AMD skjuter upp spelpaket med Radeon R9 290X och Battlefield 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare så att jag har extremt svårt för fanboys oberoende av läger. I varenda tråd så ser man folk som gnäller på AMD utan att ens antingen ägt ett enda AMD kort från de senaste tre generationerna, inte förklara vad exakt som är "värdelöst" eller helt enkelt dra slutsatsen att AMD är skit och allt är budget för att man har hört att det är så. Detta är fanboyism och det är bara idiotiskt att ta upp. Hade en diskussion med en kille igår om hur AMD är budgetskit bara för att de inte har något kort som går upp emot Titan..

Nej. Jag hade inte köpt en Skoda till. Däremot hade jag inte skitit i att köpa en bil från samma prisklass. Jag har väldigt svårt att se att personen ifråga faktiskt ägt mer än ett AMD kort, om ens det.

Om jag skulle Googla orden "Nvidia" + "Driverissues". Tror du inte det skulle dyka upp fullt med trådar som tar upp att Nvidia har problem med sina drivrutiner? Betyder detta att Nvidia bara gör skitkretsar och drivrutiner? Nej. Varför? Jo för att det kan vara så många fel som stör ut drivrutinerna.

Visst, men det finns en hel del människor som faktiskt har gett AMD fler chanser än de egentligen förtjänar också. Självklart hittar man massa trådar om man söker på något så löst som du beskriver, men om man söker på ett specifikt drivrutinsproblem så hittar du också en massa människor som har samma problem och det är få som lyckas lösa det. Jag förstår också att det finns många olika saker som spelar in för att drivrutiner ska kunna fungera bra, men om nu inte de problemen stannar kvar när någon byter till det andra lägret, är det inte då ganska enkelt att dra slutsatsen att dessa drivrutiner fungerar bättre till den övriga hård- och mjukvara som personen har? Då spelar det ingen roll för den personen vad själva problemet är, han eller hon tycker att den andra tillverkaren gör bättre grejer. Det är där själva problematiken ligger (tycker jag). Personligen skulle jag gladeligen köpa ett kort från AMD om jag ansåg att det skulle vara bättre än Nvidias dito (alltså mindre strul och mer prestanda för pengarna). Det är bara att vänta och se.

Samtidigt som jag förstår dig och din kritik så förstår jag också de som har tröttnat på problem. Sedan tycker jag också väldigt illa om fanboys, oavsett vad de gillar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av €lysian:

Jag kan mycket väl tänka mig att du inte har någon lust att vända på det. Det är ju så klart inte kul att behöva läsa om kritik om sitt älskade favoritmärke.

Det handlar om oberättigad kritik, helt utan nåora fakta oftast skrivna av personer som inte äger eller ägt märket, vi är några som faktsikt äger AMD och inte alls haft problem, nu när vi påpekar detta vill du utmåla oss som fanboys.

Citat:

Det kan inte vara så då att många av de Nvidiaägare som "gnäller" i trådar om AMD faktiskt har ägt ett eller flera kort från just AMD tidigare, men tröttnat på allt strul? Det är tydligen väldigt svårt att sätta sig in i för vissa. Så är det nämligen i mitt fall. Jag har haft fler kort från AMD (ATI) än vad jag har haft Nvidia, och detta beror på att jag inte har haft råd att köpa de kort som ligger i det övre segmentet. AMD har många gånger haft mer billiga alternativ, men på köpet kan man också få en hel del problem. Så det handlar inte om att det "kostar lite att vara en fanboy", det handlar om att många inte har någon lust att köpa ett billigare kort med risken att få samma problem återigen. Att jag köpte det här GTX 560 Ti som jag har nu beror på att jag köpte det vid en kampanj (mars 2011) och fick det så billigt att det inte fanns något annat som var bättre för den summan vid det tillfället. Innan det hade jag ett HD 5870, som tyvärr krånglade jämt. Jag vet inte hur många spel som inte har fungerat pga AMD's drivrutiner. Sedan tar det ibland ett år eller mer innan de har löst vissa av problemen, medan andra problem aldrig blir lösta.

Möjligt men inte speciellt troligt, de flesta som får på skallen har inte ägt ett AMD-kort i åratal, tonen är också ofta religös inte saklig.
Din ton är inte heller saklig, du påstår att det är allmänt känt att AMD har problem helt utan att kunna visa det, du nämner inte ens vilka problem du har haft, även om det inte heller bevisar allmänna problem.
Steg ett för att du skall få lite trovärdighet, är att du länkar till de trådar där du haft problem med alla dina AMD-kort.
Även om det inte bevisar någonting om AMD:s kvalité, bara för att du haft problem.

Citat:

Nej, jag har ingen statistik att visa upp som bekräftar huruvida AMD krånglar mer än någon annan, men alla de gånger jag själv har haft problem och jag har letat efter lösningar på detta på internet, så har jag hittat tusentals trådar på diverse forum som pekar på samma problem. Det är knappast en slump att så många människor söker lösningar på samma sak. Jag köper inte argumentet "skit bakom spakarna" när det rör sig om så många olika personer med samma problem. Jag har inte valt Nvidia för att jag tycker så mycket bättre om dem, för det gör jag verkligen inte, utan för att den typen av problem som jag alltid har haft med just AMD inte har existerat hos Nvidia (de kort som jag har haft i alla fall, om vi nu ska vara petiga). Jag har aldrig hävdat att Nvidia är bättre än AMD, däremot tycker jag att Nvidias problem inte är lika kritiska i sammanhang där det spelar störst roll (som i spelen tex).

Du söker alltså på internet efter de i hela världen som tror sig ha problem med sina AMD-kort och får massor av träffar, det bevisar ingenting!
Jag kan utan problem göra samma sak för Nvidia det bevisar heller ingenting!
Världen är som bekant stor och det krävs att väldigt liten andel har problem för att man skall få många träffar.

Citat:

Om du tycker att jag ska backa upp mina påståenden med fakta, var är då Tumnus fakta? I helgen blev han avstängd från forumet för att han gick för hårt fram i en diskussion om...AMD. Om man känner att man måste försvara en tillverkare och drar det till den spetsen att man blir avstängd från forumet, då finns det något mer bakomliggande problem än bara att alla Nvidiaägare är så onda och elaka. Vad har du själv för grafikkort förresten?

Det är den som kritiserar som måste backa upp sina påståenden inte tvärtom.
Det ju tex allmänt känt att man ofta får veneriska sjukdommar av att äga ett Titan, motbevisa det om du kan.
Det finns faktiskt en liten högljud minoritet Nvidiafanboys som förstör här i forumen, det betyder inte alls att Nvidiaägare är elaka, väldigt många gånger bemöts dessa fanboys av just Nvidiaägare.

Citat:

Jag försvarar inte Nvidia när AMD-fanboys spyr galla över dem (för det händer precis lika ofta som kritik mot AMD), utan jag kritiserar när jag känner att det är befogat - oavsett om det står AMD eller Nvidia på tråden. Det är bara det att om man överhuvudtaget yttrar sina åsikter om AMD på det här stället så kommer Tumnus (med flera) alltid dit och tjafsar och försöker få det att verka som om det inte finns några problem hos AMD överhuvudtaget. Vilket är lögn. För de har ju minsann aldrig haft problem med AMD, och om någon annan har det så är det skit bakom spakarna, brist på erfarenhet eller så trollar bara personen. Sure....

Du säger inte alls att det verkar finns några problem du säger att "Det är många som har haft problem med AMD's drivrutiner (och annat)" du säger också att det är så många som haft problem att vi borde sluta köpa AMD (skoda).
Att du delger oss dina åsikter är inte det stora problemet, det är att du påstår saker som du saknar belägg för, kan du se skillnaden?
Du skrev inte, personligen håller jag mig numera i från AMD efter det att jag haft många problem med märket, men även detta tycker jag är obefogat att skriva eftersom det smutsar ned tråden.
Det är bara bra att bemöta AMD fanboys som bashar Nvida i en Nvidiatråd, sådant ofog bör bemötas i alla läger.

edit Ett exempel på en kommentar som är trevlig, trots att den andas lite fanboy, skrivit positivt för Nvidia i en Nvidiatråd.
#13930599

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det handlar om oberättigad kritik, helt utan nåora fakta oftast skrivna av personer som inte äger eller ägt märket, vi är några som faktsikt äger AMD och inte alls haft problem, nu när vi påpekar detta vill du utmåla oss som fanboys.

Möjligt men inte speciellt troligt, de flesta som får på skallen har inte ägt ett AMD-kort i åratal, tonen är också ofta religös inte saklig.
Din ton är inte heller saklig, du påstår att det är allmänt känt att AMD har problem helt utan att kunna visa det, du nämner inte ens vilka problem du har haft, även om det inte heller bevisar allmänna problem.
Steg ett för att du skall få lite trovärdighet, är att du länkar till de trådar där du haft problem med alla dina AMD-kort.
Även om det inte bevisar någonting om AMD:s kvalité, bara för att du haft problem.

Du söker alltså på internet efter de i hela världen som tror sig ha problem med sina AMD-kort och får massor av träffar, det bevisar ingenting!
Jag kan utan problem göra samma sak för Nvidia det bevisar heller ingenting!
Världen är som bekant stor och det krävs att väldigt liten andel har problem för att man skall få många träffar.
Det är den som kritiserar som måste backa upp sina påståenden inte tvärtom.
Det ju tex allmänt känt att man ofta får veneriska sjukdommar av att äga ett Titan, motbevisa det om du kan.
Det finns faktiskt en liten högljud minoritet Nvidiafanboys som förstör här i forumen, det betyder inte alls att Nvidiaägare är elaka, väldigt många gånger bemöts dessa fanboys av just Nvidiaägare.

Du säger inte alls att det verkar finns några problem du säger att "Det är många som har haft problem med AMD's drivrutiner (och annat)" du säger också att det är så många som haft problem att vi borde sluta köpa AMD (skoda).
Att du delger oss dina åsikter är inte det stora problemet, det är att du påstår saker som du saknar belägg för, kan du se skillnaden?
Du skrev inte, personligen håller jag mig numera i från AMD efter det att jag haft många problem med märket, men även detta tycker jag är obefogat att skriva eftersom det smutsar ned tråden.
Det är bara bra att bemöta AMD fanboys som bashar Nvida i en Nvidiatråd, sådant ofog bör bemötas i alla läger.

edit Ett exempel på en kommentar som är trevlig, trots att den andas lite fanboy, skrivit positivt för Nvidia i en Nvidiatråd.
#13930599

Okej, vad i mina inlägg har varit oberättigat? Allting jag har skrivit är mina egna erfarenheter och upplevelser, vad tycker du att jag ska backa upp med i det avseendet? Jag hade inte börjat protestera om det inte vore för att jag själv har blivit påprackad åsikter från vissa som hävdar att AMD inte har de problemen som jag själv har tacklat i flera år, och som jag både har försökt hjälpa andra med samt läst kilometer av text om på internet. Jag har inte startat några trådar om allehanda problem med dessa produkter, då det redan har funnits mer än tillräckligt många. Jag har aldrig sagt att det är "allmänt känt" att AMD har problem, utan att det är många som har problem. Det är alltså min uppfattning och jag hävdar inte att det ena är sämre än det andra. Det är väldigt stor skillnad. Jag har heller aldrig påstått att AMD's kvalité är sämre än Nvidias. Så vad gör mig till en fanboy? För att jag inte orkar med att spel vägrar starta, plötsliga krascher som beror på att grafikdrivrutinen har slutat svara, krascher i Windows (av samma anledning), att AMD tar evigheter på sig att släppa fixar till spelen (som dessutom inte helt sällan inte hjälper överhuvudtaget), instabil fps (i spel som kräver långt under den hårdvara jag har haft), texturer som inte laddas in ordentligt (har du testat Rage?) eller som inte dyker upp alls, värmeproblem trots bra ventilation i datorn och allehanda konstiga grafikrelaterade störningar i spelen etc etc etc. När jag sedan har testat samma spel med grafikkort från Nvidia (med exakt samma hårdvara i övrigt), och allting fungerar som det ska, då anser jag att det är något som inte står rätt till med AMD's drivrutiner (även till viss del hårdvara). Om det gör mig till en fanboy, ja då får jag fan vara det då.

Jag har aldrig sagt att någon här bör sluta köpa AMD's produkter. Sluta ljug nu. Jag gjorde en jämförelse med Skoda att om man har köpt olika modeller och alla har haft samma problem, då tröttnar de flesta människor och köper en bil från någon annan tillverkare. Hur fan är det att uppmana någon till att sluta köpa något? Det var bara för att visa att de flesta människor resonerar på det sättet (enligt min uppfattning i alla fall, du tycker säkert annorlunda).
Bilmärket är oväsentligt, jag bara plockade ett utan någon som helst tanke på huruvida just deras bilar är bra eller dåliga (vilket jag inte vet då jag inte har haft någon Skoda).

Det finns många forum på internet, men om vi nu håller oss till Sweclockers så är det ju även AMD-ägare som klagar över vissa saker, och inte bara Nvidia-ägare. Ska vi utgå ifrån att alla dem ljuger, eller kan det finnas en viss grund i det? Du begår också exakt samma misstag som herr Tumnus när du skriver "Du söker alltså på internet efter de i hela världen som tror sig ha problem med sina AMD-kort" - när ett spel kraschar pga grafikdrivrutinerna, är då allting frid och fröjd? Finns det inget problem där i din mening? Du kanske har någon fetischism om kraschande spel, men jag tror att de flesta tycker att det är besvärande. Om då AMD släpper en fix till det spelet, då har alltså AMD själva erkänt att felet existerar, eller hur? Om detta inte hjälpte fullt ut så finns problemet i viss mån kvar, trots att de försökte. Men det är väl så klart bara "skit bakom spakarna" och vi som trollar... Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig att folk ska göra när såna problem dyker upp. Ska vi göra som du och Tumnus och blunda för allting? Du hävdar att du aldrig någonsin har haft några problem med AMD. Bevisa det då. Det är ungefär lika genomtänkt som att jag ska bevisa att jag har haft problem tidigare. Jag tror inte att det har funnits mycket problem med drivrutiner, jag vet att det har det. AMD själva är medvetna om det. Har du missat nyheterna som har handlat om AMD's försök att rätta till microstuttering? Missade du kanske också nyheten som handlade om att microstuttering existerar även på vissa singel-kort? (HD 7950 tex). Men det är klart, AMD och redaktionen här ljuger väl också...

Edit: Jag kallar dig och Tumnus för fanboys av den enkla anledningen att ni vägrar acceptera att problemen jag själv har haft (och som andra här också hävdar) har varit relaterade till AMD. Ni vill ha bevis på att problemen existerar bara för att inte ni har problem med de korten som ni har. Förstår du?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Spelar väl mindre roll att lanseringen dröjer i sverige, brukar ändå löna sig att köpa från tex tyskland.
Dvs dubbel vinst... tid+pris

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Spelar väl mindre roll att lanseringen dröjer i sverige, brukar ändå löna sig att köpa från tex tyskland.
Dvs dubbel vinst... tid+pris

vet du om nån bra butik som man kan spana in ??

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P