AMD Mantle till Star Citizen, Thief och Nitrous

Permalänk
Medlem

Jättebra... fragmentering av spelindustrin.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1up:

Så.. ytterligare ett programmeringsspråk? Va är det för fel på openGL liksom?

*API

Problemet med OpenGL verkar vara att det är krångligare att koda mot.

Väldigt intressant att fler tittar på Mantle. Då finns det en chans att faktiskt bli något med det. Ser fram emot AMDs event där de ska förklara mer om vad Mantle är och hur det fungerar. Bevisligen har det en del praktiska fördelar eftersom fler utvecklare väljer att hoppa på det. De måste ju ha testat och experimenterat med det själva för har svårt att tänka mig att så stora studior bara slänger sig på något baserat på rykten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

alltså, alla ni som tror att ni kan sitta o lira BF4 på linux bara för att mantle har stöd för linux? lycka till.....samma sak med alla andra spel det kommer inte fungera out of the box på linux bara för mantle! ...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Intressant med Mantle, och öppnar upp för köra det på ett flertal OS som Windows 7, Linux, kanske även XP dvs ingen DX begränsning som Microsoft kör med.
Nackdelen är ju förstås att hårdvaran behöver supporta Mantle, dvs idag bara AMD, men om det är en öpen standard så inget som hindrar att Nvidia kan hoppa på det också, med tex åtta serien.

Skulle tro att Microsoft är lite lätt kallsvettiga över detta Mantle nu

Största nackdel att hålla XP vid liv idag är 64 vs 32 bitars pusslet, dvs spelen till stor del kommer fortfarande anpassas för 2GB minne, det hade varit otroligt trevligt ifall man strök detta från historien och enbart börja med 64 bitars spel vid det här laget, för att få 2GB+ minne.

Vist det går att släppa ett spel som stödjer båda, ta T.ex. BF4 men det orsakar problem överlag och minnes gränsen sätter begränsningar i spelet då man alltid måste ta hänsyn till den minsta plattformen.

Samt ja det börjar äntligen komma ut spel som kräver 64 bitars men de är få tyvärr, men vi är i alla fall på väg dit.

Dessutom där Mantle behövs som mest är också spel som kräver betydligt mer, om det inte precis krävs så mycket så är det bättre att fokusera på OpenGL eller DirectX då du inte kommer vinna ut något ändå på det hela.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jättebra... fragmentering av spelindustrin.

Det rör sig iaf om en öppen standard vilket skall jämföras med Nvidias slutna Physx och G-sync, kommer vi få se ett negativt uttalade från din sida gällande det?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem

Kul på ett sätt och kan skaka om förutsättningar för spel på olika plattformar.

MEN, jag är samtidigt orolig för att det kan bli en pyrrhusseger. Med tanke på hur lite Nvidia och AMD lyckas samarbeta inom andra områden p.g.a. ständig oro för sin position på marknaden, kan det här bli rörigt. Halv- eller helöppen standard till trots, är t ex Nvidia jättesugna på att ge AMD extra reklam genom att stödja Mantle?

Bara det inte blir till att ha ett AMD och ett Nvidia GPU och switcha emellan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

Det rör sig iaf om en öppen standard vilket skall jämföras med Nvidias slutna Physx och G-sync, kommer vi få se ett negativt uttalade från din sida gällande det?

Förmodligen inte, fanboys brukar aldrig kunna medge brister hos det egna laget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Det rör sig iaf om en öppen standard vilket skall jämföras med Nvidias slutna Physx och G-sync, kommer vi få se ett negativt uttalade från din sida gällande det?

Det är nog bara en öppen standard i teorin. Jag gissar att det är i praktiken väldigt knutet till GCN arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Livet skulle vara så bra för oss konsumenter om G-sync, physX och Mantle var helt öppna för alla tillverkare. Men jag antar att pengar styr världen och företagen måste försöka vara unika, även om det skapar tråkig fragmentering.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av Mooter:

Det är nog bara en öppen standard i teorin. Jag gissar att det är i praktiken väldigt knutet till GCN arkitekturen.

Må så vara, men AMD sa i början när det först visades att andra var fria att skapa en egen implementation av Mantle. Om det sen kommer köras lika bra med en eventuell Nvidia implementation är en helt annan fråga.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shockwave:

Livet skulle vara så bra för oss konsumenter om G-sync, physX och Mantle var helt öppna för alla tillverkare. Men jag antar att pengar styr världen och företagen måste försöka vara unika, även om det skapar tråkig fragmentering.

Det ser ut som om Mantle är så öppet det kan vara för vad det är. Ska man ha en lågnivå API så måste den vara anpassad till hårdvaran. Annars får man ett till API på högre nivå som DirectX (D3D) och OpenGL. Vi behöver ju verkligen inte ett till API på den nivån. Oklart hur mycket jobb Nvidia skulle behöva lägga ner för att få bra kompatibilitet. Det vet vi nog senare när vi får all information om Mantle. Nu har ju AMD i princip bara sagt att det är ett lågnivå-API och inte mycket mer.

G-Sync och PhysX är däremot mer vendor lock in än teknisk skillnad. Att PhysX stängs av helt om man har ett grafikkort från AMD är till exempel ett rent ekonomiskt beslut. Inte för att PhysX är så relevant i praktiken med sina 25 spel. Grafikkortsstödet för G-Sync är antagligen också rent ekonomiskt för att låsa in kunder till det egna ekosystemet. De kunde valt en annan väg och öppnat det för alla tillverkare och då potentiellt sålt många fler styrkretsar till skärmarna men det verkar som om vinstmarginalerna är större på grafikkorten eftersom de väljer att inte göra så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mantle är den enda anledningen till att jag tvekar på att köpa ett grafikkort från nVidia då jag uppgraderar. Ska bli intressant att se prestandatester med BF4 i december då Mantle lanseras.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Intressant med Mantle, och öppnar upp för köra det på ett flertal OS som Windows 7, Linux, kanske även XP dvs ingen DX begränsning som Microsoft kör med.
Nackdelen är ju förstås att hårdvaran behöver supporta Mantle, dvs idag bara AMD, men om det är en öpen standard så inget som hindrar att Nvidia kan hoppa på det också, med tex åtta serien.

Skulle tro att Microsoft är lite lätt kallsvettiga över detta Mantle nu

Som det verkar just nu så krävs det en GPU med AMDs GCN arkitektur för att Mantle skall fungera. Nvidia står fria att implementera Mantle, det stämmer, men då måste de överge sin egen arkitektur och licensiera AMDs GCN. Det kommer sannolikt inte att hända.

Faktum är att rykten gör sig gällande att Nvidias Project Denver kommer lanseras inbakat i Maxwell (800 serien). Project Denver har potentialen att ge samma om inte bättre prestandaeffekt som Mantle men utan behovet av att spel kodas mot det via API. Dvs det fungerar direkt ur lådan. Maxwell med Project Denver + G-Sync blir nog en svårslagen kombination.

Här är en av de många källorna till detta rykte som också förklarar vad Project Denver är mer exakt.

http://wccftech.com/alleged-nvidia-maxwell-architectural-spec...

Ett litet citat.

Citat:

Project Denver would feature a coherent link to the L3 cache and will offload the heavy work from the system CPU to the Denver CPU itself. The user also claims that NVIDIA believes Project Denver and driver optimization would give their cards a higher boost than a proprietary API such as AMD’s Mantle would deliver on their GCN products. This is it for the information, you can take this with a grain of salt since much is yet to be confirmed regarding Maxwell but similar reports emerged month’s before Kepler’s launch which turned out to be accurate.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Jättebra... fragmentering av spelindustrin.

Jag känner också en viss oro, vi får hoppas att Mantle är så pass generellt att det även passar Nvidia.
En möjlig utveckling är ju också att Nvidia kommer med ett eget API som ju nämns i denna tråd, eftersom det i praktiken ändå bara finns två aktörer kvar kan det kasnkes fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Oron jag ser i detta är att AMD och Nvidia pinkar in revir mer och mer. Nya tekniker är bra för konsumenten men kan snabbt vända till en nackdel om marknaden segmenteras och grafikkort inte längre fungerar bra på alla spel utan endast fungerar fullt ut på vissa titlar. Dessutom blockerar detta ännu mer att mindre tillverkare, kanske från mobilmarknaden, börjar smyga in kretsar till PC någon dag. På samma sett som Intels x86 teknik både förbättrat prestandan på PC men också satt många käppar i hjulen för konkurrenter så som IBM med deras PowerPC. Kolla floran av ARM-tillverkare som ett tecken på vad vi kunde haft för x86. Istället har vi i praktiken bara två tillverkare av x86 processorer samt kanske VIA på ett hörn om dem gör comeback. Grafikkorten är med en mindre marknad och lika avancerade produkter betydligt mer känslig för teknikinlåsning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thomas_skane:

Oron jag ser i detta är att AMD och Nvidia pinkar in revir mer och mer. Nya tekniker är bra för konsumenten men kan snabbt vända till en nackdel om marknaden segmenteras och grafikkort inte längre fungerar bra på alla spel utan endast fungerar fullt ut på vissa titlar. Dessutom blockerar detta ännu mer att mindre tillverkare, kanske från mobilmarknaden, börjar smyga in kretsar till PC någon dag. På samma sett som Intels x86 teknik både förbättrat prestandan på PC men också satt många käppar i hjulen för konkurrenter så som IBM med deras PowerPC. Kolla floran av ARM-tillverkare som ett tecken på vad vi kunde haft för x86. Istället har vi i praktiken bara två tillverkare av x86 processorer samt kanske VIA på ett hörn om dem gör comeback. Grafikkorten är med en mindre marknad och lika avancerade produkter betydligt mer känslig för teknikinlåsning.

VIA lär tyvärr inte göra comeback då deras licens på x86 snart går ut. De lär inte ha en chans att förna den och frågan är om de vill med tanke på att deras lilla nisch med extremt strömsnåla system har blivit överkört från två håll, uppifrån av Intel och underifrån av ARM. Så om de ska fortsätta med processorer får de nog hoppa på ARM-tåget och se vart det leder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyroblasted:

Må så vara, men AMD sa i början när det först visades att andra var fria att skapa en egen implementation av Mantle. Om det sen kommer köras lika bra med en eventuell Nvidia implementation är en helt annan fråga.

Jovisst, men om jag får spekulera lite så krävs det förmodligen hyfsade förändringar av hårdvaruarkitekturen från Nvidias sida för att det ska vara meningsfullt. Utvecklingscykeln på sånt från ritning till sweclockers-recension är väl typ 5 år? känns sådär. Ska dock inte påstå att jag är elektroingenjör med god insyn i Nvidia så får gardera mig en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Gött ! Jag som trodde att mantle skulle stanna på frostbite 3 , det skulle vara riktigt gött om det blev någonting av mantle så att vi slipper DirectX och MS monopol

Istället blir det AMD monopol på hela spel fronten. Att det är en öppen standard är är bara bullshit. En öppen standard mot AMD's grafikkort kanske men inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

alltså, alla ni som tror att ni kan sitta o lira BF4 på linux bara för att mantle har stöd för linux? lycka till.....samma sak med alla andra spel det kommer inte fungera out of the box på linux bara för mantle! ...

Nej men möjligheterna kan komma iaf till skillnad mot när spelen använder direkt3d.
Steamspel är lika enkelt att installera i linux som i windows. "Opengl funkar out of the box"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

*API

Problemet med OpenGL verkar vara att det är krångligare att koda mot.
*text* .

Rätta mig om jag har fel här men det borde väl ändå finnas gott om folk som kan trolla till det i openGL i och med att det funnits ett tag? Vem förstår sig på mantle just nu förrutom de som utvecklat det? Och openGL uppdateras väl kontinuerligt?

Skrivet av Boss302:

Att det knappt används är det stora problemet.

Valve har väl fört över några titlar till openGL ganska nyligen om inte ja minns fel?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Känns ju lite sådär att få reda på att Cryengine och specefikt Star Citizen ansluter sig till Manteltåget när man just köpt sig en 780 GTX... Men jag vill ju inte ha någon lövblås heller... men vem vet vad Mantel kommer att leverera i praktiken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1up:

Rätta mig om jag har fel här men det borde väl ändå finnas gott om folk som kan trolla till det i openGL i och med att det funnits ett tag? Vem förstår sig på mantle just nu förrutom de som utvecklat det? Och openGL uppdateras väl kontinuerligt?

Valve har väl fört över några titlar till openGL ganska nyligen om inte ja minns fel?

Klart det finns folk som kan skriva i OpenGL men det är fortfarande krångligare vilket betyder dyrare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Känns ju lite sådär att få reda på att Cryengine och specefikt Star Citizen ansluter sig till Manteltåget när man just köpt sig en 780 GTX... Men jag vill ju inte ha någon lövblås heller... men vem vet vad Mantel kommer att leverera i praktiken.

Man hoppas ju på ngt fantastiskt som 30%, men personligen tror jag på typ 10%....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Om det visar sig att Mantle är något sämre än DirectX så är jag fortfarande mycket positiv. Nu överger vi windows och kan börja spela på linux!

Varför inbillar man sig att det ena måste utesluta det andra?

Om Mantel skulle vara sämre än DX så skulle det vara pinsamt för AMD efter all marknadsföring.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Orici:

Jättebra... fragmentering av spelindustrin.

Nej, det är ännu bättre att vi stannar på Microsofts låsta plattform!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Man hoppas ju på ngt fantastiskt som 30%, men personligen tror jag på typ 10%....

Även om det skulle bli så lite ökning såsom 10% så är det ju inte fy skam med tanke på att det då skulle röra sig om en gratis prestanda ökning på befintlig hårdvara, 10-15% är ju en ökning som vissa på forumet är ibland verkar vara villiga att betala många tusenlappar för att få i form av ny hårdvara.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jättebra... fragmentering av spelindustrin.

Det blir ju inte fragmentering, det är samma spel som skeppas till Nvidias kunder som till AMDs kunder, skillnaden är att spelen presterar bättre på GCN. Om tillverkarna slutar att släppa spel med DX-stöd till förmån för Mantle, ja, då är det fragmentering.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Star Citizen? Hoppas jag klarar av att spela i 8K upplösning när hela spelet släpps tack vare Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

alltså, alla ni som tror att ni kan sitta o lira BF4 på linux bara för att mantle har stöd för linux? lycka till.....samma sak med alla andra spel det kommer inte fungera out of the box på linux bara för mantle! ...

Mantle slår bort en stor monopol faktor där Direct X funkar bara på utvalda produkter och specifika versioner av dessa. Mantle likaså OpenGL kan öppna upp spelmarknaden.

Även om jag inte är så positiv till mantle då det är bara för en aktör likaaså PhysX eller Gsync så i det stora hela, så länge de kan slå bort Microsofts kedjor angående APIn ser jag bara positivt.

Hoppas bara att nVidia kommer på något och slutar krama Microsoft så mycket som på senaste tid.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Det rör sig iaf om en öppen standard vilket skall jämföras med Nvidias slutna Physx och G-sync, kommer vi få se ett negativt uttalade från din sida gällande det?

Det är bra att det är en öppen standard men det dåliga är att det kommer från AMD själva. Det hade varit lika dåligt om det kom från Nvidia. Ingen av dessa företag skulle vilja implementera en standard eller teknik som helt och hållet styrs av den andra parten.

Mantle kan vara skitbra men jag tror ändå inte att det kommer bli någon universal lösning oavsett hur öppet de än gör det. I så fall skulle de behöva starta en externt styre där t.ex. AMD, Nvidia och Intel styr dess framtid.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC