Kaos!! GTX680 4GB & SLI = Krash.. behöver tips

Permalänk
Medlem

Kaos!! GTX680 4GB & SLI = Krash.. behöver tips

Tjenare!
Har seriösa problem med mina Asus GTX680 4gb som jag försöker köra i SLI.

Mina spec:
Moderkort: Asus SABERTOOTH Z77
Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge
Minnen: Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE
Nätagg: Corsair HX1000W

Har kört några månader på mitt Asus GTX680. Fungerat kanonfint. Köpte ett till exakt likadant kort igår och installerade men varje gång man kör Fullscreen i spel eller 3dMark så crashar det.
Det flimmrar några sekunder sen hänger programmet sig.

Tänkte att det var drivrutiner. Så jag installerade om Windows. Samma sak.
Testat båda korten separat, då fungerar de fint.
Provat med ny SLI brygga, ingen skillnad.
Kör jag spel i fönsteläge så går det bra. Men då förstår jag att SLI inte är aktiverat? Så fort jag väljer Fullscreen så crashar det direkt.

Man hör att fläktarna kör igång för att börja jobba sen dör det.
Fan snälla.. har jag missat nåt? Nån som har tips?

EDIT: Efter timmar av heeeeeeeeeelvete så löste jag det.
Flasha bios så att båda korten har samma bios.
Tack alla för all hjälp!! ska jag fan aldrig glömma

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Tjenare!
Har seriösa problem med mina Asus GTX680 4gb som jag försöker köra i SLI.

Mina spec:
Moderkort: Asus SABERTOOTH Z77
Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge
Minnen: Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE
Nätagg: Corsair HX1000W

Har kört några månader på mitt Asus GTX680. Fungerat kanonfint. Köpte ett till exakt likadant kort igår och installerade men varje gång man kör Fullscreen i spel eller 3dMark så crashar det.
Det flimmrar några sekunder sen hänger programmet sig.

Tänkte att det var drivrutiner. Så jag installerade om Windows. Samma sak.
Testat båda korten separat, då fungerar de fint.
Provat med ny SLI brygga, ingen skillnad.
Kör jag spel i fönsteläge så går det bra. Men då förstår jag att SLI inte är aktiverat? Så fort jag väljer Fullscreen så crashar det direkt.

Man hör att fläktarna kör igång för att börja jobba sen dör det.
Fan snälla.. har jag missat nåt? Nån som har tips?

Du verkar ju ha ett bra agg fast det kanske är defekt på nåtsätt. Så att när allt går i load så kanske den inte klarar att punga ut ström. kolla att alla pci express kablarna sitter som dom ska.
Pröva köra singel på det nya kortet och se om det är defek ox.

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Tjenare!
Har seriösa problem med mina Asus GTX680 4gb som jag försöker köra i SLI.

Mina spec:
Moderkort: Asus SABERTOOTH Z77
Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge
Minnen: Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE
Nätagg: Corsair HX1000W

Har kört några månader på mitt Asus GTX680. Fungerat kanonfint. Köpte ett till exakt likadant kort igår och installerade men varje gång man kör Fullscreen i spel eller 3dMark så crashar det.
Det flimmrar några sekunder sen hänger programmet sig.

Tänkte att det var drivrutiner. Så jag installerade om Windows. Samma sak.
Testat båda korten separat, då fungerar de fint.
Provat med ny SLI brygga, ingen skillnad.
Kör jag spel i fönsteläge så går det bra. Men då förstår jag att SLI inte är aktiverat? Så fort jag väljer Fullscreen så crashar det direkt.

Man hör att fläktarna kör igång för att börja jobba sen dör det.
Fan snälla.. har jag missat nåt? Nån som har tips?

Har du lastbalanserat ordentligt då?

Då ditt nätagg är 2x500W så gäller det att ha koll på lastbalanseringen...

Permalänk
Medlem

Har kollat kablarna. Sitter helt ok.
Frågan är om man ska chansa på att det är nätagget som är trasigt och köpa ett nytt o testa. Fast det kan ju vara moderkortet också tänker jag..
Har kört Singel på båda slotsen och båda korten fungerar bra på båda Pcie platserna.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du lastbalanserat ordentligt då?

Då ditt nätagg är 2x500W så gäller det att ha koll på lastbalanseringen...

Lastbalansera?? Här tappar du mig.. hur gör man det eller vad är det? =P

EDIT: Antar att du menar fördela belastningen på nätagget då? Provade nu att försöka fördela det.
Men det gjorde ingen skillnad tyvärr.
Så fort jag kör båda så är det kört. =(

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Hedersmedlem

Som puttefnasket skriver är HX1000 ett tämligen unikt nätagg med två 500W i ett. Är direkt besvärligt att balansera rätt med två hungriga kort och en cpu som ska ha sitt. Finns skrivet massor om detta i forumet, säkert den 10e tråden om samma sak jag skriver i. HardOCPs test är en bra början där de går igenom anslutningarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej och tack!
Håller på och letar efter någon tråd där man får reda på hur man ska kolla då för att utesluta att det är nätagget.
Du råkar inte ha en länk?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Har nu sett hur de rekomenderar hur man fördelar. Ingen skillnad tyvärr =(

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Hej och tack!
Håller på och letar efter någon tråd där man får reda på hur man ska kolla då för att utesluta att det är nätagget.
Du råkar inte ha en länk?

Fungerar grafikkorten var för sig i sina respektive portar på moderkortet så har du ju isolerat felet till ditt nätagg endast, det är inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Flasha in 770 BIOS i båda korten och se om det fixar sig + att du får lite gratis prestanda på köpet! hitta så snarlika kort som möjligt bland 770 (själv har jag gtx 680 twin frozr III och flashade in GTX 770 Gaming BIOS och det fungerar felfritt + lite gratis prestanda!)

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1231619-guide-gt...

här har du tråden om det, ta 1 KORT åt gången för att vara säker, alltså koppla ur ena kortet medans du flashar.. om du misslyckar kan du köra det misslyckade kortet som slavkort och flasha det som det står i guiden samt glöm inte köra backup på original bios, om det inte hjälper så är det väl nätagget..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hjälpsam

Se om du kan tvinga ditt moderkort att köra PCI-express v2.0 i stället för v3.0 i BIOS.

edit

http://www.asus.com/support/Manual/1/39/SABERTOOTH_Z77/

sidan 3-26 i den engelska manualen, testa gen2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Flasha in 770 BIOS i båda korten och se om det fixar sig + att du får lite gratis prestanda på köpet! hitta så snarlika kort som möjligt bland 770 (själv har jag gtx 680 twin frozr III och flashade in GTX 770 Gaming BIOS och det fungerar felfritt + lite gratis prestanda!)

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1231619-guide-gt...

här har du tråden om det, ta 1 KORT åt gången för att vara säker, alltså koppla ur ena kortet medans du flashar.. om du misslyckar kan du köra det misslyckade kortet som slavkort och flasha det som det står i guiden samt glöm inte köra backup på original bios, om det inte hjälper så är det väl nätagget..

Det kan väl inte gärna ha med bios på korten att göra? Testa att tvinga PCIE 2.0 som Ratatosk föreslog. Annars lutar det förmodligen åt nätagget som puttefnasket nämnde.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa. Vill bara säja att jag är så jävla tacksam för era svar!

Har nu provat att ändra till GEN2. även gått igenom GEN1,Gen2,gen3 via bios. Samma problem tyvärr. Det hänger sig direkt vid uppstart av 3Dmark el. BF4.BF3.
Känns som att det kanske är dumt att prova flasha om grafikkorten.. kan väl ändå vara fel på nåt av dom i slutändan?

Det låter i alla fall som att det kanske är Nätagget ändå? Tror ni andra mest på det?
Har sett den här bilden och provat koppla enl. den på nätagget

Alltså ena grafikkortet får ström direkt från Nätagget (Gult på bilden längst till vänster) och andra kortet från en av de rödmarkerade blå kontakterna på bilden.

Känns bara sjukt att det inte räcker till, gav ju ganska bra cash för det.. trodde att det skulle räcka långt. Om det är nå fel på agget så har jag ändå inte kvittot kvar =/

Hur hade ni gått vidare? Köpt nätagg och testat? Tips på nätagg som ska duga och inte ruinerar en?
Andra saker att testa först?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Har du testat att defaulta alla bios inställningar och göra en Clear cmos?
Kan det vara nåt med Lucid Logic inställningar?
Refresh rate relaterat? Låter som att det inte syncar.
Får du nåt felmeddelande när det kraschar?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Hej allihopa. Vill bara säja att jag är så jävla tacksam för era svar!

Har nu provat att ändra till GEN2. även gått igenom GEN1,Gen2,gen3 via bios. Samma problem tyvärr. Det hänger sig direkt vid uppstart av 3Dmark el. BF4.BF3.
Känns som att det kanske är dumt att prova flasha om grafikkorten.. kan väl ändå vara fel på nåt av dom i slutändan?

Det låter i alla fall som att det kanske är Nätagget ändå? Tror ni andra mest på det?
Har sett den här bilden och provat koppla enl. den på nätagget
http://i45.tinypic.com/ivh0qp.jpg

Alltså ena grafikkortet får ström direkt från Nätagget (Gult på bilden längst till vänster) och andra kortet från en av de rödmarkerade blå kontakterna på bilden.

Känns bara sjukt att det inte räcker till, gav ju ganska bra cash för det.. trodde att det skulle räcka långt. Om det är nå fel på agget så har jag ändå inte kvittot kvar =/

Hur hade ni gått vidare? Köpt nätagg och testat? Tips på nätagg som ska duga och inte ruinerar en?
Andra saker att testa först?

Verkar vara nätagget. Har du någon annan dator eller kompis dator så kan du testa där om det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Har du testat att defaulta alla bios inställningar och göra en Clear cmos?
Kan det vara nåt med Lucid Logic inställningar?
Refresh rate relaterat? Låter som att det inte syncar.
Får du nåt felmeddelande när det kraschar?

Jag har defaultat bios, även uppgraderat och nergraderat bios och testat. Clear Cmos har jag inte gjort.
I början så flimmrade skärmen innan det dog. Nu hänger det sig bara.

Skrivet av StureH:

Verkar vara nätagget. Har du någon annan dator eller kompis dator så kan du testa där om det funkar

Har ju fan inte det.. ska spamma FB o se

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Jag har defaultat bios, även uppgraderat och nergraderat bios och testat. Clear Cmos har jag inte gjort.
I början så flimmrade skärmen innan det dog. Nu hänger det sig bara.

Har ju fan inte det.. ska spamma FB o se

Hoppas du hittar någon. Om inte jag Hade köpt nytt agg.

Skulle det inte funka sälj båda korten agget å köp gtx 780 för pengarna.

Bara en idé. Lycka till hoppas du hittar en lösning

Permalänk
Medlem

Tack, tänkte köpa 780 först men hörde att det inte skulle prestera nära lika bra som 680 SLI på BF4 =P
Det är ju så jävla snyggt i Ultra så man vill ju köra det helst om det är möjligt ^^

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Tack, tänkte köpa 780 först men hörde att det inte skulle prestera nära lika bra som 680 SLI på BF4 =P
Det är ju så jävla snyggt i Ultra så man vill ju köra det helst om det är möjligt ^^

Ja det är ju sant. Men tror 780 klarar det. Annars kan du vänta på Amd 290x som kommer lagom till bf4. Men köper du nytt agg så borde problemet lösa sig .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Hur många sladdar har du mellan nätagg och grafikkort?
Två, tre eller fyra?

Permalänk
Medlem

jag har 4st sladdar mellan nätagg o grafikkort. 2st per kort =P

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Sli brygga?
Det har du säkert men lika bra att fråga.

Såg att du provat ny. Missade det först

Permalänk
Medlem

Senaste drivrutinerna samt aktiverat SLI i dem?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Yes har provat två bryggor för att vara safe att den inte är sönder. Senaste drivrutiner och aktiverat SLI är gjort.
Får väl fan köpa nytt agg. Nån som kan rekomendera ett?

Måste köpa nåt här i stan. Alina har inga vettiga hemma verkar det som och hos dom kan man inte lämna tillbaka agget om det visar sig att det inte är agget som är fel på.
De har:
Corsair AX 860i Digital 860W 80+ Platinum = 1725kr
Fractal Design Newton R3 800W = 1590kr

NetonNet har några. Nån som orkar rekomendera ett där?
CoolerMaster Vanguard 1000W = 1689kr
Antec High Current Gamer 900W = 1090kr

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Cynic:

Yes har provat två bryggor för att vara safe att den inte är sönder. Senaste drivrutiner och aktiverat SLI är gjort.
Får väl fan köpa nytt agg. Nån som kan rekomendera ett?

Måste köpa nåt här i stan. Alina har inga vettiga hemma verkar det som och hos dom kan man inte lämna tillbaka agget om det visar sig att det inte är agget som är fel på.
De har:
Corsair AX 860i Digital 860W 80+ Platinum = 1725kr
Fractal Design Newton R3 800W = 1590kr

NetonNet har några. Nån som orkar rekomendera ett där?
CoolerMaster Vanguard 1000W = 1689kr
Antec High Current Gamer 900W = 1090kr

Pm:a greybeard så kan han fixa utbyte på ditt nätagg! Deras express leverans är inte att leka med men iaf han fixar det mesta! och sen be han om att ta express shipment och om dom kan byta under tiden! (Du kan lägga pengar emelllan) fast du betalar in en summa som de håller sparad ifall det inte skulle vara fel på ditt agg.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Men jag har inget kvitto kvar på mitt nätagg kan de fixa ändå?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cynic:

Tjenare!
Men jag har inget kvitto kvar på mitt nätagg kan de fixa ändå?

Jag vet om rätt många HX1000 som dött eller slutat fungera normalt, så helt okänt för att fallera är det nog inte. Jag hade iaf hört med Corsair, det kostar inget. CWT har gjort en hel del darriga konstruktioner genom åren, tyvärr (t ex betydligt billigare CX-serien).

AX860i är ett av marknadens absolut bästa nätagg oavsett pris.

Cooler Master V1000 är också ruskigt bra: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Jag hade nog valt V1000 eftersom jag gillar SeaSonic-byggda nätagg och priset är lite lägre.

Precis som många andra märken har Cooler Master ren skit blandat med riktigt bra grejer, så bara för att Vangurd-serien i dagsläget är riktigt bra, kan en annan serie suga hårt. Påpekar bara.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Innan du ger dig på att byta ut nätaggregatet föreslår jag att du först provar grafikkorten ett och ett för att vara säker på att de fungerar som de ska var för sig. Du kan belastningtesta dem och testa för beräkningsfel med OCCT gpu test. Fungerar båda korten var för sig, är det troligen nätdelen och du bör byta den.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arioch2004:

Innan du ger dig på att byta ut nätaggregatet föreslår jag att du först provar grafikkorten ett och ett för att vara säker på att de fungerar som de ska var för sig. Du kan belastningtesta dem och testa för beräkningsfel med OCCT gpu test. Fungerar båda korten var för sig, är det troligen nätdelen och du bör byta den.

Ja, byt inte utan att testa noggrant. HX1000 var fortfarande ett kvalitetsnätagg och väldigt onödigt att byta om det inte är defekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har en idé!! Kan detta fungera?
Har möjlighet att låna ett mindre nätagg. Kan man koppla in den till väggen bara och mata enbart grafikkorten direkt från den? =D
Då slipper jag slita ur allt ur datorn (usch allt jobb jag gjort för att ha det snyggt i lådan)
Eller kräver moderkortet av nån anledning att strömmen ska komma från samma nätagg?

Multiman tack för tipsen, köper jag från Netonnet så kan jag lämna tillbaka om det inte fungerar så då blir det ett Coolermaster i så fall =P

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W