Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpråd: Nytt moderkort

Ska köpa ett nytt moderkort men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Mina krav är att det ska vara under 1000 kr(helst mindre),ATX,stödjer minst 1600mhz på minnena, USB 3, SATA 6 gb/s och stödjer Phenom 2 processorer.
Har tittat på detta http://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli. Är det ett bra moderkort?

Visa signatur

|HD Radeon 6950|AMD Phenom II X4 970 3.8 Ghz|Corsair 8GB 1600mhz|Corsair HX650W|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB|2 TB HDD|ASUS MA99X EVO R2.0|Cooler Master Hyper 412S|Fractal Design R4|

Permalänk

Ser helt okej ut! Om man inte ska överklocka är det i princip bara socket stöd man behöver kolla på, eftersom så många kort idag är väldigt lika. Denna kör med AMD. Sedan så har du stöd för både crossfire och sli, vilket är trevligt.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Hade tänkt överklocka med det, fungerar det då också?

Visa signatur

|HD Radeon 6950|AMD Phenom II X4 970 3.8 Ghz|Corsair 8GB 1600mhz|Corsair HX650W|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB|2 TB HDD|ASUS MA99X EVO R2.0|Cooler Master Hyper 412S|Fractal Design R4|

Permalänk
Avstängd

Det går att överklocka med 970 korten, dock kan du inte gå lika högt som med ett 990 kort.

http://www.inet.se/produkt/1902348/asus-m5a99x-evo-r2-0

Permalänk
Medlem

Personligen skyr jag MSI, och skulle tipsa om.. Vilket annat märke som helst. Om Biltema haft ett eget hade jag kört på det innan MSI.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Personligen skyr jag MSI, och skulle tipsa om.. Vilket annat märke som helst. Om Biltema haft ett eget hade jag kört på det innan MSI.

Då hade du förmodligen gjort ett riktigt dåligt val...-.-'

Men utveckla gärna varför du avskyr MSI och bidra till TS val istället för att låta barnslig:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Personligen skyr jag MSI, och skulle tipsa om.. Vilket annat märke som helst. Om Biltema haft ett eget hade jag kört på det innan MSI.

Varför?

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Då hade du förmodligen gjort ett riktigt dåligt val...-.-'

Men utveckla gärna varför du avskyr MSI och bidra till TS val istället för att låta barnslig:)

Skrivet av ostersjo:

Oj ursäkta, det var förstås lite dumt av mig. Anledningen är MSI's, historiskt (nuvarande..?), signifikant högre % defekta moderkort mot jämförbara märken.
Måhända är det gammal information jag sitter på, men jag har helt enkelt bara haft exceptionellt dåliga erfarenheter av MSI. Inte minst efter mina dagar som komponenttestare hos en återförsäljare.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Oj ursäkta, det var förstås lite dumt av mig. Anledningen är MSI's, historiskt (nuvarande..?), märkbart högre % defekta moderkort än jämförbara märken.
Måhända är det gammal information jag sitter på, men jag har helt enkelt bara haft exceptionellt dåliga erfarenheter av MSI. Inte minst efter mina dagar som komponenttestare hos en återförsäljare.

Det känns som man oftast har haft otur när man har dåliga erfarenheter av ett företag. Jag har då aldrig förr hört någon klaga på MSI i allmänhet, de är knappast perfekta, men jag hade nog oavsett valt dem före Biltema

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Det känns som man oftast har haft otur när man har dåliga erfarenheter av ett företag. Jag har då aldrig förr hört någon klaga på MSI i allmänhet, de är knappast perfekta, men jag hade nog oavsett valt dem före Biltema

Fast samtidigt, efter 4 år hos en större återförsäljare, inom diverse roller både som support och komponenttestare, så skakas det bara på huvudet när det handlar om MSI. Det är inte 'en dålig erfarenhet', det är en statistiskt baserad åsikt. Med det sagt, så har de kanske ryckt upp sig de senaste 2 åren som jag inte varit i den branschen. Men jag tvivlar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Fast samtidigt, efter 4 år hos en större återförsäljare, inom diverse roller både som support och komponenttestare, så skakas det bara på huvudet när det handlar om MSI. Det är inte 'en dålig erfarenhet', det är en statistiskt baserad åsikt. Med det sagt, så har de kanske ryckt upp sig de senaste 2 åren som jag inte varit i den branschen. Men jag tvivlar.

Ja, du har ovanligt mycket kött på benen bakom ditt påstående, så du har nog rätt. Sen som du säger, vet jag inte om det fortfarande gäller. Jag har aldrig fått någon dålig komponent från MSI, det säger dock inte mycket om statistiken.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Det går att överklocka med 970 korten, dock kan du inte gå lika högt som med ett 990 kort.

http://www.inet.se/produkt/1902348/asus-m5a99x-evo-r2-0

Vad är skillnaden på 990X och 990FX?

Visa signatur

|HD Radeon 6950|AMD Phenom II X4 970 3.8 Ghz|Corsair 8GB 1600mhz|Corsair HX650W|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB|2 TB HDD|ASUS MA99X EVO R2.0|Cooler Master Hyper 412S|Fractal Design R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Det går att överklocka med 970 korten, dock kan du inte gå lika högt som med ett 990 kort.

http://www.inet.se/produkt/1902348/asus-m5a99x-evo-r2-0

Kanske köper detta då

Visa signatur

|HD Radeon 6950|AMD Phenom II X4 970 3.8 Ghz|Corsair 8GB 1600mhz|Corsair HX650W|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB|2 TB HDD|ASUS MA99X EVO R2.0|Cooler Master Hyper 412S|Fractal Design R4|