Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Testade senaste firmware RT-N66U_3.0.0.4_374.33_0 men då var det samma problem igen, fick välja mellan tv och internet...

Gick tillbaka till RT-N66U_3.0.0.4_374.32_0 och då fungerade allt klockrent igen.

Man ska helt enkelt inte uppgradera om det fungerar

Tack för tipset Har krånglat i nån timma nu med Asus orginal-firmware samt Merlins senaste. La in versionen som du nämnde och det fungerade direkt!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noli:

Jag får det endast att funka med följande inställningar:

Fast programvaruversion: 9.0.0.4.346
LAN port 4: VID 243

Jag kör telia fiber + iptv. Båder merlins firmware samt äldre stock firmware funkar ej för mig..
Kanske ka nva bra att veta för någon

Kan du inte ge en länk/ladda upp den firmwaren någonstans så jag får testa?

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Kan du inte ge en länk/ladda upp den firmwaren någonstans så jag får testa?

Har du testat Merlin RT-N66U_3.0.0.4_374.32_0 och testat både vlan 243 och 845?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Har du testat Merlin RT-N66U_3.0.0.4_374.32_0 och testat både vlan 243 och 845?

Its Alive!
Eller jag får i alla fall extern IP när jag sätter upp IPTV, har haft fullt upp de senaste dagarna så därför jag inte haft möjlighet att svara.
RT-AC56U_3.0.0.4_374.32_0 (merlin) rullar just nu på routern

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Fått det att funka fint med Merlin 3.0.0.4.374.32.
Nu nästa problem.
Min setup består av RT-n66u där port 4 är IPTV VLAN 243.
Denna är dragen till vardagsrummet genom väggarna och endast ett uttag finns i vardagsrummet.
Jag vill kunna köra flera prylar kablat men det verkar inte möjligt att köra en switch på port 4.
Med telia smart så gick det att köra switch > IPTV på alla portar.
Någon idé hur man kan få det att funka likadant med Asusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borat:

Fått det att funka fint med Merlin 3.0.0.4.374.32.
Nu nästa problem.
Min setup består av RT-n66u där port 4 är IPTV VLAN 243.
Denna är dragen till vardagsrummet genom väggarna och endast ett uttag finns i vardagsrummet.
Jag vill kunna köra flera prylar kablat men det verkar inte möjligt att köra en switch på port 4.
Med telia smart så gick det att köra switch > IPTV på alla portar.
Någon idé hur man kan få det att funka likadant med Asusen?

Du måste sätta upp den som router även för IPTV.
Lösningen du har nu är en "bryggad" lösning där vlan243/845 bryggas ihop med LAN4 medan Internet routas.

Vad man måste få till är en router som hanterar både Internet och IPTV.
Enkelt uttryckt behövs en router med 1 LAN-interface och 2 WAN-interface (Internet & IPTV).
Man måste få till routingregler som skickar ut paketen på rätt WAN-interface samt att man måste få till en fungerande igmp-proxy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du måste sätta upp den som router även för IPTV.
Lösningen du har nu är en "bryggad" lösning där vlan243/845 bryggas ihop med LAN4 medan Internet routas.

Vad man måste få till är en router som hanterar både Internet och IPTV.
Enkelt uttryckt behövs en router med 1 LAN-interface och 2 WAN-interface (Internet & IPTV).
Man måste få till routingregler som skickar ut paketen på rätt WAN-interface samt att man måste få till en fungerande igmp-proxy.

Borde det inte fungera att strunta i att tagga port 3 på Asusen och skaffa en switch med VLAN? Typ Netgear GS105E?

Dvs; Inkommande > RT-n66u (port 4) > Netgear GS105E > IPTV på en port och resterande för bredband?

Permalänk
Medlem

Skönt att det verkar fungera nu för er.
Har ni provat nya Beta6 om det fungerar med den också?
Changeloggen är ju rätt stor till den, men vet inte om den löser just ert problem.

Förstår fortfarande dock inte varför det fungerar för så många andra men inte för vissa.
Är lite konstigt faktiskt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borat:

Borde det inte fungera att strunta i att tagga port 3 på Asusen och skaffa en switch med VLAN? Typ Netgear GS105E?

Dvs; Inkommande > RT-n66u (port 4) > Netgear GS105E > IPTV på en port och resterande för bredband?

Nej det tror jag inte. RT-n66u (port 4) har väl bara IPTV i ovan konf.
Möjligen kan man få till så port4 kör både taggat (TV) och otaggat (internet) för att senare "tagga av" i tex en GS105E.

Eller köra med två GS105E:
RT-n66u (port 4) -> otaggat GS105E taggat -> taggat GS105E otagg -> TV
RT-n66u (port 1) -> otaggat GS105E taggat -> taggat GS105E otaggat -> Internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nej det tror jag inte. RT-n66u (port 4) har väl bara IPTV i ovan konf.
Möjligen kan man få till så port4 kör både taggat (TV) och otaggat (internet) för att senare "tagga av" i tex en GS105E.

Eller köra med två GS105E:
RT-n66u (port 4) -> otaggat GS105E taggat -> taggat GS105E otagg -> TV
RT-n66u (port 1) -> otaggat GS105E taggat -> taggat GS105E otaggat -> Internet

Jo det var precis det jag menade, skicka allt på port 4 (eller godtycklig port egentligen), och sköta allt i GS105E?

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/Networking/RTAC66U/#support

Nytt uppe frimware, jag får väl test den ikväll.

EDIT: Den funkar inte vidare för min del av Router med nytt samma problem innan välja Internet eller TV..

EDIT2: Kontakt med Inet också, dom tycker skumt.. Dom vill jag ska skicka inne router och dom ska kollar vad är felet..

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Har nu dragit 2 cat6 till min tvbänk från routern, 1 till switch (ps3,atv,reciever,larm,tv) och 1 till telia digitalbox.

Kör TV på port 4 och jag har testat merlins 3.0.0.4.374.32 och 3.0.0.4.374.33 + 845/243 på båda utan framgång, internet startar i alla lägen men aldrig iptv.

Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Skiiiiiit.
Nu strular det för mig också bara för det.
Har fungerat klockrent med alla versioner upp till beta 6.
Provade full versionen idag men då sluta det fungera. Går jag tillbaka till beta 6 så fungerar det inte längre.
Ska prova om det möjligtvis hjälper att tvina in routern i recovery mode och gå tillbaka till en gammal firmware och sen installera merlins senaste ovanpå det sen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Tack för tipset Har krånglat i nån timma nu med Asus orginal-firmware samt Merlins senaste. La in versionen som du nämnde och det fungerade direkt!

Skrivet av KeTonic:

Kan du inte ge en länk/ladda upp den firmwaren någonstans så jag får testa?

Skrivet av Dallen:

Har du testat Merlin RT-N66U_3.0.0.4_374.32_0 och testat både vlan 243 och 845?

Skrivet av Borat:

Fått det att funka fint med Merlin 3.0.0.4.374.32.
Nu nästa problem.
Min setup består av RT-n66u där port 4 är IPTV VLAN 243.
Denna är dragen till vardagsrummet genom väggarna och endast ett uttag finns i vardagsrummet.
Jag vill kunna köra flera prylar kablat men det verkar inte möjligt att köra en switch på port 4.
Med telia smart så gick det att köra switch > IPTV på alla portar.
Någon idé hur man kan få det att funka likadant med Asusen?

Skrivet av Anonyman:

http://www.asus.com/Networking/RTAC66U/#support

Nytt uppe frimware, jag får väl test den ikväll.

EDIT: Den funkar inte vidare för min del av Router med nytt samma problem innan välja Internet eller TV..

EDIT2: Kontakt med Inet också, dom tycker skumt.. Dom vill jag ska skicka inne router och dom ska kollar vad är felet..

Nu har jag fått det att fungera med absolut senaste Firmwaren från Merlin.
Har varit svårt att hjälpa till innan när man själv inte har haft problemet. Men efter jag fick det tidigare under kvällen när jag uppdaterade till senaste, så var det lättare att prova vad som kan lösa det hela.

Så här gjorde jag för att få det att fungera: (och det borde fungera för er med)
1: Ladda hem den äldsta versionen av router programvaran ni kan hitta på ASUS hemsida. På samma ställe laddar ni ner "Firmware restoration".
2: Dra ut alla sladdar ur routern. (Även nätverkssladdar)
3: Håll inne reset knappen och stoppa i el kabeln i routern, och fortsätt hålla inne knappen tills power lampan börjar blinka väldigt sakta.
4: När lampan blinkar sakta så har du satt routern i recovery läge. Stoppa i en nätverks sladd i port 1 och den andra ändan in i din dator.
5: Öppna Restoration programet på datorn och visa den till programvaran du laddade hem från ASUS.
6: Tryck på Upload och låt programmet återställa routern till programvaran du laddat in.
7: När den är klar så går du in i routern och trycker på Fabriks återställning. Efter detta kan du stoppa i alla nätverks kablar igen, dvs internet osv.
8: När fabriks återställningen är klar så får du upp Wizarden för routern. Ställ in allt som du vill ha det i Wizarden. I slutet kommer den att fråga om du vill uppgradera till senaste programvaran. Tryck NEJ.
9: Gå in i routern och gör ALLA inställningar som du vill ha i routern, dvs inställningar för IPTV, WiFi, Portar osv osv. (Ladda inte in en Save av inställningar)
10: När du är klar med det så kolla att allt fungerar. Dvs både internet och IPTV.
11: Gå till firmware uppgrade inne i routern och tryck på check for update. Låt den hitta den senaste programvaran från ASUS och installera den. (Jag gick den här vägen, det är möjligt att det fungerar att ladda hem den manuellt också. Men såhär gjorde jag och det fungera)
12: Kolla förslagsvis igen att både IPTV och Internet fungerar.
13: Ladda hem Merlins senaste firmware och installera den som vanligt.

Klart.

Nu ska allt fungera som det ska och du har den senaste firmwaren från Merlin.
Det är möjligt att det slutar fungera igen om du gör någon ändring efter du installerat Merlins senaste. Jag vet inte exakt hur det blir fel, men något är det ju.
Så därför så är det bäst att bara låta det vara och ha gjort inställningarna i ett tidigare skede.
Helt klart är det så att något buggar ur, och man måste återställa grundligt för att få bort buggen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nu har jag fått det att fungera med absolut senaste Firmwaren från Merlin.
Har varit svårt att hjälpa till innan när man själv inte har haft problemet. Men efter jag fick det tidigare under kvällen när jag uppdaterade till senaste, så var det lättare att prova vad som kan lösa det hela.

Så här gjorde jag för att få det att fungera: (och det borde fungera för er med)
1: Ladda hem den äldsta versionen av router programvaran ni kan hitta på ASUS hemsida. På samma ställe laddar ni ner "Recovery Tool".
2: Dra ut alla sladdar ur routern. (Även nätverkssladdar)
3: Håll inne reset knappen och stoppa i el kabeln i routern, och fortsätt hålla inne knappen tills power lampan börjar blinka väldigt sakta.
4: När lampan blinkar sakta så har du satt routern i recovery läge. Stoppa i en nätverks sladd i port 1 och den andra ändan in i din dator.
5: Öppna Recovery programet på datorn och visa den till programvaran du laddade hem från ASUS.
6: Tryck på Upload och låt programmet återställa routern till programvaran du laddat in.
7: När den är klar så går du in i routern och trycker på Fabriks återställning. Efter detta kan du stoppa i alla nätverks kablar igen, dvs internet osv.
8: När fabriks återställningen är klar så får du upp Wizarden för routern. Ställ in allt som du vill ha det i Wizarden. I slutet kommer den att fråga om du vill uppgradera till senaste programvaran. Tryck NEJ.
9: Gå in i routern och gör ALLA inställningar som du vill ha i routern, dvs inställningar för IPTV, WiFi, Portar osv osv. (Ladda inte in en Save av inställningar)
10: När du är klar med det så kolla att allt fungerar. Dvs både internet och IPTV.
11: Gå till firmware uppgrade inne i routern och tryck på check for update. Låt den hitta den senaste programvaran från ASUS och installera den. (Jag gick den här vägen, det är möjligt att det fungerar att ladda hem den manuellt också. Men såhär gjorde jag och det fungera)
12: Kolla förslagsvis igen att både IPTV och Internet fungerar.
13: Ladda hem Merlins senaste firmware och installera den som vanligt.

Klart.

Nu ska allt fungera som det ska och du har den senaste firmwaren från Merlin.
Det är möjligt att det slutar fungera igen om du gör någon ändring efter du installerat Merlins senaste. Jag vet inte exakt hur det blir fel, men något är det ju.
Så därför så är det bäst att bara låta det vara och ha gjort inställningarna i ett tidigare skede.
Helt klart är det så att något buggar ur, och man måste återställa grundligt för att få bort buggen.

Har letat i över en timme nu men hittar inget program som heter Recovery Tool, kan du länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastman:

Har letat i över en timme nu men hittar inget program som heter Recovery Tool, kan du länka?

Förlåt mig.
Det heter "Firmware Restoration"
Tror progarmet i sig heter recovery tool när man installerat det.
Här är en länk till AC66U versionen av verktyget.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC66U/Rescue_RT_...

Skriv gärna hur det gått för dig, när du är klar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Hej Adam Gustafsson!

Vi vill uppdatera dig med lite information om den produkt du lämnat in på serviceorder 114186.

Status:
Väntar svar från kund

Hej Adam!

Vi har dessvärre ingen möjlighet att testa IPTV. Det vi kan göra är att ersätta din gamla produkt mot en ny. Vi förutsätter att allt nya produkter är hela och fungerar som dom ska.

Du kan svara på detta mail om du har några frågor.

/ Emil

Fick meddelanden av Inet och ser mörkt ut där för min router..

EDIT: zOlid, tack för tips! Den ska jag test när dom skicka hem till mig ny router så jag kör test med den full uppdatering och ser om den funkar bra.

EDIT2: zolid tips som är http://www.asus.com/support/Knowledge-Detail/11/2/RTAC66U/F75...

Lycka till grabbar!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

La till en ensam port idag, och direkt så slutade det fungera....
Så det är verkligen viktigt att ni ställer in alla portar och alla inställningar ni vill göra, innan ni gör sista uppgraderingen.
För annars så buggar det ur direkt...
Så är bara att börja om hela proceduren för mig igen....

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

La till en ensam port idag, och direkt så slutade det fungera....
Så det är verkligen viktigt att ni ställer in alla portar och alla inställningar ni vill göra, innan ni gör sista uppgraderingen.
För annars så buggar det ur direkt...
Så är bara att börja om hela proceduren för mig igen....

Åhfan, men hoppas du ska löst den problem.....

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

10: När du är klar med det så kolla att allt fungerar. Dvs både internet och IPTV.

Här tar det stop för mig, varken internet eller iptv fungerar med 845 eller 243... Den äldsta fw'n som jag hittade till min RT-N66U var 3.0.0.4.276

Permalänk
Medlem

Firmware:3.0.0.4.374.32 (Merlin build)
Fungerar felfritt för mig numera

LAN port 4 VID 243

Har inga planer på att ändra firmware innan jag hör någon säga att det fungerar

Sitter på AC56U för övrigt!

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Det verkar som att dom flesta som har fått det att funka här sitter på en AC56 eller AC66. Någon med en RT-N66U här som fått det att fungera?

Edit: Känns som det är något annat fel för mig? När jag läser era problem så fungerar antingen IPTV eller bredband med den ena inställningen och tvärt om med den andra... För mig så funkar inget eller enbart bredbandet, IPTV har inte funkat en enda gång med min nya Asus router. Är tömd på tips nu så all hjälp jag kan få uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastman:

Det verkar som att dom flesta som har fått det att funka här sitter på en AC56 eller AC66. Någon med en RT-N66U här som fått det att fungera?

Edit: Känns som det är något annat fel för mig? När jag läser era problem så fungerar antingen IPTV eller bredband med den ena inställningen och tvärt om med den andra... För mig så funkar inget eller enbart bredbandet, IPTV har inte funkat en enda gång med min nya Asus router. Är tömd på tips nu så all hjälp jag kan få uppskattas!

Har du provat alla dom VID det kan vara för TV?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har du provat alla dom VID det kan vara för TV?

Det är la bara 845 eller 243 som finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastman:

Det är la bara 845 eller 243 som finns?

Jag tror det ja.
Men jag är inte helt säker ändå.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastman:

Det är la bara 845 eller 243 som finns?

Om du har Digital box från Telia IPTV så den ska bara funkar med 845 och 243.

Övrigt annat jag ingen aning..

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastman:

Det verkar som att dom flesta som har fått det att funka här sitter på en AC56 eller AC66. Någon med en RT-N66U här som fått det att fungera?

Edit: Känns som det är något annat fel för mig? När jag läser era problem så fungerar antingen IPTV eller bredband med den ena inställningen och tvärt om med den andra... För mig så funkar inget eller enbart bredbandet, IPTV har inte funkat en enda gång med min nya Asus router. Är tömd på tips nu så all hjälp jag kan få uppskattas!

Det var en sådan jag lånade och testade med innan jag köpte min egna AC56, de verkar vara något de fuckat upp i de senare versionerna. Det finns lite längre upp i denna tråd information om en "beta" mjukvara och den skarpa som kom direkt efter den var den jag använde då och fick att fungera.

EDIT:
Annars finns ju även versionen jag använder för AC56 för N66: http://www.mediafire.com/download/gw3f1jdvztocijn/RT-N66U_3.0...

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Det var en sådan jag lånade och testade med innan jag köpte min egna AC56, de verkar vara något de fuckat upp i de senare versionerna. Det finns lite längre upp i denna tråd information om en "beta" mjukvara och den skarpa som kom direkt efter den var den jag använde då och fick att fungera.

EDIT:
Annars finns ju även versionen jag använder för AC56 för N66: http://www.mediafire.com/download/gw3f1jdvztocijn/RT-N66U_3.0...

Jag har får helt nytt router från Inet och jag installera och uppdatering allt ser bra ut.. Sen jag sätta på IPTV då den slutar funkar på Internet..

Så gissa på ASUS misslyckas med frimware.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara vad 'taggat', 'otaggat', alla nummer med LAN eller VLAN betyder eller var det finns förklaringar till detta?
Har telia fiber med bredband, TV och IP-telefoni och funderar på egen router och låta brygga telias TG789vn och är nyfiken på vad jag måste kunna och göra på en egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

Någon som kan förklara vad 'taggat', 'otaggat', alla nummer med LAN eller VLAN betyder eller var det finns förklaringar till detta?
Har telia fiber med bredband, TV och IP-telefoni och funderar på egen router och låta brygga telias TG789vn och är nyfiken på vad jag måste kunna och göra på en egen router.

Exakt vad allt det där betyder vet jag inte själv, dock borde du inte behöva deras TG789vn utan du borde kunna använda enbart en ASUS router och deras VOIP box.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |