Apple börjar sälja nya Mac Pro i december

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av djdiff:

Känns ju fånigt dyrt med tanke på att det finns 48GB-kit för 4800 inkl moms:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=779948

Helt OK pris, men det var ju knappast "några hundringar" som du sa från början

Permalänk
Medlem

ok för er 10 åringar som inte fattar datorkomponenter och spelar CoD
Detta är ingen "gamingdator" det är en workstation som används av professionella och företag t ex vid videoredigering, cad, musikskapande etc

Permalänk
Medlem

Det skal bli spännande att se prestandasiffror!

Hadde gärna sett en ny version av Aperture också.

Kanske kan bli en fin folding rigg i døtider?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tozz:

Och du refererar till Atea...
http://www.crucial.com/store/listmodule/DDR3/~DDR3%20PC3-1490...

DDR3 med ECC är _inte_ dyrt. Just get over it

Jag har inte sagt att det är dyrt, jag tycker det är billigt. Jag sa bara att det inte kostar "ett par hundringar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Helt OK pris, men det var ju knappast "några hundringar" som du sa från början

Det är heller inte några 4GB-moduler, så poängen faller lite platt. Ska vi dessutom vara petiga, så var det kostnaden för Apple det handlade om. Kollar vi priset till slutkund som i exemplet som vampire-x länkade till, som dessutom gäller för enstaka stickor och inte bulk, så kan vi anta att det handlar om max ett par hundralappar för Apple per sticka i kvantiteter om tusen.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Helt OK pris, men det var ju knappast "några hundringar" som du sa från början

Fast nu kollar du ju på vad ett paket med 4x4GB minnen kostar. Några hundralappar stämmer för att Apple ska slänga in 1 till sticka. Håller med om att det är lite snålt, även om totalt sett så är det riktigt bra pris på burken (trots att många inte förstår det).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

7 TFLOPS hade varit i klass med världens snabbaste superdator år 2000 (enligt wikipedias "history of supercomputers"). Är det bara jag som tappar hakan?

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Vad är det för skillnad på en Mac Pro och en kraftig dator av mer generell typ? Menar du med workstation en kraftfull dator med specifik design och konfiguration som enbart säljs av samma företag som designade den?
Jag tycker inte Mac Pro är mer workstation än någon annan specialkomponerad dator man kan beställa från diverse datorleverantörer.
Fast det är klart, lite mer helhetskänsla får man nog med Macen!

Dock saknar jag också SGI och IRIX! Sitter iaf med Silicon Graphics tangentbord, det är alltid något

Skillnaden brukade vara hårdvaran, arkitekturen, operativ system, etc.

I en workstation kanske man skulle he SAS diskar, större skärm med högre färgdjup, RAID på diskarna, Xeon/Opteron processorer, dubbla processorer och/eller dubbla grafikkort, större mängd RAM minne med ECC, etc.

Men workstation har dött ut nu, för Alpha, POWER, MIPS, SPARC, etc har dött ut och nu var bara x86.
IRIX, Solaris, etc har dött, nu har vi bara Linux, OS X och Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Tycker det är löjligt överlag de flesta kommentarerna här. Det är en Workstation som många påpekat den skall användas för att rendera / skapa film eller musik m.m inte sitta och göra headshots i crysis eller liknande.
Dyr ja för privatperson men för ett företag nej. Dom 3 referens personerna som fått early access till en som dom via i eventet har garanterat dubbla eller tre dubbla dags arvodet mot vad en full speccad Mac Pro kostar.

Om dom då kan tjäna tid korta ner sin produktions tid så tjänar dom in den löjligt snabbt. Sen vad delar kostar separat är fullständigt irrelevant imo med tanke på att inte många privatpersoner skulle lyckas bygga ihop samma cylinder form med samma byggkvalite.

Så lägg ner kommentarer om att 780 tri-sli krossar d700 x2 etc ni gör er bara själva till åtlöje.

Tror du på riktigt att folk drar in 90k per dag (då är det inte ens den fullspeccade som vi bara kan gissa oss till vad den kommer kosta)? Du känner inte speciellt många som jobbar med produktion va?

Jag skulle inte klassa någon dator med endast en CPU-socket som en riktig workstation, speciellt inte en med så begränsad mängd minne. Kompromissen har ju solklart varit prestanda för form, och jag förstår att många tycker det är ett konstigt val om den tänka målgruppen är människor som drar in 90k om dagen Sitter man med Apples mjukvaror är detta det enda alternativet, det är ju självklart, men kör man t.ex. Autodesk grejer får man ju ofantligt mycket mer prestanda på annat håll, den nya Mac Pro'n har inte nått någon sorts prestandatopp som vissa verkar tro.

Sen är det ju det där med GPU. AMD och NVIDIA använder samma arkitektur som på sina konsumentkort, låser korten via viss hårdvara (se hur man löder om Titan till Quadro t.ex.) och erbjuder sedan fler funktioner i drivrutinerna. Men kort som dessa är inte magiska, så att jämföra prestanda är fullt resonligt.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla klagar på priset.. det är väl ändå ganska billigt för en workstation i den klassen? Sen att den inte finns att tillgå med mer än en CPU socket är kanske lite tråkigt, men förståeligt med den lilla formfaktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Tror du på riktigt att folk drar in 90k per dag (då är det inte ens den fullspeccade som vi bara kan gissa oss till vad den kommer kosta)? Du känner inte speciellt många som jobbar med produktion va?

Jag skulle inte klassa någon dator med endast en CPU-socket som en riktig workstation, speciellt inte en med så begränsad mängd minne. Kompromissen har ju solklart varit prestanda för form, och jag förstår att många tycker det är ett konstigt val om den tänka målgruppen är människor som drar in 90k om dagen Sitter man med Apples mjukvaror är detta det enda alternativet, det är ju självklart, men kör man t.ex. Autodesk grejer får man ju ofantligt mycket mer prestanda på annat håll, den nya Mac Pro'n har inte nått någon sorts prestandatopp som vissa verkar tro.

Sen är det ju det där med GPU. AMD och NVIDIA använder samma arkitektur som på sina konsumentkort, låser korten via viss hårdvara (se hur man löder om Titan till Quadro t.ex.) och erbjuder sedan fler funktioner i drivrutinerna. Men kort som dessa är inte magiska, så att jämföra prestanda är fullt resonligt.

Nej jag känner ingen inom produktion. Men faktum kvarstår dom som produkten riktar sig mot tjänar med enkelhet in den snabbare än fakturan skall vara betald.
Men jag antar att du har stenkoll på hur mycket Stuart Price dagsarvode ligger på eller kanske Dean Devlin eller Lucas Gilman.
Som exempel låt säga att mitt jobb hade halverats av att ha bättre presterande hårdvara så hade jag tjänat in 17000 med moms till min arbetsgivare. Vilket skulle betyda att den på en månad förmodligen var inarbetad. Denna typens inköp har ju en planerad avskrivning på en 2-3 år vid det laget har den om jobbet kontinuerligt betalt sig många gånger om.

12 kärnor och 64gb ram med 12gb vram ingen workstation ? Vad är felet att sitta med Apples mjukvaror Final Cut Pro tycks ju vara populärt i Hollywood iaf.

Men jag ger upp det går inte lossa skygglappar eller lära en gammal hund sitta . Inte en P12 heller för dom vet ju per automatik bäst.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gibbe:

Kan du förklara detta mer ingående? Låter intressant

Rent generellt så verkar Apple inte gjort speciellt mycket arbete i själva OSX-kärnan sedan OSX skapades med XNU-kärnan som utvecklades för NeXT. XNU bygger i sin tur på BSD, Mach samt en del eget. När OSX släpptes var detta verkligen state-of-the-art, men mycket har hänt, bl.a. att multicore nu finns i även de enklaste enheterna.

Vissa typer av applikationer kommer fungera bra på OSX, video-redigering hör hit. Det är applikationer som utför tunga beräkningar som kan läggas ut på flera kärnor utan egentligen blanda in OSet. Men dessa problem skulle även skala bra på NT 4.0 eller Linux 2.0 trots att dessa kärnor i princip serialiserade anrop som körde inuti kärnan.

Tittar man på lite mer avancerade multicore-applikationer så kommer OSet vara mycket mer involverat och för att de ska bli riktigt bra måste applikationen "hjälpa till" med att ge information om hur man lämpligen sprider ut programmet på tillgängliga kärnor. Detta kräver att applikationen kan styra vilka/vilken kärna en viss tråd ska köra på, det kräver mer specifika typer av lås och synkronisering. Här har inte OSX allt följt med utveckling och saknar helt dessa typer av funktioner, funktioner som Windows och Linux sedan många år haft.

Linux/Win har även schemaläggare (schedulers) som "vet om" att det är dyrt att kommunicera mellan CPU-kärnor, de vet om att om en viss tråd kördes på en viss CPU-kärna så bör man ha ett motstånd mot att flytta tråden till en annan kärna, även om det kanske betyder att en kärna inte gör något medan en annan är fullt lastad. Gör man inte detta (vilket OSX inte verkar göra) så leder vissa arbetslaster till att trådarna väldigt ofta flyttas runt mellan CPU-kärnor, vilket leder till väldigt mycket cache-miss och därmed hög utnyttjande av CPU-kärnor men ändå liten mängd utfört arbete.

OSX har helt enkelt inte en speciellt modern OS-kärna, så den har svårt att effektivt hantera många CPU-kärnor/trådar. Däremot så har OSX som OS en hel del moderna funktioner som kanske inte direkt har med OS-kärnan att göra, så personligen tycker jag ändå OSX fungerar superbra som desktop-OS bara man vet med sig att man inte kommer utföra de mest krävande saker. Men i det läget behöver man kanske inte en 12-kärnors Xeon...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Inte jag som är målgrupp, inte företaget jag jobbar på heller, som de flesta påpekat så är det en maskin tänkt för en viss typ av användare och deras "krav" på den arbetsstation de behöver. Om de nått i mål för att tillgodose de tänkta kunderna har jag inte en aning om.

Angående designen:
Kul att de tänkt lite nytt.
Verkar vara välplanerat bygge.
Ser dock ut som en plastig skrivbordssoptunna man kan köpa på teknikmagasinet eller liknande, tyvärr tycker jag inte att utseendet når hela vägen som deras produkter generellt gör.
Tråkigt att man i sedvanlig ordning måste betala överpriser och behöva krångla extra för att koppla till minsta lilla extra hårdvara, men jag antar att de tänkt igenom det beslutet och kommit fram till att det inte gynnar dem att se till att den möjligheten är enkel och sunt prissatt, kanske på grund av designvalet på chassit. (Vad vet jag?)

Oh well, kul att det släpps nya saker med nya idéer och tänk sen är det kanske inte alltid de blir en succé men det är för tidigt att kasta skit omkring sig innan produkten nått ut till sin målgrupp och de har fått göra sin bedömning, samt de recensenter som intresserar sig för denna typ av produkt

Det var min 50 öre.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Palme_570:

Vilken e5 har 12 kärnor finns väl bara upp till 8 ?

Är även 15-kärnors E5 på gång enligt rykten. De 12-kärniga släpptes i slutet av sommaren, t.ex. denna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Nej jag känner ingen inom produktion. Men faktum kvarstår dom som produkten riktar sig mot tjänar med enkelhet in den snabbare än fakturan skall vara betald.
Men jag antar att du har stenkoll på hur mycket Stuart Price dagsarvode ligger på eller kanske Dean Devlin eller Lucas Gilman.
Som exempel låt säga att mitt jobb hade halverats av att ha bättre presterande hårdvara så hade jag tjänat in 17000 med moms till min arbetsgivare. Vilket skulle betyda att den på en månad förmodligen var inarbetad. Denna typens inköp har ju en planerad avskrivning på en 2-3 år vid det laget har den om jobbet kontinuerligt betalt sig många gånger om.

12 kärnor och 64gb ram med 12gb vram ingen workstation ? Vad är felet att sitta med Apples mjukvaror Final Cut Pro tycks ju vara populärt i Hollywood iaf.

Men jag ger upp det går inte lossa skygglappar eller lära en gammal hund sitta . Inte en P12 heller för dom vet ju per automatik bäst.

Ja priset har aldrig varit ett problem för folk som tjänar bra, det är ju ganska självklart, t.om. folk som tjänar dåligt kan med lätthet köpa denna maskinen, med standardavskrivning på 3år är det inga summor alls. Det betyder inte att den är prisvärd per automatik och det är väl det folket här tjaffsar om, det är off the shelf komponenter som kostar väldigt lite för sig. Designen kostar dock (den tekniska, det estetiska är inte relevant), och Apple tar givetvis betalt för R&D (som alla andra tillverkare).

Det är inget fel med att använda Apples mjukvaror (som djävulen läser bibeln..), men det är ju långt ifrån dom enda mjukvarorna du använder i produktion. En film ska mer än klippas i FCP, du har en hel del post som ska göras, kanske med Flint/Flame/Smoke/och allt vad dom heter (nu är det ju sällan samma personer som gör jobbet så det är kanske inte jätteviktigt).

64gb RAM har du på konsumentkort idag, det är dessutom ganska lite om du ska ha 5-8K material (typ RED). Workstations har i flera år haft stöd för åtminstonde 128gb eller ännu mer, så jag tycker iaf det är konstigt att Apple är så konservativa på något så fundamentalt. 12 Kärnor i en CPU kommer kosta dig en fin slant, men 6 kärnor på två fysiska är billigt och har varit billigt ganska länge, dessutom är 24 kärnor bättre än 12, också en extremt viktig komponent som är kraftig begränsad. Storage är väl okej, men t.om. min gamla maskin har en seq. read och write på 1.4GB/sec (jag antar nu att det är det Apple använder som benchmark). Hade jag köpt en "workstation" har jag räknat med betydligt snabbare än så, speciellt eftersom det inte är allt för lätt att hitta riktigt bra storage lösningar med TB interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men workstation har dött ut nu, för Alpha, POWER, MIPS, SPARC, etc har dött ut och nu var bara x86.
IRIX, Solaris, etc har dött, nu har vi bara Linux, OS X och Windows.

Glöm inte *BSD

Permalänk
Medlem

PORR är min första tanke när jag ser denna burk.
Så rätt, minimalistiskt, pricis som jag själv tänkte bygga nästa PC.
OPTIMAL luftgenomströmmningsprincip, också en gammal tanke som jag haft.
Kraftfull så det skriker om det.

Uppgraderingar/expansion är dåtid.
Kommer inte köpa den då jag inte har någon användning MAC, men mycket imponerande måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man hittar Gpu korten som sitter i tittar man på workstation graphics hos amd så är W9000 det närmaste man kan komma värsting kortet i Mac Pro´n och dom tycks barka iväg på över 25k styck.

http://www.amd.com/US/PRODUCTS/WORKSTATION/GRAPHICS/ATI-FIREP...

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ARL650:

Inte jag som är målgrupp, inte företaget jag jobbar på heller, som de flesta påpekat så är det en maskin tänkt för en viss typ av användare och deras "krav" på den arbetsstation de behöver. Om de nått i mål för att tillgodose de tänkta kunderna har jag inte en aning om.

Angående designen:
Kul att de tänkt lite nytt.
Verkar vara välplanerat bygge.
Ser dock ut som en plastig skrivbordssoptunna man kan köpa på teknikmagasinet eller liknande, tyvärr tycker jag inte att utseendet når hela vägen som deras produkter generellt gör.
Tråkigt att man i sedvanlig ordning måste betala överpriser och behöva krångla extra för att koppla till minsta lilla extra hårdvara, men jag antar att de tänkt igenom det beslutet och kommit fram till att det inte gynnar dem att se till att den möjligheten är enkel och sunt prissatt, kanske på grund av designvalet på chassit. (Vad vet jag?)

Oh well, kul att det släpps nya saker med nya idéer och tänk sen är det kanske inte alltid de blir en succé men det är för tidigt att kasta skit omkring sig innan produkten nått ut till sin målgrupp och de har fått göra sin bedömning, samt de recensenter som intresserar sig för denna typ av produkt

Det var min 50 öre.

"Plastig skrivbordssoptunna" tillverkad i USA och inte Kina som allt annat idag, och röret är pressad aluminium:

Min enkrona.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Någon som vet vart man hittar Gpu korten som sitter i tittar man på workstation graphics hos amd så är W9000 det närmaste man kan komma värsting kortet i Mac Pro´n och dom tycks barka iväg på över 25k styck.

http://www.amd.com/US/PRODUCTS/WORKSTATION/GRAPHICS/ATI-FIREP...

Det är vanliga 7970-kort (fast med ECC)
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1594669

Permalänk
Medlem

"Fetaste hype-videon för en pedalhink, EVER"

*Jag garvar ihjäl mig*

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Faller inte 7970 teorin på att det D700 sägs ha 6gb per kort medans enligt Amds egen sida 7970 "bara" har 3gb? Visst skulle det kunna vara någon slags avstickare med extra minne och ECC sort . Men vore inte det lägligt att döpa om det till en ny produkt då ?
Känns iaf roligt att AMD fått så mycket fina deals det senaste efter deras downstreak .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Faller inte 7970 teorin på att det D700 sägs ha 6gb per kort medans enligt Amds egen sida 7970 "bara" har 3gb? Visst skulle det kunna vara någon slags avstickare med extra minne och ECC sort . Men vore inte det lägligt att döpa om det till en ny produkt då ?
Känns iaf roligt att AMD fått så mycket fina deals det senaste efter deras downstreak .

Sätta på mer minne har väl aldrig varit något problem? Det är ju bara själva GPU:n som är intressant här och varken AMD eller NVIDIA är så dumma att de inte återanvänder sina komponenter. Detta är inget unikt för Apple eller dessa AMD-korten, så här har det varit sen urminnes tider. Funktioner låsta i drivrutiner, modellbeteckningar ändrade i BIOS och nu senast några extremt små modifikationer på själva kortet, men i botten är det samma komponenter (det är onödigt dyrt att utveckla och tillverka nya chip när man inte behöver det).
För övrigt är ju det ju en ny produkt, istället för 7970 kallas nu korten D700

Permalänk
Medlem

Jösses så många svar! Hade inte väntat mig mer än kanske max tre kommentarer med tanke på Mac Pros användningsområden.

Den dagen jag inte klarar mig med min maxade iMac (som jsut nu inte ens svettas ...) kommer den här att bli aktuell, då vi jobbar i öppet och designat landskap på jobbet.

Klart uppköp från tidigare Mac Pron.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga inlägg. Försök håll diskussionen till ämnet och undvik personangrepp. Ifall ni vill reda ut något sinsemellan rekommenderas PM. Se trivselreglerna.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv

Sluta o sensurera mig, tycker fortfarande priset är skrattretande och ja jag använder själv mac på jobbet men ingen fanboy som pengar ut 27k för 3år gammal utdaterad hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

Sluta o sensurera mig, tycker fortfarande priset är skrattretande och ja jag använder själv mac på jobbet men ingen fanboy som pengar ut 27k för 3år gammal utdaterad hårdvara.

Nu handlar ju tråden om den nya Mac Pro med hårdvara som är dagsaktuell.

Permalänk
Medlem

Hade varit coolare om den var ett svart rätblock i matt aliminium (med cirkulär insida för att inte förstöra luftflödet de utformat).

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

"Interview with photographer Lucas Gilman, one of the only pros already using Apple’s next-gen Mac Pro"

http://9to5mac.com/2013/10/22/interview-with-photographer-lucas-gilman-one-of-the-only-pros-already-using-apples-next-gen-mac-pro/

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej ingen hade uppskattat om Apple hade Geforce i en Mac Pro. De skulle i så fall erbjuda Quadro. Av någon anledning har de valt bort det. Kanske var AMD mer villiga att erbjuda speciallösningar än Nvidia var. Eller så var de helt enkelt billigare. Vem vet. Apple körde ju AMD förra generationen också men de kör Nvidia i laptopar. Så det är ju ingen principiell fråga direkt. Skulle ju kunna vara något med drivrutiner också. Vad vet jag.

Two Titan kort hade inte någon klagat på, men förvisso skulle två Quadro-kort göra sig bättre i en arbetstation av denna klass. Apple har traditionellt haft bättre drivruitnstöd för AMD / ATI and nVidia. Dock har nVidia blivit valet på alla maskiner från 2012 och framåt där man har en dGPU (exklusive MacPro 2012 som egentligen inte var en ny maskin).