50Hz eller 100Hz jag blir galen, hjälp snälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej tack jag föredrar att se film som det ska se ut.

Hehe, ok, du får väl vänja dig så småningom du också. Det var bättre förr

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Men jämförelsefilmer i animerat eller liknande i 100hz är för fan inget att gå på! Tv-spel = 60hz, dator = 60hz, svenska tv-sänindningar = 50hz har jag för mig.

Animerat kan faktiskt se trevligt ut med 100hz, men det är tyvärr nästan allt. Spela med det påslaget gör man INTE!

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt att köra 120hz på en TV via HDMI. Dock kan det krävas lite trixande och funkar bara med ett fåtal modeller.
Källa: http://www.blurbusters.com/faq/120hz-pc-to-tv/

Görs dock på egen risk, men det finns tydligen inga rapporterade fall där en TV gått sönder. Antingen funkar det eller så funkar det inte.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Det går faktiskt att köra 120hz på en TV via HDMI. Dock kan det krävas lite trixande och funkar bara med ett fåtal modeller.
Källa: http://www.blurbusters.com/faq/120hz-pc-to-tv/

Görs dock på egen risk, men det finns tydligen inga rapporterade fall där en TV gått sönder. Antingen funkar det eller så funkar det inte.

Om det är någon som vågar testa använda EDID Override så skriv gärna i denna tråd om hur bra eller dåligt det fungerar, jag misstänker att man måste använda korta HDMI kablar för att det skall fungera med 100Hz -120Hz i upplösningen 1080P (1920x1080 progressiv).

Jag har själv använt EDID Override för min Dell 2209WA skärm och då fungerade 75Hz bra men eftersom skärmen endast har 1680x1050 som upplösning så var jag inte förvånad att det fungerade bra.

Visa signatur

janee

Permalänk

Folk verkar ha olika uppfattning om det spelar roll att köpa en 50Hz eller 100Hz+... Jag har fortfarande inte fått helt klarhet i vad jag ska göra.

Den jag länkande från NetonNet är ju ett bra alternativ om jag nu inte behöver ha mer än 50Hz. Jag kommer i stort sätt bara kolla på 720p/1080p serier/filmer från datorn med HDMI-kabel på tv:n jag köper. Kommer kanske spela lite xbox ibland också men spelar mest spel på datorn.

Slutfråga.

Kommer jag inte att märka skillnad mellan 50Hz och 100Hz om till det jag kommer att göra på tv:n? För om jag inte kommer märka någon skillnad slår jag till på den från NetonNet förmodligen!

Visa signatur

Age of Conan - "Heads will roll!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix'_hemma:

Folk verkar ha olika uppfattning om det spelar roll att köpa en 50Hz eller 100Hz+... Jag har fortfarande inte fått helt klarhet i vad jag ska göra.

Den jag länkande från NetonNet är ju ett bra alternativ om jag nu inte behöver ha mer än 50Hz. Jag kommer i stort sätt bara kolla på 720p/1080p serier/filmer från datorn med HDMI-kabel på tv:n jag köper. Kommer kanske spela lite xbox ibland också men spelar mest spel på datorn.

Slutfråga.

Kommer jag inte att märka skillnad mellan 50Hz och 100Hz om till det jag kommer att göra på tv:n? För om jag inte kommer märka någon skillnad slår jag till på den från NetonNet förmodligen!

Det är svårt att få en uppfattning då det är väldigt personligt vad man föredrar. En del vill att det skall vara så mjukt som möjligt och en del vill att det ska vara juggerfri 24p trueCinema läge. Personligen föredrar jag 24 läget då jag vill ha samma upplevelse som jag har på biografen. Med juggerfri menas att bilden inte hackar vid panorering utan fortfarande gör en sådan naturlig panorering i 24fps som det går.

Du måste själv se med egna ögon för att få en uppfattning av vad du föredrar, men kom ihåg att det bara gäller filmvisning eller tv-tittande, aldrig då du spelar.

Permalänk
Medlem

Jag har snackat med folk som gillar såpoperaeffekten då de tycker bilden blir skarpare och flyter bättre. Det är väl i viss mån sant men jag tror att de oftast inte har en susning om vad TV:n gör. Kanske är motion blur som folk inte vill ha?

Jag själv avskyr interpolering, ser bara onaturligt ut. Men tydligen finns det vissa här i tråden som är väldigt envisa med att förstå vad TV:n verkligen gör. Vill man se film så som skaparna tänkt att den ska visas så är det 24Hz som gäller, slutdiskuterat. För det behöver man alltså en TV som klarar 24Hz utan interpolering. Jag har för mig att min Panna ST50 egentligen kör 96Hz men visar samma frame 3ggr istället, kanske nån kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

det är ett trick elgiganten samt mediamarkt har... jag var i lördags och köpte en tv på elgiganten, när jag och pappa stod och tittade på den billigaste 40" philips tvn så såg de väldigt bra ut bilden var klockren. detta är då en 50hz med 100hz imitation. sedan börja vi fråga hur de är med hz vad man ska ha osv... då gick säljaren och aktiverade demo visning på alla skärmar. och då börja de lagga på alla 50hz tv apparater.... vad jag tror är att dom slog på en demo visning som endast äkta 100hz tv apparater kan hantera jag köpte den billiga tvn som laggade och jag är väldigt nöjd med den.. jag spelar gta v samt bf3 osv och jag tycker de funkar bra

Permalänk
Medlem

fast jag skulle dock inte vilja 50" på rummet tycker de känns lite väl stort :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kyre:

100Hz borde egentligen heta något annat, typ "Stefan". Filmer har ju bara 24 bilder per sekund så ska den visa 100 bilder per sekund måste den gissa sig till hur de andra 76 bilderna ska se ut baserat på de 24 som finns. Det syns mest i panoreringar eller generellt där stora saker rör sig medelsnabbt från ena sidan av skärmen till den andra. Detta är 100Hz och kräver en hel del processorkraft, detta är vad du betalar extra för!

Men, eftersom nästan alla TV stödjer 60Hz max från HDMI behöver du inte bry dig om detta. För att se skillnaden på din datorskärm, Ladda ner SVP Manager! Den konverterar dina HD filmer live till 60 bilder per sekund, och det finns även ett Demo-mode om högerklickar på ikonen nere till höger och väljer Interface -> Advanced/Expert och sedan ser du Demonstration Mode.

Det tar lite tid att vänja sig vid eftersom det först ser "onaturligt" ut, men snart märker du att Peter Jackson & James Cameron har rätt, fler bilder per sekund gör mer skillnad än 3D. Nackdelen är att det är svårt att gissa fram bilder och det blir artefakter, men datorn är så pass mkt snabbare att det ser tusen gånger bättre ut än när en "200Hz" TV som min gör det. Titta på lite avstånd från skärmen när du testar.

Så min skärm heter Alltså Stefan? Ohh fan

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så min skärm heter Alltså Stefan? Ohh fan

Haha, dock skillnad på TV och datorskärm. En TV behöver man inte bry sig så mycket om input lag, där ska bara en bild efter den andra visas i rätt ordning, en dator så ska dom visas snabbt, gärna direkt och dessutom i rätt ordning. Så det är mycket högre krav på en datorskärm generellt.

En TV ska visa 24 fps för film etc, svensk tv sänds i 50hz men källmaterialet är så där 95% inspelat i 24-25 fps. Så där spelar det ingen roll det är bara när tvn används för spel och genom datorn so de har nytta av högre frekvensuppdatering. Där du bara sitter ner och glor är behovet av fps mycket mycket mycket mindre än där du spelar en aktiv roll så som i ett spel.

Det är som att jämföra päron och äpplen alltså.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av phoenix'_hemma:

Slutfråga.

Kommer jag inte att märka skillnad mellan 50Hz och 100Hz om till det jag kommer att göra på tv:n? För om jag inte kommer märka någon skillnad slår jag till på den från NetonNet förmodligen!

Nej, du kommer inte att märka skillnad mellan 50 Hz och 100 Hz därför att det är två siffror på två kartonger. Däremot finns det en stor möjlighet att du ser skillnad på de två produkterna. Troligtvis är produkten märkt med en högre kartongsiffra en mer påkostad modell där tillverkaren har valt en bättre bildpanel och kanske också försett produkten med bättre kringutrustning, fler inställningsmöjligheter och så vidare.

Sannolikt (undantag förekommer) har den produkt märkt "100 Hz" också bildinterpolering som ger "såpaeffekten", extra mjukt flyt och så vidare samt orsakar massiv latens/input lag. Detta kan du normalt stänga av ifall du inte gillar dess effekt.

Det är därför lätt att tänka att det "...räcker med 50 Hz-TV:n för mig...". Fast det kan vara en miss att tänka på det sättet eftersom tillverkarna idag använder "50Hz" för att markera att det är en produkt i det absoluta budgetsegmentet. Vad tillverkaren anser vara tillräckligt godkänd kvalitet till lägsta möjliga tillverkningskostnad. Troligtvis är produkten märkt "100Hz" bättre i fråga om bildkvalitet och funktioner samt även snyggare finish.

Tyvärr måste man jämföra dem sida vid sida för att avgöra hur stor skillnaden är och ifall den skillnaden är betydande för dig. Och det lär ju inte ske i första taget, så det blir en chansning hur man än vrider och vänder på det.

Permalänk
Skrivet av kyre:

100Hz borde egentligen heta något annat, typ "Stefan". Filmer har ju bara 24 bilder per sekund så ska den visa 100 bilder per sekund måste den gissa sig till hur de andra 76 bilderna ska se ut baserat på de 24 som finns. Det syns mest i panoreringar eller generellt där stora saker rör sig medelsnabbt från ena sidan av skärmen till den andra. Detta är 100Hz och kräver en hel del processorkraft, detta är vad du betalar extra för!

Men, eftersom nästan alla TV stödjer 60Hz max från HDMI behöver du inte bry dig om detta. För att se skillnaden på din datorskärm, Ladda ner SVP Manager! Den konverterar dina HD filmer live till 60 bilder per sekund, och det finns även ett Demo-mode om högerklickar på ikonen nere till höger och väljer Interface -> Advanced/Expert och sedan ser du Demonstration Mode.

Det tar lite tid att vänja sig vid eftersom det först ser "onaturligt" ut, men snart märker du att Peter Jackson & James Cameron har rätt, fler bilder per sekund gör mer skillnad än 3D. Nackdelen är att det är svårt att gissa fram bilder och det blir artefakter, men datorn är så pass mkt snabbare att det ser tusen gånger bättre ut än när en "200Hz" TV som min gör det. Titta på lite avstånd från skärmen när du testar.

Jag led igenom Hobbit med såpoperaeffekten, hoppas det aldrig slår igenom!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Du måste själv se med egna ögon för att få en uppfattning av vad du föredrar, men kom ihåg att det bara gäller filmvisning eller tv-tittande, aldrig då du spelar.

Idag är det kanske så, men när processorerna i TVn blir allt kraftfullare så borde bildinterpoleringen bli snabbare och bättre också, vilket skulle göra det till en rent av fantastisk funktion i spel, eftersom i spel vill man ha så hög FPS som möjligt, och bildinterpolering skulle få en 30 FPS spel att se ut som 60 FPS, så grafikkortet/konsolen skulle behöva jobba bara hälften så mycket.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Idag är det kanske så, men när processorerna i TVn blir allt kraftfullare så borde bildinterpoleringen bli snabbare och bättre också, vilket skulle göra det till en rent av fantastisk funktion i spel, eftersom i spel vill man ha så hög FPS som möjligt, och bildinterpolering skulle få en 30 FPS spel att se ut som 60 FPS, så grafikkortet/konsolen skulle behöva jobba bara hälften så mycket.

Det går inte att göra hundra procent korrekta interpoleringar. Det är en katastrofdålig funktion som aldrig kommer göras vettig för spelande. För film där vi har 24p formatet så kan jag mycket väl förstå de som vill fly bort från 24p stuttret. Men det är hundra gånger bättre om en ny 60 hz standard införs istället ex än interpolation med ofrånkomliga artifakter.

Gällande hzen känns som sweclockers behöver en sticky. Verkar va bra många newbies som faller i hz fällan gällande tv köp tyvärr. Vet inte hur många trådar jag läst på sistone när jag vart på marknaden där vi har de som närmast sätter 100 hz+ som primärt krav medan det är en helt sanslöst usel funktion på alla LCD TV jag testat och av ringa vikt.

Om det är för att de är vana vid PC monitorer som kan ge 120 hz via dual link DVI ex eller har gamla CRT som klarar bra mycket mer än så via VGA vet jag inte. men finns liksom ingen vits bygga en tv som fixar mer än 60 hz.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om det är någon som vågar testa använda EDID Override så skriv gärna i denna tråd om hur bra eller dåligt det fungerar, jag misstänker att man måste använda korta HDMI kablar för att det skall fungera med 100Hz -120Hz i upplösningen 1080P (1920x1080 progressiv).

Jag har själv använt EDID Override för min Dell 2209WA skärm och då fungerade 75Hz bra men eftersom skärmen endast har 1680x1050 som upplösning så var jag inte förvånad att det fungerade bra.

Testade med min LG 55LA660V (tror den heter så) och det gick inte alls att komma över 60Hz, tyvärr. Kan bero på lång HDMI-sladd, men det borde egentligen inte vara något problem då dagens standard har bandbredd nog även för 120Hz 1080p. Står något i stil med "Ogiltig signal" på teven när jag försöker.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Testade med min LG 55LA660V (tror den heter så) och det gick inte alls att komma över 60Hz, tyvärr. Kan bero på lång HDMI-sladd, men det borde egentligen inte vara något problem då dagens standard har bandbredd nog även för 120Hz 1080p. Står något i stil med "Ogiltig signal" på teven när jag försöker.

Jag tror att din TV inte fungerar med EDID override eftersom du fick "Ogiltig signal".

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix'_hemma:

Folk verkar ha olika uppfattning om det spelar roll att köpa en 50Hz eller 100Hz+... Jag har fortfarande inte fått helt klarhet i vad jag ska göra.

Den jag länkande från NetonNet är ju ett bra alternativ om jag nu inte behöver ha mer än 50Hz. Jag kommer i stort sätt bara kolla på 720p/1080p serier/filmer från datorn med HDMI-kabel på tv:n jag köper. Kommer kanske spela lite xbox ibland också men spelar mest spel på datorn.

Slutfråga.

Kommer jag inte att märka skillnad mellan 50Hz och 100Hz om till det jag kommer att göra på tv:n? För om jag inte kommer märka någon skillnad slår jag till på den från NetonNet förmodligen!

För spel använder du inte 100hz och via datorn får du inte mer än 60hz. Så kör på 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Jag led igenom Hobbit med såpoperaeffekten, hoppas det aldrig slår igenom!

Jag har inte sett själv så jag kan inte uttala mig. Men efter ca en månad med alla mina filmer i interpolerad 1080p 60 med SVP så har jag börjat föredra 60 sålänge jag kan köra på hög kvalitet på interpoleringen. Skillnaden är lite som analog till digital film, det blir en stillhet och mjukare rörelser som man inte kan få med 24.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av barsken:

fast jag skulle dock inte vilja 50" på rummet tycker de känns lite väl stort :/

Trams. Jag har 50" i sovrummet och 117" i vardagsrummet. Bor i en liten tvåa

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Jag led igenom Hobbit med såpoperaeffekten, hoppas det aldrig slår igenom!

Jag gjorde samma misstag. Kommer inte se de andra delarna på bio i 48hz. Det såg förjävligt billigt ut.
The Hobbit såg väldigt mycket bättre ut hemma på bluray i traditionella 24hz

Permalänk
Medlem

Samma här med Hobbit. Kändes som ett Superlångt avsnitt av "Days of Our lives" med Lord of the rings Tema på TV3.

24hz läget är helt klart min favorit.

Edit- Sitter på 2.5m avstånd till en 55tums Tv.

Permalänk
Medlem

blir det skillnad för hårdvaran ? CPU och GPUn kommer väl jobba med interpoleringen istället ? eller tänker jag fel?

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Det finns ingen dyr TV som är under 100hz. Alltså betyder det att det är bättre eller vad mest föredrar. För om 50hz var så överlägset och älskvärt som många påstår, så skulle det ju även finnas som alternativ vid high end TVs?...

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Det finns ingen dyr TV som är under 100hz. Alltså betyder det att det är bättre eller vad mest föredrar. För om 50hz var så överlägset och älskvärt som många påstår, så skulle det ju även finnas som alternativ vid high end TVs?...

Bara för något blivit standard betyder det inte att det är bra.

Permalänk
Medlem

Till TS, hoppas du inte är mer förvirrad än innan. Ser att man skrivit om både det ena och det andra, och det blir alltid massa diskussioner om saker tråden egentligen inte handlar så mycket om.

Det här med bildteknik är ett ganska complext ämne och man får läsa på lite grann för att helt förstå det. Men för att simplifiera lite. 100hz läget lämpar bra för TV-sändningar. Något annat behöver man inte ha det till. För blu-ray är det 24hz läget som gäller. Det ger den närmsta biolika upplevelsen (bäst flyt i bilden vid panorering och helst helt utan bildförbättringsfunktioner aktiva). För data och tv-spel är 100hz läge totalt ointressant, desamma gäller för bildförbättringsfunktioner (som i princip alla TV-apparater idag har i massor).

Här fanns en alternativ (billigare) modell som jag såg på samma länk du hade i ditt första inlägg.
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Som ett tillägg kan jag säga att om film (på blu-ray) och sportsändningar är det mest intressanta för en, så är de bästa plasma apparaterna fortfarande bättre än LCD.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Det finns ingen dyr TV som är under 100hz. Alltså betyder det att det är bättre eller vad mest föredrar. För om 50hz var så överlägset och älskvärt som många påstår, så skulle det ju även finnas som alternativ vid high end TVs?...

Vad i hela fridens namn och dagar dillar du om?

Varenda tv-apparat där ute(nästan) stöder 60hz. Det är möjligen skitapparaterna som har 100hz som enda alternativ.

Du ska nog läsa på lite till.

Permalänk
Medlem

Kan ta och väcka en gammal tråd och fråga om det är någon som faktiskt känner till en TV som kan ta emot 100 "äkta" hz? Dvs. ta emot 100 fps från ett grafikkort som är kopplad via DVI-D eller displayport?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |