TV-avgift för datorer står fast

Permalänk
Skrivet av hersses:

Jag tror att alla kan hålla med om att SVT fungerar långt ifrån perfekt, så långt är nog alla med. Däremot är jag för idén om public service och den behövs. OM, jag säger OM, det endast var kunskap och information fri från politiska och kommersiella påtryckningar tex nyheter och inget dravel om på slottet eller annan skit(om jag tar fel på kanalen här ber jag om ursäkt, har inte kollat på tv på flera år) så hade det varit ok.

Kunskapskanalen är egentligen den enda public service kanalen i Sverige som har det programutbud man skulle förvänta sig av public service.

Alla andra SVT-kanaler sänder kommersiellt material som lika gärna kunde sänts i TV4. SVT ger sig ju tillochmed regelbundet in i budgivningskrig med TV4 -- då är man rätt långt ifrån målet att bara sända material som inte kommersiella kanaler vill sända!

Det är just det att utbudet från SVT är kommersiellt som gör att jag undrar varför vi behöver nio public service TV kanaler. Trippla kunskapskanalens budget, lägg ned resten, så kan TV-avgiften sänkas med sisådär 75%.

Skrivet av Gathor:

På senare tid verkar det som att företag har all makt i världen. Copyswede, svt..

Politikerna -- både moderater och socialdemokrater -- ser det som sin huvuduppgift att hålla företagen glada. På andra plats kommer att hålla befolkningen under kontroll. Att handla i enlighet med majoritetens önskemål tror jag inte i sig är ett mål alls, utan man använder istället media för att få folk att tycka om det politikerna vill göra för att uppnå mål #1 och #2.

Vi har i Sverige fått en märklig situation där vanliga medborgare ses som andra klassens människor, en nödvändig men farlig och besvärlig röst- och skatteboskap som ska exploateras så rationellt som möjligt och samtidigt hållas under strikt kontroll så de inte stör första klassens människor, dvs storföretag, journalister, och politiker.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av jonatan80:

faktiskt stor skillnad.. skolor, sjukvård, brandkår polis whatever ingår i välfärden TV-licens är något man hittills betalat om man ägt en tv.
kan tycka du är en parasit eftersom jag ska betala ditt Tv-tittande. skulle aldrig skattefuska, jobbar, betalar min skatt.
men över min döda kropp att ja betalar tv-licens om jag inte ser på skiten.

Gött att bu blir förbannad på mina dumma argument!
Precis det som var min mening att tillföra.

Mitt resonemang är ungefär lika korkat som flertalet inlägg i debatten...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*** raderat inlägg ***

Jag har raderat några inlägg som inte höll sig till trådens ämne.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Sant, men motbevisa att en kontrollant hävdar att de har sett att man har en tv mottagare i mitt hem och ord står mot ord. Samtalet efter det gick mer som att "så du indikerar har tagit bort TV mottagaren från ditt hem numera, vilket datum skedde detta?". Fanns inte ens på kartan för dem att deras kontrollant hade ljugit eller indikerat fel när jag hade med dem att göra.

I mitt fall ägde jag inte ens en TV när detta skedde, så det var omöjligt att de kunde ha sett en i mitt hem även om de lyckats klättra upp 8 meter i trädet som stod utanför min lägenhet och kikat in. Men de gick fortfarande på kontrollantens uppgift och ansåg att mitt ärende handlade om att avanmäla TV innehav inte om att jag aldrig haft en i mitt hem . . .

Bestred fakturan i mitt fall ända till tingsrätten efter den gått till kronofogden och de gick fortfarande på uppgifterna som kontrollanten lämnat, och i utlåtandet står det att han är trovärdig och rätten inte finner någon anledning att misstro honom. Mitt försäkringsbolag betalade i alla fall rättegångskostnaden med skulden stod likväl kvar.

Efter det har jag svurit att aldrig äga en TV-mottagare eller bidra till Radiotjänst och förlängningen SVT.

been there done that

Varit med om samma sak för kanske 10-12 år sen. Dialog med radiotjänst var som att försöka prata med ett svart hål.

edit:

Citat:

Obetald tv-avgift är den vanligaste orsaken till att privatpersoner hamnar hos Krono¤fogden. Över hundra tusen personer har tillsammans en skuld på 1,1 miljard kronor.

– När jag tog kontakt med Krono¤fogden berättade de att Radiotjänst var dåliga på att rapportera till dem när en skuld de skickat till indrivning har betalats, och menade att många hamnade hos dem ”i onödan”. På Kronofogdens kundtjänst uttryckte man det som så att ”Radiotjänst är lite fula”, berättar Christine.

http://www.dn.se/kultur-noje/tv-avgiften-tar-100-000-tittare-...

Permalänk
Medlem

I Finland hamnade TV avgiften på skatten förra året. Skaffade en skärm med TV mottagare för ca. half år sedan och då jag är studerande och har en skatteprocent närmare noll betalar jag i princip ingen TV avgift. Detta skulle med det tidigare systemet där TV = avgift innebära ca 140€ i året.

Tycker att det är löjligt att Sveriges politiker inte skyfflar över avgiften på skatten. En enkel orsak är att SVTs budget uppenbarligen kan ökas ganska rejält eftersom i princip nästan alla svenska medborgare är skyldiga att betala avgiften. En skatt innebär att personer med låg inkomst, läs studeranden, får ett rejält hack i budgeten.

Det man kommer tillbaka till är alltså vad som skall klassas som public service. Finska YLEs senaste riktlinje är att de skall nå alla finska medborgare med sina skitproduktioner (lanserade nyligen sin egen version a Teen mom) och hälften av deras produktioner är mer eller mindre reality. Det lilla jag sett av SVTs innehåll verkar de ha en liknande modell. Frågan är alltså vad man kan anse vara public service och blir SVTs budget skattefinansierad kommer de troligtvis genast börja lobba att den skall höjas eftersom de inte har någo penger.

Vad YLE däremot gör bra är nyheter och politisk övervakning. De har kunniga journalister + teknisk personal som producerar bra reportage. Tillräkligt bra för att det börjat talas om att de gör det för bra och konkurrerar därmed en stor del av dagstidningarna eftersom folk sitter fast med att betala för det. Sporten (speciellt icke mainstream sporter som de kommerciella kanalarna inte sysslar med) är också för det mesta väldigt välgjord med kunniga kommentatorer, och i princip det mesta som köps upp av BBC är riktigt bra.

Planen skulle alltså vara att kasta ut all skit, lämna kvar radion som den är eftersom den är billig och fortsätta satsa på de områden som verkligen kräver en icke-vinstbringade organisation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benno0:

I Finland hamnade TV avgiften på skatten förra året. Skaffade en skärm med TV mottagare för ca. half år sedan och då jag är studerande och har en skatteprocent närmare noll betalar jag i princip ingen TV avgift. Detta skulle med det tidigare systemet där TV = avgift innebära ca 140€ i året.

Tycker att det är löjligt att Sveriges politiker inte skyfflar över avgiften på skatten. En enkel orsak är att SVTs budget uppenbarligen kan ökas ganska rejält eftersom i princip nästan alla svenska medborgare är skyldiga att betala avgiften. En skatt innebär att personer med låg inkomst, läs studeranden, får ett rejält hack i budgeten.

Det man kommer tillbaka till är alltså vad som skall klassas som public service. Finska YLEs senaste riktlinje är att de skall nå alla finska medborgare med sina skitproduktioner (lanserade nyligen sin egen version a Teen mom) och hälften av deras produktioner är mer eller mindre reality. Det lilla jag sett av SVTs innehåll verkar de ha en liknande modell. Frågan är alltså vad man kan anse vara public service och blir SVTs budget skattefinansierad kommer de troligtvis genast börja lobba att den skall höjas eftersom de inte har någo penger.

Vad YLE däremot gör bra är nyheter och politisk övervakning. De har kunniga journalister + teknisk personal som producerar bra reportage. Tillräkligt bra för att det börjat talas om att de gör det för bra och konkurrerar därmed en stor del av dagstidningarna eftersom folk sitter fast med att betala för det. Sporten (speciellt icke mainstream sporter som de kommerciella kanalarna inte sysslar med) är också för det mesta väldigt välgjord med kunniga kommentatorer, och i princip det mesta som köps upp av BBC är riktigt bra.

Planen skulle alltså vara att kasta ut all skit, lämna kvar radion som den är eftersom den är billig och fortsätta satsa på de områden som verkligen kräver en icke-vinstbringade organisation.

Dold text

Problemet i Sverige är inte att få alla betala och ett överskådligt system, det fixar lagen som den är mer eller mindre och 3.5 miljoner hushåll betalar, utan att en översyn och förändring först sker om flera år vilket betyder att det är olämpligt för Radiotjänst att börja driva in pengar från t ex studenter i korridor. Lagen kommer inte röras för att anpassas får sådant innan den ersätts av en ny. Radiotjänst ändrar något som var förutsägbart till något som blir helt godtyckligt och väljer att tolka lagen som de själv vill, inte nödvändigtvis som lagstiftarna ville.

Vill man att alla betalar så har man inte en tv-avgift som baseras på mottagare, men varför man inte skulle kunna vänta några år när de rör sig mot att det tas in från skatten är konstigt 7 miljarder kronor räcker för SVT, UR och SR. I övrigt är nyheter och samhällsbevakning en stor del av budgeten och det många av de anställda sysslar med. SVTs nyhetsredaktion är större än de två-tre av de största dagstidningarnas (morgon) redaktioner (journalister) räknat tillsammans, det samma stämmer för Sveriges radios egna nyhetsredaktioner. Tidningar har såklart fler journalister men många har ingen möjlighet att själva rapportera något och mycket blir ju att förmedla nyheter andra producerat.

Samtidigt så betalar inte svenska företag tv-licens fast de ska, det handlar om ca 500 000 juridiska personer alltså, då räknar jag inte frisörer som drivs som enskild firma som har en TV de inte betalar för. Det handlar om 1 miljard kronor Radiotjänst inte går efter. Det blir skevt när de är så selektiva, enligt lagen ska t ex alla som säljer tv-mottagare i detaljhandeln anmäla det till Radiotjänst, men de vill inte och kan inte ta emot anmälan om när folk köper mobiler, surfplattor, tv-spelskonsoler eller datorer. De går inte efter de här företagen, egentligen har företagen två alternativ spärra möjligheten eller betala en avgift per org.nr, men de skickar inte in några intyg på att de spärrat möjligheten och de blir inte kontaktade av Radiotjänst.

Sen vill inte regeringen att SVT och SR ska få mer pengar, de vill banta det vilket betyder att det är just journalisterna som får dra. Regeringen har tom infört att nya tjänster måste prövas av Myndigheten för Radio och TV, även om så ännu aldrig gjorts. Yle följer samma regler om förhandsprövning då de kommer från EU, HD-kanalen förhandsprövades. Så det är inte riktigt fritt fram för dem längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jaha, är det samma sak? Så om vi säger att du beställer ett abonnemang från tex Telia, då tvingar staten dig att betala dem för tjänsten, alltså blir det en skatt... är det så du resonerar? Ne det är absolut inte samma sak!

Radiotjänst är inte statligt ägd, det är ägt av en förvaltningsstiftelse - alltså kan den inte bedrivas av skatt.

Ser ni verkligen inte problemet?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lustigt att folk vill att det ska betalas med skatter? Skatter är ju samma sak som tv-licensen, du tvingas betala för något du inte har bett om. Något som någon annan tycker är en bra ide. Om du inte betalar så straffas du, rena rama maffia metoderna faktiskt.

Man kan väl alltid köpa den (tv, datorn etc) som en "gåva", och bara säga det då de ringer? Därmed så äger man inte den även om man köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Jag vill inte betala för SVTs jävla propaganda:

http://www.youtube.com/watch?v=zUBZWF_ZYdU

Det är precis vad det är. SVT är en kanal för politisk propaganda för feminismen, har jag i alla fall blivit de senaste 20 åren. Dock finns det mer fundamentala fel med feminismen än just manshat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majr0z:

Det är väl ändå bättre att faktiskt engagera sig i problemet öht än att skita i det för att det kräver arbete? Som sagt, Rom byggdes inte på en dag och det är väl bättre att börja kämpa för något nu så kanske lösningen inte ligger så långt i framtiden?

Man engagera sig väl genom att skriva här exempelvis?

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Landet blir som befolkningen Tillåter det att bli.

Om befolkningen inte gör något åt sånt här, så kommer landet att styras helt av politikerna och då händer såna här dumheter.

Tyvärr är det så att Sveriges befolkning inte gör något, någonsin.

Man kan grina bäst man vill på nätet om det, men något praktiskt görs aldrig. Det är därför vi ser sånt här hända, om och om igen.

I mitt tycke är folket det enda vi kan klandra för, naiva. Annars kan inte folket ställas till svars för vad politikerna drar igenom för lagar. Många dåliga lagar och skatter m.m. ligger i grund och botten i lobbyism. Där företag flörtar med någon inflytelserik politiker (Göran Persson exempelvis) och senare kan få igenom lagar som gynnar dom själva.

Visst blir man konfunderad när man läser i historien om oktoberrevolutionen, 1700-talets revolutioner och i nutid arabiska våren m.m. och man undrar hur människor lyckades med att åstadkomma allt detta? Sanningen är den att folket knappt fick i sig mat för dagen och vid såna tillfällen utbryter det panik och kaos. Om det varit hungersnöd i Sverige, hade nog folket rest sig upp illa kvickt och demonstrerat i massor, tyvärr måste det väl dröja till ett sådant kaotiskt läge innan någon gör någonting.

Sen de som positionerat sig i riksdagen, dom har valt att strukturera om samhället så att allting skyddar staten och företag, privatpersonen skyddas i sista hand. Straffet för skattebrott kan resultera i 5 års fängelse medan straffet för en våldtäkt kan resultera i ett 3 månaders minimalt straff. Ska man tänka långsiktigt borde ju det sistnämnda ha absolut högst straff, eftersom de som blir våldtagna är nog inte glada i att gå till jobbet senare...

Vi skulle behöva ett politiskt system som det man har i Schwiez, där man folkomröstar om saker skatter/sociala frågor m.m. ungefär 1 gång varje/varannan månad. Det hade funkat bättre och folk hade vart lyckligare. Detta system förskönas med termen "direkt-demokrati" när det i själva verket är vad demokrati innebär, folkvälde, makten åt folket...

Skrivet av Benno0:

I Finland hamnade TV avgiften på skatten förra året. Skaffade en skärm med TV mottagare för ca. half år sedan och då jag är studerande och har en skatteprocent närmare noll betalar jag i princip ingen TV avgift. Detta skulle med det tidigare systemet där TV = avgift innebära ca 140€ i året.

Tycker att det är löjligt att Sveriges politiker inte skyfflar över avgiften på skatten. En enkel orsak är att SVTs budget uppenbarligen kan ökas ganska rejält eftersom i princip nästan alla svenska medborgare är skyldiga att betala avgiften. En skatt innebär att personer med låg inkomst, läs studeranden, får ett rejält hack i budgeten.

Eller så skiter man i att betala TV-avgiften. Radiotjänst har ingen rätt att komma in/titta in i ditt hem för att kolla om du har en TV/dator. Drar dom dig ändå inför domstol, är det oftast dom som förlorar, finns många uppmärksammade fall där.

Hur du undviker dom är också ganska enkelt, svara aldrig när någon ringer på skyddat nr och öppna aldrig dörren ifall du inte känner igen den som knackat på/väntar besök.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte alltid att inte öppna dörren när de knackar på. För några år sen, innan det här myglet med avgift för datorer och mobiler knackades igenom, så mötte jag tv-pejlarn i trappen på väg ner i garaget. Jag hörde hur han knackade på hos en granne och frågade om tv-avgiften men tack vare att jag inte var hemma så frågade han aldrig mig. Två veckor senare damp det ner en avgift för tv innehav, trots att jag inte ens hade pratat med deras kontrollant.
När jag ringde till radiotjänst såvägrade de acceptera min förklaring, det var som om deras kontrollant var ofelbar. Då jag inte var särskilt sugen på att gå till rätten med en sån skitsak så betalade jag och ringde sen en vecka senare och berättade att jag sålt min teve.
Jag tycker att det är rätt fult att denna stiftelse ska få använda sig av samma metoder som rena bluff & båg-företag så att man som konsument måste mygla bara för att slippa betala en avgift som man enligt lag inte ska behöva betala.
En dator eller mobiltelefon är INTE en TV-mottagare, punkt slut.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Två veckor senare damp det ner en avgift för tv innehav, trots att jag inte ens hade pratat med deras kontrollant.

Sånt där har jag hört rätt mycket. Undrar om Radiotjänsts licensjägare har kvoter de måste fylla.

EDIT: Jag hörde av mig till Bredbandsbolaget om att jag ville ha SVT spärrat, dvs samma tjänst som Bahnhof erbjuder. De sa att de inte gör det, och hänvisade till Radiotjänsts sida där de säger att man måste betala tv licens när man äger en dator eller tv även om man faktiskt inte kan se SVT. Jag förklarade då att jag ville ha en sån spärr i alla fall, eftersom jag tycker Radiotjänst/SVT beter sig stötande. Killen jag pratade med lovade att föra vidare förslaget.

Och där kommer det naturligtvis att stanna så länge det bara är jag. Om det är nån fler som har Bredbandsbolaget så får ni gärna ringa dem eller gå till www.bredbandsbolaget.se och öppna en chat, och föreslå att de ska erbjuda en tjänst att blockera SVT Play.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Karlzooon:

Eller så skiter man i att betala TV-avgiften. Radiotjänst har ingen rätt att komma in/titta in i ditt hem för att kolla om du har en TV/dator. Drar dom dig ändå inför domstol, är det oftast dom som förlorar, finns många uppmärksammade fall där.

Hur du undviker dom är också ganska enkelt, svara aldrig när någon ringer på skyddat nr och öppna aldrig dörren ifall du inte känner igen den som knackat på/väntar besök.

Ringde på en kontrollant förra veckan.

Smällde helt enkelt igen dörren i ansiktet på honom och mumlade nåt om "djävla blodsugare". Han gjorde en notering i sitt block och gick sin väg...

Permalänk
Skrivet av zerozam:

Ringde på en kontrollant förra veckan.

Smällde helt enkelt igen dörren i ansiktet på honom och mumlade nåt om "djävla blodsugare". Han gjorde en notering i sitt block och gick sin väg...

Haha, det är fint! Du får skriva ihop en liten guide hehe.

Har en kompis och hos honom gick dom bara in utan att presentera sig och slängde en titt på TV:n i vardagsrummet och sa "Vad bra, då skickar vi en faktura." Riktigt fult.

Skrivet av killawife:

Det hjälper inte alltid att inte öppna dörren när de knackar på. För några år sen, innan det här myglet med avgift för datorer och mobiler knackades igenom, så mötte jag tv-pejlarn i trappen på väg ner i garaget. Jag hörde hur han knackade på hos en granne och frågade om tv-avgiften men tack vare att jag inte var hemma så frågade han aldrig mig. Två veckor senare damp det ner en avgift för tv innehav, trots att jag inte ens hade pratat med deras kontrollant.
När jag ringde till radiotjänst såvägrade de acceptera min förklaring, det var som om deras kontrollant var ofelbar. Då jag inte var särskilt sugen på att gå till rätten med en sån skitsak så betalade jag och ringde sen en vecka senare och berättade att jag sålt min teve.
Jag tycker att det är rätt fult att denna stiftelse ska få använda sig av samma metoder som rena bluff & båg-företag så att man som konsument måste mygla bara för att slippa betala en avgift som man enligt lag inte ska behöva betala.
En dator eller mobiltelefon är INTE en TV-mottagare, punkt slut.

Det där är extra fräckt. Jag hade faktiskt inte betalat det, dom har fortfarande ingen rätt att gå in i din lgh och kolla ifall du har TV sen ifall du inte ens gett dom ditt godkännande så skulle dom nog inte kunna sälja skulden till inkasso heller. Iallafall, jag hade dragit det där till rätten, även fast det är byråkratiskt. I de flesta fall förlorar Radiotjänst, och vid tillfällen precis som det du gick igenom, vill Radiotjänst inte riskera domstol. Därför ska man aldrig ge sig, man kör helt enkelt över dom som inte vågar säga emot.

Ungefär sådana metoder använder polisen sig av också, man provocerar och pressar folk till att erkänna/skriva på böter, vilket är fruktansvärt fult, jag menar, hur många vågar sätta upp sig mot polisen när dom hävdar att du kört för fort?

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att många missförstår lagen. SVT skall vara oberoende av staten, och kan därför inte bedrivas av skattepengar (risk för minskade anslag om dom går emot regeringen osv..); men samtidigt är det public service och därför bör alla betala (enligt riksdagen). Alltså måste man komma på något system där alla som kan ta del av deras utbud hjälper till att betala. och för 90% (taget från mitt huvud) av hushållen i Sverige tror jag inte denna inkludering gör någon skillnad.

Personligen är jag kluven, men oberoende media behövs på något sätt. Känns dock lite konstigt för mig som en fattig student att behöva betala 4% av mina årliga utgifter till SVT. Med mina lånade pengar dessutom...

Du är bra blåögd om du tror att SVT är oberoende. Ungefär lika sött som folk som inte förstått att internet är censurerat här i väst. Hela debatten blir onödig om man bara tar människors ord för sanning, granska istället den information som sprids via mediet och framför allt, vilken information som INTE sprids.

SVT är en del av den stora mediaklossen, gammelmedia. Det finns många gemensamma nämnare, jag skulle inte vara så konspiratorisk och kalla det för en agenda. Jag vill påstå att problemet snarare handlar om att man använder samma källor. Men resultatet blir likväl att rapporteringen snedvrids, visserligen på ett ganska smakfullt sätt då de åsikter som sorteras bort oftast är ganska osmakliga. Men där har vi ett tankefel, informationen sorteras alltså efter samhällets normer.

Jag håller dock med om att public service är bättre än de flesta andra på att rapportera om lite mer kontroversiella saker. Men det finns så många intressanta nyheter som de helt enkelt missar för att det inte är en accepterad källa, den rapporterar trots allt hämningslöst på ett sätt som skadar förtroendet för våra politiker.

Ska bli intressant att se vad gammelmedia väljer att göra av wikileaks senaste kablar, sitter och läser källorna själv och njuter av hur hemsk världen är.

Frågan om TV-licens för datorer är en icke-fråga. Alla vet att det nuvarande systemet är galet men förändringsviljan finns inte hos de som beslutar. Personligen är jag faktiskt övertygad att enda anledning att det inte är lagt på skatten är alla arbetstillfällen som skulle gå förlorade i norr. Det nuvarande systemet genererar trots allt många låtsasjobb till människor som ringer runt och trackar oss som ingen teknik äger....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17802072.ab

Ojdå, nu blev det väldigt komplicerat.
Nu måste det nog fastställas vilken prestanda datorn måste ha för att kunna klassas som en TV-mottagare.
För dålig processor, lite RAM osv.....

Vilken soppa haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaitra:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17802072.ab

Ojdå, nu blev det väldigt komplicerat.
Nu måste det nog fastställas vilken prestanda datorn måste ha för att kunna klassas som en TV-mottagare.
För dålig processor, lite RAM osv.....

Vilken soppa haha

Haha. Vilket kryphål.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17802072.ab

Ojdå, nu blev det väldigt komplicerat.
Nu måste det nog fastställas vilken prestanda datorn måste ha för att kunna klassas som en TV-mottagare.
För dålig processor, lite RAM osv.....

Vilken soppa haha

Enligt artikeln gör rätten bedömningen att

Citat:

”Förvaltningsrätten anser att det måste ifrågasättas om lagstiftaren verkligen har haft för avsikt att även en dator av äldre modell ska vara avgiftspliktig utrustning. Detta om datorn exempelvis saknar hårdvara och i övrigt har så dålig prestanda att den faktiskt aldrig har klarat av att ta emot tv-sändningar”

Det är ju inga som helst frågetecken då ifall en vanlig "modern" dator ska avgiftsbeläggas heller, det finns ju knappt några datorer alls som säljs med tv-mottagare och kan därmed inte ta emot tv-sändningar.

Permalänk
Medlem

Mottagarbegreppet är luddigt om man ska gå utöver lagens, (från propositionen –) regeringens eller gamla utredningens förslag och utredningens tolkning samt kommentar av regeringens förslag som de nu vill göra. Det är faktiskt så att vad som utgör en tv-sändning när det gäller lagar och vad som utgör en licenspliktig mottagare styrs av helt andra lagar, den senaste ändringen i radio och tv-lagen är från 2010, den lagen styr sånt som reklam med mera och mottagarbegreppet i radio och tv-avgiften är från 2006, trädde i kraft 2007. Sändningar över internet kräver inte heller något sändningstillstånd, så redan där så tar du inte emot vad de i första paragrafen menar är den tv du ska finansiera. Läser man alla förarbeten och ändringar så ser man att det är ganska tydligt att det skulle bli problem att applicera den på t ex datorer utan att också ändra lagen vilket man har valt att inte göra. Det är inte lagstiftarna som fått för sig att ändra tillämpningen. Lagen var menad att vara klar och tydlig, vilket man nu går emot. De har även sagt att de inte tänker gå efter folks telefoner, och väljer att inte fråga folk om de har den möjligheten.

Dessutom ignorerar de helt de ca 500 000 juridiska personer som inte betalar och inte tänker redovisa om de blockerat möjligheten (vilket företag kan göra) eller inte trotts att det är minst lika många som de antar blir betalningsskyldiga när de försöker driva in avgift för folk som har datorer i hemmet.

De struntar också i att detaljhandeln måste rapportera in och anmäla innehav på sålda mottagare.

Citat:

Anmälan av innehav av TV-mottagare

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.

Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.

Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

De vill dock inte ha uppgifter från telefonabonnemang, internetabonnemang, telefonköp, surfplatteköp, datorköp, digitalboxköp, tv-kortsköp med mera även om lagen kräver det om de ska tillämpa det så brett.

Permalänk

Wii, nu fick man en spontan faktura från radiotjänst. utan något medgivande om !"internet-innehav" innan.
Påstått fakturadatum den 22a oktober och förfallo på måndag.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

De är inte tillämpningen av lagen som görs felaktigt... De är LAGEN som är "felaktig". De regeringen är de man ska prata med!

Fast i propen som det hänvisas till så står det att utredningsgruppens anser att en apparat som tar in tv-program endast genom internetanslutning inte ska betraktas som tv-apparat.

Det betyder att alla som har internetanslutning också ska betala tv-licens. Helt analogt med att avsedd för är möjlig enl rånartjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17802072.ab

Ojdå, nu blev det väldigt komplicerat.
Nu måste det nog fastställas vilken prestanda datorn måste ha för att kunna klassas som en TV-mottagare.
För dålig processor, lite RAM osv.....

Vilken soppa haha

Det är snart löst med lite överklagande från rånartjänst så oroa dig inte än på ett tag.

Permalänk
Medlem

Hur blir det om jag skall köpa en Bärbar till föräldrarna i present som betalar Tv licens
läste någonstans att jag kommer att få betala Tv licens för att jag köpt datorn.

Kan jag i butiken som är elgiganten säga att dom skall skriva tex pappas namn & adress på kvittot
så att garantin gäller för dom. men att jag betalar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

Hur blir det om jag skall köpa en Bärbar till föräldrarna i present som betalar Tv licens
läste någonstans att jag kommer att få betala Tv licens för att jag köpt datorn.

Kan jag i butiken som är elgiganten säga att dom skall skriva tex pappas namn & adress på kvittot
så att garantin gäller för dom. men att jag betalar den.

På TV-mottagare är det anmälningsplikt för säljaren.
Nu betraktas en dator som TV-mottagare men radiotjänst har inte än förstått lagen så de kräver inte än in personuppgifter på köparna men hör med butiken för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

På TV-mottagare är det anmälningsplikt för säljaren.
Nu betraktas en dator som TV-mottagare men radiotjänst har inte än förstått lagen så de kräver inte än in personuppgifter på köparna men hör med butiken för säkerhets skull.

Självklart vill inte radiotjänst ha in uppgifter på alla försäljningar av telefoner, datorer, surfplattor, digitalboxar osv. Sen betraktas fortfarande inte en dator som mottagare. De har hittat på något helt eget vilket betyder att det blir en mottagare när du kopplar in TP-kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Självklart vill inte radiotjänst ha in uppgifter på alla försäljningar av telefoner, datorer, surfplattor, digitalboxar osv. Sen betraktas fortfarande inte en dator som mottagare. De har hittat på något helt eget vilket betyder att det blir en mottagare när du kopplar in TP-kabeln.

Ungefär som när antennen kopplas in till TV:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Ungefär som när antennen kopplas in till TV:n

En tv-mottagare är en tv-mottagare oavsett mottagningsmöjligheter eller anslutningstyp. Enligt hur lagen är utformad.

Permalänk
Avstängd

Då betyder det att staten bara har lagt på ytterligare en skattebörda på det svenskafolket.
Man får tacka den borgerliga regering att de ser till att spendera folkets pengar på det allmännas bästa.

Det är viktigt att SVT finns och kan sprida positiv EU-information.

Visa signatur