Permalänk

Corsair Vengeance C11 2400 Mhz problem.

Gode gud, först vill jag be om ursäkt för eventuella stavfel som kan komma i denna text. Samt viss luddighet i mina frågor. Har precis byggt en dator från scratch med världens sämsta förutsättningar och stel nacke. I 12 timmar så kämpade jag likt en åsna i Chiles höga berg och lyckades tillslut få igång den mekaniska lådan.

Jag köpte mig en i7 4770k, Gigabyte Z87X-UD4H samt 16 gig Corsair Vengance Ram (http://www.corsair.com/en/vengeance-pro-series-16gb-2-x-8gb-d...)

Datorn kickade igång men sade snabbt upp sig och hänvisade mig till BIOS för att få mig att lösa problemen med minnena.

"The system has experienced a boot failure possibly due to incorrect configuration. Previous settings in BIOS may not be compatible with current hardware state.

Current CPU speed : 3692 Mhz - BCLK : 99 Mhz - Current memory speed : 1330 Mhz."

Alltså är minnet nedklockat till 1330 Mhz istället för mina lovade 2400. Jag har sett flera personer ha en liknande setup som jag har så moderkortet accepterar hårdvaran, men ändå inte. Försökte göra allt jag kunde för att få timing och hastighet anpassad efter vad det står. 1.65 Volt. 2400 Mhz. 11-13-13-31 i timing. Försökt med allt som går verkligen, kört med ett minne, med två. I alla slots. Det enda den gör är att klaga, kasta tillbaka mig i BIOS och ställa om minnena till 1333 Mhz och 9-9-9-24 timing. (Jag har läst att minnena kan ta skada om man kör 9-9-9-24, men har även hört annat. Vilket stämmer egentligen?)

Hjälp. Hoppas min första forumtråd här kan bli löst. Hur skall jag gå tillväga?

Tack på förhand! //Polski

Visa signatur

Gigabyte Z87X-UDH4-CF - Intel i7-4770k 4,2 GHz - Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB - ASUS Geforce 780 Ti DCII OC - 2 x 250 GB Samsung Evo - Corsair H80i - Corsair 750W Gold+ Modulär

Permalänk
Medlem

Leta efter XMP i bios och enebla det,
XMP står för Extreme memory profile

Fast märkligt att du inte kan ställa in manuella inställningar som accepteras.
Dock har du testat tex 1.5volt, 1600Mhz, 9-9-9-24

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

XMP är enabled. Har även uppdaterat till senaste BIOS. Den säger ju till mig att jäveln inte pallar med alla inställningar då något krockar.

Jag satte igång datorn med mina sletnaste 4 gb corsair och de flög igång utan problem.

Visa signatur

Gigabyte Z87X-UDH4-CF - Intel i7-4770k 4,2 GHz - Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB - ASUS Geforce 780 Ti DCII OC - 2 x 250 GB Samsung Evo - Corsair H80i - Corsair 750W Gold+ Modulär