Permalänk

Vad pysslar processorn med?

Hej Sweclockare!

Jag har hängt här på sweclockers några månader för att försöka lära mig om datorbygge.
Mitt mål är att bygga en dator till min musik-studio som rullar så stabil som möjligt, samt så 'stark' och kall som möjligt.
Ni har varit mycket hjälpsamma och svarat tålmodigt på dummies-frågor

Här kommer en till.

På vilket sätt arbetar processorn med musikprogram som Cubase, Logic o.s.v.

Cubase (i mitt fall) hanterar ju:

Audiofiler
VST Instrument & Samplingar
VST Plugins
...och detta i ett sjukt högt antal av allt.

Hjälp till i core-jungeln

Permalänk
Medlem

Vad menar du??
Du får nog formulera om frågan.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Vad menar du??
Du får nog formulera om frågan.

Alltså jag vet ju egentligen inte hur en dator funkar, så för att bygga en bör jag förstå varför det ska läggas extra krut på något och varför.
Annars borde det vara superenkelt att bygga en kanondator, genom att plocka allt som är starkast, störst och dyrast..-..

Jag antar att man kan börja med att lista lite lämpliga processorer och berätta varför dom är bra för mig.
Men även vilka som fungerar dåligt så klart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VintageGlow:

Alltså jag vet ju egentligen inte hur en dator funkar, så för att bygga en bör jag förstå varför det ska läggas extra krut på något och varför.
Annars borde det vara superenkelt att bygga en kanondator, genom att plocka allt som är starkast, störst och dyrast..-..

Jag antar att man kan börja med att lista lite lämpliga processorer och berätta varför dom är bra för mig.
Men även vilka som fungerar dåligt så klart.

Det finns tre viktiga komponenter för en dator ämnad till musikproduktion:

Stark Processor, t.ex. valfri Intel i5/i7 av en senare generation.
Måttligt med RAM, 8GB eller mer.
Ett starkt ljudkort för att t.ex. VST-signalerna inte ska bli fördröjda när du spelar på ett MIDI-keyboard.

Grafikkort är nästan helt ointressant och moderkortet behöver inte heller vara "top notch". En SSD är ett plus om man vill kunna ladda sina VST(i)/FX/etc snabbt och kunna starta DAW-programmet snabbt.
Valfri Samsung eller Intel SSD kommer fungera kanon.

Permalänk
Avstängd

Köp INTE AMD processorer om du tänkt hålla på med musik program bland annat.

Det du är ute efter är något som är mycket snabbt per fysisk kärna (IPC - Instructions per cycle) , samt mycket ram som är snabbt också (minst 1600mhz CL9) , skulle rekommendera 12-16gb 2133mhz CL9 DDR3 minnen.

När det kommer till processor sidan så kan jag inte göra något annat än att rekommendera nyaste intel cpun då dom går väldigt svalt och har bäst IPC på marknaden just nu.
i7 4770k eller någon i7 3930 eller i7 3960

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Inaktiv

MINIMUM SYSTEM REQUIREMENTS
Windows 7/Windows 8*
Intel or AMD dual core CPU
Windows compatible audio hardware**
2 GB RAM
8 GB of free HD space
Display resolution of 1280 x 800 recommended
DVD-ROM dual-layer drive
USB port for USB-eLicenser
Internet connection for license activation

Native 32-bit and 64-bit Nuendo version included.
**ASIO compatible audio hardware recommended for low-latency performance

Verkar inte som ett "tungdrivet" program direkt.
Vad som helst duger med andra ord. Bra att ha är en 64 bitars CPU vilket är mer eller mindre standard i alla hushåll i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon25463:

MINIMUM SYSTEM REQUIREMENTS
Windows 7/Windows 8*
Intel or AMD dual core CPU
Windows compatible audio hardware**
2 GB RAM
8 GB of free HD space
Display resolution of 1280 x 800 recommended
DVD-ROM dual-layer drive
USB port for USB-eLicenser
Internet connection for license activation

Native 32-bit and 64-bit Nuendo version included.
**ASIO compatible audio hardware recommended for low-latency performance

Verkar inte som ett "tungdrivet" program direkt.
Vad som helst duger med andra ord. Bra att ha är en 64 bitars CPU vilket är mer eller mindre standard i alla hushåll i dagsläget.

Får man fråga hur mycket du hållt på med musik prod? bara för att minimium säger så, så betyder det inte att det är ens i närheten av vad som är optimalt.... dom där kraven är endast för att kunna Starta upp det...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Får man fråga hur mycket du hållt på med musik prod? bara för att minimium säger så, så betyder det inte att det är ens i närheten av vad som är optimalt.... dom där kraven är endast för att kunna Starta upp det...

Jag har jobbat i studio i ca 10 år, och studion har ju med tiden gått 90% digital.
Jag har fått nog med datorer som inte orkar och blir kokheta, och vill fatta vad som händer även inuti datorn för att råda bot på det.
För jag är ganska väl insatt i vad som pågår när maskinen väl är igång.

Cubase i sig är ju inget resurskrävande program.

Men när du har 200 audiospår med 4-5 plugins på varje spår plus impuls-reverbs och ett 10-tal andra FX Sends så börjar vi prata om belastning.
En andra situation kan vara med elektronisk musik 20-25 VST-Syntar & Trummaskiner nerlusad av plugins samt 30 spår med Audio.

CPU går i taket ganska fort....

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Köp INTE AMD processorer om du tänkt hålla på med musik program bland annat.

Det du är ute efter är något som är mycket snabbt per fysisk kärna (IPC - Instructions per cycle) , samt mycket ram som är snabbt också (minst 1600mhz CL9) , skulle rekommendera 12-16gb 2133mhz CL9 DDR3 minnen.

När det kommer till processor sidan så kan jag inte göra något annat än att rekommendera nyaste intel cpun då dom går väldigt svalt och har bäst IPC på marknaden just nu.
i7 4770k eller någon i7 3930 eller i7 3960

Det man är ute efter är med andra ord så hög IPC som möjligt i kombination med så hög Mhz på ram?
Finns det ngt som kan krocka där emellan?

Permalänk

Om vi nu skiter i allt vad budget heter,
skulle min arbetssituation kunna utnyttja det största antalet kärnor som går att uppbringa?
Varför, varför inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazin87:

Köp INTE AMD processorer om du tänkt hålla på med musik program bland annat.

Det du är ute efter är något som är mycket snabbt per fysisk kärna (IPC - Instructions per cycle) , samt mycket ram som är snabbt också (minst 1600mhz CL9) , skulle rekommendera 12-16gb 2133mhz CL9 DDR3 minnen.

När det kommer till processor sidan så kan jag inte göra något annat än att rekommendera nyaste intel cpun då dom går väldigt svalt och har bäst IPC på marknaden just nu.
i7 4770k eller någon i7 3930 eller i7 3960

Att köra sockel 2011 känns ganska onödigt enligt mig. Kör Protools med 16-32 kanaler och har aldrig gått över 50% med min 3770k. Du kanske har andra erfarenheter, vad vet jag?

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Att köra sockel 2011 känns ganska onödigt enligt mig. Kör Protools med 16-32 kanaler och har aldrig gått över 50% med min 3770k. Du kanske har andra erfarenheter, vad vet jag?

Jag jobbar ganska ofta med riktigt stora projekt.
Inte bara musik utan också ljudläggning till media av olika slag.
200 kanaler är ingen ovanlig syn.

Detta hade varit fullständigt omöjligt att hantera om det inte vore för Cubase *Freeze* funktion som gör en tillfällig audioversion av nuvarande AudioKanal.
Det betyder i praktiken att alla plugins på kanalen slipper drivas.
Om jag fryser ca 80-90% av alla kanaler rullar projekten Ok. Men detta är ett vansinnigt tidskrävande sätt att jobba och driver min nuvarande dator till 90 grader och cpu på 70-99%.

Permalänk
Medlem

Min rigg (som beskrivs i signaturen) består av en i7-4770k och 8GB ram.
Jag jobbar i Ableton med en bilig M-audio Fast Track Pro men har beställt en Focusrite Liquid Saffire 56 (6000:-) som kommer nästa vecka.
Min processor går max 40% när jag jobbar på t.ex. denna låt (allt live med MÅNGA effekter):
https://soundcloud.com/alieninside/i_want_to_be_human

Jag föreslår att du skaffar:
Processor med minst 4 kärnor och 8 trådar
Minst 8 GB ram
Hyfsad stor SSD för snabb åtkomst till ljudfiler osv.
Bra ljudkort, antingen internet eller externt (tänk på att de interna oftast har lägre latency)

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VintageGlow:

Jag jobbar ganska ofta med riktigt stora projekt.
Inte bara musik utan också ljudläggning till media av olika slag.
200 kanaler är ingen ovanlig syn.

Detta hade varit fullständigt omöjligt att hantera om det inte vore för Cubase *Freeze* funktion som gör en tillfällig audioversion av nuvarande AudioKanal.
Det betyder i praktiken att alla plugins på kanalen slipper drivas.
Om jag fryser ca 80-90% av alla kanaler rullar projekten Ok. Men detta är ett vansinnigt tidskrävande sätt att jobba och driver min nuvarande dator till 90 grader och cpu på 70-99%.

Jag behövde frysa alla spår när jag körde med min Dualcore 3GHz som jag använt tidigare, men fler kärnor + trådar för DAW'en att sprida ut processorkraften på fixar problemet. Dock så är jag osäker på var gränsen går för att frysning blir ett måste.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Skrivet av ElectricPulze:

Jag behövde frysa alla spår när jag körde med min Dualcore 3GHz som jag använt tidigare, men fler kärnor + trådar för DAW'en att sprida ut processorkraften på fixar problemet. Dock så är jag osäker på var gränsen går för att frysning blir ett måste.

Låter lovande för framtiden.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av VintageGlow:

Jag har jobbat i studio i ca 10 år, och studion har ju med tiden gått 90% digital.
Jag har fått nog med datorer som inte orkar och blir kokheta, och vill fatta vad som händer även inuti datorn för att råda bot på det.

Med tanke på att du vill fatta vad som händer inuti datorn så kan jag tipsa om: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Jag har själv inte läst hela boken men avsnitten som förklarar datorn på en djupare nivå gav mig en större förståelse kring vad en dator gör. Annars som till så mycket annat kan google säkert hjälpa dig

Permalänk
Skrivet av empe3r:

Med tanke på att du vill fatta vad som händer inuti datorn så kan jag tipsa om: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Jag har själv inte läst hela boken men avsnitten som förklarar datorn på en djupare nivå gav mig en större förståelse kring vad en dator gör. Annars som till så mycket annat kan google säkert hjälpa dig

Kanon, ser ut som ngt för mig.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VintageGlow:

Kanon, ser ut som ngt för mig.
Tack!

Du kan läsa den online gratis här (jag har boken och den är likadan som på internet):
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det

Processor delen:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/process...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VintageGlow:

Jag har jobbat i studio i ca 10 år, och studion har ju med tiden gått 90% digital.
Jag har fått nog med datorer som inte orkar och blir kokheta, och vill fatta vad som händer även inuti datorn för att råda bot på det.
För jag är ganska väl insatt i vad som pågår när maskinen väl är igång.

Cubase i sig är ju inget resurskrävande program.

Men när du har 200 audiospår med 4-5 plugins på varje spår plus impuls-reverbs och ett 10-tal andra FX Sends så börjar vi prata om belastning.
En andra situation kan vara med elektronisk musik 20-25 VST-Syntar & Trummaskiner nerlusad av plugins samt 30 spår med Audio.

CPU går i taket ganska fort....

Tänk på att (Från Abletons hemsida):

Citat:

What is the difference between the 32-bit version of Live and the 64-bit version?

The terms 32-bit and 64-bit refer to how much of your computer's memory (RAM) can be used by applications. The 32-bit version of Live (like all 32-bit applications) can use up to four gigabytes of RAM, which means that it may not be possible to use very large sample collections or very memory-hungry plug-ins.

In contrast, the 64-bit version of Live can use a theoretical maximum of 16 exabytes of RAM - much more RAM than computers actually have. This means you can work with Live Sets (natively, with third-party plug-ins, and in ReWire configurations) that are much larger and more memory-intensive than in the 32-bit version.

There are no further technical advantages of a 64-bit version of Live.

Men då måste man också tänka på:

Citat:

Can Ableton Live 64-bit load 32-bit plug-ins?

In short, no. A 64-bit host can only handle 64-bit plug-ins.

This said however, it's possible to "bridge" a 32-bit plug-in with a third party tool (such as jBridge). In this case the bridge runs as an application between the plug-in and the host as kind of a translator. This makes the plug-in compatible with 64-bit hosts.

It is to be expected that a plug-in translated in this manner will never run as dependably as a 32-bit plug-in in a 32-bit host or a true 64-bit plug-in in a 64-bit host.

Tror dessa regler följer samtliga DAWs.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.