Permalänk
Medlem

Dator hänger sig helt random

Hej alla kunniga prickar!
En polare har problem med sin dator att den kan när som helst hänga sig, utan att man gör något speciellt än att bara surfa. Det är ingen speciell intervall, utan kan komma när som. Sedan är datorn ominstallerad och oklockad. Vad är felet?
De enda jag kan komma på är SSDn som är en OCZ Agility 3. Dock vet jag inte firmware på den.
Datorn har fungerat utmärkt fram tills ett tag tillbaka utan att polaren gjorde något speciellt.

Har bett polaren att testa med en annan SSD för att se om de hjälper. Om inte testa annat grafikkort och nätagg, en åt gången, för att se om något hjälper. Men skriver också här för att se om det kan vara något annat så man kanske slipper testa med annan hårdvara. Inte säkert att polaren kan få tag på annan hårdvara att testa.

Några förslag?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

jag vet inte om han har nvidia men byt drivrutiner på grafikkorten till äldre versionen och kolla. skriv specs kanske?

Permalänk
Medlem

Får testa äldre drivers. Bara Googla på de eller har nvidia alla på sin hemsida?
Har senaste just nu.

De jag kan komma på just nu:
CPU: 2500k i5 Sandy Bridge
Moderkort: Corsair 500W
RAM: 2x4GB Corsair Vengence
Moderkort: Gigabyte något
SSD: OZC Agility 3
Hårddisk: 2TB Seagate eller Western Digital

EDIT: Kan det skita sig om man sätter datorn ofta i "Sleep" istället för att stänga av den med SSD?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk

Som 007onex sa. Om han har nvidia så testa först med att dra hem äldre drivrutiner.
Driver 314.22 ska fungera om han är en av oss olyckliga som råkat ut för detta problem.
Och de finns att hämta på nvidias hemsida, sök bara på older & beta drivers...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem

En bra start är att köra memtest i några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skepparkrantz:

Som 007onex sa. Om han har nvidia så testa först med att dra hem äldre drivrutiner.
Driver 314.22 ska fungera om han är en av oss olyckliga som råkat ut för detta problem.
Och de finns att hämta på nvidias hemsida, sök bara på older & beta drivers...

Polaren kör GTX 560 Ti från ASUS. Men ska testa äldra drivrutiner. Gäller det fortfarande att testa Driver 314.22 med 560 Ti?

Skrivet av brillorm:

En bra start är att köra memtest i några timmar.

Hur är det man kör det nu igen? Inte bästa kollen. Haha.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk

Som du ser i min sign så kör jag också med 560 TI.
Jag fick att hela datorn frös sig helt random, laggade, ibland blev muspekaren konstig osv. Det finns forumtrådar om detta problem på nvidias hemsida. 400 Och 500 serien verkar mest drabbade.

Nvidias äldre driver 314.22 löste problemet för mig.

Det enda jag ångrat är att jag prova att köra memtest, formatera om osv först
Hoppas det är lika enkelt för er.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skepparkrantz:

Som du ser i min sign så kör jag också med 560 TI.
Jag fick att hela datorn frös sig helt random, laggade, ibland blev muspekaren konstig osv. Det finns forumtrådar om detta problem på nvidias hemsida. 400 Och 500 serien verkar mest drabbade.

Nvidias äldre driver 314.22 löste problemet för mig.

Det enda jag ångrat är att jag prova att köra memtest, formatera om osv först
Hoppas det är lika enkelt för er.

Då ska jag testa de. Tack för tipset. Återkommer med resultat

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Skrivet av syNden:

Då ska jag testa de. Tack för tipset. Återkommer med resultat

Testa ssd:n också, när min gamla vertex 3 slutade fungera så hade jag samma problem. Så det är mycket möjligt att det är felet även för din kompis

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Testa ssd:n också, när min gamla vertex 3 slutade fungera så hade jag samma problem. Så det är mycket möjligt att det är felet även för din kompis

Okey, hur ska jag testa den? Att slänga in en annan i datorn om inte drivrutinerna hjälper? Eller typ köra SMART-test eller något? När jag kör Crystalskiten för att se hastigheten så mäter den bra iaf.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Skrivet av syNden:

Okey, hur ska jag testa den? Att slänga in en annan i datorn om inte drivrutinerna hjälper? Eller typ köra SMART-test eller något? När jag kör Crystalskiten för att se hastigheten så mäter den bra iaf.

Jag har inte riktigt full koll, (Var tvungen att lämna in den till min lokala dator handlare för att lista ut vad det varHär är tråden jag gjorde när jag hade det problemet)men det lär inte skada att göra ett sådant test. Dock har jag för mig att det är firmware:t som strular och att man ska uppdatera det. snabb googling så kom detta upp

Men som det är lite halvjobbigt att uppdatera firmwaret, så försök att gå igenom de lite lättare lösningarna/ komponenterna i första hand

Permalänk
Medlem

Glömt att svara, men det verkade som datorn jag försökte fixa löste problemet med de gamla nVIDIA drivers 314.22 : )

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home