Permalänk
Avstängd

MSI AFTERBURNER fråga?

God kväll underbara människor. Börjar med om att be ursäkt, visste inte exakt var jag skulle lägga denna tråd. Jag la den här eftersom det är grafikkortet jag överklockar med msi afterburner. Nu till min fråga... Det är så här att jag överklockar mitt grafikkort med msi afterburner och jag tycker att det börjar bli lite jobbigt att starta msi afterburner varje gång jag startat datorn och sen överklocka och ändra på fläkthastighet etc. Jag tittade lite runt och såg ett alternativ "apply overcklock at starup" menas detta att det kommer överklocka sig själv när jag startat datorn? Och det allra viktigaste jag vill veta är, ÄR DET SÄKERT? Vill inte skada min dator på nåt sätt. Tack för hand!

Visa signatur

Intel Core I3 2120 3.3ghz, Geforce gtx 670, 4GB ram

Permalänk
Medlem

Har du en stabil klock så kommer det inte skada datorn.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tittade lite runt och såg ett alternativ "apply overcklock at starup" menas detta att det kommer överklocka sig själv när jag startat datorn?

Korrekt. Inställningarna blir sparade och är aktiva även om du startar om datorn.

Citat:

Och det allra viktigaste jag vill veta är, ÄR DET SÄKERT? Vill inte skada min dator på nåt sätt. Tack för hand!

Vad har du för grafikkort? Så länge du inte ökar volten för mycket och överhettar GPU:n är det ingen fara. Om du klockar för mycket kommer grafikdrivrutinerna att krascha och starta om, och då är det bara att sänka överklockningen.
(Ibland krävs det även en omstart av datorn om detta händer.)

Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Korrekt. Inställningarna blir sparade och är aktiva även om du startar om datorn.

Vad har du för grafikkort? Så länge du inte ökar volten för mycket och överhettar GPU:n är det ingen fara. Om du klockar för mycket kommer grafikdrivrutinerna att krascha och starta om, och då är det bara att sänka överklockningen.
(Ibland krävs det även en omstart av datorn om detta händer.)

Vad har du för grafikkort?

Det är inte så att jag har överklockat jätte mycket nu, bara lite grann, har kört med denna överklockning i flera månader nu och inte haft några problem alls. Har bara tyckt att det börjar bli jobbigt att överklocka varje gång jag startar datorn. Har gtx 670. står det inte där nere??

Visa signatur

Intel Core I3 2120 3.3ghz, Geforce gtx 670, 4GB ram

Permalänk
Avstängd

Har fixat det nu. Fast när jag sätter på datorn så ser jag inte msi afterburner? Måste jag starta programmet och sen minimera?

Visa signatur

Intel Core I3 2120 3.3ghz, Geforce gtx 670, 4GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av skådaxx:

Har fixat det nu. Fast när jag sätter på datorn så ser jag inte msi afterburner? Måste jag starta programmet och sen minimera?

Under General i inställningarna på MSI Afterburner kan du välja att det ska starta automatiskt med Windows.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Under General i inställningarna på MSI Afterburner kan du välja att det ska starta automatiskt med Windows.

Oj. Du vet när man klickar på msi afterburner för att starta det så kommer ett litet fönster upp som frågar dig om du vill köra det? så väljer du mellan ja/nej. Jag trodde det var felet så jag inaktiverade det Hur tar jag det tillbaka? Hoppas ni fattar

Visa signatur

Intel Core I3 2120 3.3ghz, Geforce gtx 670, 4GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av skådaxx:

Oj. Du vet när man klickar på msi afterburner för att starta det så kommer ett litet fönster upp som frågar dig om du vill köra det? så väljer du mellan ja/nej. Jag trodde det var felet så jag inaktiverade det Hur tar jag det tillbaka? Hoppas ni fattar

Starta programmet manuellt. Det kommer upp en ikon nere till höger när programmet körs. Klicka på den och sedan på Settings. Under fliken General, kryssa för Start with Windows och Start minimized (om du vill).

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Starta programmet manuellt. Det kommer upp en ikon nere till höger när programmet körs. Klicka på den och sedan på Settings. Under fliken General, kryssa för Start with Windows och Start minimized (om du vill).

det var inte det jag menade

Visa signatur

Intel Core I3 2120 3.3ghz, Geforce gtx 670, 4GB ram

Permalänk
Avstängd

Ni vet program som tex msi afterburner, cpud hw monitor och malwarebytes har som ett sköld framför sig? Och alltid när jag startade dessa program med dessa sköld så kom det upp om jag ville fortsätta ja/nej. Jag har inaktiverat det och hur får jag det tillbaka? Hoppas ni förstår

-Edit fixade det!

Visa signatur

Intel Core I3 2120 3.3ghz, Geforce gtx 670, 4GB ram

Permalänk
Medlem

Visst vet du om att du kan ställa in i Afterburner så att du har en 3d-profil som du kan ställa in att automatiskt gå igång då du startar ett spel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Visst vet du om att du kan ställa in i Afterburner så att du har en 3d-profil som du kan ställa in att automatiskt gå igång då du startar ett spel?

jada fast vill ha det såhär, att det går igång när jag startar windows istället dessa överklock som jag har kommer väl även gå igång när jag startar ett spel och inte bara när jag startar windows va? en sista fråga gäller det bara när man har stängt av datorn? om jag nu sätter datorn på viloläge kommer sen msi afterburner startas själv då med?

Visa signatur

Intel Core I3 2120 3.3ghz, Geforce gtx 670, 4GB ram