Hur mycket programmering krävs för att få ingångsjobb?

Permalänk
Medlem

Hur mycket programmering krävs för att få ingångsjobb?

Hej!

Har tidigare en examen i ekonomi men har insett att de jobb som utlovats inte finns och de befintliga är enormt tråkiga. Sitter nu på en myndighet och det finns ingen som helst stimulans. Har alltid varit bra på matte men inte riktigt vetat vad jag ska använda det till. Av en tillfällighet kom jag in på programmering i excel VBA och märkte alla möjligheter till förbättringar i excelsnurror och dylikt. Vid sidan av studierna har jag därför läst strökurser (universitet) i datateknik, C++ och JAVA, med goda resultat. Är sugen på att läsa in en examen, men det kommer inte funka att jobba heltid samtidigt. Jag bråkar dagligen med mig själv om det är värt det. Jag är 27 år och innan det ovan beskrivna har jag inte programmerat något alls, är egentligen ingen 'datanörd' och kan inte alls mycket om datorer. Det är främst programmering jag är intresserad av, men inser ju att man som systemutvecklare måste kunna en hel del än annat än bara knacka kod. Det kommer ju som sagt kosta en del att vara ledig och jag har ju redan ägnat 4 år åt ekonomistudier, så det måste verkligen ge något.

Jag tänkte baka ihop en egen examen då jag inte vill läsa några 'onödiga' kurser. Fanns en hel del sådana inom ekonomi. Med tanke på att man till en examen får tillgodoräkna kurser från en annan examen så krävs det 90 HP för mig att uppnå en kandidatexamen, och jag har nu läst en tredjedel av dessa.

Mina frågor är:

*Kan dessa poäng räcka till att få ett drägligt ingångsjobb som systemutvecklare, under förutsättningen att man läser rätt kurser. Jag tror trots allt att det främst är en examen som räknas och det riktiga lärandet börjar på arbetsplatsen.

*Vilka kurser och språk bör jag främst inrikta mig på?

*Är det värt tiden man lägger ner?

Värt att nämnas är att jag inte bor i en storstad, så jag tävlar inte direkt mot eliten.

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Utan att ha någon som helst koll på arbetsmarkaden för programmerare så känns det som om du inte gillar ditt jobb som det är, tänk att du då ska göra samma sak i 40 år till (minst). Du lever bara en gång, så gör det bästa av det.

*Disclaimer* Jag har ABSOLUT ingen koll på om det faktiskt finns arbeten osv.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

En 3-årig examen från BTH som spelprogrammerare (för övrigt en utmärkt utbildning för att lära sig programmering imo) med toppbetyg samt att ha haft deltids jobb på BTH som assistantlärare i programmeringskurser under tiden jag studerade gav mig ett jobb som utvecklare direkt efter examen (eller strax innan till och med) här i Karlskrona. Om jag dock inte hade haft toppbetyg samt jobbet på BTH så hade jag nog dock behövt en 5-årig examen för att få motsvarande jobb jag har nu.

Från vad jag hör så behövs det en hel del Java-utvecklare i branchen just nu. Så Java är ett bra språk att satsa på. C++ går också alltid hem tror jag. Dock tycker jag personligen det här med språk inte är så viktigt, utan det viktiga är att förstå programmerings-tänket. Kan man det så tycker jag det är lätt att lära sig nya språk.

Kurser kan jag bara tala om dom som ingick i mitt program på BTH, men Programmering och Datastrukturer (22.5hp), Objekt-orienterad Design (7.5hp), Introduktion till Databaser och Nätverk (7.5hp var), Parallell Programmering (7.5hp) samt Prestandaoptimering (7.5hp) var dom som jag tyckte var mest givande när det gäller att lära sig ren programmering. Grupp-projekten vi hade var också extremt lärorika för att lära sig hur det fungerar att arbeta som programmerare i ett team (vilket nästan alla gör i arbetslivet) och hur allt runtomkring fungerar (plannering, verktyg för att synka arbete etc).

Om det är värt tiden tycker jag absolut. Jag tycker programmering är grymt skoj och ångrar inte mina 3 år jag la på min utbildning för det.

Har du några fler frågor är det bara att citera!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det inte krävs så mycket programmeringskunskaper. Om du inte har en examen inom IT skulle jag satsa på att framhäva dina programmeringskunskaper på CV:et och skriva att du brinner för programmering och hållit på en del med det på fritiden (om du nu har det).

Företagen räknar med att du inte är världsmästare som nyexaminerad utan att de kommer få lära upp dig. Nu talar jag främst om jobb inom affärssystembranschen, där ekonomi och andra otekniska ämnen också är viktiga, inte t ex spelutveckling. I affärsystembranschen kommer de älska din kombination av ekonomi och programmering.

De viktigaste språken skulle jag säga är C#, Java, och SQL. Sen får du nog tyvärr räkna med att flytta till Sthlm, Göteborg eller Malmö om du vill få ett jobb i IT-branschen, med några få undantag.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Du kommer har bra förutsättningar efter jobbat ett par år inom IT efter ha läst ekonomi (om du vill ex jobba mot IT-affärshållet)
Tips: läs dessa tre kurser på distans. http://www.mah.se/fakulteter-och-omraden/Teknik-och-samhalle-...

Permalänk
Medlem

I min mening behöver du läsa ett program för att verkligen få den breda grund du behöver för att kunna programmera. Som du säger själv så får du lära dig mycket mer än bara att knacka kod. För mig så tog jag min examen i somras på en fredag och började min fasta heltidsanställning på måndagen därpå som jag fortfarande är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Pluggar själv datavetenskap och arbetsmarknaden i princip vrålar efter folk. Var på en arbetsmarknadsmässa där det var rena rama gatloppet då företagen nästintill försökte slita tag i en.

En artikel som kan vara intressant:
https://csjobb.idg.se/2.9741/1.484032/utvecklare--basta-jobbe...

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte nödvändigtvis kunna en massa annat om du med det menar hårdvara. Jag läste datalogi på högskolan, det är i princip bara programmering och matte. Vill man bara knacka kod går det alltså precis lika bra. Jag började dessutom på högskolan när jag var 24 och hade till skillnad från dig inga poäng sen förut att räkna in så rent åldersmässigt ligger du inte så dåligt till heller skulle jag säga

Permalänk

Har du ett examen i ekonomi och läst c++ samt java med goda resultat är det bara att söka jobb inom IT med fokus på affärssystem. Där har du säkerligen någon plats. Jobbar själv som programmerare där jag till skillnad från dig enbart läst ett par ekonomikurser men känns som om att jag hade behövt mera.

Affärssystem, kolla på det och lycka till! )

Permalänk
Medlem

Enormt stort tack för svaren! Motivationen har ökat en hel del nu

Permalänk

Lite off topic men jag funderar på om man kan jobba som programmerare fram tills pensionen. Känns lite mind blowing med en så gammal programmerare.

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Medlem

På mitt jobb finns det några som närmar sig pensionen, de är duktiga och har då inga problem att ta till sig nya sätt att tänka och programmera. Men det beror nog mest på person antar jag. Sen är det ju så att erfarenhet är viktigt inom programmering, en gamling som stött på ett liknande problem förut kan nog lösa den aktuella uppgiften minst lika snabbt eller snabbare än en ung och oerfaren programmerare.

Permalänk
Medlem

Läser tredje året datavetenskap i Skövde. Min uppfattning är att man behöver ha ganska breda kunskaper för att faktiskt kunna programmera, men att det viktigaste just nu är C# och liknande språk. Vill du ha en enkel väg in tycker jag du ska fokusera på testning, testare behövs i mängder men få har en vettig utbildning inom det.

I övrigt skriker marknaden efter utvecklare, så "Jag har inte så mycket utbildning, men är snabblärd och har en grund" räcker relativt långt i många fall.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Värt att notera att beroende på vad du programmerar så är avancerad matte ganska så oväsentligt, nu kommer matte in i det hela men oftast ganska grundläggande bitar. Det är väldigt sällan du kommer behöva sitta och hitta på nya matematiska formler beroende på vad du sysslar med, beroende på tjänst är det möjligt att sådant här inte dyker upp alls.

Med det sagt, problemlösning kommer du syssla med från dag ett och framåt, du kommer oftast behöva klura ut lösningar på problem, men inte alltid av matematiskt slag, oftast logisk ( på sätt och vis ingår logik i matten men tja ) Så det är definitivt ett jobb du måste faktiskt sitta och tänka, inget jobb man bara sitter och matar in. Så även flera år in i branschen kommer du fortsätta stöta på problem och jobba på att hitta lösningar.

Självklart finns det jobb som handlar mer om matematisk natur men de är betydligt färre av de jobben en vanliga systemutvecklare/programmerings jobb brukar ge.

Om du vill ha jobb just nu så är det Java eller C# som gäller till stor del, C++ är också hyfsat populärt. Du har även PHP här men skulle tippa på att det språket kommer inte ge dig uppgifter du vill oftast vill syssla med om du vill lösa problem relaterat till programmering och inte hur PHP funkar.

Samt jobb branschen, kan nämna att det skriks efter C# samt Java programmerare i Göteborgs området, finns väldigt mycket jobb för duktiga programmerare ( ja även nya sådana ) Men för en ny utvecklare krävs färsk Utbildning ELLER att du visar vad du kan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du redan har läst, och att intresset finns, tror jag som många andra att du inte behöver läsa något program.

Dock kan det vara bra att fundera lite över vilken typ av programmering du vill göra. Appar, web, embedded etc?
Komplettera sedan med nån lite mer djupgående kurs inom det området, och försök även läsa en kurs eller två som behandlar versionshantering och lite projektmetodik. Efter det så har du nog jobb snabbare än ögat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Värt att notera att beroende på vad du programmerar så är avancerad matte ganska så oväsentligt, nu kommer matte in i det hela men oftast ganska grundläggande bitar. Det är väldigt sällan du kommer behöva sitta och hitta på nya matematiska formler beroende på vad du sysslar med, beroende på tjänst är det möjligt att sådant här inte dyker upp alls.

Med det sagt, problemlösning kommer du syssla med från dag ett och framåt, du kommer oftast behöva klura ut lösningar på problem, men inte alltid av matematiskt slag, oftast logisk ( på sätt och vis ingår logik i matten men tja ) Så det är definitivt ett jobb du måste faktiskt sitta och tänka, inget jobb man bara sitter och matar in. Så även flera år in i branschen kommer du fortsätta stöta på problem och jobba på att hitta lösningar.

Självklart finns det jobb som handlar mer om matematisk natur men de är betydligt färre av de jobben en vanliga systemutvecklare/programmerings jobb brukar ge.

Om du vill ha jobb just nu så är det Java eller C# som gäller till stor del, C++ är också hyfsat populärt. Du har även PHP här men skulle tippa på att det språket kommer inte ge dig uppgifter du vill oftast vill syssla med om du vill lösa problem relaterat till programmering och inte hur PHP funkar.

Samt jobb branschen, kan nämna att det skriks efter C# samt Java programmerare i Göteborgs området, finns väldigt mycket jobb för duktiga programmerare ( ja även nya sådana ) Men för en ny utvecklare krävs färsk Utbildning ELLER att du visar vad du kan.

Okej. Det jag menade var att det är inom matematik mina talanger ligger, och att talang för matematik och talang för programmering går hand i hand. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

Med tanke på vad du redan har läst, och att intresset finns, tror jag som många andra att du inte behöver läsa något program.

Dock kan det vara bra att fundera lite över vilken typ av programmering du vill göra. Appar, web, embedded etc?
Komplettera sedan med nån lite mer djupgående kurs inom det området, och försök även läsa en kurs eller två som behandlar versionshantering och lite projektmetodik. Efter det så har du nog jobb snabbare än ögat

Tack för svaret!

Skulle främst vilja inrikta mig på utveckling av affärssystem. När jag läst klart de tre första Javakurserna tänkte jag fokusera på Designmönster med Java, en grundkurs i ASP.net med C#, en grundkurs gällande databaser och eventuellt någon kurs som behandlar applikationsutveckling till Android-telefoner. Det är mina planer för våren 2013. Senare kan jag eventuellt ta någon kurs i projektmetodik och en kurs vid namn Java Enterprise-utveckling med J2EE-standarden. Hur låter det?

Blir dock mörkrädd varje gång jag läser en platsannons med tanke på allt som man ska kunna. Det är en hel del begrepp man aldrig hört och det får mig att tvivla, även om jag vet att man förmodligen lär sig dessa längs vägen.

Permalänk
Skrivet av iHank:

Tack för svaret!

Skulle främst vilja inrikta mig på utveckling av affärssystem. När jag läst klart de tre första Javakurserna tänkte jag fokusera på Designmönster med Java, en grundkurs i ASP.net med C#, en grundkurs gällande databaser och eventuellt någon kurs som behandlar applikationsutveckling till Android-telefoner. Det är mina planer för våren 2013. Senare kan jag eventuellt ta någon kurs i projektmetodik och en kurs vid namn Java Enterprise-utveckling med J2EE-standarden. Hur låter det?

Blir dock mörkrädd varje gång jag läser en platsannons med tanke på allt som man ska kunna. Det är en hel del begrepp man aldrig hört och det får mig att tvivla, även om jag vet att man förmodligen lär sig dessa längs vägen.

Jo, men så är ju platsannonser ofta skrivna så att det i princip är omöjligt att ha den kunskapsnivån om man inte jobbat på företaget eller en konkurrent inom samma fält. Eller så vill de ha en högskoleutbildad 25åring med 10 års arbetslivserfarenhet, helst inom det samma sak som företaget sysslar med, dvs en omöjlighet.

Min erfarenhet är att bara man har en bra grund inom programmering och är villig att lära sig nya saker, så klarar man de flesta jobb inom branschen. Företaget får alltid lära upp den som kommer dit, om nu inte personen jobbat med exakt samma sak hos en konkurrent. har alltid på ett eller annat sätt fått sätta mig vid skolbänken när jag bytt jobb, trots att det är inom samma bransch. Olika företag har alltid olika systemlösningar och olika arbetsrutiner och preferenser.
Med din bakgrund skulle jag också satsat på affärssystemsutveckling. Har du ingen erfarenhet av SQL administrering/programmering är det bra att komplettera med. Arbetsmarknaden inom området ser bra ut, om man får tro de utvecklare inom området jag har kontakt med.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ett alternativ om du känner dig hyfsad på programmeringen är att söka jobb redan nu. Du har ju redan en examen som visar att du klarar högskolestudier. Ta reda på vilka företag som sysslar med affärssystem i närheten och skicka ansökan på chans. Alla jobb annonseras inte ut, och med din bakgrund passar du ändå inte in i den vanliga annonsen. Däremot kan företag ändå "ta chansen" med dig, och som tidigare sagts räknar man med att nyanställda ska lära sig väldigt mycket på jobbet ändå.

Sen så fort du jobbat något år eller två kommer du dessutom ha mycket lättare att hitta nytt jobb, och då är det inte så noga om du har en it-examen i botten i många fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jo, men så är ju platsannonser ofta skrivna så att det i princip är omöjligt att ha den kunskapsnivån om man inte jobbat på företaget eller en konkurrent inom samma fält. Eller så vill de ha en högskoleutbildad 25åring med 10 års arbetslivserfarenhet, helst inom det samma sak som företaget sysslar med, dvs en omöjlighet.

Min erfarenhet är att bara man har en bra grund inom programmering och är villig att lära sig nya saker, så klarar man de flesta jobb inom branschen. Företaget får alltid lära upp den som kommer dit, om nu inte personen jobbat med exakt samma sak hos en konkurrent. har alltid på ett eller annat sätt fått sätta mig vid skolbänken när jag bytt jobb, trots att det är inom samma bransch. Olika företag har alltid olika systemlösningar och olika arbetsrutiner och preferenser.
Med din bakgrund skulle jag också satsat på affärssystemsutveckling. Har du ingen erfarenhet av SQL administrering/programmering är det bra att komplettera med. Arbetsmarknaden inom området ser bra ut, om man får tro de utvecklare inom området jag har kontakt med.

Tack för svaret! Ska kika på SQL.