Hur reparera en Win7, SP1, när DVD:n är UTAN SP1?

Permalänk
Medlem

Hur reparera en Win7, SP1, när DVD:n är UTAN SP1?

Hej!
Har problem med en dator som inte vill starta upp, utan som ger mig rekommendation att göra en reparation med orginaldisken(vilken jag har). Problemet är att datorn har SP1, medan SKIVAN saknar detta, vilket gör att någon reparation INTE går att göra.(får felmeddelande o allt avbryts)
Har hittat en massa WIN7-filer på nätet, som kan användas för skapa en win7, SP1-skiva, dock INTE någon med det som min PC kräver: Win7, 64-bit, Home Premium, SVENSK. Har prövat med ENGELSK, det går inte.
Vet någon om en sådan SVENSK SP1-iso-fil finns någonstans?

Ett alternativ skulle KANSKE vara att UPPGRADERA till Win8, då behåller jag ju filer på disken? Vore det riskabelt, nu när jag inte kan starta datorn med aktuellt operativ?
Disken är HELT ok.(Corsair neutron SSD).

Har någon en annan bra idé?

Bästa Hälsningar
Björn

Visa signatur

Det verkar som om enda chansen att få ett långt liv är att bli gammal!

Permalänk
Medlem

SP1 kan du hämta på http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5842 bland annat som iso-fil.

http://www.sevenforums.com/tutorials/145343-slipstream-window... beskrivs hur du kan "slipstreama" så du får Windows 7 inkl. SP1 och enligt den beskrivningen ska du ha SP1 som exe-fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

SP1 kan du hämta på http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5842 bland annat som iso-fil.

http://www.sevenforums.com/tutorials/145343-slipstream-window... beskrivs hur du kan "slipstreama" så du får Windows 7 inkl. SP1 och enligt den beskrivningen ska du ha SP1 som exe-fil.

Tack! Testar ikväll!
Björn

Visa signatur

Det verkar som om enda chansen att få ett långt liv är att bli gammal!

Permalänk
Medlem

tanka bara hem en helt ny installation windows och gör en bootbar uSB sticka:

http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59465.iso

EDIT: nej det är inte piratande, microsoft tillhandahåller dessa ISO-filer på diverse platser.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Da´Russian Stallion:

tanka bara hem en helt ny installation windows och gör en bootbar uSB sticka:

http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59465.iso

EDIT: nej det är inte piratande, microsoft tillhandahåller dessa ISO-filer på diverse platser.

Nja direkt från Digitalriver är de enda godkända som finns på nätet:)
Jo sen att andra tillhandahåller direktlänkar vet jag om.

Permalänk
Medlem

Citat från Windows Seven " You cannot use a slipstream Windows 7 installation disc to do a repair install with on a currently installed Windows 7 SP1."

Eftersom du inte kan använda en slipstreamad skiva för att reparera Windows så kan du ladda hem Windows 7 Professional x64 Svenska ISO och lägga över den på ett USB minne med hjälp av Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool och sedan ta bort ei.cfg i mappen sources på USB minnet och då kan du välja Windows 7 Home Premium x64 Svenska när du skall reparera Windows 7.

Länk som visar hur man tar bort ei.cfg filen som ligger i mappen sources på USB minnet #12506016

Direkt länk till Windows 7 Professional Svenska x64 med SP1 http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso

Länkarna är från Sweclockers sidan http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Länk till Windows 7 USB/DVD Download Tool http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Den här som du länkar till (X17-59465.iso) är ju en ENGELSK Windows 7 Ultimate......problemet är ju att jag har Home Premium, SVENSK. Har prövat med andra versioner, men får bara felmeddelande:"Den här versionen av alternativ för systemåterställning är inte kompatibel med den version av Windows du försöker reparera...." Hittar inga Home Premium versioner på SVENSKA...

Visa signatur

Det verkar som om enda chansen att få ett långt liv är att bli gammal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av birbjo:

Den här som du länkar till (X17-59465.iso) är ju en ENGELSK Windows 7 Ultimate......problemet är ju att jag har Home Premium, SVENSK. Har prövat med andra versioner, men får bara felmeddelande:"Den här versionen av alternativ för systemåterställning är inte kompatibel med den version av Windows du försöker reparera...." Hittar inga Home Premium versioner på SVENSKA...

Om du läser mitt inlägg ovan så länkar jag till X17-59273.iso

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Citat från Windows Seven " You cannot use a slipstream Windows 7 installation disc to do a repair install with on a currently installed Windows 7 SP1."

Men gäller det även som i detta fall: "Använda en slipstreamad Windows 7 SP1 installationsskiva för att reparera en installaerad Windows 7 SP1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Men gäller det även som i detta fall: "Använda en slipstreamad Windows 7 SP1 installationsskiva för att reparera en installaerad Windows 7 SP1"

Jag tolkar det som att alla slipstreamade Windows 7 inte fungerar för att reparera Windows och då spelar det ingen roll om det är SP1 eller något annat som är slipstreamat på skivan eller USB minnet.

EDIT: Citat " You can use a Windows 7 with SP1 installation disc (ex: Technet, MSDN, or retail) to do a repair install with on a current slipstream Windows 7 SP1 installation.

Och jag tolkar citat ovan som att det går bra att reparera med en icke slipstreamad Windows 7.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nu har jag skapat en USB med denna svenska professional-versionen...men jag kommer aldrig till något VAL av operativ-version? Det enda jag får välja är språk-version....svensk...och när jag sedan väljer REPARERA....inte INSTALLERA......då avbryts allt, med besked att det är fel version.....

Visa signatur

Det verkar som om enda chansen att få ett långt liv är att bli gammal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av birbjo:

Nu har jag skapat en USB med denna svenska professional-versionen...men jag kommer aldrig till något VAL av operativ-version? Det enda jag får välja är språk-version....svensk...och när jag sedan väljer REPARERA....inte INSTALLERA......då avbryts allt, med besked att det är fel version.....

Du kan välja Installera nu istället för Reparera och sedan göra en uppgradering av den gamla installationen med installationsfilerna från USB minnet, sedan får vi hoppas att filerna som du vill spara finns kvar efter uppgraderingen och att datorn fungerar normalt.

Edit: Om du har tagit bort ei.cfg filen i mappen sources så bör du kunna välja Home Premium efter du har valt Installera nu.

Edit 2: Även jag har Windows 7 Home Premium x64 Svenska med SP1 och använder Windows 7 Professional x64 Svenska SP1 installations filer (X17-59273.iso) på ett USB minne och har tagit bort ei.cfg filen i mappen sources.

Jag lyckades reparera ett start problem med Windows 7 Home Premium som jag av någon konstig anledning själv orsakade nu i natt när jag testade om allt fungerar enligt vad jag har skrivit i denna tråd, jag var tvungen att köra Startreparation 2 gånger för att datorn skulle boota upp Windows igen.

Så för mig fungerar det att boota USB minnet och välja Reparera datorn istället för Installera nu och sedan köra en Startreparation och jag behövde inte välja Home Premium innan Startreparationen.

Edit 3: Om du har flera hårddiskar inkopplad i datorn så rekommenderar jag att du kopplar bort SATA kablarna till dom innan du försöker med startreparation eller uppgradering för att undvika eventuella problem.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Janee:
Du vet att Du är min idol just nu, va? Ett ENORMT tack, skall kolla detta i afton. Beklagar att jag vållade startproblem för Dig.....
Björn

Visa signatur

Det verkar som om enda chansen att få ett långt liv är att bli gammal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan välja Installera nu istället för Reparera och sedan göra en uppgradering av den gamla installationen med installationsfilerna från USB minnet, sedan får vi hoppas att filerna som du vill spara finns kvar efter uppgraderingen och att datorn fungerar normalt.

Edit: Om du har tagit bort ei.cfg filen i mappen sources så bör du kunna välja Home Premium efter du har valt Installera nu.

Edit 2: Även jag har Windows 7 Home Premium x64 Svenska med SP1 och använder Windows 7 Professional x64 Svenska SP1 installations filer (X17-59273.iso) på ett USB minne och har tagit bort ei.cfg filen i mappen sources.

Jag lyckades reparera ett start problem med Windows 7 Home Premium som jag av någon konstig anledning själv orsakade nu i natt när jag testade om allt fungerar enligt vad jag har skrivit i denna tråd, jag var tvungen att köra Startreparation 2 gånger för att datorn skulle boota upp Windows igen.

Så för mig fungerar det att boota USB minnet och välja Reparera datorn istället för Installera nu och sedan köra en Startreparation och jag behövde inte välja Home Premium innan Startreparationen.

Edit 3: Om du har flera hårddiskar inkopplad i datorn så rekommenderar jag att du kopplar bort SATA kablarna till dom innan du försöker med startreparation eller uppgradering för att undvika eventuella problem.

Nej, detta går inte heller! Jag väljer INSTALLATION, får välja HOME EDITION, och därefter måste jag välja UPPGRADERING eller ANPASSAT(AVANCERAT). Här väljer jag UPPGRADERING(förstås) eftersom det ANDRA alternativet SKRIVER över filer och inställningar..... So Far So Good...men då kommer det upp en (korkad)text...."kompatibilitetsrapport...Datorn startades med Windows installationsskiva. Ta ut installationsskivan och starta om Windows så att Windows startar normalt.......sätt sedan i Installationsskivan och starta om installationen....."
MEN det är ju det som inte går.....att starta Windows Normalt!!
Suck! Andra idéer? Kan man köpa en NY Windows Home Premium skiva, som redan HAR SP1? Det är ju det jag verkar behöva...

Visa signatur

Det verkar som om enda chansen att få ett långt liv är att bli gammal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av birbjo:

Nej, detta går inte heller! Jag väljer INSTALLATION, får välja HOME EDITION, och därefter måste jag välja UPPGRADERING eller ANPASSAT(AVANCERAT). Här väljer jag UPPGRADERING(förstås) eftersom det ANDRA alternativet SKRIVER över filer och inställningar..... So Far So Good...men då kommer det upp en (korkad)text...."kompatibilitetsrapport...Datorn startades med Windows installationsskiva. Ta ut installationsskivan och starta om Windows så att Windows startar normalt.......sätt sedan i Installationsskivan och starta om installationen....."
MEN det är ju det som inte går.....att starta Windows Normalt!!
Suck! Andra idéer? Kan man köpa en NY Windows Home Premium skiva, som redan HAR SP1? Det är ju det jag verkar behöva...

Jag har tyvärr ingen lösning på problemet, vilken version av Windows 7 har du i datorn? är det ett operativsystem för en märkesdator tex Dell eller HP och är du helt säker på att det är 64Bit versionen.

Edit: Jag vill bara tillägga att X17-59273.iso har SP1 och eftersom du kunde välja Home Premium vid uppgraderingen så skall det vara rätt version för dig om datorn har Windows 7 Home Premium x64 SP1 Svenska på SSDn.

Edit 2: Du kan kolla om någon av dessa metoder kan fixa boot problemet http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Visa signatur

janee