Permalänk

I7 950 Voltage hjälp?

Tjenare!!

Köpt nya ram minnen osv till min dator som resetade helade bios för mig o nu står allt på standard för mig!

Fixade inställningarna för minnena o ssdn men Cpun står på auto och vet inte om de e bättre o köra på nått annat?

Isåfall vilken volt osv rekommenderar ni?
Kör på standardfläkten för tillfället så ingen direkt OC hade jag tänkt mig just nu
Ska kanske köpa annat kylsystem någon dag snart

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv

Låt det vara på auto om du kör oklockat. Skriver man in cpu voltage manuellt, så brukar energibesparings lägen ha problem att sänka voltage. Du kan se ett ungefär värde på din cpu voltage med mjukvaran cpu-z.

Permalänk

Mjo men har försökt stänga av allt som har med energibesparingar osv ^^
Har problem med mitt grafikkort nu att alla energibesparningar osv gör att cpun går ner så lågt på idle att kortet flippar o säger att driver has crashed but has been recovered eller nått liknande

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv

Är du säker på att det inte är dem nya ramstickorna som spökar? Har du överklockat ditt bildkort?
Har du skrivit in QPI/DRAM Core Voltage manuellt? Fler stickor kan kräva mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

Tjenare!!

Köpt nya ram minnen osv till min dator som resetade helade bios för mig o nu står allt på standard för mig!

Fixade inställningarna för minnena o ssdn men Cpun står på auto och vet inte om de e bättre o köra på nått annat?

Isåfall vilken volt osv rekommenderar ni?
Kör på standardfläkten för tillfället så ingen direkt OC hade jag tänkt mig just nu
Ska kanske köpa annat kylsystem någon dag snart

Jag kör runt 1.3V (enligt CPU-Z, kommer inte ihåg exakt i BIOS) på 4GHz utan några problem. Jag har en D0, vet att olika revisioner kan behöva högre. Sätt den på 1.25 och stresstesta, gå sedan neråt tills den blir instabil.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

nej detta problemet vart så innan. installerade om drivisarna o tillomed win8 för inte så länge sen!
Köpte nya ram minnen men fick samma problem innan idag men har läst mycket på nätet nu så o förmodligen så ger de för låg volt osv på idle på cpun o den står på automatiskt o vet ej om den stått på något annat innan eftersom jag inte har haft behovet av clocka m.m.!

Och nej har ej klockat graffekortet!

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk

enligt CPU-Z står cpun på ca 1.014 V i core voltage vet inte om de e lågt eller ej

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv

Det här kör jag med för att nå 3495Mhz med 6*2GB cl9 1600mhz 1.65v ram.
Använd på egen risk. Jag tar inget ansvar. Jag har ett P6T SE.

Cpu Multiplier 22
Bclk 159
Ram multiplier 10

Cpu voltage 1.22500
cpu pll voltage 1.82
Qpi/Dram core voltage 1.26875
IOH voltage 1.1
IOH PCIE voltage 1.5
ICH voltage 1.1
ICH PCIE 1.5
Dram buss voltage 1.64

Fel multiplier.
Permalänk
Skrivet av anon185723:

Det här kör jag med för att nå 3495Mhz med 6*2GB cl9 1600mhz 1.65v ram.
Använd på egen risk. Jag tar inget ansvar. Jag har ett P6T SE.

Cpu Multiplier 22
Bclk 159
Ram multiplier 10

Cpu voltage 1.22500
cpu pll voltage 1.82
Qpi/Dram core voltage 1.26875
IOH voltage 1.1
IOH PCIE voltage 1.5
ICH voltage 1.1
ICH PCIE 1.5
Dram buss voltage 1.64

skulle du våga köra dessa inställningar på standard fläkten för pcu?

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv

Min tidigare standard kylare gick upp till 80-92c oklockat vid 100% användning. Du kan nog köra samma cpu och qpi/dram voltage så länge du inte överklockar och ökar bclk. Du kan testa värderna på egen risk medans du stress testar och övervakar tempraturerna.

Du kan ta en titt i din manual, här är en lista i från min. Som du ser så kör jag en väldigt låg och säker överklock. Ska jag klocka högre så bör jag sänka min multiplier och dra bclk till 199 för att få ut det mesta av mitt ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

skulle du våga köra dessa inställningar på standard fläkten för pcu?

kör inte på något förinställt, undersök vad just ditt exemplar trivs med istället.

för en sån där blyg överklockning behöver du endast ändra på bclk, möjligen cpuspänning också, men det mycket möjligt att du kan köra 3,4 GHz stabilt på orignalspänningen, som är ~1.2v

prova dig fram bara, värmeökning åstadkommer du i princip enbart av att öka spänningen, så länge du är försiktig med det så bör det inte vara några problem även med orginalkylaren.

ta små steg och håll koll på tempen så kommer det gå finfint.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Ska kolla upp lite smått strax
Tycker bara min bios står så dåligt att man får kolla 2 gg för man ska hitta rätt
Men detta ska bli intressant! jag är inte ute efter någon direkt överklockning utan bara säker drift just nu pga av den nerklockar automatiskt rätt bra när den känner för det

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

Ska kolla upp lite smått strax
Tycker bara min bios står så dåligt att man får kolla 2 gg för man ska hitta rätt
Men detta ska bli intressant! jag är inte ute efter någon direkt överklockning utan bara säker drift just nu pga av den nerklockar automatiskt rätt bra när den känner för det

medans du spelar?

eller menar du när du tabbat ut eller bara slösurfar?

Det är nämligen meningen att den ska klocka ner sig då, för att dra mindre ström, gå kallare och således hålla längre. så fort den trycker att du behöver mer kräm så klockar den upp igen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

medans du spelar?

eller menar du när du tabbat ut eller bara slösurfar?

Det är nämligen meningen att den ska klocka ner sig då, för att dra mindre ström, gå kallare och således hålla längre. så fort den trycker att du behöver mer kräm så klockar den upp igen.

mjo det förstår jag men det ska inte vara meningen att cpun klockar ner sig så mkt att den ger felmedd för grafikkortet osv ^^
men testat att sätta upp den lite så får vi se
Har inte gett något änsålänge så kankse fungerar
Ska testa o spela nått lätt o kolla!

Men snart kommer den iallafall få hårdtestas eftersom snart är de bf4 dax!

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

mjo det förstår jag men det ska inte vara meningen att cpun klockar ner sig så mkt att den ger felmedd för grafikkortet osv ^^
men testat att sätta upp den lite så får vi se
Har inte gett något änsålänge så kankse fungerar
Ska testa o spela nått lätt o kolla!

Men snart kommer den iallafall få hårdtestas eftersom snart är de bf4 dax!

hur har du kommit fram till att det är orsaken till felmeddelande för grafikkort egentligen?
det är nog första gången någonsin jag hör talas om det fenomenet.

vad har du för temp på processorn vid tomgång och under belastning?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

hur har du kommit fram till att det är orsaken till felmeddelande för grafikkort egentligen?
det är nog första gången någonsin jag hör talas om det fenomenet.

vad har du för temp på processorn vid tomgång och under belastning?

jodu jag googlade felmedd bara
Display driver AMD has stopped responding and has recovered kan poppa upp ibland o tillmed frysa datorn helt!
Installerat om drivrutiner osv o tilleomde formaterat om datorn nyss bara för att få det att försvinna!

Trodde först att felet är sj grafikkortet men många sidor sa typ att ibland när Cpun går så pass lågt ner o du väcker datorn typ så kan sj grafikkortet eller liknande flippa ut!
Detta gäller då både nvidia och amd..

CPU-Z visade att cpun på auto går ner under 1.000 i core voltage.. men som sagt nu står den på ca 1.200 som jag satt den nu så får vi se om det hjälper

Någon skrev att de kan vara något i registret i windows som kan ha blivit fel eller liknande o visade en reg fil som kanske kan fixa det! så har testat både nu o änsålänge inget popup eller frysning

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk

Tempen just nu med stock kylaren är idle ca 39 och just nu load 60 med ett mindre krävande spel! "LoL"

Funderar på en annan kylare till den så kanske fixar imorgon

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

jodu jag googlade felmedd bara
Display driver AMD has stopped responding and has recovered kan poppa upp ibland o tillmed frysa datorn helt!
Installerat om drivrutiner osv o tilleomde formaterat om datorn nyss bara för att få det att försvinna!

Trodde först att felet är sj grafikkortet men många sidor sa typ att ibland när Cpun går så pass lågt ner o du väcker datorn typ så kan sj grafikkortet eller liknande flippa ut!
Detta gäller då både nvidia och amd..

CPU-Z visade att cpun på auto går ner under 1.000 i core voltage.. men som sagt nu står den på ca 1.200 som jag satt den nu så får vi se om det hjälper

Någon skrev att de kan vara något i registret i windows som kan ha blivit fel eller liknande o visade en reg fil som kanske kan fixa det! så har testat både nu o änsålänge inget popup eller frysning

ålrajt!

om det visar sig stabilt i ett par dagar skulle det vara ganska intressant om du återställde spänningen till auto en snabbis, för att se om problemet återkommer igen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

ålrajt!

om det visar sig stabilt i ett par dagar skulle det vara ganska intressant om du återställde spänningen till auto en snabbis, för att se om problemet återkommer igen.

aa det är lite mystiskt detta eftersom jag haft mitt 7970 i ca 6 månader utan några problem någonsin
men aa jag återkommer om det är något jag undrar osv!

Annars någon kyl lösning som du rekommenderar?

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

aa det är lite mystiskt detta eftersom jag haft mitt 7970 i ca 6 månader utan några problem någonsin
men aa jag återkommer om det är något jag undrar osv!

Annars någon kyl lösning som du rekommenderar?

coolermasters hiper 212 plus är kylarnas ak-47.
den är billig och enkel.

ska du ha något lite mer påkostat finns noctuas nh-u12p

och ska du ha värsting värsting så finns noctua NH-D14 samt thermalrights silver arrow

Vad hade du för temps?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

coolermasters hiper 212 plus är kylarnas ak-47.
den är billig och enkel.

ska du ha något lite mer påkostat finns noctuas nh-u12p

och ska du ha värsting värsting så finns noctua NH-D14 samt thermalrights silver arrow

Vad hade du för temps?

aa ska kollas upp

Jag hade stadiga 60-65 i lol iallafall visst inte de kraftigaste spelet ^^

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk

köpt ett vattenkyl system till prollen o den ligger på ca 35 grader nu på idle o 52-55 på load ^^
Och då har jag kört ett riktigt stress test nu!

Är det bra eller dåliga siffror?

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

köpt ett vattenkyl system till prollen o den ligger på ca 35 grader nu på idle o 52-55 på load ^^
Och då har jag kört ett riktigt stress test nu!

Är det bra eller dåliga siffror?

du måste specificera viket kit du köpt, för att någon ska kunna avgöra om det är bra eller dåligt.

men det är helt ok temps för en eftermarknadskylare om du kör orginalspänning på processorn.
Lite mer imponerande om du kör hög spänning. (1.35-1.40 v)

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

du måste specificera viket kit du köpt, för att någon ska kunna avgöra om det är bra eller dåligt.

men det är helt ok temps för en eftermarknadskylare om du kör orginalspänning på processorn.
Lite mer imponerande om du kör hög spänning. (1.35-1.40 v)

Köpte en lite billigare variant just pga av att jag inte har tänkt överklocka
Blev Coolermaster Seidon 120v samt bytade ut 120mm fläkt mot någon annan lite tystare och visst fan blev det tystare i rummet nu och svalare för prollen!

Körde ett riktigt stresstest på ca 20 min bara för o se hur stabilt det håller sig då med standard inställningar och det gick inte över 60 grader en ända gång vid full load!

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

mjo det förstår jag men det ska inte vara meningen att cpun klockar ner sig så mkt att den ger felmedd för grafikkortet osv ^^
men testat att sätta upp den lite så får vi se
Har inte gett något änsålänge så kankse fungerar
Ska testa o spela nått lätt o kolla!

Men snart kommer den iallafall få hårdtestas eftersom snart är de bf4 dax!

Du kan stänga av Intel SpeedStep i Bios.

I min manual till Asus Rampage III Formula står det så här:

Intel(R) SpeedStep (TM) Tech

[Enabled] The CPU speed is controlled by the operating system.

[Disabled] The CPU runs at its default speed.

Jag får gå in på "Advanced menu" i Bios å sedan "CPU Configuration".

Leta upp "Intel(R) SpeedStep (TM) Tech" å stäng av detta, CPU:n kommer inte att klocka ner sig mer.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Du kan stänga av Intel SpeedStep i Bios.

I min manual till Asus Rampage III Formula står det så här:

Intel(R) SpeedStep (TM) Tech

[Enabled] The CPU speed is controlled by the operating system.

[Disabled] The CPU runs at its default speed.

Jag får gå in på "Advanced menu" i Bios å sedan "CPU Configuration".

Leta upp "Intel(R) SpeedStep (TM) Tech" å stäng av detta, CPU:n kommer inte att klocka ner sig mer.

jupp stängde av det för nån dag sen när jag läste samma o har inte haft några problem änsålänge så kan har varit nått sånt som strulat för mig

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34