Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta 24"

Jag har bläddrat bland trådarna här för att se om det fanns någon i samma sits som jag. Men det gjorde det inte, så jag gör en egen.

Nu är det så att jag är ute efter en ny skärm, eftersom jag sitter med en skruttig 22" TN från 07.

Jag söker rekommendationer till en allround-skärm. Den kommer användas till både spel, film och övrigt. Dessa kriterier är vad jag utgår ifrån:
(Egentligen rätt simpelt)

  • 24"

  • 16:10

  • IPS - eller av liknande färgåtergivning

  • Hygglig responstid

Kort och gott är jag ute efter en skärm som har färg, god nog för film och enklare bildbehandling, samt med responstid för att klara spel utan att man behöver slita sitt hår.

Eftersom jag har levt med en TN de senaste 5-6 åren har jag dålig erfarenhet av TN-panelers användning av dithering för att öka färgrymden; så Dell UltraSharp U2412M's färgdjup på "6 + 2 bitar" gör mig lite nervös.
Hur har den tekologin egentligen utvecklats på senaste tid?

Jag har också sneglat på 27" skärmar, som har mycket tydligare kandidater. Men de är nog i största laget och jag är rädd att de upplösningarna visar sig vara för tungdrivna för mitt grafikkort.
Slutligen vill jag säga att jag vill nå rätt kompromiss i LCD-djungeln och det är därför jag ber om hjälp
Pris är ingen avgörande faktor, jag vill bara hitta RÄTT skärm.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt skärm idag hade jag satsat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1422269 . Sitter själv med 2460x1440 och tycker att den upplösningen är för hög enligt mig, sitter rätt så nära skärmen. Ska byta dator nästa år och då kommer jag troligtvis satsa på 24" med 16:10 format. Skärmen jag länkar till är nog den bästa i klassen inom rimlig budget. Recension http://www.prad.de/en/monitore/review/2012/review-eizo-ev2436... .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Tack. Den ser onekligen väldigt intressant ut.

Vad jag undrar då är hur pass aggressiv dess AG-coating är. Min nuvarande skärm (HP w2207h), samt min laptop, är glossy. Vilket har gjort att jag just nu föredrar det framför en AG-lösning som ger ett grynigt intryck.