Sennheiser Momentum(on ear) vs Audio Technica M5 vs Beats by dr dre Studio

Permalänk
Medlem

Sennheiser Momentum(on ear) vs Audio Technica M5 vs Beats by dr dre Studio

Tänkte kolla om det finns någon som vet vilka hörlurar man ska välja om man primärt lyssnar på spotify via mobilen(galaxy s4) eller på datorn och ser film på min ultrabook Asus UX21E. Kom gärna med andra förslag i prisklassen runt 1k-2,5k. Personligen tycker jag om kraftfull bas men inte så resten får lida.

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zadrok:

Tänkte kolla om det finns någon som vet vilka hörlurar man ska välja om man primärt lyssnar på spotify via mobilen(galaxy s4) eller på datorn och ser film på min ultrabook Asus UX21E. Kom gärna med andra förslag i prisklassen runt 1k-2,5k. Personligen tycker jag om kraftfull bas men inte så resten får lida.

Tack på förhand!

Själv skulle jag välja Momentum av dessa 3. Beats är enligt mig 100% skräp. Extremt obalanserat ljud och alldeles för högt pris med tanke på kvalitén. Förmodar att du menar Audio-technica M50? Har aldrig tyckt att dom var speciellt bra, lite aggressiv diskant och för mycket bas. Gillar att ha en neutral lur som kan spela allt, vill man ha mer bas/diskant kan man alltid ställa in det i EQ. Om man gillar lite kraftigare bas skulle jag själv föredra ett par billiga Creative aurvana Live än M50.

Kör du nån customrom på mobilen eller stock? S4:an har ju tyvärr lite för lågt output pga. EU idiotiska regler. Går dock att fixa med root/customrom.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag stock rom på min S4:a men jag har appen:Music Volume EQ installerad så man kan justera lite i den också även höja. Jag lyssnar på allt ifrån Avicii:s dunka till Bon Jovi och annan klassisk rock. Passar Creatives aurvana Live till det?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Det bästa är om du själv testar. Alla hörlurar har olika impedans och storlek med mera. Bara nämna något gör inte saken bättre. Hur menar du med kraftfull bas. Bra hörlurar har ingen sådan dunka dunka bas om du menar det utan mer precis bas beroende på hur själva låten är producerad.

EQ och annat skall vara av om du inte har något riktigt seriöst. Det bara förstör musiken.

Sedan kanske du skall bestämma dig skall det vara, over-ear, on-ear, in-ear, slutna, öppna

Permalänk
Medlem

Jag föredrar slutna hörlurar. Jag har även ett par logitech z-2300 som jag avgudar, skulle vilja ha ett par hörlurar som är utformade att låta ungefär som dom.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Av dessa tre. Momemtum.
Mina 600:- Marley lurar låter bättre än polarens trådlösa beats han pyntade 3k för, så har inte mycket till övers för det märket.

Permalänk
Medlem

Fler som har erfarenheter av Sennheiser Momentum? Och ta gärna med vad ni använder lurarna till osv?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Momentum har jag enbart provat i butik men de har väldigt imponerade ljud. Kör själv med Sennheiser MM-450x och är riktigt nöjd men dem, ljudet är fenomenalt för att vara bluetooth.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zadrok:

Jag föredrar slutna hörlurar. Jag har även ett par logitech z-2300 som jag avgudar, skulle vilja ha ett par hörlurar som är utformade att låta ungefär som dom.

Om du ska ha hörlurar i samma kvalitet som dina högtalare är det bara att välja och vraka bland dåliga 100 kronors lurar, tex:

Tycker du ska dra ut och lyssna lite själv, tex. har Mediamarkt ett ok utbud och det går att testa allt.
Låter nästan som du skulle gilla Beyerdynamic Custom One Pro

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Problemet med att dra ut och testa är att man sällan kan göra det. Var på en hifi-mässa häromdagen men kasst utbud även där förrutom på 3k+ lurarna. Därför tycker jag nog att ni kan ge mig bäst info här på SC då jag redan köpt många billigare lurar runt 500-ingen med såsom Koss porta pro och AKG 518 DJ(bäst hittils förrutom att det bara går att lyssna en halvtimme sen känns det som om öronen är påväg att tränga in i skallen).

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zadrok:

Problemet med att dra ut och testa är att man sällan kan göra det. Var på en hifi-mässa häromdagen men kasst utbud även där förrutom på 3k+ lurarna. Därför tycker jag nog att ni kan ge mig bäst info här på SC då jag redan köpt många billigare lurar runt 500-ingen med såsom Koss porta pro och AKG 518 DJ(bäst hittils förrutom att det bara går att lyssna en halvtimme sen känns det som om öronen är påväg att tränga in i skallen).

Lite skumt att du gillar AKG518 då de inte är så jätte bastunga. Kanske du skulle trivas med AKG K550? Rätt så stora men har riktigt bra ljud, ok isolering och bra komfort. Dom är dock rätt neutrala så du kanske får höja basen i EQ:n. Ligger på runt 1450:- inkl frakt hos Thomann (tysk seriös butik). Finns även K551 med kortare sladd och mic för några hundralappar till. Finns även en mer portabla version som heter K545 som tyvärr är betydligt dyrare (ca 2200).
Vill man snåla tror jag som sagt att aurvana Live skulle vara ett bra förslag. Är s.k. over ear och har faktiskt rätt bra ljud. Ljudisoleringen är dock inte i samma klass som K550/551 eller Momentum.

K550: http://www.thomann.de/se/akg_k550.htm

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hur skulle du säga att ljudet mellan K550 och Momentum skiljer sig? Det är ändå en tusenlapps prisskillnad. Ljudisolering är jag inte i ett jättebehov av utan då ser jag hellre att jag får en bättre ljudbild och komfort.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Momentum sitter på öronen, K550 runt dom vilket jag föredrar. Har inte provlyssnat Momentum(provade ha på dom och tyckte dom var obekväma) men dom ska väl vara ok, K550 är väldigt bra men kan nog anses basfattiga av många.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Nu var det Momentum jag tänkte på att ej förväxlas med on-ear versionen. Om du nu säger att K550 ska vara basfattig så blir det nog inga sådana.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Nu var det Momentum jag tänkte på att ej förväxlas med on-ear versionen. Om du nu säger att K550 ska vara basfattig så blir det nog inga sådana.

Säger bara en sak suck. Musik är inte bara bas. Har du en hörlur med bara bas så kommer du tröttna fort. Det är därför man tröttnar på logitech. Att du säger du gillar logitech då kan du i princip köpa nästan vad som helst. Om du vill komma bort från det typiska logitech ljudet då kan du kanske börja inse vad som menas med bra ljud. Sennheiser lägger mest fokus på mellanregister=röst. Om den billiga mometum är byggd på samma sätt som vanliga kommer du få problem med komforten. Komfort är lika viktigt som ljudet. Sedan kommer nästa flaskhals när man börjar sig närma bättre hörlurar även fast dem du nu har valt är lätta att driva är att införskaffa dig en DAC och en bra kostar en del slantar det med annars är det som att köpa en Ferrari utan att ens kunna använda dess excellenta potential.

Permalänk
Medlem

Logitech-ljudet tycker jag nog inte ska dras i skiten för mycket, tvärtom det finns väldigt bra potential om man orkar pilla med EQ:s och grejer men de flesta pluggar bara in och kör. Därför vill jag ha något som redan är bra och balanserat med en bra bas så det inte blir som ett par bilhögtalare utan en bas att prata om. Lämpliga modeller att rekommendera? Funkar momentum?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

Logitech-ljudet tycker jag nog inte ska dras i skiten för mycket, tvärtom det finns väldigt bra potential om man orkar pilla med EQ:s och grejer men de flesta pluggar bara in och kör. Därför vill jag ha något som redan är bra och balanserat med en bra bas så det inte blir som ett par bilhögtalare utan en bas att prata om. Lämpliga modeller att rekommendera? Funkar momentum?

Momentum låter super från min iPhone 4s utan något pillande med eq. Använder mina Momentum varje dag, och slutar aldrig tänka på hur bra de låter. Grymt värda i mitt tycke! Ölskar dem.
Har Over Ear-versionen och tyckte de var lite obekväma i början i och med att de har ganska små kåpor, men jag verkar ha vant mig nu för jag tycker de sitter bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Medlem

Okej då blir det nog ett par Momentum:D

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Problemet med att dra ut och testa är att man sällan kan göra det. Var på en hifi-mässa häromdagen men kasst utbud även där förrutom på 3k+ lurarna. Därför tycker jag nog att ni kan ge mig bäst info här på SC då jag redan köpt många billigare lurar runt 500-ingen med såsom Koss porta pro och AKG 518 DJ(bäst hittils förrutom att det bara går att lyssna en halvtimme sen känns det som om öronen är påväg att tränga in i skallen).

har också kollat en del på Momentum men pga plånbok blev det ett par AKG518 senast. Prövade dem innan jag köpte dem och jag kan ha dem i allafall en längre stund innan de blir obekväma. Får man fråga om du har tagit ut isoleringen i dem? Gjorde att ljudet fick en helt annan ljudbild och blev enligt mig mycket bättre. Mellanregistret öppnades upp lite mer.

Återkom med feedback!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Själv satte jag dem på en stor lampa(likt ett huvud) över en natt för att göra dem aningen mjukare. I längden blev dom jobbiga att ha på sig ändå så nu är jag ute efter ett par nya( det blev ett par som ovanstående Momentum).

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Skrivet av Kent:

Själv skulle jag välja Momentum av dessa 3. Beats är enligt mig 100% skräp. Extremt obalanserat ljud och alldeles för högt pris med tanke på kvalitén. Förmodar att du menar Audio-technica M50? Har aldrig tyckt att dom var speciellt bra, lite aggressiv diskant och för mycket bas. Gillar att ha en neutral lur som kan spela allt, vill man ha mer bas/diskant kan man alltid ställa in det i EQ. Om man gillar lite kraftigare bas skulle jag själv föredra ett par billiga Creative aurvana Live än M50.

Kör du nån customrom på mobilen eller stock? S4:an har ju tyvärr lite för lågt output pga. EU idiotiska regler. Går dock att fixa med root/customrom.

Själv upplever jag att mina ATH-M50 är fattigare på bas än mina Momentum. Diskanten har du rätt om i alla fall, är inte skrikig eller dålig men aningen för tydlig. Momentum har en mer tillbakadragen karaktär på diskanten, vilket jag föredrar.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Om du ska ha hörlurar i samma kvalitet som dina högtalare är det bara att välja och vraka bland dåliga 100 kronors lurar, tex:

Tycker du ska dra ut och lyssna lite själv, tex. har Mediamarkt ett ok utbud och det går att testa allt.
Låter nästan som du skulle gilla Beyerdynamic Custom One Pro

Custom One Pro är bra grejjor, likt de flesta Beyerdynamic kan man ha på sig dem 365 dagar om året utan att få ont i skallen eller kring öronen

Permalänk
Medlem

Blev ett par Momentum, har testat mycket blandad musik och de klarar av 90% av det jag lyssnat på med finnemangkvalitét. Har bara lovord för dessa.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur sennheiser momentum over ear (de slutna) låter när de är inspelade?
Tycker att det saknas lite spelglädje ur förpackningen och funderar på att lämna tillbaka dem.
Tycker mina qpad qh-90 ligger på ungefär samma ljudkvalitet fast qpad har lite bättre bas och dem gav jag 600 kr för.
Så frågan är om man lägger 1800 spänn i sjön om jag behåller momentum.