Call of Duty: Ghosts endast 720p för Xbox One – 1080p med Playstation 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samus.fl:

ser man skillnad?

Jag gör helt klart det. Mitt PS3 skalar upp 720p till 1080p när jag spelar GTA V på stor TV:n och i jämförelse med 1080p material ser det inte hyfsat hemskt ut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

"sunshaft fail"

låg det något i det eller var de bilderna fake?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Alltså allt detta snack om vad som krävs för att få samma prestanda. Jag tittade runt lite och satte ihop en lista med i3 (klarade 60fps i 1080p medium (antar att PS4 lägger sig där ungefär)), HD7850, 8 GB RAM, 500 GB 7200RPM HDD, micro-ATX, skitchassi med 350W nätagg (borde klara driva allt, om än lite tveksamt) och detta stannade på knappt 3600. Nu blir det väl närmare 4000 med frakt och något skittangentbord med mus, men detta lilla bygge skulle klara att driva runt spelet i ungefär samma upplösningar. Skillnaden blir väl att mitt paket blir fult, stort, troligen lite mer högljutt (inte säkert dock) och så krävs det licens av Windows utöver kostnaden för komponenterna. Dessutom måste man bygga ihop allt själv men spelen blir billigare och delarna går att uppgradera i efterhand.

Sammanfattningsvis, spelen kommer optimeras för hårdvaran men i dagsläget kan man få ut likvärdig prestanda för samma peng rent hårdvarumässigt på PC-marknaden. Blir ju inte riktigt samma spel men med Steam Big Picture och motsvarande för andra tillverkare kanske det ändå är där framtiden ligger.

Wow, var hittade du 8GB GDDR5 minne att slänga in i din burk?
För inte kan du väl påstå att det 8GB DDR3 minne (som du troligtvis lagt in) är i närheten av jämförbart?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vad kan dom göra? Deras hårdvara är klenare. Grafik som beräknas i molnet kanske men det kommer även PS4 klara av. Om någonting så lär dom hamna på samma nivå när dom båda har sina moltjänster färdiga vilket lär dröja 2-3 år.

Har du provat både Xbone och PS4-kontrollerna?

Jag har inte testat båda kontrollerna men. nya dualshock4 ser inte särskilt annorlunda ut jämfört med 3an och jag tycker inte om den kontrollen. Är för lite samt att styrspakarna är placerade horisontalt bredvid varandra och jag tycker om placeringen bättre på 360 samt one kontrollen. tycker även formen är bättre. (storleken verkar ju dock ha blivit bättre vad man har hört från de personer som testat dualshock4)

Behöver inte testa dem för att veta vilken jag tycker om bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag visste inte att PC var så kraftfulla för ca 4000kr för flera årsedan samtidigt som dom är i samma storlek
som Xbone och PS4. Tyvärr men nu har du överdrivit j*vligt mycket.

Förresten ska konsolerna klara mer, med tiden kommer utvecklarna optimera dom mer och mer för
att få ut varenda byte och allt vad det heter precis som man gjort med 360 och PS3.
Tror dock man struntar i att lägga ner för mycket tid på det nu så att man kan släppa
spelen mycket snabbare för att spara pengar. Spelföretagen vill gå i maximal vinst inget annat

Jo visst kommer det bli bättre. Men när PS2/2 släpptes låg de före PC, rent tekniskt, och jag tycker det är synd att man satt ambitionen såpass lågt den här gången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo visst kommer det bli bättre. Men när PS2/2 släpptes låg de före PC, rent tekniskt, och jag tycker det är synd att man satt ambitionen såpass lågt den här gången.

Och den konsolen släpptes för 13 år sedan, går inte att jämföra riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Om du ändå ska jämföra priser varför inte göra det rätt? PS4 från Tyskland kostar ~3500 kr, samt 600 kr mer för Fifa om du nu ville ha det. + Frakt.

Dagens valuta för Xbox Day 1 edition med Fifa går på 4400 kr från Tyskland också.

Jag sa bara vad jag bokat mitt för, från MS store i Tyskland som skickar gratis till Sverige.

Fifa var med i day one , inget jag skulle köpa själv dock.

Permalänk
Skrivet av waterslidehero:

Jag har inte testat båda kontrollerna men. nya dualshock4 ser inte särskilt annorlunda ut jämfört med 3an och jag tycker inte om den kontrollen. Är för lite samt att styrspakarna är placerade horisontalt bredvid varandra och jag tycker om placeringen bättre på 360 samt one kontrollen. tycker även formen är bättre. (storleken verkar ju dock ha blivit bättre vad man har hört från de personer som testat dualshock4)

Behöver inte testa dem för att veta vilken jag tycker om bättre.

Dualshocks största problem har alltid varit dess ringa storlek och nu i den senaste generationen även dess design jämfört med det betydligt bättre Xbox-kontrollen men DS4 ska tydligen vara betydligt större, bättre formade efter en vuxens händer samt, analog-spakarnas placering till trotts ändå extremt mycket mer ergonomisk än DS3 och i samma klass som xboxens utformning. Nu talar jag inte av egen erfarenhet då jag inte testat DS4 men jag har en PS3 och vet att DS3:an är mycket obekväm, så till den milda grad att jag skaffat en AirFlo-kontroll som är nästan identisk med Xbox-kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Wow, var hittade du 8GB GDDR5 minne att slänga in i din burk?
För inte kan du väl påstå att det 8GB DDR3 minne (som du troligtvis lagt in) är i närheten av jämförbart?

Jag har aldrig jämfört komponent för komponent, jag har exempelvis valt en 4-trådad CPU istället för en med 8, jag har helt enkelt gått på prestanda i BF4. Och burken jag valt har ju mer minne då 7850 sitter på VRAM också
Och sen som vi alla vet så avgörs prestandan i spel av RAM-hastigheten, eller hade det minimal effekt? Har för mig att GDDR5 inte lämpar sig så väl till CPUer, och om det skulle lämpa sig så borde någon plattform ha dem förutom PS4.

Edit: stavfel

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och den konsolen släpptes för 13 år sedan, går inte att jämföra riktigt

Du menar att man var vassare på konsolutveckling för 13 år sedan än man är idag? :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du menar att man var vassare på konsolutveckling för 13 år sedan än man är idag? :/

Nej, det funkar helt olika. Idag vill man inte betala mer än 3-4, möjligen 5 tusen för en konsol,
då är det detta vi får helt enkelt. Samt att konsoler tidigare hade annorlunda hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej, det funkar helt olika. Idag vill man inte betala mer än 3-4, möjligen 5 tusen för en konsol,
då är det detta vi får helt enkelt. Samt att konsoler tidigare hade annorlunda hårdvara

Hur mycket tror du att PS2:an kostade för 13 år sedan?

Permalänk
Medlem

Ring 112 jag tror jag fick en hjärnskakning av facepalmen jag just gjorde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej, det funkar helt olika. Idag vill man inte betala mer än 3-4, möjligen 5 tusen för en konsol,
då är det detta vi får helt enkelt. Samt att konsoler tidigare hade annorlunda hårdvara

Mer än så har man väl aldrig betalat för konsoler? Och sedan... Ja, annorlunda hårdvara, som PC fick kämpa för att komma ikapp. Vart fan tog den visionen vägen?

Folk köpte konsol för att hårdvaran var dedikerat till spel och klarade det bättre än PC. Idag har det blivit tvärt om, så vad är då meningen med konsoler?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mer än så har man väl aldrig betalat för konsoler? Och sedan... Ja, annorlunda hårdvara, som PC fick kämpa för att komma ikapp. Vart fan tog den visionen vägen?

Folk köpte konsol för att hårdvaran var dedikerat till spel och klarade det bättre än PC. Idag har det blivit tvärt om, så vad är då meningen med konsoler?

Sålänge Sony, MS och Nintendo utvecklar en massa spel så blir man tvungen att köpa deras platformar. De släpper inte sina spel till PC.
Det är enda anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mer än så har man väl aldrig betalat för konsoler? Och sedan... Ja, annorlunda hårdvara, som PC fick kämpa för att komma ikapp. Vart fan tog den visionen vägen?

Folk köpte konsol för att hårdvaran var dedikerat till spel och klarade det bättre än PC. Idag har det blivit tvärt om, så vad är då meningen med konsoler?

Så vad är då meningen med konsoler ? Bra fråga.

Det ända svaret jag kan komma på, är att konsolerna är till för dom som inte har har en speldator.

Alla stora speltitlar släpps ju mer eller mindre till alla plattformar idag.

Och den gamla klyschan "Men-jag-vill-sitta-framför-Tv:en och spela" funkar inte längre.

Då man kör Pc genom Tv och har 360 kontroll och Steam.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så vad är då meningen med konsoler ? Bra fråga.

Det ända svaret jag kan komma på, är att konsolerna är till för dom som inte har har en speldator.

Alla stora speltitlar släpps ju mer eller mindre till alla plattformar idag.

Och den gamla klyschan "Men-jag-vill-sitta-framför-Tv:en och spela" funkar inte längre.

Då man kör Pc genom Tv och har 360 kontroll och Steam.

"Alla stora speltitlar" släpps tills multiplatform som du säger. Alla bra speltitlar däremot släpps till konsol. De bra speltitlarna som finns till PC släpptes för ca 15 år sedan. Det finns inget Zelda, Mario, Uncharted, SSX, Heavy Rain till PC. Det tråkiga är att konsol spelen liknar PC spel alltmer eftersom skräddarsydd hårdvara där utvecklarna måste tänka utan för lådan, är ett minne blott.

Självklart sitter de flesta hellre framför tvn och spelar på sin konsol där allt är plug n play utan att riskera att fragmentera hårddisken eller behöva installera uppdateringar och tweaka inställningar i det oändliga.

Vissa spel är bättre på PC. Men det finns fler bra spel till konsol som aldrig kommer till PC, än det finns PC spel som är bättre än på konsol.
Tråkigt men sant.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fy fan vilken jävla skam. Klarar inte ens 1080p seriöst vad i helvete. Dessa konsoller borde släppts för 5 år sedan.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Dethär är bara pinsamt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hur mycket tror du att PS2:an kostade för 13 år sedan?

Det vet jag inte riktigt, men jag vet att 360 och PS3 kostade ganska mycket mer än vad
dom nya konsolerna kommer kosta vid release.

Skrivet av Ozzed:

Mer än så har man väl aldrig betalat för konsoler? Och sedan... Ja, annorlunda hårdvara, som PC fick kämpa för att komma ikapp. Vart fan tog den visionen vägen?

Folk köpte konsol för att hårdvaran var dedikerat till spel och klarade det bättre än PC. Idag har det blivit tvärt om, så vad är då meningen med konsoler?

Jaså det har man aldrig gjort? Kolla på förra gen konsoler.
Idag köper man väl konsoler för att det är billiga små maskiner som man utan trassel bara kan spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det vet jag inte riktigt, men jag vet att 360 och PS3 kostade ganska mycket mer än vad
dom nya konsolerna kommer kosta vid release.

Jaså det har man aldrig gjort? Kolla på förra gen konsoler.
Idag köper man väl konsoler för att det är billiga små maskiner som man utan trassel bara kan spela på.

Om du vill mena att det handlar om att användarna har krav på att det ska vara billigt så tror jag du har fel. Wii borde blivit en braksuccé och störst bland alla konsoler i så fall, men så blev det ju inte.

Jag tror folk mer än gärna betalar bra, bara konsolerna levererar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du vill mena att det handlar om att användarna har krav på att det ska vara billigt så tror jag du har fel. Wii borde blivit en braksuccé och störst bland alla konsoler i så fall, men så blev det ju inte.

Jag tror folk mer än gärna betalar bra, bara konsolerna levererar.

Eh, Wii sålde väl mest av alla konsoller nuvarande generation (jag räknar inte Wii U då förstås)..

Men det dominerar inte eftersom det inte har AAA-spelen. Jag tror inte att vare sig Xbox eller PS skulle bli speciellt stora utan AAA-spelen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Eh, Wii sålde väl mest av alla konsoller nuvarande generation (jag räknar inte Wii U då förstås)..

Men det dominerar inte eftersom det inte har AAA-spelen. Jag tror inte att vare sig Xbox eller PS skulle bli speciellt stora utan AAA-spelen.

Men om folk ändå köper tack vare AAA-spelen så skulle de ju lika gärna kunna klämma i hårdvara värt namnet och jacka upp priset 2-3000 och folk skulle ha bättre konsoller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrar; Är det inte väldigt onödigt med 1080p på konsoler då man trots allt sitter en ganska bra bit från tv:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

En sak som jag undrar; Är det inte väldigt onödigt med 1080p på konsoler då man trots allt sitter en ganska bra bit från tv:n?

Jag ser skillnad. Aliasing blir dessutom betydligt mindre tydligt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

handkontroller?

Folk som använder handkontroller som argument för den ena eller den andra konsolen, tänker ni inte på att det finns andra handstillverkare? jag menar det känns som o köpa bil beroende på vad den har för däck.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

En sak som jag undrar; Är det inte väldigt onödigt med 1080p på konsoler då man trots allt sitter en ganska bra bit från tv:n?

Alla sitter inte 5m från en futtig 40". Själv så spelar jag på 117" på 3.5m avstånd. Det är jäkligt stor skillnad på 720p och 1080p då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

1080p? Det spela man på sin PC för 3 år sedan.

Ja för jävligt många har ju en TV med en upplösning på mer än 1080p..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Alla sitter inte 5m från en futtig 40". Själv så spelar jag på 117" på 3.5m avstånd. Det är jäkligt stor skillnad på 720p och 1080p då.

Själv sitter jag 2 - 2,5 m ifrån en 42" och kan tänka mig att majoriteten sitter på liknande. Inte många som sitter på en 117" duk och lirar PS3

För min egens skull känns det iaf som att effekter/samt andra grafiska förbättringar går före högre upplösning. Har själv inte märkt skillnad på 720p samt 1080p då jag lirat på tv:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Alla sitter inte 5m från en futtig 40". Själv så spelar jag på 117" på 3.5m avstånd. Det är jäkligt stor skillnad på 720p och 1080p då.

Men majoriteten, långt ifrån alla sitter på en 117" duk och spelar på konsol :).

Men skillnad på 720p och 1080p är märkbar på en tv med, sitter på en 40" TV ca 2,5m ifrån.