Uppgraderings tips, vad bör jag köpa först?

Permalänk
Medlem

Uppgraderings tips, vad bör jag köpa först?

Hej,
Funderar på att uppgradera datorn men vet inte vad som är bäst att börja med, hade tänkt att ta det i etapper istället för allt på en gång.

Vad anser ni vara det primära att uppgradera?
Vad får jag ut mest utav att uppgradera först?

Min spec ser ni här nedan.

Spelar ingen roll om det är AMD eller Intel, jag använder datorn främst till spel.

// Runsy

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem

Budget? En 8350 kan vara en bra början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hmm ja du, en 3000 denna månaden kan jag avvara.
8350 hmm blir moderkort och prolle då, då jag antar att mitt nuvarande moderkort inte tar am3+ eller vad det nu är för sockel till dom.
Hur står dom sig kontra tex 4670 eller vad dom heter.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Runsy:

hmm ja du, en 3000 denna månaden kan jag avvara.
8350 hmm blir moderkort och prolle då, då jag antar att mitt nuvarande moderkort inte tar am3+ eller vad det nu är för sockel till dom.
Hur står dom sig kontra tex 4670 eller vad dom heter.

på pappret är 8350 den starkare kandidaten. ditt moderkort stödjer inte am3+ processorer

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3967992/2013-10-03

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, har nu kollat lite på 8350 men jag vet inte om det är värt investeringen på en sådan processor. Känns som att man får lite mer om man lägger till 500kr och köper en 4670, jag kanske har fel ang detta?

Testade att köra lite bf4 med min nuvarande rigg, gick att spela men ser när jag kör igång GPU-z att mitt grafikkort enbart används till 64% som mest, vilket då torde betyda att prolle är det jag bör skaffa först?

Vad anser ni om 4670k? är det en processor som håller en stund?

Kommer mest troligen inte att klocka något till en början.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runsy:

Tack för svaret, har nu kollat lite på 8350 men jag vet inte om det är värt investeringen på en sådan processor. Känns som att man får lite mer om man lägger till 500kr och köper en 4670, jag kanske har fel ang detta?

Testade att köra lite bf4 med min nuvarande rigg, gick att spela men ser när jag kör igång GPU-z att mitt grafikkort enbart används till 64% som mest, vilket då torde betyda att prolle är det jag bör skaffa först?

Vad anser ni om 4670k? är det en processor som håller en stund?

Kommer mest troligen inte att klocka något till en början.

När det gäller spel vilket jag antar du kommer köra på datorn, då skulle jag säga att en Core i5 4670K är det bästa du kan köpa idag. Om du inte tänker klocka kan du då köpa en 4670 mest för att moderkortet kommer bli billigare då du inte behöver Z87 chipset.

Det ända andra du sen behöver uppdatera är grafikkortet, vet inte hur du upplever det idag men om det funkar kan du ju köra på 570:it ett tag till, annars skulle jag kolla på ett 760, 770 eller 780 beroende på vad du har för budget för just grafik.

Sen kör ju AMD ut sin 8000 Radeon serie i oktober, kanske kolla om något är att ha därifrån, alternativt vänta på 8000-serien för att se om Nvidia prissänker sina nuvarande kort.

Sen skulle jag vara nöjd med datorn, om du vill kan du slänga i 8 GB till RAM men med priserna på RAM ganska höga just nu skulle jag avvakta med det om du inte behöver det akut (vilket du inte behöver skulle jag gissa på).

Fråga på om du vill veta något mer!

Permalänk
Medlem

Kanon svar!
Jo jag är lite sugen på en intel nu måste jag säga.
Tänkte att en 4670k är lite mer framtids säker för 20kr extra, då om jag vill så kan jag trycka upp den lite om jag vill.

Vad bör man ha för moderkort? behöver inte ha det värsta utan ett dugligt är bra nog för mig.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runsy:

Kanon svar!
Jo jag är lite sugen på en intel nu måste jag säga.
Tänkte att en 4670k är lite mer framtids säker för 20kr extra, då om jag vill så kan jag trycka upp den lite om jag vill.

Vad bör man ha för moderkort? behöver inte ha det värsta utan ett dugligt är bra nog för mig.

Som jag sa, ska du klocka behöver du Z87 chipset, jag använder ett ASUS Z87-A http://www.inet.se/produkt/1902484/asus-z87-a-atx och det har även SLI-stöd som jag tycker är bra att ha, men om du känner att du aldrig kommer köra mer än ett grafikkort skulle du kunna spara någon hundring och ta ett utan SLI-stöd.

När Sweclockers byggde sommardator använde dem ett MSI kort http://www.inet.se/produkt/1902506/msi-z87-g45-gaming-atx som de rekommenderade, mest för att det hade bra inbyggd ljudkrets, men det är ju lite dyrare också. Du kan ju kika där och se om du hittar något som är intressant http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...

Är en riktig djungel när man letar efter moderkort så ta något som du tycker känns bra för din budget och dina behov