Om inte arbetstiden/arbetskostnaden sätts till noll i kalkylen så kostar fler servrar mer pengar oavsett fysiska eller virtuella,
tänker man inte efter före så riskerar man att bara lägga till ett lager av komplexitet som inte tillför något mer än arbetstid.
Ett mindre företag har inte samma skalfördelar som ett större företag,
att ha en dedikerad IIS för ett intranät på fåmansföretag är oftast bara lyx,
är det den publika siten så kan jag gå med på det utan problem, men inte annars utan bra skäl...
På ett större företag separerar man tjänsterna för där prioriteras upptid mer,
att ta ner hela miljön (om det ligger på en server) för att installera en patch för "whatever" är inte acceptabelt.
ekonomiavdelningen har ingen förståelse för att HRavdelningen behöver patcha sitt system, där av separerar man, gemensamma system klustrar man, en SQL-server med always-on exempelvis så den behöver aldrig tas ner.
Har du ett fåmansföretag kostar det mer i underhåll och drift än att låta 1-10 stackare sitta och vänta, om du behöver göra en akut omstart.
Jobbar man så reaktivt att man behöver göra akut omstarter så ofta är man kanske inte rätt man på rätt tjänst...
Och är det exempelvis ADt som har pajjat spelar det ju ingen roll om du har din IIS uppe för den är ändå med stor sannolikhet AD integrerad och viceversa...
(detsamma gäller IIS<>SQL | SQL<>HR-system, har en del gått ner spelar det ingen roll så man kan lika gäran starta om allt ändå, lite raljerande men du fattar)
Gör du det för upptid så behöver du minst två fysiska servrar och minst två "storage", då både SAN och hypervisors behöver patchas...
Vill du inte sitta med Storage vMotion dagarna i ända är det enda sättet om du inte skall ta ner hela miljön.
blandar du in SAN kräver dom mer och bättre bandbredd då det även är replikerin SAN<>SAN och inte bara trafik mellan host<>SAN vilket ger dyrare switchar.
och hela cirkusen är igång, så min erfarenhet är att hålla allt så kompakt och enkelt som möjligt och sen när det inte är hållbart längre bryta loss tjänsterna en efter en, har man planerat allt rätt, innan, är det inga problem.
Har man allt pekandes till samma server, gärna med ip-nummer, sitter man i skiten, så så länge du vet vad du gör är det enklare med en server.
När jag jobbade som konsult var det alltid mycket enklare när "bosses svets och chark" ringde om problem,
att säga "starta om servern", om den inte svarade alls, än att säga "logga in på vCenter, klicka dig fram till "host and clusters", gå till STHLM-SQL023-1, kör restart, fungerar inte det så är det i IISen problemet ligger öppna då STHLM-WEB-011-1 och..."
Så jag är inte rabiat och tycker att allt skall vara samlat hela tiden men det finns gränser för varje företag hur mycket man kan och bör virtualiesra och hur mycket man skall sprida tjänster. har man dedikerad personal som vet vad dom håller på med så skala ut, ju mer ju bättre, innan dess håll ihop det kommer bara kosta mer i hårdvara och drift.