Permalänk

Nya datordelar

Goddag.

Jag har en Acer Aspire x3995 och jag tänkte byta ut lite delar på den. Från min tidigare tråd här så fick jag lite tips om att jag kunde spara vissa delar och köpa andra delar. Eftersom att datorn är 10 månader gammal tänker jag att den inte är värd så mycket längre och att delarna jag tänkte spara och använda nästan är värda lika mycket som datorn i helhet. Delarna jag tänkte spara är cpu'n, ram och hårddisk, säg gärna till mig ifall jag missar någon del som jag kan spara. Då jag tänkte byta grafikkort så behöver jag även ett bättre nätagg. Så, vad jag behöver är; nytt chassi, nytt nätagg, nytt grafikkort (gtx670) samt nytt moderkort (säg till ifall jag missar något).

Då jag inte har någon koll på delar och vad som passar och inte passar, vad kan jag köpa för chassi, psu, grafikkort och moderkort som skulle passa mina nuvarande delar?

Tack i förhand
Jakob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelesnake:

Goddag.

Jag har en Acer Aspire x3995 och jag tänkte byta ut lite delar på den. Från min tidigare tråd här så fick jag lite tips om att jag kunde spara vissa delar och köpa andra delar. Eftersom att datorn är 10 månader gammal tänker jag att den inte är värd så mycket längre och att delarna jag tänkte spara och använda nästan är värda lika mycket som datorn i helhet. Delarna jag tänkte spara är cpu'n, ram och hårddisk, säg gärna till mig ifall jag missar någon del som jag kan spara. Då jag tänkte byta grafikkort så behöver jag även ett bättre nätagg. Så, vad jag behöver är; nytt chassi, nytt nätagg, nytt grafikkort (gtx670) samt nytt moderkort (säg till ifall jag missar något).

Då jag inte har någon koll på delar och vad som passar och inte passar, vad kan jag köpa för chassi, psu, grafikkort och moderkort som skulle passa mina nuvarande delar?

Tack i förhand
Jakob

Vad har du för budget, alltid lättare att slänga ihop delar om vi har ett pris att gå efter

Permalänk

Visst fan, glömde det. Tänkte mig en budget runt 7000:- utöver de delar jag tänkte spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelesnake:

Visst fan, glömde det. Tänkte mig en budget runt 7000:- utöver de delar jag tänkte spara.

Vilken CPU har du då? Hur mycket RAM har du? Har du redan SSD?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vilken CPU har du då? Hur mycket RAM har du? Har du redan SSD?

i7 3770 3.4 ghz och 12 gb ram. SSD skiter jag nog i då jag tycker det är en lyx jag inte behöver.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760746#extra

Permalänk
Medlem

Jag vet inte helt hur du använder din dator. Men om du inte bara lirar typ LoL (där ladningstiden inte spelar roll då där kommer vara någon kotte med trädator) 24/7 så är SSD guld värt. Allt som du laddar bara plottar fram, det störst ansiktlyftet du kan göra typ!
För dina 7k hade jag fixat en SSD för ca 1,3k (240 GB) ett nät agg (runt 450) kostar nog under 1k och sen ett grafikort för resterande. Du har chassi, ska du inte byta CPU (som jag knappt tycker du behöver) så behöver du inte byta moderkort, så om du inte tvunget vill byta det så hade jag lagat alla 7k på bara Nätagg, SSD och GPU!
Det är där du har mest att hämta! Jag lovar att du kommer älska SSD om du väljer att skaffa det!

Edit: Sorry fick för mig du hade ett 660 redan nu. Såg sen att det var ett 630 och att nätdelen var på endast 220W. Du bör nog skaffa ett runt 450W för att vara på säkra sidan, du kan säker köra lite lägre då du inte har möjlighet att klocka prollen.

Permalänk
Skrivet av imo:

Jag vet inte helt hur du använder din dator. Men om du inte bara lirar typ LoL (där ladningstiden inte spelar roll då där kommer vara någon kotte med trädator) 24/7 så är SSD guld värt. Allt som du laddar bara plottar fram, det störst ansiktlyftet du kan göra typ!
För dina 7k hade jag fixat en SSD för ca 1,3k (240 GB) och sen ett grafikort. Du har chassi, du har nät agg, ska du inte byta CPU (som jag knappt tycker du behöver) så behöver du inte byta moderkort, så om du inte tvunget vill byta de så hade jag lagat alla 7k på bara SSD och GPU!
Det är där du har mest att hämta! Jag lovar att du kommer älska SSD om du väljer att skaffa det!

Spelar mest BF3 och planerar att spela BF4. Problemet med min dator är att den är liten och energisnål. Nätagget är bara på 220W, så jag kan inte skaffa ett annat grafikkort då nätagget inte skulle palla det. (Det skulle även inte få plats i chassit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelesnake:

Spelar mest BF3 och planerar att spela BF4. Problemet med min dator är att den är liten och energisnål. Nätagget är bara på 220W, så jag kan inte skaffa ett annat grafikkort då nätagget inte skulle palla det. (Det skulle även inte få plats i chassit).

Jag såg det sen ^^. Men du skulle behöva hitta modellen på dit chassi så du kan få fram vilken formfaktor det är på nätagget. Finns 450W även i de mindre storlekarna!

Edit: Det skulle även vara bra om du kunde öppna chassit och kolla vilket moderkort du har (märket och modellnr) så att den inte har någon dum begränsning.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3747199/2013-08-20

Nått i den stilen kanske du kan återanvända ditt moderkort men det är nästan bättre ifall du köper ett nytt så att man slipper krångla med det då vissa OEM datorer har speciella moderkort som kan ha begränsningar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Fan, glömde av att jag startade den här tråden, har haft det hektiskt. Försökte få reda på info angående chassit, moderkortet och nätagget från Acers support, men fick inte fram mycket. Intel B75 moderkort, allt annat kunde de inte svara på. Men fan, ifall jag vill behålla hdd, ram och processor, vad behöver jag köpa för delar och vad för delar skulle passa till nuvarande delar? Suger röv på att förstå hur olika delar passar, så skulle behöva hjälp. Kan man dra in nuvarande cpu, ram och hdd i ett chassi av större modell utan att det skulle krångla?

Btw, när det gäller gpu, 1x 760 eller 2x 650ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelesnake:

Fan, glömde av att jag startade den här tråden, har haft det hektiskt. Försökte få reda på info angående chassit, moderkortet och nätagget från Acers support, men fick inte fram mycket. Intel B75 moderkort, allt annat kunde de inte svara på. Men fan, ifall jag vill behålla hdd, ram och processor, vad behöver jag köpa för delar och vad för delar skulle passa till nuvarande delar? Suger röv på att förstå hur olika delar passar, så skulle behöva hjälp. Kan man dra in nuvarande cpu, ram och hdd i ett chassi av större modell utan att det skulle krångla?

Btw, när det gäller gpu, 1x 760 eller 2x 650ti?

760 så slipper du annat krångel

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U