Tips/synpunkter på datorpaket (kontorsdator)

Permalänk
Medlem

Tips/synpunkter på datorpaket (kontorsdator)

Hej!

Jag ska bygga ihop ett datorpaket åt min fader. Det börjar bli dags att uppgradera P4:an

Det spelas ingenting på datorn. Det är mestadels surfning aftonbladet/facebook/räkningar och nåt Youtube-klipp emellanåt. Någon enstaka gång används Office.

Jag funderar dock på om jag ska bygga på AMD eller Intel. Dessa paket har jag byggt ihop:

Dator 1 - AMD
Anledningen till en 6700 är för att CPU inte kommer överklockas och så är den strömsnål/sval.
Dator 2 - Intel

Min tanke är att Intelpaketet är bättre om man tänker ren CPU-prestanda. Dock får man en väldigt kompetent GPU-del i AMD-processorn (vilket betyder att jag kan spela om jag kommer hem på besök ), och CPU-prestandan på AMD:n är troligtvis ändå mer än tillräckligt på överskådlig tid.

Med AMD blir priset också aningen lägre, så funderade på att kasta in en 1 TB HDD i det paketet också. Kan han börja lagra lite foton direkt på datorn istället för på en extern HDD.

Så, vad har ni swec:Are för tips? Nåt jag borde ändra?

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Hjälpsam

AMD paketet: SATA kabel får man med moderkortet o glöm ej http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers
Sen skulle jag tagit 2X4Gb CL9 minnen
Annars ser det bra ut, skulle klara dig på en A8 med

Intel: Samma om frakten o SATA, minnen som ovan.

Båda funkar men AMD är lite starkare GPU....men orginalfläkten är inte kul på AMD, till o med Intels är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

AMD paketet: SATA kabel får man med moderkortet o glöm ej http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers
Sen skulle jag tagit 2X4Gb CL9 minnen
Annars ser det bra ut, skulle klara dig på en A8 med

Intel: Samma om frakten o SATA, minnen som ovan.

Båda funkar men AMD är lite starkare GPU....men orginalfläkten är inte kul på AMD, till o med Intels är bättre

Okej, misstänkte att kabeln medföljde, men orkade inte kolla det,blev lite sent igår. Ok, det var ju trevligt att båda paketen verkar fungera. Tror det lutar mot en AMD, trevligt med en kompetent GPU. RAM har du kanske rätt i, tog en åtta mest för att lämna plats för expandering, men 8 GB är väl lite överdrivet redan det.

Tack för synpunkterna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr