Devolo börjar sälja DLAN 650+ för 600 Mbps via elnätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag kör http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/171546-zyxel_pla4201-....
Sägs vara 500Mbps, men det går inte äns att streama 1080p.
Det är ca 3 meter mellan eluttagen, båda i samma rum.
Ska byta till sladd när jag orkar.

Då är nog något fel hos dig, jag har dom där på jobbet och där funkar det fint.
Ledningarna är från 50-60 talet och det är 10-15 meter mellan uttagen som sitter i olika rum, men antar att dom går på samma säkring iaf.
Jag kan streama 1080p utan problem och då kör jag även från min server hemma har 100/100 fiber på båda ställena.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

Hur är säkerheten på detta egentligen? Kör den något eget protokoll mellan adaptrarna eller krypteras trafiken på något sätt?
Det känns som att signalen borde ta sig vidare till andra delar av nätet, den störs väl ut till slut kanske, men det finns väl inget som stoppar signalen i typ elskåpet eller så? Man vi ju inte sitta och skicka ut sina signaler i elnätet hur som helst.

Klippt från deras hemsida:
"The dLAN® adapters from devolo offer very many advantages over traditional wireless technology. First of all, there is no need to route cables."
Bra att fördelen mot trådlöst är att du inte behöver sladdar

Permalänk
Medlem

Tänkte bara påpeka att bara för det är tre meter mellan eluttagen i ett rum behöver det inte vara tre meter elsladd mellan dem. Är de avsäkrade på olika grupper måste signalen ändå gå hela vägen runt elcentralen.

Har själv ett par Zyxel 200Mbps mellan källare och vardagsrum då jag inte orkat borra igenom källarvalvet än. Det är smidigt, stabilt och duger för vardagsuppgifter men det blir lätt tråkigt när man vill överföra större mängder data. Detta i ett hus med el från 50-talet.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett par såna pluggar för att få internet till nedervåningen utan att dra en massa kablar, dock funkade det inte för att jag har ett så stort hus att jag måste ha två propp skåp och eluttagen låg på varsitt propp skåp.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Jag får för mig att pingen blir väldigt hög vid elnätslösningar.

Dementera någon?

Tror det beror på kvalitén i ens elnät-kablage. Sitter själv på ett par PowerLine (homeplug) från D-Link och är ingen prestandaskillnad gentemot direktkoppling från router.

Pingar ~7ms till Webbis BF3-servrar och sitter på Telia 60/10 (får ut 58/10)

Permalänk
Medlem

Jag har också Zyxel PLA4201 och de fungerar utmärkt, inga problem att strömma 1080p från datorn på övervåningen till min RPi på bottenvåningen. Köpte nyss en tredje plugg att ha till min nya server, med hjälp av Zyxels mjukvara gick det väldigt lätt att para ihop den med de två gamla.

Eftersom jag bara har en 10 MBit-uppkoppling har jag inte kunnat testa vad de klarar som mest men 10 Mbit är inga problem, jag har vanligen 1,5-1,8 MByte/s vid ftp-överföring. Huset är från sent 80-tal med gammaldags proppskåp, inte dvärgbrytare/automatsäkringar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Min kompis använder det, han bor i ett trevåningshus och det hade inte funkat att dra en sladd upp dit. Oftast så är det inga problem men ibland när vi snackar i skype så går hans internethastighet ner till typ 0.1 och samtalet bryts. Det dör inte till 100% och det brukar komma tillbaka inom 10 min men rätt jobbigt. Ingen aning om det är problem med själva eluttaget eller vad det kan vara men det var inte så innan han började använda en sådan.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk

Hur blir det med känslig elektronik? Den borde ju rubba sinus kurvan ganska rejält för att sända signaler i elkablarna.

Permalänk
Medlem

Har en liknande modell hemma. Funkar helt OK enligt mig. Kanske inte lika pålitligt som riktig sladd, men det duger gott och väl.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av kakfil:

Räcker det inte med typ 50 mbit/s för att strömma 4k?

Ja 600 tror jag inte ska behövas i alla fall

Permalänk

Jag kör Devolos 500mpbs variant med inbyggd gigabitswitch hemma mellan två plan. De flesta Devolo-produkterna har kryptering och en programvara som man kan stänga av och sätta igång enheter samt kryptering och även uppgradera firmare i enehterna med.

Dock fungerar de allt annat än bra hos oss, trots att jag försökt eliminera alla gamla typer av motorer och sånt som brukar kunna ställa till problem. Helt nya elledningar, ny central, nya jordfelsbrytare och jag har 30mpbs en solig dag i nedförsbacke med vinden i håret och någon som puttar på.

Enligt programvaran så ligger jag konstant på över 100mbps mellan enheterna, men den verkliga throughputen är knappt 20Mbps vid filöverföring och liknande.

För mig är det nog inte en permanent lösning i längden såvida jag inte kan få upp den till vettiga 300mbps+, utan den valde jag för att slippa dra nya kablar innan vi gör om övervåningen och slippa sätta en till AP i huset för att få det trådlösa och räcka till i hastighet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Startpaketet med två adaptrar har ett rekommenderat försäljningspris på 1 159 kronor medan ytterligare en adapter för utvidgning av nätverket kostar 659 kronor inklusive moms.

Eller så drar man lite kabel för en bråkdel av pengarna och har uttag på fler ställen och bättre hastigheter.
För vad de pluggarna kostar kan man ju tom leja bort kabeldragning och komma billigare undan än att utrusta huset med sådana pluggar. Ok om man bara skall ha två, men annars blir det snabbt inte värt det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hur är det med att spela online? FPS o allt möjligt.

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det ska fungera överallt inom samma elcentral, vissa upplever dock att det blir kass prestanda mellan olika säkringsgrupper (beror mycket på säkringsskåpet). Dina grannar kommer intekunna komma åt ditt nätverk, centralen fungerar som en stopkloss.

Centralen fungerar inte som en stoppkloss. Jag kör med Devolo dlan 500 AVmini, och det går helt fint att koppla upp via elnätet inne hos min granne. Huset jag bor i är byggt 2013, och består av tre lägenhter med egna elcentraler. Nätverket, via elnätet, fungerar i alla tre lägenheter.
Som tur är, kan man aktivera kryptering av nätverket.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Om 100 mbit brukar hamna på 14mbit i verkligheten så kanske detta snart ger 50Mbit?
Svar till LiQuiDs så hoppar pingen upp och ner hela tiden så det är svårt att få ett exakt värde. Självklart läggs det till en del svarstid.

Kan återkomma då jag kört lite mätningar i iperf

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltacoBabak:

Jag kör Devolos 500mpbs variant med inbyggd gigabitswitch hemma mellan två plan. De flesta Devolo-produkterna har kryptering och en programvara som man kan stänga av och sätta igång enheter samt kryptering och även uppgradera firmare i enehterna med.

Dock fungerar de allt annat än bra hos oss, trots att jag försökt eliminera alla gamla typer av motorer och sånt som brukar kunna ställa till problem. Helt nya elledningar, ny central, nya jordfelsbrytare och jag har 30mpbs en solig dag i nedförsbacke med vinden i håret och någon som puttar på.

Enligt programvaran så ligger jag konstant på över 100mbps mellan enheterna, men den verkliga throughputen är knappt 20Mbps vid filöverföring och liknande.

För mig är det nog inte en permanent lösning i längden såvida jag inte kan få upp den till vettiga 300mbps+, utan den valde jag för att slippa dra nya kablar innan vi gör om övervåningen och slippa sätta en till AP i huset för att få det trådlösa och räcka till i hastighet.

Jo, det är ju precis detta som normalt är problemet. I praktiken kommer man aldrig ens i närheten av den teoretiska maxbandbredden, särskilt om enheterna inte är inkopplade under samma säkring. Det blir en nödlösning som bara duger om man har väldigt lågt bandbreddsbehov.

Ännu smidigare är ju att köra trådlöst, och med strategiskt placerade accesspunkter/repeaters så borde resultatet dessutom bli bättre. På så vis kan jag tycka att lan via elnätet är meningslöst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

För några år sedan köpte jag hem och testade en av d-links modeller för detta (minns inte vad den hette) som utlovade 300mbit vill jag minnas. Mätte upp hastigheten till 50-60mbit vilket räckte för att streama 720p till vardagsrummet men inte 1080p så det blev en snabb retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Någon som vet hur det påverkar prestandan om man kopplar mellan faser?

Jag gjorde ett högst enkelt test i ett modernt (90-tal) hus och hastigheterna varierar både mellan grupper och beroende på avstånd och övrig ansluten utrustning. Jag ville främst ha det för att slippa dra sladdar för IP TV (Telia) men fick konstanta hack i överföringen. Det var en 200 MB Netgearlösning men jag fick som bäst ut mellan 15-20 MB som bäst (vilket borde räckt till IP TV eftersom den levereras via en 8 MB ADSL som med sladd direkt till router ger utmärkt bildkvalitet).
Det här är en dyr lösning att köpa på vinst och förlust för jag har inte hört talas om att man får pengarna tillbaka bara för att man är missnöjd med sina lokala förhållanden.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Värt att tänkas på att många modeller som utlovar 500 mbps har en nätverksport som endast kan leverera 100 mbps. Så den maximala hastigheten i dem är ändå bara 100mbps, fördelen är att de specade 500mbps kan orka lite längre sträckor. Men sen finns det också 500mbps varianter som har en 1000mbps port också.
Homeplugs måste man prova sig fram med för att se vad som passar en själv i både pris och prestanda(funktion i sitt hem).

EDIT:
Lite extra läsning:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite av ett lotteri om det fungerar bra eller ej.
Kanske bäst att låna hem och testa först

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kan det bli något fel i de där adaptrarna så man får 220volt i nätverkskabeln? låter skrämmande...

Permalänk
Medlem

Har kört med D-Link DHP-501AV Homeplug i gamla lägenheten. Helt ok produkt, men man skall nog inte stirra sig blind på hastigheten som produkten lovar. Tror som många säger, att husets ålder och elddragningen avgör ganska mycket.

Mina intryck.
+ slipper dra kabel genom hela lägenheten, hade nog blivit 30m kabel för min del.
+ bättre än trådlöst om man bor i en betongbunker
+ enkel att installera och komma igång med

- tappa 50% av nedladdningshastigheten. Med direktkabel 100/10, med homeplug 50/10
- Två gånger under ett år tappa jag helt kontakten inget att gnälla över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kan det bli något fel i de där adaptrarna så man får 220volt i nätverkskabeln? låter skrämmande...

Det är nog ytterst osannolikt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag vill se Sweclockers testa dessa utförligt. Anyone else?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det?

jag fattar absolut inte hur man kan få internet genom eluttaget?

Permalänk
Medlem

Jag kör med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1480813
Jag är nöjd, körde trådlöst innan och har problem med mitt trådlösa nätverkskort i spelburken. Började tappa paket och pingen blev skyhög.
I bästa stunder mot www.sunet.se hade jag 17ms med trådlöst men pluggarna har jag 20 ms men den ligger där jätte stabilt och bra.
De står att de är 500 mbps men tittar man sen i manualen så står de som 10/100.
Bor i lägenhet och fick de för 350kr inkl frakt pingen är bra TP test 10/90, så jag är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o.0:

jag fattar absolut inte hur man kan få internet genom eluttaget?

Du får inte internet genom eluttaget då får nätverk genom eluttagen. Om du förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem

Måste det vara samma fas?

Kan man mäta? Apparat?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Nej, uttagen behöver inte vara på samma fas för att det skall fungera.

Din idé om att kolla faserna med två lampor är korrekt men du måste skruva ur en av huvudsäkringarna, inte vilken säkring som helst. Varje inkommande fas (vanligen 3, i äldre fastigheter kan det vara en enda) har en huvudsäkring, typiskt på 16-25 A, denna är sedan kopplad till en eller flera mindre säkringar (typiskt 10-13 A) som i sin tur är kopplade till eluttag och brytare.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Värt att tänkas på att många modeller som utlovar 500 mbps har en nätverksport som endast kan leverera 100 mbps. Så den maximala hastigheten i dem är ändå bara 100mbps, fördelen är att de specade 500mbps kan orka lite längre sträckor. Men sen finns det också 500mbps varianter som har en 1000mbps port också.
Homeplugs måste man prova sig fram med för att se vad som passar en själv i både pris och prestanda(funktion i sitt hem).

Är ju även för att när man kör fler enheter än två ska kunna ha fulll hastighet till alla och inte 100Mbps / antarl väggdosor.

Mvh
Babak

Visa signatur