Köpa stationär för första gången

Permalänk
Medlem

Köpa stationär för första gången

Hallå, har bestämt mig för att slänga ut mitt bärbara vrak och skaffa något riktigt för en gångs skull...
Har aldrig köpt en ny stationär dator förut, har mixtrat en del med gamla burkar dock.

Vill kolla med er lite mer erfarna om köpet först.
Har tänkt mig någonting liknande detta.
Allt-i-allo dator med syfte att hålla länge och prestera bra i många år, samt enkel att uppgradera. Föredrar om den är tyst, då jag inte gillar att stänga av datorer, och ändå kunna sova.. Ingen budget direkt, vill bara ha en prisvärd dator.

Frågor:

1. Flaskhals? Grafikkortet antar jag, spelar inte jättemycket krävande spel, så jag tror jag nöjer mig med det sålänge.
2. Behöver jag mer kylning än det som är standard?
3. Är chassit bra? Kommer jag få plats? Om jag vill expandera med SLI, blir det problem?
4. Montering, behöver jag köpa till något extra, följer skruvar med till moderkortet etc?
5. Hur styr man fläktar, 3-hands mjukvara, eller finns det program som följer med till chassit, etc?
6. Lite osäker på hastigheten på minnena, är det värt att gå upp till typ 2,4k?
7. Rekommendationer på bättre chassin, hdd, nätagg, gpu, moderkort?

Tack på förhand,
MvH
Luxaxix

Permalänk
Hjälpsam

1. japp, grafikkortet är lite svagt...du lägger pengar på fel saker men mer om det senare.

2. En bättre CPU kylare än standard är en bra idé..o chassit har bara en fläkt med om man läser omdömena, köp en till ...sen rea på det svarta

3. det är ok om du sätter in bra fläktar.

4. nej allt följer med

5. antingen via en fläktkontroller (tror inte detta chassit kommer med det) som du köper till...eller styr dom via moderkortet om du har PWM fläktar.

6. NEJ, ta vanliga 1600MHz minnen o spara 1000:-, nada skillnad

7. Jag skulle ändrat såhär http://www.inet.se/kundvagn/visa/4015653/2013-10-17

Permalänk
Medlem

Hei

Grafikkortet kan vara för svagt om du vill spela ultra, gå upp till ett 770
Du behöver inte en i7 4770k om du inte ska leka omkring i hård videoredigering eller 3d arbete och kräver att det ska gå 20% snabbare, skillnaden i spel är minimal på typ 1-3 fps för en tusenlapp (totalt ovärt)
RAM minnena vill du ha på 1600 mhz för stabilitet om du ändå bara ska spela, finns ingen anledning för bättre, gå ner till 16 gb 1.5 V 9-9-9-24 1600 mhz klockade minnen av utseendet du tycker om bäst, dominator platinum är ovärt.
Vill du ha bra och billig kylning, köp en Cooler master 212 evo, 300 kr och du ångrar dig inte. Du kan även köpa en h80 eller en noctua NH-D14 om du vill ha bättre, dessa ligger på cirka 800 kr styck.
Du kan också lägga till nån/några fläktar och om du vill styra dem (rekommenderar jag) att du skaffar en fläktkontroller som heter Scythe Kaze master pro, 400 kr för 6 kanaler och digital temperaturvisning vid fläktpositionerna, passar i 5,25'' bay och ser allmänt awesome ut (kanske inte i ett vitt storm scout dock)
Gå ner till ett GD45 moderkort, det enda du får från GD65 är lite mer funktioner du aldrig någonsin kommer använda, och sedan typ 2 extra SATA kontakter som du aldrig någonsin kommer fylla upp om du inte använder massor av små hårddiskar eller RAIDar flera. (inte alls värt för 400 kr)
Gå ner en TB i hårddisk för 200 kr, du kommer inte fylla upp den.
Du kanske glömde operativsystem? Om du inte redan har ett eller tänker cracka det så kan du köpa från inet eller OM du är studerande köpa Windows 8 pro (originellt 2200 eller något) för 549 kr, vilket är rätt awesome med ditt mecenat kort.
Förslag på det jag har skrivit:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4011784/2013-10-16
Det jag gjort är:
h80i +800
MSI 770 gaming (Du kanske vill ta ett EVGA med rea veckor och extra spel, men jag tycker om hur det ser ut ) +1250
i7 4770k -> i5 4670k -900
Dominator RAM -> Vengeance pro (du kan ta ner priset till 1200 kr från 1700 genom att byta till kingston eller ADATA, men jag gillar hur de ser ut och vet att de är bra.) -500
Fläktkontroller +400
GD65 -> G45 -300
CM Storm Scout II -> Fractal Design Define R4 black pearl med ruta (sidofläkt ger inte speciellt mkt, är jobbig att ha när man tar bort sidopanelen och låter mer än vanliga fläktar, dessutom ser det awesome ut med ruta på röd/svart färg. +150
RM 750, bättre nätaggregat, fullt modulärt där CX bara är semi. +100 kr
Seagate Barracuda 3TB -> 2TB -300 kr
DVD läsare (onödigt, men du behöver något om du köper OS då det ligger på en skiva, om det inte är nedladdningsversion) +200

Du kan självklart blanda med vad du vill, men detta är det jag blandade ihop åt dig.
Om du vill kan du köpa till 2-4 fläktar när du vill och byta ut dem i fronten (då de inte är speciellt bra)

Permalänk
Medlem

Tack för åsikterna.

Skrivet av Tyiriel:

Grafikkortet kan vara för svagt om du vill spela ultra, gå upp till ett 770

Kanske är värt det, för framtida spel. Kollade lite på komplett, och 2GB kostar 3,2k, 4GB kostar 3,7k. Har för mig att minnet är rätt viktigt om man kör fler skärmar? Vad innebär "PhysX" och "CUDA"? Är det någon speciell kylare som är bättre, eller är de jämlika?

Skrivet av Tyiriel:

Du behöver inte en i7 4770k om du inte ska leka omkring i hård videoredigering eller 3d arbete och kräver att det ska gå 20% snabbare, skillnaden i spel är minimal på typ 1-3 fps för en tusenlapp (totalt ovärt)

Blir en del beräkningsarbeten, så 8 trådar med hyperthreading gör rätt stor skillnad

Skrivet av Tyiriel:

RAM minnena vill du ha på 1600 mhz för stabilitet om du ändå bara ska spela, finns ingen anledning för bättre, gå ner till 16 gb 1.5 V 9-9-9-24 1600 mhz klockade minnen av utseendet du tycker om bäst, dominator platinum är ovärt.

På Komplett kostar Dom Plat 1600mHz 1779:- och Dom Plat 1866mHz 1899:-, så skillnaden är minimal i pris. Visst maxar man kanske inte minnena så ofta, men det händer ju att man kör tyngre grejer då och då.

Skrivet av Tyiriel:

Vill du ha bra och billig kylning, köp en Cooler master 212 evo, 300 kr och du ångrar dig inte. Du kan även köpa en h80 eller en noctua NH-D14 om du vill ha bättre, dessa ligger på cirka 800 kr styck.
Du kan också lägga till nån/några fläktar och om du vill styra dem (rekommenderar jag) att du skaffar en fläktkontroller som heter Scythe Kaze master pro, 400 kr för 6 kanaler och digital temperaturvisning vid fläktpositionerna, passar i 5,25'' bay och ser allmänt awesome ut (kanske inte i ett vitt storm scout dock)

Okej, kylning är min svagaste sida. Behöver jag verkligen en kylare för 800 spänn? Känns lite overkill.. Vad gör det för temperaturskillnad vid låg respektive hög användning? Är van vid att min processor ligger på 80grader, och grafikkort på runt 100grader, så jag har inget bra att jämföra med direkt...

Skrivet av Tyiriel:

Gå ner till ett GD45 moderkort, det enda du får från GD65 är lite mer funktioner du aldrig någonsin kommer använda, och sedan typ 2 extra SATA kontakter som du aldrig någonsin kommer fylla upp om du inte använder massor av små hårddiskar eller RAIDar flera. (inte alls värt för 400 kr)

Ok, har jämfört dem lite mer nu, och du har nog rätt där

Skrivet av Tyiriel:

Gå ner en TB i hårddisk för 200 kr, du kommer inte fylla upp den.
Du kanske glömde operativsystem? Om du inte redan har ett eller tänker cracka det så kan du köpa från inet eller OM du är studerande köpa Windows 8 pro (originellt 2200 eller något) för 549 kr, vilket är rätt awesome med ditt mecenat kort.

Får tydligen gratis via Chalmers.

Skrivet av Tyiriel:

DVD läsare (onödigt, men du behöver något om du köper OS då det ligger på en skiva, om det inte är nedladdningsversion) +200

Plockade bort DVD-Läsaren ur min laptop för 1½ år sen för att få mer luftgenomströmning, och har insett att DVD-läsaren är helt onödig idag.. Har dock några gamla liggande om det skulle krisa.

Skrivet av Tyiriel:

Du kan självklart blanda med vad du vill, men detta är det jag blandade ihop åt dig.
Om du vill kan du köpa till 2-4 fläktar när du vill och byta ut dem i fronten (då de inte är speciellt bra)

Såg att du bytte ut nätagget, vad innebär Gold/Silver/Bronze? Det är väl bara verkningsgraden, right? Eller har det med fläktar/ljudnivå att göra också? Vad innebär Modulär?

Ang. Chassit, vill gärna ha ett lite space:at, Fastnade lite för det här: Aerocool XPredator X3 - White Edition Dock känns det lite B med mekaniska, (antagligen) plastiga rattar för luftflödet..
Skulle kunna tänka mig det nVidia chassit, då jag gillar färgen på det, osäker på om det är bra dock? Dock inte Haf X då, eftersom det känns rejält overkill..

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanske är värt det, för framtida spel. Kollade lite på komplett, och 2GB kostar 3,2k, 4GB kostar 3,7k. Har för mig att minnet är rätt viktigt om man kör fler skärmar? Vad innebär "PhysX" och "CUDA"? Är det någon speciell kylare som är bättre, eller är de jämlika?

Kylaren står msi, evga, asus etc för (det och fabriksöverklockningen, och sedan eventuella komponent skillnader är de enda sakerna som skiljer alla kort åt (nvidia/amd)
Nvidia använder CUDA cores, AMD använder Streamprocessorer, men de är samma sak förutom att (vad jag vet) nvidias CUDA cores är av bättre kvalitet och presterar bättre än AMDs, CUDA cores ÄR bättre streamprocessorer med ett trademark.

Citat:

På Komplett kostar Dom Plat 1600mHz 1779:- och Dom Plat 1866mHz 1899:-, så skillnaden är minimal i pris. Visst maxar man kanske inte minnena så ofta, men det händer ju att man kör tyngre grejer då och då.

Det jag menade var att du inte direkt behöver ''Dominator platinum'' minnen, då de inte ger någon effekt, och är dyrare )

Citat:

Okej, kylning är min svagaste sida. Behöver jag verkligen en kylare för 800 spänn? Känns lite overkill.. Vad gör det för temperaturskillnad vid låg respektive hög användning? Är van vid att min processor ligger på 80grader, och grafikkort på runt 100grader, så jag har inget bra att jämföra med direkt...

Som jag sa, du kan köpa Hyper 212 EVO för typ 300 kr, men då måste du nästan köpa till en eller 2 120 mm fläktar för att det ska fungera bra, och det blir totalt CA 550 kr, då den vanliga fläkten är rätt dålig.
Högre kvalitet är då 800 kr med h80i eller NH-D14, -5 eller mer i temps beroende på vad du har för andra fläktar på 212, håller längre och klarar en högre klockning, (Komponenterna överlever längre vid lägre temps)

Citat:

Såg att du bytte ut nätagget, vad innebär Gold/Silver/Bronze? Det är väl bara verkningsgraden, right? Eller har det med fläktar/ljudnivå att göra också? Vad innebär Modulär?

Bronze/Silver/Guld är en kvalitets certifiering som berättar verkningsgraden och energieffektiviteten.
Modulär innebär att inte alla kablar redan är ikopplade och sticker ut genom ett runt hål, utan att du får kablarna med nätagget och själv kopplar in dem (i självklara uttag.

Normalt
http://www.inet.se/files/img/max/5315304_5.png
Semi modulärt
http://www.techsweden.org/forum/uploads/VLMI.jpeg
Fullt modulärt
http://www.inet.se/files/img/max/6909615_0.png

Citat:

Ang. Chassit, vill gärna ha ett lite space:at, Fastnade lite för det här: Aerocool XPredator X3 - White Edition Dock känns det lite B med mekaniska, (antagligen) plastiga rattar för luftflödet..
Skulle kunna tänka mig det nVidia chassit, då jag gillar färgen på det, osäker på om det är bra dock? Dock inte Haf X då, eftersom det känns rejält overkill..

Vill helst gärna inte rekommendera Aerocool personligen, då jag har erfarenhet av att de har dålig kvalitet, inte riktigt lika givande som andra märken och har coola namn och bra reklam för att gottgöra det.

Fractal design define R4 måste nog vara det mest använda chassit om man frågar runt, det är inte allt för dyrt, ljuddämpat, riktigt bra kvalitet och även om något händer så har de bra service.
Jag kommer ihåg att jag inte gillade det innan jag intresserade mig för hårdvaran mer än bara spel, men det blir bara snyggare, är stilrent och typ allmänt awesome (ingen reklam här inte) Rekommenderas, ta en vit med glasruta om du vill ha den vit och med glasruta
Nvidia chassit är säkert ok att ha hemma, men det brukar inte passa in så bra, och det ser helt snett ut på lan om man inte gillar att vara unik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Kanske är värt det, för framtida spel. Kollade lite på komplett, och 2GB kostar 3,2k, 4GB kostar 3,7k. Har för mig att minnet är rätt viktigt om man kör fler skärmar? Vad innebär "PhysX" och "CUDA"? Är det någon speciell kylare som är bättre, eller är de jämlika?

Undrar fortfarande över detta.

Har nog bestämt mig för Corsair Carbide 500R White
Några åsikter? Läste lite omdömen på komplett och det verkade riktigt bra. Ser både stilrent och lite space:at ut, och man kan stänga av LED:en, om man vill sova t.ex. ^^

Det har tydligen 4 medföljande fläktar, borde ju räcka kan man ju tycka. Får kika på att eventuellt byta ut processorfläkten då.

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series
3299:-

MSI GeForce GTX 770 4GB TwinFrozr GAMING-series
3749:-

Måste väl vara värt det? Läste någon kommentar om att 4GB kortet bara ger 3GB i praktiken, stämmer detta?