Men ja som sagt, antingen går det bra eller så går det åt helvete.

Som tur är har man ju lite fantisera och kan sitta och titta på en vacker fin svart skärm och låtsas att man spelar spel.

Permalänk
Medlem

Vart bor du? Jag kanske kan komma över och förhindra en katastrof
Annars tycker jag att du ska vänta på kompisen.
OM du nu ska försöka själv, ha moderkortet på kartongen det kom i, inte på påsen den kom i (den antistatiska) för den leder ström. Ha den bara på en träskiva/kartong/papper.
Ta det lungt och metodiskt.

Börja med att ställ kortet på högkant och hålla i befintlig kylare och börja skruva loss backplaten (om sådan finns har ingen erfarenhet av amd)

Skruva dit den nya backplaten, lirka dit den nya kylaren. Kom ihåg kylpasta. Kanske är för applicerat på nya kylaren?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Här är lite bilder från en guide på det Ainok skrev om.

Egentligen kan du dumpa chassit i förrådet. Man kan använda en skruvmejsel som startknapp som man rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta (beskrivs också i länken). Jag körde så i över en månad.

Viktigt är att få fast kylaren rätt och ordentligt. Folk är otrolig dåliga på att montera och kontrollera kylaren. Ofta måste man titta från sidan och under moderkortet om kylaren monterades rätt. Därför monterar man kylaren innan man sätter in moderkortet i chassit.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort + Skärm + Kabel).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Får du problem så börjar du om med bara de 4 viktigaste delarna tills du fixat så att fläktarna snurrar normalt. Viktigt att då verkligen ta bort allt annat som grafikkortet, tangentbord, mus, SATA kablar, kringutrustning/kablar mm.

Permalänk
Medlem

Bor I Göteborg, Majorna ett stenkast ifrån majvallen.
Vad jag vet finns ingen bakplåt till sockeln, nya kylaren har pasta för aplicerat samt har jag en tub arctic silver liggandes.
Om det skulle råka behövas.

Permalänk
Skrivet av Zorkel:

Bor I Göteborg, Majorna ett stenkast ifrån majvallen.
Vad jag vet finns ingen bakplåt till sockeln, nya kylaren har pasta för aplicerat samt har jag en tub arctic silver liggandes.
Om det skulle råka behövas.

Det är förvånandsvärt lätt att montera kylare etc, bara som andra sagt man är metodisk och lätt på läst, även följer det oftast med instruktioner till prylarna man monterar.
Men jag antar pågrund av att det är ett nytt chassi blir det total installation, det kommer ta ett tag speciellt om man är nybörjare.

Om du känner dig riktigt osäker skulle jag kunna tänka mig att åka över(Bor i gbg ochså, i skärgården.).

Du kan även titta igenom denna videon, han går egenom det mesta du behöver göra för att få i komponenterna, men du behöver inte göra som honom och testa prylarna utan för innan(Om du inte vill förstås.)
Edit:Hoppa fram till 9min så slipper du att han pratar om komponenterna. ^^

Permalänk
Medlem

Kylaren som sitter nu är då någon monster sak ifrån Zalman, troligtvis detta monster.
http://www.dustinhome.se/product/5010331551/zalman-fan-cnps99... inköpt för ett antal årsedan.

Nya kylaren blir en vattenkylare Corsair H80i.

Men skall ta och titta på filmen nedan och se och lär.

Funderar dock på att testa på mitt gamla moderkort vilket är MSI 770-C45, Socket-AM3 + befintliga processorn (phenom II)
Kanske tar mer tid men ja tid har jag gott om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorkel:

Kanske tar mer tid men ja tid har jag gott om.

Du ska absolut ta tid på dig, speciellt om man är nybörjare.
Bara ta det lungt så kommer det gå hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Har kommit en bra bit på väg nu.
Ryckt ut allt ur gamla chassit och
flyttat över moderkortet till nya chassit.
Och satt in den nya processorn, den borde
Sitta rätt iom att den slank ner utan problem.
Skall snart montera in nätaggregatet.
Skall få hjälp med kylaren så det kommer bland
Det sista jag gör själv här nu. Efter aggregatet
Kommer lite perifer saker på plats som
dvd läsaren någon hårddisk.

Permalänk

Är det några som helst problem är det bara att skicka mig pm så kommer jag över och kollar.
Men du kommer klara det finfint alla gånger är inte värre att du kommer få ta av kylaren och om montera en gång eller två.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

Bor i Dalarna annars hade jag kommit över och hjlpt dig, men det verkar ju som att det hela löste sig

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Så nu sitter jag framför nya burken, och satans den är tyst svart och vacker.
Skall bara så småningom byta ut en liten elak fläkt som susar lite väl mycket.
Men allt ser ut att funka som sig bör, när jag har tid, ork lust kanske göra en
aning snyggare kabeldragningar och försöka få bort sladd härvan som just nu heter duga.

Men skall allt tacka Joelschub som hjälpte mig få dit kylaren samt koppla in alla sladdar
så det funkar som sig bör. Sparade mig många timmars hårslitningar och gråtande i frustration.

Samt alla andra som har varit behälpliga, har allt läst era inlägg och det är mer än välkommet!