Kinesisk telefontillverkare tar klivet till 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Medlem

Come on! Ge lite kärlek åt datorskärmar, 24" etc.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Come on! Ge lite kärlek åt datorskärmar, 24" etc.

Finns tyvärr inte en lika stor marknad att tjäna pengar i 24"-klassen. Det är telefoner, surfplattor och laptops som är dom största guldgruvorna. Inga förutom gamers och designers använder stationära datorer idag, och designers har sitt utbud med högupplösta skärmar redan, och vi gamers får lov att vänta tills det finns prisvärd hårdvara för att driva spel i den upplösningen innan nån tillverkare kommer börja massproducera 4K-monitorer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det är inte säkert eftersom tex anti-aliasing kanske inte behövs längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har inte mycket sådat i mobila enheter till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Trodde inte att jag skulle behöva säga det här, men nu börjar det BALLARUR.. DET BALLARRrRUR!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sanazin:

Vad sägs som att inte korrekturläsa något som inte är ämnad att korrekturläsas?
http://www.youtube.com/watch?v=GQFqrOEu3Rc&feature=player_det...

Jag tror han menade att det ska vara "Nu börjar det BALLA UR", man kan inte skriva eller säga "nu börjar det ballar ur" för det är helt fel. Men jag förstår helt klart referensen till Grotesco.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Går aldrig överstyr. Fler pixlar är alltid bättre Frågan är väl om det finns annat att prioritera idag. Skulle hellre se att de jobbade på skärmarnas responstid i stället för upplösning! Men ingenting blir ju precis sämre om man har fler pixlar. Hårdvaran räcker och blir över för att driva runt det idag ändå, särskilt nu när det börjar komma fler telefoner med 3000+mah batteri!

Fler pixlar = sämre batteritid är mer korrekt än "fler pixlar är alltid bättre". Exempelvis så är texten jag läser på min iPad 3 hur skarp som helst.. Att ha högre upplösning på en 5,7" (om den blir det) är bara löjligt.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Jag tror han menade att det ska vara "Nu börjar det BALLA UR", man kan inte skriva eller säga "nu börjar det ballar ur" för det är helt fel. Men jag förstår helt klart referensen till Grotesco.

Självfallet var det precis detta han menade. Dock missförstod både han och du mitt poäng; Att det var tänkt att "balla ur" skulle vara helt felstavat med tanke på sättet det uttalas av grotesco-killen.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Går aldrig överstyr. Fler pixlar är alltid bättre Frågan är väl om det finns annat att prioritera idag. Skulle hellre se att de jobbade på skärmarnas responstid i stället för upplösning! Men ingenting blir ju precis sämre om man har fler pixlar. Hårdvaran räcker och blir över för att driva runt det idag ändå, särskilt nu när det börjar komma fler telefoner med 3000+mah batteri!

Eller så kunde man ju låta telefonen ha lång batteritid istället för att ha "3" timmar ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett gtx 690 och massa andra highend skit och har ändå en skärm med 1600x1200 i upplösning.. Jag brukar ändå bara spela på 1400x900 när jag kör counter-strike jag tycker det blir för konstigt med för hög upplösning!

Permalänk
Medlem

Mhmm, och 3 timmar screen time eller?
400PPI räcker gott å väl till en telefon. Redan över 300 är det skarpt och fint. 500PPI är ju bara löjligt... (1440p på 5.7tum = 515PPI)

Jag ser MYCKET hellre bättre kameror med OIS och bättre batteritid.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zappkiller:

Jag sitter på ett gtx 690 och massa andra highend skit och har ändå en skärm med 1600x1200 i upplösning.. Jag brukar ändå bara spela på 1400x900 när jag kör counter-strike jag tycker det blir för konstigt med för hög upplösning!

Varför har du ett 690?

Har du CRT? Annars undrar jag också varför du inte kör native upplösning. Och i vilket fall som helst är jag nyfiken på varför du kör en upplösning som inte har samma proportioner som skärmen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Handlar ju om att sälja på att man har bättre siffror. Så höga upplösningar på så små skärmar är i princip helt onödigt. Jag har hellre lägre upplösning än det (men som fortfarande ser helt ok ut) och bättre batteri tid och bättre prestanda (då även denna kan bli lidande i spel etc om de måste pumpa runt höga upplösningar).

Om det är så enkelt undrar jag varför samma race inte finns för datorskärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Eller så kunde man ju låta telefonen ha lång batteritid istället för att ha "3" timmar ?

Ehm... nej, så länge din telefon inte drar en ampere? Eller vad försöker du komma fram till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då jag håller med dig så är det viktigt att veta skillnader på Frekvenser också!

De gamla GSM frekvenserna på t.ex 800Mhz har en enormt mycket längre våglängd än dagens på t.ex 2100Mhz vilket är en stor del av förkaringen till varför täckningen krymper för varje generation.

Detta är dock en tradeoff man gör för att öka datahastigheten vilket är viktigare och blir viktigare för varje generation, vilket också är anledningen till att vi måste bygga masterna mycket tätare nu än förr!

Med det sagt så hade det ändå alltid varit en vinst att ha en rejäl antenn som fungerar bättre än dagens.

Intressant läsning, har inte grävt nåt kring detta just men har gått igenom studier från UK där man bevisat att bröst cancer är upp enormt mycket i de område man testat jämfört med kontrollgrupper som lever längre ifrån masterna. Testgruppen var kvinnor samt gällde bröst cancer men utgår ifrån att det gäller andra typer så som tex prostata cancer också?

Vet att det även finns mer diffusa tester som visar på ingen påverkan alls fast gräver man lite djupare så brukar det alltid finns nån koppling mellan budget samt företag som har egenintresse av att se positivare resultat, Den i UK är till 100% oberoende och har pågått under många år vilket såklart är enormt skrämmande när man tänker efter?

Sorry för OT, vad gäller pixel racet vet jag inte riktigt vart jag står, tycker det är lite löjligt vad gäller en 5.7" skärm faktiskt och påminner lite om det lika löjliga megapixel racet vad gäller kameror där de flesta redan listat ut att det är rätt patetiskt.. Skulle tro att det finns en gräns där våra ögon börjar få svårare och svårare att uppfatta det på den lilla skärmen, helt annorlunda om man går upp på dator skärmar där man kan se pixlarna utan att trycka näsan emor skärmen fast jag spekulerar mest och vet inte till 100% så kanske ska låtye vara osagt?

Permalänk
Medlem

Kul med alla som bara klagar på att tekniken går framåt haha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Sötast
Skrivet av xpanterx:

Kul med alla som bara klagar på att tekniken går framåt haha

Sen är det nog värt att diskutera just det, går tekniken verkligen framåt?

Jo visst, upplösningen höjdes, men är det ett steg framåt för handhållna datorer när man redan nått en gräns där ögat inte kan se någon skillnad?

Hade man fått en trevlig bump uppåt på upplösningen på datormonitorn så hade det varit riktigt trevligt, men jag hade inte brytt mig om att köpa en ännu mer högupplöst om jag inte hade kunnat se skillnad redan.

Jag hade däremot kunnat se skillnad på att behöva ladda mobilen varje dag eller 1 gång per vecka, där man man snacka framsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Finns tyvärr inte en lika stor marknad att tjäna pengar i 24"-klassen. Det är telefoner, surfplattor och laptops som är dom största guldgruvorna. Inga förutom gamers och designers använder stationära datorer idag, och designers har sitt utbud med högupplösta skärmar redan, och vi gamers får lov att vänta tills det finns prisvärd hårdvara för att driva spel i den upplösningen innan nån tillverkare kommer börja massproducera 4K-monitorer.

De flesta som använder datorer riktigt mycket är nog (ursäkta uttrycket) kontorstanter som sitter och kisar framför sina 21" skärmar hela dagen. Dessa skulle definitivt tjäna på bättre skärmar, men är tyvärr ingen inflytelserik grupp. Dock, när tjockskärmarna försvann gick det fort. Att driva 4K för 2D-grafik är ju lugnt, jag hoppas att det blir en arbetsmiljöfråga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då Antennerna i mobiltelefonerna idag är sämre än vad de nånsin varit förut så kanske det är dags att lägga iallfall 1% av budgeten på att göra bättre antenner?

Nokia 3210 piskar vilken lur som helst på marknaden idag, men nä fan, snart får vi 4k upplösning istället.
Batteritid är den också totalt onödig att ha, varför ska man ha batteritid när man ändå ska ha mobilen i ett labb under mikroskop för att kunna utnyttja alla pixlarna på sin display?

Det går fan nära på inte ens att göra "blindtest" på en 720P eller 1080P skärm på 4.5" ändå, så redan 1080P är bara till att bränna prestanda och batteri i onödan.

Jag håller med. Jag vill ha mycket bättre antenn och batteritid inte 1440P på mobilen <.<

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Härligt härligt.

Det rör sig sannolikt om panelen LG presenterade för några månader sedan på 5, 5", 538 ppi, 430 nit och 1,21 mm tunn, 12 % tunnare än den som sitter i LG G2.

3686400 pixlar, najs.

Istället för att gnälla väntar jag på de första testerna. Varför inte Oppo var först som förra gången fast med 1080p undrar jag också.

Permalänk
Medlem

aja 4k next??

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

De flesta som använder datorer riktigt mycket är nog (ursäkta uttrycket) kontorstanter som sitter och kisar framför sina 21" skärmar hela dagen. Dessa skulle definitivt tjäna på bättre skärmar, men är tyvärr ingen inflytelserik grupp. Dock, när tjockskärmarna försvann gick det fort. Att driva 4K för 2D-grafik är ju lugnt, jag hoppas att det blir en arbetsmiljöfråga.

Visst skulle det gynna kontorstanterna. Hög upplösning gynnar alla utom CS-kids, men allt är en kostnadsfråga. Inte fan köper många företag in dyra skärmar till sina tanter, utan dom flesta, i alla fall som jag har sett, sitter på 4:3 LCD-monitorer från begynnelsen.

På jobbet så hade vi en lånad 4K-monitor från Eizo för att testköra och alla blev riktigt imponerad. Så pass imponerad att chefen la in nya skärmar i budgeten för nästa år

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Desktop skärmar för fan!! vad hände stannade utvecklingen på den fronten =_=? Den upplösningen på en 5 tums skärm kommer ju ändå inte tillföra någonting.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Ehm... nej, så länge din telefon inte drar en ampere? Eller vad försöker du komma fram till?

Att dagens telefoner har pinsamt kort batteritid (Taltimmar)..Dock kort oavsett... Vad hände med telefoner för oss som inte vill sitta å leka på telefonen utan använder datorn när man är produktiv och telefonen för att just prata i telefon vilket dagens telefoner inte klarar av.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Att dagens telefoner har pinsamt kort batteritid (Taltimmar)..Dock kort oavsett... Vad hände med telefoner för oss som inte vill sitta å leka på telefonen utan använder datorn när man är produktiv och telefonen för att just prata i telefon vilket dagens telefoner inte klarar av.

Folk slutade köpa dom, de gick till återvinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

De flesta som använder datorer riktigt mycket är nog (ursäkta uttrycket) kontorstanter som sitter och kisar framför sina 21" skärmar hela dagen. Dessa skulle definitivt tjäna på bättre skärmar, men är tyvärr ingen inflytelserik grupp. Dock, när tjockskärmarna försvann gick det fort. Att driva 4K för 2D-grafik är ju lugnt, jag hoppas att det blir en arbetsmiljöfråga.

Det var ju himla nyanserat. Det finns en kollosal mängd ingenjörer, ekonomer, jurister och andra kontorsråttor som faktiskt har ett behov. PÅ våret jobb är numera 27tum 2560x1600 de facto standard för nya inköp tack o lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kul med alla som bara klagar på att tekniken går framåt haha

Det är inte gnäll att tekniken går framåt, det är att prioriteringarna på vad som förbättras av tillverkarna har gått snett. Det påminnes om samma veva som kameratillverkarna hade för ett tag sedan med högre pixlar = alltid bättre oavsett objektivet.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Att dagens telefoner har pinsamt kort batteritid (Taltimmar)..Dock kort oavsett... Vad hände med telefoner för oss som inte vill sitta å leka på telefonen utan använder datorn när man är produktiv och telefonen för att just prata i telefon vilket dagens telefoner inte klarar av.

Det var bättre förr! eller...? Använder du bara telefonen för att prata, så ta din gamla 3310? Inte direkt så att det har gått sönder va? Varför skulle det släppas nya telefoner om de bara gjorde samma sak? Utifrån vad du hat skrivit så finns det ingen anledningen för telefonmarknaden att gå framåt alls, men användarna av en miljard androidtelefoner verkar tycka annorlunda.

Permalänk

Hopp, snart får vi väl 4K i mobilen.

Visst finns det nytta i att ha högre pixeltäthet än ögat kan se, men detta måste väl ha en gräns också?

Jag ska verkligen inte klaga på att tekniken går frammåt, men den är väl lite smått felplacerad..
Lite som att bygga ett mobilskal av senaste teknologins Grafen för att värmen från handen ska sprida ut sig jämnt, men varför?

Nu gillar inte jag smartphones så jag är väl inte målgruppen.
Tycker som exempel att det är medioker batteritid om en mobil inte klarar sig en vecka utan laddning.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det var bättre förr! eller...? Använder du bara telefonen för att prata, så ta din gamla 3310? Inte direkt så att det har gått sönder va? Varför skulle det släppas nya telefoner om de bara gjorde samma sak? Utifrån vad du hat skrivit så finns det ingen anledningen för telefonmarknaden att gå framåt alls, men användarna av en miljard androidtelefoner verkar tycka annorlunda.

Ja, Visst jag är partisk och hatiskt visst ska den gå framåt men inte på bekostnad av annat tex batteri tiden.Se laptops batteri tiden blir bättre och bättre och telefoner sämre å sämre.. Jag menar nu förtiden har "högpresterande laptops" samma eller bättre användings tid än av telefoner har taltid.. Jag kanske överdriver men jag är less på att jag måste ladda telefonen hela jävla tiden och visst det finns gamla telefoner att få tag i. Men då saknar jag kanske funktioner som blåtand och bra kamera. Helt ärligt hur många vill ha den "Snabbaste telefonen" ? Vad fan har man det till ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

http://youtu.be/93GwwNLEBFg?t=5m17s

Här är svaret på hela gåtan.

Permalänk
Medlem

Snart når väl skärmarna också megapixelrace. I framtiden är det inte 4k-skärmar, 8k etc, utan vi får istället se 32MP-skärmar etc...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye