behöver proffshjälp av er, ny dator startar inte alls

Permalänk

behöver proffshjälp av er, ny dator startar inte alls

Har köpt ny dator.. moderkortet är ASUS P4PE guld varrianten med allt integrerat.

Byggde ihop datorn igår. men den startar inte... altså det händer verkligen ingenting. inte ens en lampa eller fläkt startar. vad tror du jag gjort för fel?

har byggt datorer förut och är väldigt försiktig så inget borde vara förstört.
det verkar ju som den inte alls får ström?

måste man ändra på någon jumper? jag kör på 20pinnars strömkontakt + 4 pin 12V.. det fanns en ASUS EZ kontakt också men det behövdes inte användas förstod jag det som?

kan det vara något övrigt fel jag gjort?
har det betydelse vilket håll powerknappens kabel sitter åt?
visst ska man väl koppla den till ATX power switch kontakten?
jag har föressten ett chieftec chassi och chieftec nätagg på 300W om det har betydelse.

nu såg jag att det fanns något som heter Power supply thermal conector... vad är det och behövs den vara inkopplad?

jag behöver verkligen tips.. är helt förtvivlad. datorn är altså helt död.
har jag glömt att göra någon enkel men viktig sak?

M.V.H.
Lindfors

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har kopplat powerknappens kabel rätt. På mitt moderkort var det iaf väldigt lätt att koppla fel.

Permalänk
Avstängd

Re: behöver proffshjälp av er, ny dator startar inte alls

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kj_bassplayer

har det betydelse vilket håll powerknappens kabel sitter åt?

Svar ja.
Testa att starta allt med bara moderkort, minne, CPU, graffe - alltså inte ens strömkablarna till de andra enheterna inkopplade

Permalänk

Om du har kopplat in USB kontakter intärnt, kan du ha vänt de fel. Datorn är då sten död.
Har du använt distanser mellan moderkort och chassie, skrivat fast det ordentligt, tryckt i minnet och övriga kort.

Testa att "rycka" ut allt och skruva ihop det igen, kan vara något som inte är korrekt intryckt.

Alternativet är annars att testa så mycket du kan i en annan dator för att se om det är någon del som är trasig.

Har man otur så kan man få trasiga saker.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...