Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Överklockning av i7 3770K till 4.7ghz?

Hej på er alla snillen

I mars så köpte jag nytt moderkort samt processor med vattenkylare enl. nedan

Moderkort: P8Z77-V Pro
CPU: i7 3770K
Kylare: Corsair H110 Hydro Series

Efter installation så labbade jag med överklockning och efter mycket testande så kom jag fram till att 4.7 ghz var mest stabilt

AI Overclock tuner: X.M.P
BCLK/PEG: 100
ASUS Multicore Enhancement: Enable
Core Ratio: 47
Internal PLL Overvoltage: Auto
EPU Power saving mode: Disable
CPU Voltage: 1.250v
DRAM Voltage: 1.500v (Mitt minne är av typen Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 1.5v)
VCCSA Voltage: Auto
CPU PLL Voltage: Auto
PCH Voltage: Auto
DRAM DATA REF Voltage on CHA: Auto
DRAM CTRL REF Voltage on CHA: Auto
DRAM DATA REF Voltage on CHB: Auto
DRAM CTRL REF Voltage on CHB: Auto
CPU Spread Spectrum: Auto
BCLK Recovery: Auto

Har sedan gått in i CPU Power Management och ändrat

Enhanced Intel SpeedStep Technology: Disable

för att den hela tiden skall ligga på 4.7ghz och inte gå ner under 1.5ghz när inte datorn änvänds, vet inte om detta var dumt men har fått känslan att man inte får full effekt på överklockningen om man
använder denna inställning

Nu till min fråga.

Har sedan mars kört med denna inställning och har inte haft några som helst problem har kört Battlefield 3 i timmar utan större problem temp mäsigt. ligger på 65-68 grader i last och 35-38 grader utan last, har även kört Prime 95 i några timmar så CPU får jobba på 100 % och kommer då upp som max 75 grader vilket jag vet inte är några problem, för c:a 1 vecka sen så började datorn bete sig konstigt i samband med att jag inte fick BF4 Betan att fungera fick hängningar hela tiden men antar att det har med att göra att det är en BETA men började installera andra versioner av Nvidia drivisar m.m men iaf. rätt som det var så började 1 av 2 fläktar på vattekylningen Corsair H110 att varva upp, kollade då genast tempen på cpu:n men den låg stabilt på 37-38 grader så fattade ingenting kollade allt möjligt men fick den inte att lugna ner sig så installerade AI Suite II där programmet Fan Xpert 2 finns med. med en kalibrering så fick jag fläkten att lugna ner sig till min belåtenhet. nu till nästa problem, vad jag inte tänkte på var att
även programmet TurboV Evo var ju med i AI Suite II där man kan överklocka i windows. utan att ens ha startat detta program så överklockade den processorn så att jag tillslut fick en "BlueScreen" kom på rätt snabbt att det måste ha varit TurboV Evo som ställde till detta problem och såg direkt i BIOS att mina inställning av borta, så ställde tillbaka allt som det var innan och tog även bort TurboV Evo från datorn. när jag körde mitt windows efter denna incident så var windows grymt ostabilt så efter lite sökande så hittade jag en annan person med samma hårdvara att han ändrat sin CPU Voltage till 1.275v
och han ansåg att har man under 1.260 så går processorn ostabilt. så ändrade upp min till 1.275v och nu
funkar min överklockning igen utan problem. den enda skillnaden är att tempen har stigit och ligger mellan 41-44 grader utan last och ungefär detsamma som innan med last.

När ni ser hur jag ställt in allt i BIOS finns det något jag borde ändra på tycker ni eller är det ok med detta ? och varför kunde jag innan köra på 1.250v och inte nu ? sliter det så på processorn för att man
överklockar att man är tvungen att öka spänningen för att skrämma igång den igen ? hehe
Tror ni att jag kan öka mera från 4.7ghz kanske upp till 5.0ghz nu när man har höjt CPU Voltage ?

En sista fråga. har försökt att överklocka minnet men har inte lyckats någongång men har ingen kunskap om detta och vill då ha lite tips på vad som skall ändras, minnet är av varianten

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

kör den idag på orginal 1.5v samt 1600 mhz

Tack på förhand

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0