Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Corsair H100 - Överhettande processor

Hejsan alla datorexperter och hobby fantaster!

(Jag har gått igenom de klistrade trådarna samt sökt)

En vän till mig har en dator på cirka 2-3 år som har fungerat fint fram tills ett tag sedan.
Plötsligt en dag upplevde han ett hackande/stuttering beteende i spel, film, tja det mesta förutom surfande samt musikspelande. Samtidigt började också fläktarna till vattenkylningens radiator ibland helt slumpmässigt gå på högvarv.

Jag tittade på processorns temperatur och utan program igång kan den stiga ända till 70 c och under spelande/filmtittande 80-90+ c

Bytte kylpasta och flyttade/kopplade om alla komponenter exakt enligt följande guide.

http://www.corsair.com/en/blog/installing-the-hydro-series-h1...

Jag har även rengjort datorn på damm, men det blir fortförande för varmt.

Kan pumpen vara trasig i blocket eller behöver vattenkylning med jämna mellanrum fyllas på? Systemet levererades slutet och har aldrig öppnats.

Tack på förhand!

Mvh, Pontus!

Permalänk

kan mycket möjligvis vara så ja att pumpen har gett upp samt att kylvätskan behöver bytas

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

Slutna vattenkylningssystem brukar väl i regel skylta med att de har "år av underhållsfrihet". Frågan är exakt hur länge det rör sig om, har ingen erfarenhet själv. Öppnar du systemet är ju garantin förbrukad, de är inte gjorda för det helt enkelt.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk

Något i enheten har uppenbarligen fallerat. Corsair H100 har 5 års garanti, så det är bara att reklamera.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Okej grabbar, jag förstår. Med tanke på vad vi har kollat så känns det som att det borde vara något av det jag nämnde. Nästa steg är väl att testa en begagnad kylare som han tydligen har liggandes på annan ort och se om det hjälper. Annars borde det ju vara något annat.

Tack för de snabba svaren i alla fall och ha en bra helg! (:

Permalänk
Skrivet av SweLingonBerry:

Något i enheten har uppenbarligen fallerat. Corsair H100 har 5 års garanti, så det är bara att reklamera.

Det var en trevlig överraskning. Tackar ödmjukast för den informationen! (: