Vilken version av Microsoft för NAS/Torrent maskin

Permalänk
Medlem

Vilken version av Microsoft för NAS/Torrent maskin

Hade tänkt ersätta min Qnap med en windows maskin för jag känner att jag inte kan göra det jag vill.

Det jag vill göra är att kunna stream film och musik till två mediaspelare, två datorer och mobiltelefoner/surfplattor.
Den ska även klara torrent trafik inkl automatisk uppackning och backup på de bägge datorerna.
Det kommer att sitta 3x3tb + 2x2tb diskar i den.

Och kravet är windows.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Är du rädd om dina filer?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Är du rädd om dina filer?

3x3 kommer inte vara speglade. Bara musik och film så ingen störra fara om en av dessa pajar.
2x2tb diskarna kommer inte vara speglade men köra backup mellan sig och datorerna.
Kommer även att ha en 1td usb disk för extern backup.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Hade tänkt ersätta min Qnap med en windows maskin för jag känner att jag inte kan göra det jag vill.

Det jag vill göra är att kunna stream film och musik till två mediaspelare, två datorer och mobiltelefoner/surfplattor.
Den ska även klara torrent trafik inkl automatisk uppackning och backup på de bägge datorerna.
Det kommer att sitta 3x3tb + 2x2tb diskar i den.

Och kravet är windows.

Jag kör Windows 7 på min lilla server.. Stabilt och gick snabbt som attan att få igång allt eftersom att man är så hemma i Windows.
Torrentklienten deluge fixar rss-nedladdning och uppackning om man vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows Home Server kanske vore ett alternativ? Billigare än Windows 7 också.

Jag har aldrig använt WHS personligen, men tydligen så ska det finnas automatisk backup för datorer kopplade på hemnätverket inbyggt. I övrigt så är det ett Windowsprogram så du bör ganska lätt kunna hitta det du söker där inne.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Windows Storage Server kanske?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Själv kör jag win 7 på min server hemma. Prövade först någon windows server (exakt vilken kommer jag ej ihåg, men någon nyare variant). Men det fungerade inte alls för mig. Då jag vill köra torrents på den och alla torrent klienter kraschar. Var långt ifrån ensam efter vad jag hittat runt om på google. Så då hade jag två val. Virtualisera eller installera något annat. Och jag orkade inte virtualisera bara för att kunna ha en torrent klient som fungerade så jag körde in windows 7 istället. Har fungerat prima sen dess.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Kör Windows 8 på min server, funkar finfint.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag plockade nyligen hem precis samma chassi och har kollat på samma kombination av moderkort samt CPU.

Ändamålet med min server är detsamma som för dig och mitt vill val hamnar nog på Win7 för enkelhetens skulls.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du köra mjukvaru-RAID eller hårdvaru-RAID? Enligt min erfarenhet från många hemmaservrar med Windows 2003 Server och Windows 2008 Server R2 är att mjukvarufunktionen för RAID fungerar sådär. Jag har haft driverse kryptiska felmeddelanden när en disk dött och ska bytas ut vilket resulterar i att man måste migrera datan till en annan array och sedan skapa om den ursprungliga array:en och sedan kopiera över - vilket tar lång tid. Labba mycket med hur ersättning av disk fungerar innan du "går live" med servern om du planerar att köra mjukvaru-RAID är mitt tips!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Windows server 2012 eller Windows 8 med Storage Spaces kanske kan vara ett alternativ om du ska köra mjukvaruraid.

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja göra dig av med ett Qnap-NAS och ersätta det med en Windows-burk?
Kör istället uTorrent och t.ex Plex (för att streama film till mobiler/surfplattor/TV med mera) på en Windows-maskin fast lagra allt på NASet.

Själv kör jag uTorrent på en Windows Server 2012, Plex på en Ubuntu-server och lagrar allt på mitt Qnap-NAS. uTorrent på Windows-maskinen laddar ner filmer och lägger de på NASet och jag kommer sen åt de från NASet via Plex på mina klienter.

Permalänk
Medlem

Känns som en given uppgift för Linux och så ställer du krav på Windows? Men du kanske ska spela spel på den också så varför inte. I princip vilken version som helst av Windows (eller valfritt annat operativsystem) kan göra detta. Välj det du trivs med.

Permalänk
Medlem

du kanske skulle köra FreeNas istället? Ett öppet nas-operativ som det finns mängder med tillägg och ordentligt med hjälp och guider på forumet. Kanske kan vara ett alternativ?
http://www.freenas.org/

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Vill bara ha en enhet som ska klara allt.
Så därför har jag valt Windows som OS.

Har kört freenas innan och det funkade bra för just NAS men sen var det vissa saker som jag vill kunna köra som inte fanns till freenas.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.