I/O panel ska den se ut såhär?

Permalänk

I/O panel ska den se ut såhär?

Tjena håller på och montera in mina komponenter i mitt Node 605. Stötte dock på ett problem med I/O panel skyddet. Ska det vara såna metallpiggar över portarna? Annars passar den men dom är ivägen.. Har även en metallgrej på moderkortet som tar emot som fan..

Kanske jäkligt korkad fråga men jag vet fan inte..

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Du har ju böjt flera av dom.
Vissa ska ju ligga uppepå motsvarande kontakter (t.ex dina USB, HDMI och nätverks) andra jordar direkt mot kontakten.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du har ju böjt flera av dom.
Vissa ska ju ligga uppepå motsvarande kontakter (t.ex dina USB, HDMI och nätverks) andra jordar direkt mot kontakten.

Klart jag böjde dom de var ju ivägen.

Ska jag försöka böja tillbaka dom och se om jag får in moderkortet?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Klart jag böjde dom de var ju ivägen.

Ska jag försöka böja tillbaka dom och se om jag får in moderkortet?

Läs en gång till det här:

Skrivet av Svensktiger:

Du har ju böjt flera av dom.
Vissa ska ju ligga uppepå motsvarande kontakter (t.ex dina USB, HDMI och nätverks) andra jordar direkt mot kontakten.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag har brutit av piggarna och det har inte hänt något på flera år. Kunde ej få moderkortet passa heller.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Jag har brutit av piggarna och det har inte hänt något på flera år. Kunde ej få moderkortet passa heller.

Ok ska nog göra det med.

Någon mer som varit med om samma sak?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ok ska nog göra det med.

Någon mer som varit med om samma sak?

Nä, men att passa in MK i I/O-plåten är många gånger inte det lättaste, men oavsett så skall det gå och då med lite mer tålamod.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Nä, men att passa in MK i I/O-plåten är många gånger inte det lättaste, men oavsett så skall det gå och då med lite mer tålamod.

Och våld kanske?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Rekordmedlem

Använd en bordskniv eller liknande från baksidan och styr jordblecken på plats så går det lätt att få det på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Använd en bordskniv eller liknande från baksidan och styr jordblecken på plats så går det lätt att få det på plats.

Ok får testa det imorgon med en kopp kaffe. Trodde nämligen att ASUS glömt att knipsa bort metallpiggarna.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du har ju böjt flera av dom.
Vissa ska ju ligga uppepå motsvarande kontakter (t.ex dina USB, HDMI och nätverks) andra jordar direkt mot kontakten.

Hur fungerar jordningen med ASUS Sabertooth Z77s I/O panel?
http://imgur.com/o6BtgFy

Visa signatur

- Corsair Obsidian 650D - be quiet! Dark Power Pro10 850w - ASUS Sabertooth Z77 - Intel Core i5 3570k @ 4,2Ghz 1,2v - Noctua NH-U14S w/ dual fans - 4gb x2 Corsair Vengeance 1600mhz CL9 - ASUS GTX 780 DirectCu II - 250gb Samsung 840 Basic SSD -

Permalänk
Rekordmedlem

Piggarna är för att bakplåten ska komma i kontakt med kontaktens skärmplåt och fungera som en skärm för det relativt stora hål som annars blir runt kontakterna, är hålen mer än ½ våglängd läcker radiovågorna ut utan problem och det kan skapa störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninotramp:

Tjena håller på och montera in mina komponenter i mitt Node 605. Stötte dock på ett problem med I/O panel skyddet. Ska det vara såna metallpiggar över portarna? Annars passar den men dom är ivägen.. Har även en metallgrej på moderkortet som tar emot som fan..

Kanske jäkligt korkad fråga men jag vet fan inte..

http://i39.tinypic.com/29xiz2p.jpg

Metallblecken som sticker in från IO-panelen är tänkta att ha galvanisk kontakt med kontakternas kåpor på insidan av chassit.
Så som de är böjda på bilden är helt fel. Där är de ju i vägen för kontakterna.
Se illustration:

Skrivet av Marcus V:

Hur fungerar jordningen med ASUS Sabertooth Z77s I/O panel?
http://imgur.com/o6BtgFy

kontakterna har galvanisk kontakt med den ledande skumgummi-folien bakom IO-plåten.
Jag själv föredrar ASUS lösning då den är mycket smidigare än de jordbleck som annars används.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har bygd datorer (privat) i snart 20 år, aldrig har det varit störra problem montera io plåten, visst får man se till at alt hamnar på rätt plats, men knappast något som är svårt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Metallblecken som sticker in från IO-panelen är tänkta att ha galvanisk kontakt med kontakternas kåpor på insidan av chassit.
Så som de är böjda på bilden är helt fel. Där är de ju i vägen för kontakterna.
Se illustration:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Various/IO-panel...

kontakterna har galvanisk kontakt med den ledande skumgummi-folien bakom IO-plåten.
Jag själv föredrar ASUS lösning då den är mycket smidigare än de jordbleck som annars används.

Vad tror du om detta? Svårt att se kanske..

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämts du har bäjt dom. Bläcken för usb nätrkort mm skulle böjts upp en aning då du plaserade moderkortet på plats efter att plåten fästs i lådan. Inte tryckts ned genom att använda våld då det inte passade.

Edit:
Inte bästa videon men. http://www.youtube.com/watch?v=-4DoKZTGk3g

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninotramp:

Vad tror du om detta? Svårt att se kanske.. http://i39.tinypic.com/29yqyp5.jpg

Tror du missuppfattade min exempelbild.
Bilden jag visade är en genomskärning sett från sidan. Relativt till moderkortet som liggande. Inte chassit.

Dina kontaktbläck är nu helt felvinklade och riskerar till och med att kortsluta dina kontakter.

Här är en annan bild med korrekt vinklade kontaktbläck:

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Fått igång datorn struntade i i/o plåten.

Nu har jag dock en fråga, vad är det för pci-standard på detta nätverkskortet?? Går ju inte sätta fast i PCI-Expressen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Bara att lägga dit den och trycka på moderkortet.

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninotramp:

Fått igång datorn struntade i i/o plåten.

Nu har jag dock en fråga, vad är det för pci-standard på detta nätverkskortet?? Går ju inte sätta fast i PCI-Expressen.

http://i42.tinypic.com/2eoxw7k.jpg

HAHAHA!!! Det är just PCI, men du försöker sätta den i en PCI-Express kontakt. Detta är två olika standarder med snarlika namn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av redpois0n:

Bara att lägga dit den och trycka på moderkortet.

Den passar inte. :S Den är ju felvänd. :S

Den långa "biten" och den korta "biten" är ju på fel sida.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fått igång datorn struntade i i/o plåten.

Nu har jag dock en fråga, vad är det för pci-standard på detta nätverkskortet?? Går ju inte sätta fast i PCI-Expressen.

http://i42.tinypic.com/2eoxw7k.jpg

Det är ett PCI kort, inte PCI-e...

Med risk att låta spydig, kolla upp lite saker innan du bygger din första dator så blir det färre fel.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Skrivet av giplet:

HAHAHA!!! Det är just PCI, men du försöker sätta den i en PCI-Express kontakt. Detta är två olika standarder med snarlika namn.

Passar den i PCI?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Hehe jag har ju ingen PCI på mitt moderkort. Aj får leta upp ett annat kort.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Metallblecken som sticker in från IO-panelen är tänkta att ha galvanisk kontakt med kontakternas kåpor på insidan av chassit.
Så som de är böjda på bilden är helt fel. Där är de ju i vägen för kontakterna.
Se illustration:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Various/IO-panel...

kontakterna har galvanisk kontakt med den ledande skumgummi-folien bakom IO-plåten.
Jag själv föredrar ASUS lösning då den är mycket smidigare än de jordbleck som annars används.

Skönt att någon som fattar kan förklara med bild:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift