Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandayoyo:

Har ett 6950 med, har varit ute ur scenen ett tag eftersom jag gav upp när det inte gick att få korthelvetet att fungera, antagligen så har det fortfarande inte blivit några framgångar med kortet, antagligen så kan du ge upp direkt, men du kan läsa dig omkring på http://netkas.org/

Tack för ett snabbt svar, precis börjat posta här

Jag har försökt få svar på tonymacx men tyvärr är det inga som är snabba där...hittade också en tråd där som behandlar exakt mitt problem, eller snarare "lösning" till hur han lyckades komma in till login screen med Radeon 6950 + -x kommandot; http://www.tonymacx86.com/graphics/81389-radeon-6950-a.html
Vad gjorde du? Använde du ett alternativt grafikkort för att kunna få allt att fungera eller gav du upp helt?

Vet inte hur länge jag orkar hålla på med detta, målet är att kunna använda Logic Pro och göra musik snarast

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlblom:

Tack för ett snabbt svar, precis börjat posta här

Jag har försökt få svar på tonymacx men tyvärr är det inga som är snabba där...hittade också en tråd där som behandlar exakt mitt problem, eller snarare "lösning" till hur han lyckades komma in till login screen med Radeon 6950 + -x kommandot; http://www.tonymacx86.com/graphics/81389-radeon-6950-a.html
Vad gjorde du? Använde du ett alternativt grafikkort för att kunna få allt att fungera eller gav du upp helt?

Vet inte hur länge jag orkar hålla på med detta, målet är att kunna använda Logic Pro och göra musik snarast

Jag fick det aldrig att fungera klockrent, och antagligen är det nästintill omöjligt för jag tror inte det finns några riktiga mac drivrutiner till 6950, utan jag gav upp på det och körde med det integrerade grafikkortet i min 2500k ett tag och det fungerade ju klockrent, vill du verkligen ha igång det kör med integrerat alternativt skaffa ett annat kort som är mera kompatibelt (lär gå att hitta på tonymac) eller investera i en riktig Mac.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandayoyo:

Jag fick det aldrig att fungera klockrent, och antagligen är det nästintill omöjligt för jag tror inte det finns några riktiga mac drivrutiner till 6950, utan jag gav upp på det och körde med det integrerade grafikkortet i min 2500k ett tag och det fungerade ju klockrent, vill du verkligen ha igång det kör med integrerat alternativt skaffa ett annat kort som är mera kompatibelt (lär gå att hitta på tonymac) eller investera i en riktig Mac.

Jo det verkar som jag får köra på min hd3000 istället, borde inte spela någon roll i vilket fall eftersom att jag inte ska göra något grafik krävande arbete ändå. Går det att köra HD3000 kortet utan att jag ska behöva koppla ur mitt 6950? Känns bökigt om jag ska behöva göra det varje gång för att kunna använda Mac OS

Edit: Lyckades (tror jag) starta upp till MAC OS med 6950 utan -x nu! Provade en kext från InsanelyMac som sa att han lyckades använda två stycken 6950's, verkade lösa problemet med -x för endast en 6950 iallafall. Nu kommer andra problemet, allting laggar lite osv, har detta med QE/CI att göra?
Dock står det fortfarande att jag har en Radeon 6xxx 1024MB, inte 6950

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlblom:

Jo det verkar som jag får köra på min hd3000 istället, borde inte spela någon roll i vilket fall eftersom att jag inte ska göra något grafik krävande arbete ändå. Går det att köra HD3000 kortet utan att jag ska behöva koppla ur mitt 6950? Känns bökigt om jag ska behöva göra det varje gång för att kunna använda Mac OS

Edit: Lyckades (tror jag) starta upp till MAC OS med 6950 utan -x nu! Provade en kext från InsanelyMac som sa att han lyckades använda två stycken 6950's, verkade lösa problemet med -x för endast en 6950 iallafall. Nu kommer andra problemet, allting laggar lite osv, har detta med QE/CI att göra?
Dock står det fortfarande att jag har en Radeon 6xxx 1024MB, inte 6950

Om det laggar i animationer/liknande så är det precis pågrund av QE/CI som du säger, finns folk som fått igång kortet men troligtvis aldrig med riktig acceleration, och utan accelerations så fungerar inte ens youtubevideos, du borde kunna välja i bios att starta på ditt iGPU, det kan jag iaf på mitt P8Z68-V PRO.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandayoyo:

Om det laggar i animationer/liknande så är det precis pågrund av QE/CI som du säger, finns folk som fått igång kortet men troligtvis aldrig med riktig acceleration, och utan accelerations så fungerar inte ens youtubevideos, du borde kunna välja i bios att starta på ditt iGPU, det kan jag iaf på mitt P8Z68-V PRO.

Ok, då vet jag svaret på problemt som jag har ni iallafall..hoppas på att 6950 korten får en lösning i framtiden
Så det går alltså att använda mitt integrerade kort (Intel HD3000) utan att behöva ta ut mitt 6950? Har en Z68P-DS3 moderkort och vet inte riktigt vilka inställningar jag ska ha i BIOS för att starta i MAC OS med HD3000 (obs att mitt 6950 fortfarande ska vara i). Vill inte behöva ta ut mitt kort och ansluta min TV för HD3000 kortet varje gång..

Permalänk
Avstängd

Någon vänlig själ som vill hjälpa mig med detta? Har ingen aning hur jag ska börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Någon vänlig själ som vill hjälpa mig med detta? Har ingen aning hur jag ska börja.

Du kan börja med att kolla runt på tonymacx86.com, se om din dator blir fullt fungerande i senaste mountain lion.

Permalänk
Medlem

Min hårdvara i dagsläget. någon här som har sammma prylar & har an stabil hackintosh ??

Gigabyte GA-Z77X-UP5-TH
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x8GB
Gigabyte GeForce GTX 670 OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

Min hårdvara i dagsläget. någon här som har sammma prylar & har an stabil hackintosh ??

Gigabyte GA-Z77X-UP5-TH
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x8GB
Gigabyte GeForce GTX 670 OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 2GB

http://www.tonymacx86.com/user-builds/85100-success-gigabyte-...

Permalänk
Medlem

Tack, ser ut o vara en hel del meckande.. får se om man orkar grejja.

Permalänk
Medlem

Tror ni det är nån vettig idé att försöka få igång Snow Leopard på min AMD-dator? Har just blivit arbetslös och behöver ett projekt så jag inte deppar ihop totalt! Så lär väl ha all tid i världen... Delarna i datorn är MSI 760-E51 och MSI verkar ju inte vara så poppis bland folket, precis. Prollen är en fx-4100 och grafikkortet är ett GTX 460 GS, Ingen dröm om man ska ha iOS men det är väl värt ett försök? Har inte heller någon skivspelare på datorn så det är USB som gäller. Ett riktigt projekt alltså!

Har fått igång snow leopard på min laptop (sitter med den nu) men det är ganska segt och upplösningen får mig att vilja gråta. Är faktiskt inte superförtjust i Mac men det skulle vara roligt att testa.

Min dator bootar upp USB men får felmeddelande direkt, något om att HFS+ partitionen är knas. Ska testa med iBoot legacy nu.

Visa signatur

"I usually call the new guy and let him know where I like to sit on the bus, tell him ways he can stay out of my way, make sure he knows not to touch any of my stuff."

Permalänk
Medlem

Står i valet mellan "CustoMac Budget ATX" och "CustoMac Pro". http://www.tonymacx86.com/384-building-customac-buyer-s-guide....

Vill ha en ganska framtidssäker dator som kommer att användas mest till fotoredigering, lätt videoredigering och filmtittande.

Då jag inte vill/har råd att spendera 3tkr på externa grafikkortet än , funderar på om man klarar sig ett tag på inbyggda i exempelvis Intel Core i7-4770K och köpa grafikkort senare.

Vilken hade ni valt? Är det större chassit i CustoMac Pro att föredra ?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Du står ju fritt att välja chassi själv. Jag skulle kört på något Fractal Design som brukar ha trevlig kvalitet och hyfsad ljuddämpning.
Eftersom det ena bygget kör internt på HD4600 så borde det inte vara något problem med i7-4770K heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Du står ju fritt att välja chassi själv. Jag skulle kört på något Fractal Design som brukar ha trevlig kvalitet och hyfsad ljuddämpning.
Eftersom det ena bygget kör internt på HD4600 så borde det inte vara något problem med i7-4770K heller.

Det blir då istället en Fractal Design Define R4. Får ju väldigt bra betyg!

Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD3H ATX borde väl räcka ?

Sandisk 240 GB SSD ska fungera bra till OSX enligt sidan, men funkar samsung 840 pro lika bra?

Många frågor, första bygget ska kolla vilken nätaggregat som passar

Permalänk
Medlem

Disk är likt chassi inte ett problemområde för OSX. Dock behöver du köra trimenabler eller liknande för att få TRIM stöd för din disk i OSX, men det gäller alla SSDs.

Komponenter som spelar roll för OSX kompatibilitet är:

  • Moderkort

  • Processor

  • Grafikkort (eller iGPU)

  • Tangentbord måste vara USB

  • Andra varianter av komponenter som vanligtvis sitter på moderkortet:

    • Närtverkskort

    • BT-adapter

    • Wifi-kort

    • Diskkontrollers (HBA / RAID)

    • Extra USB kontrollers etc.

    • Ljudkort

Lomponeterna som brukar vara kompatibla:

  • Extern hårdvara som fungerar med en äkta mac (ofta via USB): Skrivare, scanners, USB-ljudkort, Mus / tangentbord, TV mottagare etc.

  • Hårddiskar / SSD som kopplas via SATA (det är SATA-kontrollern som måste vara kompatibel mes OSX, diskar följer bara SATA standard)

  • Firewire kort, det finns så få chipset att de flesta funkar i OSX. Är enkelt att kolla upp.

  • Thunderbolt (dock fungerar inte en TB skärm med annat än iGPU)

  • Optiska enheter via SATA. Kan strula en del med ATAPI.

Komponenter som vanligtvis inte spelar någon roll:

  • Chassi

  • PSU

  • Skärm (men det kan strula med vissa interface beroende på GPU, på vissa grafikkort fungerar inte VGA, på andra inte DVI-D eller HDMI)

  • Högtalare med analog koppling

  • Passiva enhter som sata-bakplan etc.

Permalänk
Medlem

När jag byggde min Hackingtosh så fungerade inte TRIM så bra i OSX men det är väl fixat nu? Annars bör man väl hitta en disk som klarar sig hyfsat utan TRIM - finns det sådana idag?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar!

Läste just detta angående Sandisk SSD.

"We recommend using a solid state drive (SSD) for your system or boot drive for maximum performance and a traditional hard drive for your data. For these drives, we recommend the Sandisk Extreme as they use toggle NAND flash and Sandforce controllers. This combination provides the highest performance and doesn't require TRIM being enabled. "

.. men att aktivera TRIM är kanske inte så komplicerat., och då har man mer att välja på.

PSU är standard? Ska kolla en som passar till Fractal R4.

Moderkortet rekommenders i länken för "CustoMac Pro"(som billigast bland 4 st), och förhoppningsvis OK i så fall.

Permalänk
Medlem

Thunderbolt. Är det något (kontakt) man ska satsa på när man köper moderkort eller klarar man sig ett bra tag utan?

Permalänk
Medlem

Nej, det kostar nog mer än det smakar för tillfället.

Permalänk

Jag tycker att tonymacx86 och hackintosh.com's hemsidor är minst sagt o-optimerade om man är ute efter att se om ens hårdvara är kompatibel för en Hackintosh! Är det någon som vet om min hårdvara i signaturen är det? Känns som om de båda hemsidorna saknar en sökfunktion istället för att man manuellt ska gå in på varje version av OSX och kolla

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Skrivet av Mc.Morgan:

Jag tycker att tonymacx86 och hackintosh.com's hemsidor är minst sagt o-optimerade om man är ute efter att se om ens hårdvara är kompatibel för en Hackintosh! Är det någon som vet om min hårdvara i signaturen är det? Känns som om de båda hemsidorna saknar en sökfunktion istället för att man manuellt ska gå in på varje version av OSX och kolla

Du gör nog bäst i att söka deras sida via google.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Nu när 10.8.5 stödjer Haswell fullt ut så känns det som om det är dags att ta ett beslut om att våga gå hack då det inte finns någon Mac som passar mig.
Kör på 2011 AMD Mac mini idag och den SUUUUGEEEER, blir varm av ingenting och så sätter fläkten igång och så låter den, förutom att den är slö dessutom.
Det är tråkigt att man tvingas gå ifrån enkelheten med Apples produkter pga att Apple vägrar desktops.

Funderar på en
Node 304 Vit
Gigabyte GA-Z87N-WIFI mITX
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) + Corsair Hydro H60-90? kylning
16GB Minne
256GB Samsung EVO SSD + Någon 1-2TB mekanisk eller SSHD (för att testa).
SilverStone ST55F-G Gold+ 140mm PS
Noctuafläktar som ersättning till allt
Börjar med Intern GPU men sedan så lär den få min pensionerade 670 när jag byter till något roligare

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Tjena.. Synd att man inte orkar läsa igenom alla kommentarer här, Men har en liten snabbfråga..

Har installerat 10.8.5 på en SSD i min Fujitsu NH532, Allt gick fint, Tills den startade om..
Vet att ja måste installera Bootfilerna/grejerna, MEN, Ja kommer inte in i OSX..

Har installerat med hjälp av "Mac OS X 10.8.5 Mountain Lion bootable USB for Intel PCs", Nu är frågan, Kan man boota MultiBeast för att kunna installera bootfilerna och diverse kexts för grafik, ljud m.m?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Tjena.. Synd att man inte orkar läsa igenom alla kommentarer här, Men har en liten snabbfråga..

Har installerat 10.8.5 på en SSD i min Fujitsu NH532, Allt gick fint, Tills den startade om..
Vet att ja måste installera Bootfilerna/grejerna, MEN, Ja kommer inte in i OSX..

Har installerat med hjälp av "Mac OS X 10.8.5 Mountain Lion bootable USB for Intel PCs", Nu är frågan, Kan man boota MultiBeast för att kunna installera bootfilerna och diverse kexts för grafik, ljud m.m?

Vet inte om jag förstår dig rätt men efter installation behöver du ju boota på usb-pinnen igen (Unibeast?), sedan kommer du in i OSX och kan köra multibeast för att kunna boota på hårddisken och få igång övrig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Vet inte om jag förstår dig rätt men efter installation behöver du ju boota på usb-pinnen igen (Unibeast?), sedan kommer du in i OSX och kan köra multibeast för att kunna boota på hårddisken och få igång övrig hårdvara.

Sry, Uttryckte mig kanske lite otydligt.. Grejen e, Ja kan inte boota osx alls, Varken från stickan eller hårddisken..
Jag kör Clover på stickan.. Ska vid senare tillfälle, bara ja får osx o boota, o lägga in uefi boot..

När jag försöker starta via Clover på stickan, Så står det nånting om Bluetooth complete, Står så en stund, Sen loopar den.. =/

Samma problem som denna snubbe - http://www.tonymacx86.com/general-help/103873-first-hackintos...

Vet dock inte hur ja ska kunna disabla nånting eftersom de inte finns möjlighet till de från Clover? =/

Edit: kommit på hur jag ska bära mig åt nu.. Dessvärre har jag kommit till ett annat problem..
OSX stdöjer inte mitt Wifi NIC.. =/ Har letat som en galning efter något relativt billigt mPCI-e nic som stöds med n standard, Men hittar verkligen ingenting.. :S Nån som har nån idé?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

...
Edit: kommit på hur jag ska bära mig åt nu.. Dessvärre har jag kommit till ett annat problem..
OSX stdöjer inte mitt Wifi NIC.. =/ Har letat som en galning efter något relativt billigt mPCI-e nic som stöds med n standard, Men hittar verkligen ingenting.. :S Nån som har nån idé?

Du kan ju fixa det med en USB-WIFI-dongel. Kolla vilka som fungerar genom att använda Google. Jag kör med en för $2.5 från eBay, funkar ok, men det finns flera från svenska butiker för en dryg 100-lapp

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Du kan ju fixa det med en USB-WIFI-dongel. Kolla vilka som fungerar genom att använda Google. Jag kör med en för $2.5 från eBay, funkar ok, men det finns flera från svenska butiker för en dryg 100-lapp

Känns lite meningslöst o köra laptop med USB-WiFi.. =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Känns lite meningslöst o köra laptop med USB-WiFi.. =/

Tycker det känns ännu mer meningslöst att köra en laptop UTAN wifi

Permalänk
Medlem

Ja jo, Men vill inte behöva plocka med usb wifi när de finns inbyggt.. Då köper ja hellre ett mpcie kort..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Tjena!

Jag har i ca. en vecka försökt att få ordning på min första hackintosh. Var tvungen att fixa usb i virtualbox eftersom jag inte har en mac.

Hur som helst. Idag fick jag äntligen den att boota från hårddisken, utan bootflags. Men när jag startade om den (utan att göra några ändringar på nånting) så var jag tvungen att boota i safe mode. Har inget emot det men när jag startade om efter det så kunde jag inte boota alls, inte ens med min usb sticka. Jag kör alltid med -v. Under tiden den laddar så hör man hur ljud driven aktiveras men sen så får jag no signal på skärmen och sen händer inget mer. Har haft det problemet tidigare men då löst det med olika bootflags, det har vart olika varje gång.

Så för att sammanfatta. Jag kan inte boota alls och det finns inte en chans i världen att jag ska hinna se vad det är för error eller kernal panic jag får innan jag får no signal i skärmen. All hjälp uppskattas.

Mina specs:
Intel core i5 2500k
GA-p67a-d3-b3 rev 1.0
nvidia gts 450 (dvi)

Kext som jag vet att jag använder (kommer inte ihåg alla eftersom jag inte kommer in i systemet):
Edited DSDT F7 for ga-p67a-d3-b3
Realtake sound with dsdt alc889
use kernel cache
3rd party SATA
Realtek - AppleRTL8169Ethernet
Basic boot options
Hibernatemode Desktop
EvOreboot
FakeSMC
ElliotForceLegacyRTC (tror jag att jag använder)

System definitions: iMac 14,2

//Danne

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |