Permalänk
Medlem

4670k 4,2 ghz väldigt varierande temps

som sakt har klockat min 4670k till 4,2 ghz men får väldigt olika temps på mina olika kärnor

använde Intel(R) Extreme Tuning Utility och stresstestade samt läste tempen med hwmonitor
och detta e dem högsta temperaturerna som blev efter 7h stress test.

core#0 83 grader
core#1 86 grader
core#2 80 grader
core#3 76 grader

tror ni det skulle kunna bli bättre om man delade cpu o bytte kylpasta??

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorhees:

som sakt har klockat min 4670k till 4,2 ghz men får väldigt olika temps på mina olika kärnor

använde Intel(R) Extreme Tuning Utility och stresstestade samt läste tempen med hwmonitor
och detta e dem högsta temperaturerna som blev efter 7h stress test.

core#0 83 grader
core#1 86 grader
core#2 80 grader
core#3 76 grader

tror ni det skulle kunna bli bättre om man delade cpu o bytte kylpasta??

Om du Vågar och har råd ifall det skule gå åt skogen (brukar gå bra sålänge man är försiktig) tycker jag du ska delidda!
Deliddade min 4770k och tjänade runt 20 grader på alla cores samtidigt som skillnaden mellan högsta och lägsta cores gick från 10 grader, till 3 grader. Titta i min projekt tråd (signatur) så kan du se hur jag gjorde. jobba långsamt och ha vassa verktyg är det viktigaste.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Om du Vågar och har råd ifall det skule gå åt skogen (brukar gå bra sålänge man är försiktig) tycker jag du ska delidda!
Deliddade min 4770k och tjänade runt 20 grader på alla cores samtidigt som skillnaden mellan högsta och lägsta cores gick från 10 grader, till 3 grader. Titta i min projekt tråd (signatur) så kan du se hur jag gjorde. jobba långsamt och ha vassa verktyg är det viktigaste.

okej ska ta mig en titt på detta vilken kylpasta rekomenderar du??

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorhees:

okej ska ta mig en titt på detta vilken kylpasta rekomenderar du??

CLP eller CLU ska fungera bäst! jag använde detta båda mellan IHS och Processor samt mellan IHS och Kylare.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

CLP eller CLU ska fungera bäst! jag använde detta båda mellan IHS och Processor samt mellan IHS och Kylare.

kan du länka mig vart du köper denna kylpasta

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorhees:

kan du länka mig vart du köper denna kylpasta

Köpte från www.coolerkit.se bra support och snabb leverans

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Köpte från www.coolerkit.se bra support och snabb leverans

japp hittade det där tillslut så nu e det beställt körde på CLU samt sedan en flaska Isopropanol / Isopropylalkohol

ska bli spännande det här^^

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Vänta lite vänta nu....

Innan du rekommenderar ts att göra bland det farligaste man kan göra med sin cpu som inte sällan slutar i tragedi, så tycker ju iaf jag att ts ska göra följande:

Svara på föjande;

Vcore? Jag kör min 4670k på 4.4 i 1.2 volt och det är mer än nödvändigt för att den ska vara stabil. Ligger på ~65 grader i load med corsair h70.

Vilken kylare använder du? Den i signaturen?

Vilken kylpasta använder du?

Har du provat att montera om kylaren?

Prövat med orginal kylaren om du har kvar den? Eller en annan om du inte använder den i sign? Din kylare kan vara en felande länk.

Snälla prova iaf med att montera om kylaren och byta kylpasta innan du delidar.

jag kör min vcore på 1,25 med men min blir instabil med engång om jag ändrar vcoren. provade 4.4 med vcore 1.25 men då krashar den med engång när man startar den men för att få den stabil behövde jag komma upp i 1.3 men då klarade den bara av att vara igång i 5 min sen krashade den. jag kör med en corsair h100 kylare med enermax fläktar å har inte varit några problem med den innan

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorhees:

jag kör min vcore på 1,25 med men min blir instabil med engång om jag ändrar vcoren. provade 4.4 med vcore 1.25 men då krashar den med engång när man startar den men för att få den stabil behövde jag komma upp i 1.3 men då klarade den bara av att vara igång i 5 min sen krashade den. jag kör med en corsair h100 kylare med enermax fläktar å har inte varit några problem med den innan

Hittar inte killens inlägg, men ville bara säga att jag skrev "om du vågar och har råd men en ny om den pajjar" med en 10 gradig skillnaden mellan cores och då det är en haswell så är delid nästan alltid en stor stor förbättring! så om man har råd och vill chansa så tycker jag absolut det är värt det. min ligger p 42 grader load i stock.... och på 1.35V och 4.6Ghz 72 grader. efter delid.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Hittar inte killens inlägg, men ville bara säga att jag skrev "om du vågar och har råd men en ny om den pajjar" med en 10 gradig skillnaden mellan cores och då det är en haswell så är delid nästan alltid en stor stor förbättring! så om man har råd och vill chansa så tycker jag absolut det är värt det. min ligger p 42 grader load i stock.... och på 1.35V och 4.6Ghz 72 grader. efter delid.

jo det läste jag å jag anser att jag har råd med detta^^

hoppas på lika bra resultat som du fått^^

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorhees:

jo det läste jag å jag anser att jag har råd med detta^^

hoppas på lika bra resultat som du fått^^

Titta på mina bilder så ser du var du måste vara extra försiktig med kniven. (där spänningsregulatorerna sitter)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Titta på mina bilder så ser du var du måste vara extra försiktig med kniven. (där spänningsregulatorerna sitter)

vad använde du när du smetade ut kylpastan??

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorhees:

vad använde du när du smetade ut kylpastan??

Tops! Du får dock penslar med i paketet med CLU
CLU är jättedrygt, det behövs inte mycket alls, känns nästan som att man målar med akvarellfärg.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tops! Du får dock penslar med i paketet med CLU
CLU är jättedrygt, det behövs inte mycket alls, känns nästan som att man målar med akvarellfärg.

asså okej men det vart ju bra då^^ ska bli riktigt spännande det här^^

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Entusiast

Angående trådens egentliga fråga så är det normalt att temperaturerna varierar sådär, min Core#0 och Core#3 kan skilja sig cirka 10 grader ibland.
Jag läser alltid min varmaste kärna som min temperatur för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorhees:

asså okej men det vart ju bra då^^ ska bli riktigt spännande det här^^

ja! det är jättekul! ta det bara lugnt när du gör det. hellre skära för lite och gå ett varv extra än att råka gå för långt! för mig tog hela processen runt 40 minuter från att jag plockade ut den tills att den satt i igen.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."