Permalänk
Medlem

Nexus 5 - första intryck

Hej alla sweclockare,

Köpte en svart Nexus 5 32 GB på Google play UK i fredags och stod att den skulle levereas den 5:e. Blev därför rätt förvånad när den levererades till jobbet i morse

Har lekt med den under dagen och kan ge några första intryck om ngn är intresserad.

Bra "build quality". Känns gedigen och inget som knakar när man tar i den. Väldigt små glapp mellan glas och infattning vilket ger en känsla av att framsidan är helt i glas. Baksidan är lite gummiaktig och det blir en del fläckar när man tar i den men den är lätt att torka av och det är inget som stör. Ligger skönt i handen och tillräckligt smal för att det ska gå att hantera den skapligt med en hand.

Kameralinsen sticker ut kanske 1mm vilket kanske är en feature men tycker det hade varit bätttre om den var inbäddad i själva skalet.
Knapparna är bra men tycker placeringen av power knappen är för hög vilket gör den svår att nå med ena handen. Tycker den borde suttit på samma höjd som volymknappen. På en Samsung spelar detta mindre roll eftersom man kan använda home knappen för att starta telefonen men här finns ingen sådan.

Skärmen är bra. Kanske en aning för ljus. Jämförde några bilder med en iphone 5s och jag tycker Nexusen faktiskt var bättre.
kameran är helt ok men inget att skriva om. Appen lämnar dessutom en del att önska. Högtalarna är ok men inte mer.
Batteritiden är medioker men verkar räcka en arbetsdag om man använder den relativt mycket som jag gjort i dag.

Kitkat är jäkligt slick. Känns som det hänger ihop nästan som IOS. Inte riktigt förstås men åt det hållet.

Summa summarum: Fantastikt bra telefon för priset (£348). De som har en HTC One eller Galaxy S4 behöver inte vara ledsna. Nexus 5 är lika bra på vissa saker men kameran och högtalarna samt batteriet är inte riktigt i samma liga. Enda anledningen att byta om man har dessa är att man vill ha vanilla android. Personligen tycker jag det är grymt skönt att slippa allt skräp de andra stoppar i sina lurar pluss att det känns väldigt snabbt utan bloatware.

Permalänk
Medlem

Låter som de fixat färgerna på displayen på Nexus 5 då. De är sådär på min Nexus 4 om man jämför med min Iphone 5. Kontrasten är också bättre på min Iphone 5.

Permalänk
Medlem

Ungefär som man fått uppfattningen av.
Halvdan kamera, batteri.
Svenska priset alldeles för högt och i min mening inte värt det om man inte absolut måste ha stock android och inte vill flasha in en vanilla android rom.

Värsta var ju det du sa om powerknappen, för mig måste det vara enkelt att komma in i mobilen, har inte så stora händer heller så för mig känns N5 som en mobil jag absolut inte ska köpa.

Tackar för tankarna och för att du bekräftat att den inte var något för mig personligen
Blir nog en G2a.

Permalänk

Schysst med en liten review!
Blir allt mer och mer sugen faktiskt. Allt hänger på ljudet nu bara.

Har du hunnit testa att spela musik med lurar något? Testa gärna och återkom med hur det låter!

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem

Tycker det är så svårt, när man kört IOS i 3 år nu. Är rädd att jag ska störa mig som utav helvete på android, skulle vilja prova några veckor så man kommer in i det först. Det som talar för den är ju priset, iphone 5s är ju på tok för dyr just nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ungefär som man fått uppfattningen av.
Halvdan kamera, batteri.
Svenska priset alldeles för högt och i min mening inte värt det om man inte absolut måste ha stock android och inte vill flasha in en vanilla android rom.

Värsta var ju det du sa om powerknappen, för mig måste det vara enkelt att komma in i mobilen, har inte så stora händer heller så för mig känns N5 som en mobil jag absolut inte ska köpa.

Tackar för tankarna och för att du bekräftat att den inte var något för mig personligen
Blir nog en G2a.

Nexus 4 har samma problem. Knappen sitter högt på högerkanten och det är enda sättet att låsa upp telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nexus 4 har samma problem. Knappen sitter högt på högerkanten och det är enda sättet att låsa upp telefonen.

Verkar ju finnas en "App" för det: http://www.youtube.com/watch?v=QkyF0-0sS7Y

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur är betraktningsvinklarna på skärmen? Swedroid klagade på dem så jag är lite nyfiken

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Detta är väl inget du riktigt kan svara på kanske, men tänkte lite på hur mycket kitkat tar. De har ju snackat om att kitkat tar lite mer än förgående Android.
Du har 32GB varianten, hur mycket minne har du tillgång till och hur mycket minne hade du efter kitkat var installerat?

Vet lite "dum" fråga, men har inte hittat något som ger denna information typ. Jag funderar på köpa en 16GB senare, eftersom min Nexus 4 8GB börjar bli lite för lite minne för mig. :/
Annars gillar jag skarpt min Nexus 4.

Hade varit lite nice om du eller någon vet lite mer.

Men tack för att du delade med dig, alltid kul att se vad folk tycker och känner.

EDIT:

Jag fick precis svar på min fråga, eller såg en bild som Swedroid la upp. Där kunde man se att man har 12.55GB och det finns ledigt 11.65GB. Så 16GB varianten funkar för mig.
Länk till Swedroid hittar du här.
Länk till bilden hittar du här.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Funkar bara på custom rom.