Elgiganten verkar ha sålt en begagnad macbook som en ny

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trexake:

Som sagt, jag är nöjd med datorn och den har fungerat bra. Men när jag öppnar den och märker att någonting var trasigt samt att en plombering känner jag mig lurad. Hade jag fått veta att detta är ett exemplar som någon ev har lämnat tillbaks är det OK, men att inte säga det är fel.

I och med att datorn förmodligen inte var ny kan jag inte försäkra mig om att programvaran är orörd, vem vet vad som kan ha varit installerat på denna dator innan? Jag tycker att elgiganten borde ha varit lite mer tillmötesgående. Be om serienummer etc och kolla upp om någonting har hänt.

Det är delvis förståeligt om de säljer returexemplar, men då vill jag ha en bra förklaring på hur detta kan ha uppstått i svaret från dem, vilket jag inte fick.

Apples garanti bryts väl inte om man byter hårddisk?

Edit:
Sen som sagt, om jag hade fått problem med denna dator, vad hade hänt då när jag lämnar in den och de märker att plomberingen är bruten? Jag ska nog vara glad att det inte har hänt!

Nu är det försent men hade du märkt det inom 30 / 14 dagar hade du fått bytes-rätt / ångerrätt. Elgiganten har ett stort utbud på norden så det kan mycket möjligtvis komma på niten, tyvärr och därför bör man alltid kontrollera sin/sina inköpta produkt/produkter. Själv har man fått hem produkter från andra nät som har varit upp packade och använda. Dock ska man vara noga att kolla efter demo ex.

Skrivet av F.Fairlane:

Köpte en ny digitalkamera för ett antal år sedan på El-Giganten. När jag sedan skulle kolla bilderna jag tagit så var det andra bilder i det inbyggda minnet än vad jag hade tagit. Dessutom var datummärkningen när korten var tagna 2 månader innan mitt köp. Efter lite tjafs om konsumentköplagen så fick jag en helt ny. Fast dom sa att dom inte sålde begagnade produkter som nya.

Mig veterligen så säljer El-Giganten begagnade produkter som nya även om dom påstår motsatsen.

Kan fortfarande hända att elgiganten gör fel och bör åtgärda det direkt utan tjafs.

Skrivet av Karaff:

Köpte en mobiltelefon på Elgiganten i Gislaved för rätt många år sedan, en Nokia 6500 slide, efter ett tag (drygt 14 dagar) började telefonen dela på sig, lossar batteriluckan och konstaterar att det saknas minst 4 skruvar, går till butiken och påtalar detta.

Svaret var i stil med: Nä men du fattar väl att vi inte kan byta ut din telefon för att du varit inne och pillat i den, orkade i dåläget inte bråka utan fick nya skruvar monterade efter ett tag, dock har jag inget förtroende för butiken efter denna och andra bemötanden jag fått.

Hade det hänt idag hade jag gjort mig otroligt mycket mer besvärlig kan jag säga.

Har vid något tillfälle tänkt köpa lite småsaker i deras butik men när de har flera hundra kronor i påslag på produkter som kostar under 200kr så går mitt ocker-alarm och jag lämnar omgående.

Elgiganten - nej tack.

Isåfall kan det vara många som pillar med hemelektroniken utan att man ska göra det och komma fram och begära reperation eller utbytt produkt. Problemet är att man ska ha bevis på det hela att det fanns det felet ifrån början.

Skrivet av senke:

Köpte ett PS3 på Elgiganten som tydligen var en retur från någon tidigare köpare.
När jag öppnade förpackningen så såg det ut som att allting bara var ikastat och när jag väl tar ut själva konsollen så var den full med damm samt att gummifötterna på undersidan var helt fulla med dammtussar. Kopplade in konsollen och självklart så hade hårddisken crashat.
Tjii fick jag, det var bara att åka tillbaka och klaga, de verkar inte ha full koll på hur man hanterar returer.

Du ska få ha en utbytt produkt isåfall. Fel kan hända var och när som helst. Man måste märka i tid, ha bevis och då ska det vara ett mindre problem att lösa.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Men hallå! Begagnade varor ska säljas som demoex eller liknande, INTE som ny vara. Hur svårt ska det vara att fatta.

Du tror alltså att vi skulle börja handla efter en princip som medför att samtliga butiker går i konkurs?
Skulle du själv ha lust att bedriva försäljning med dom förutsättningarna?

En normal vinstmarginal på en elektronikprodukt är 2-5%
Hur tycker du då det ska funka om man ska lämna 10-20% rabatt på saker?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du tror alltså att vi skulle börja handla efter en princip som medför att samtliga butiker går i konkurs?
Skulle du själv ha lust att bedriva försäljning med dom förutsättningarna?

En normal vinstmarginal på en elektronikprodukt är 2-5%
Hur tycker du då det ska funka om man ska lämna 10-20% rabatt på saker?

Om det är distansavtalslagen du tänker på så ska varan ändå vara i "väsentligen oförändrat skick". Butiken kan således neka återköp om produkten inte är i det skicket. När det gäller öppet köp så finns det plombering och liknande butiken kan ha som krav för att man ska ta tillbaka varan. Vem har sagt att man måste ge så stor rabatt? Det räcker väl med 5% om nu bara förpackningen är öppnad och produkten testad? Man ska däremot aldrig sälja en använd vara som ny, så enkelt är det.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Om det är distansavtalslagen du tänker på så ska varan ändå vara i "väsentligen oförändrat skick". Butiken kan således neka återköp om produkten inte är i det skicket. När det gäller öppet köp så finns det plombering och liknande butiken kan ha som krav för att man ska ta tillbaka varan. Vem har sagt att man måste ge så stor rabatt? Det räcker väl med 5% om nu bara förpackningen är öppnad och produkten testad? Man ska däremot aldrig sälja en använd vara som ny, så enkelt är det.

5% räcker bra för att vilken produkt som helst (bortsett från tillbehör, kablar och sådant) ska bli en förlustaffär.
Och att marknadsföra samtliga returnerade varor som "använda" skulle ju garantera att ingen nånsin kommer köpa dom för ett knappt sänkt pris.

Nej, det vi köper är "varor i nyskick", inte nya varor.

Självklart skall plomberingar och förseglingar vara intakta. Jag säger inte att Elgiganten handlat 100% rätt i detta fall.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag hade hört av mig till Apple direkt och klagat på giganten.

Permalänk
Inaktiv

nu talar jag av egen erfarenhet, jag har ingen doktorsavhandling i plast produkter, men plast blir i kombination med värme hård och stel (torkar ut), och efter ett par år brukar den ha för sig att gå sönder väldigt lätt. har just som du bytt lite delar på mina laptops jag haft och efter 3-4år har vissa plast delar gått sönder bara man rört den med toppen av skruvmejseln. samma fenomen har jag sett på bildelar som är av plast och fästs på plats med olika plast delar som går sönder väldigt lätt.

den skadan på bilden är av allt och döma från att skruven satt för hård och någon gång du haft produkten har en mindre tryck utifrån orsakat plasten att gå sönder i kombination med att plasten blivit stel och hård.

som sagt min erfarenhet, ingen professor i ämnet. det är självklart alltid tråkigt att saker går sönder, hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem

En kupp mot Elgiganten!!

Tänk er själva, det råder stenhård konkurrens i hemelektronikbranschen just nu. Onoff och Expert har gått under. Flera stora koncerner kommer gå under inom snar framtid, och Elgiganten anses väl inte som en av de bättre och mest använda?
Om alla som handlar i en fysisk butik skulle begära att försäljaren öppnar upp produkten för att säkerhets ställa att plomberingen inte är bruten och få en rubrik i Aftonbladet om att Elgiganten säljer returnerade/begagnade varor som nya skulle de stå klart vilken kedja som står näst på tur.
Efter svaret du fick av kundtjänst är det mer än rätt tycker jag!

¨Ha en bra dag¨

Permalänk

Ponera att du hade fått ett fel på denna dator. Säg grafikkortet rasat. Lämnar in den. Så kommer ju elgiganten avslå garanti ändå pga att den varit öppnad. Vem som öppnar den anser jag inte spelar någon roll. Det faktum att den var öppnad och den fungerar när köparen fick den är det viktiga.

Detta är något jag anser elgiganten direkt ska byta ut. Utan diskussion eller ge tillbaka en viss innestående summa och handla för. Är inte acceptabelt. När jag köper nytt ser jag till att det är nytt. Kommer någon med begagnade saker får dom endast begagnat pris av mig.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svchost.exe:

Ponera att du hade fått ett fel på denna dator. Säg grafikkortet rasat. Lämnar in den. Så kommer ju elgiganten avslå garanti ändå pga att den varit öppnad. Vem som öppnar den anser jag inte spelar någon roll. Det faktum att den var öppnad och den fungerar när köparen fick den är det viktiga.

Detta är något jag anser elgiganten direkt ska byta ut. Utan diskussion eller ge tillbaka en viss innestående summa och handla för. Är inte acceptabelt. När jag köper nytt ser jag till att det är nytt. Kommer någon med begagnade saker får dom endast begagnat pris av mig.

Elgiganten har all sin makt att byta ut det defekta komponent utan problem. Bevisen måste finnas dock, att det är ett fabriksfel och inte olyckshändelse.

Permalänk
Medlem

Det har inte gått två år, sen ska inte bevisbördan vara hos dom? Borde väll inte vara svårare än att säga att du vill reklamera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du tror alltså att vi skulle börja handla efter en princip som medför att samtliga butiker går i konkurs?
Skulle du själv ha lust att bedriva försäljning med dom förutsättningarna?

En normal vinstmarginal på en elektronikprodukt är 2-5%
Hur tycker du då det ska funka om man ska lämna 10-20% rabatt på saker?

Så kunder bör acceptera att begagnade varor med plomberingen spräckt (dvs helt utan garanti) säljs till nypris för att butikerna för priskrig med varandra?
Jag tycker verkligen inte det.

Tyvärr är det väl mer eller mindre kännt att detta är något Elgiganten gör konsekvent. Riktigt fult är det.

Permalänk

Den presumtivt tidigare ägaren borde ju ha registrerat den hos Apple, kanske en koll med dem kan avgöra om maskinen varit i bruk före ditt köp?

Permalänk
Medlem

ingen nyhet då elgiganten har gjort det flera gånger förut. samt höja priser för att dagen efter sänka och säga 50% rabatt. dom är ett skitföretag helt enkelt

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkig upptäckt. Tyvärr måste jag säga att jag inte tror att du har någon som helst chans att få kompensation el. dyl. då det gått så lång tid och felet i sin art lika gärna kan ha orsakats av dig. Man kan inte heller utesluta att det spruckit när datorn fått en smäll.

Skrivet av Wully:

Det har inte gått två år, sen ska inte bevisbördan vara hos dom? Borde väll inte vara svårare än att säga att du vill reklamera den?

Läs lagen igen. Efter ett halvår ligger bevisbördan på kunden vid reklamation.

Permalänk
Skrivet av Wully:

Det har inte gått två år, sen ska inte bevisbördan vara hos dom? Borde väll inte vara svårare än att säga att du vill reklamera den?

Efter 6 månader ligger bevisbördan på köparen.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker efter så har jag aldrig sett en "fyndhörna" på elgiganten, däremot har alltid mega markt och netonnet extra många produkter som ligger under "fyndhörnan" dvs produkter som är returnerade och använda.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Efter 6 månader ligger bevisbördan på köparen.

Jäklar vad off jag var, var hundre på att det var 24månader på butiken sen 12månader på köparen. Tack för rättningen

Permalänk
Medlem

Appropå returrätten i Sverige, så är det ju så att enligt returrätten ska varan vara i vesäntligt oförändrat skick i och med returen. Så har personligen inget problem att köpa en returnerad vara till nypris när det uppfylller kriterierna.

Dock när det är som i detta fall så är varan uppenbarligen inte i vesäntligt oförändrat skick och Elgiganten har brustit i sin kontroll när till och med garantin var bruten, borde vara lagbrott att sälja varor som butik när inte ens garantin gäller som man är utlovad.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Skrivet av Wully:

Jäklar vad off jag var, var hundre på att det var 24månader på butiken sen 12månader på köparen. Tack för rättningen

Känns konstigt men så är det.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Så kunder bör acceptera att begagnade varor med plomberingen spräckt (dvs helt utan garanti) säljs till nypris för att butikerna för priskrig med varandra?
Jag tycker verkligen inte det.

Tyvärr är det väl mer eller mindre kännt att detta är något Elgiganten gör konsekvent. Riktigt fult är det.

Nej, som nämnt tidigare så ska kunder acceptera varor som är i nyskick.
Datorns om denna tråden handlar om var inte i nyskick, då hade plomberingen vart hel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Nu när jag tänker efter så har jag aldrig sett en "fyndhörna" på elgiganten, däremot har alltid mega markt och netonnet extra många produkter som ligger under "fyndhörnan" dvs produkter som är returnerade och använda.

Det är deffinitivt inte samtliga returnerade produkter som hamnar på fyndhörnan. utan sådana som återlämnas utan kartong, utan skyddsplast, med små repor osv. Sådana som lämnas tillbaka i så pass förändrat skick att kunden oftast inte får full ersättning för den. Eller om kunden hittat något som inte stämmer i specifikation eller liknande, då har man såklart rätt att lämnat en produkt även om den är märkbart använd.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Så man bryter garantin om man vill byta batteri eller hårddisk i en MacBook?
Låter ju som ett märke man vill handla prylar av.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, som nämnt tidigare så ska kunder acceptera varor som är i nyskick.
Datorns om denna tråden handlar om var inte i nyskick, då hade plomberingen vart hel.

Antingen är en vara ny, eller så är den begagnad.
Nyskick, renoveringschans och andra skönskrivningar av begagnade varor kan privatpersoner pyssla med på andrahandsmarknaden, men butiker borde inte få göra sådant.

Hur butikerna löser sitt inkomstbortfall från returärenden är ointressant för mig, det ska vara väldigt tydligt om en vara inte är ny så att jag som kund kan ta ställning till att chansa eller inte.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Nu är det försent men hade du märkt det inom 30 / 14 dagar hade du fått bytes-rätt / ångerrätt. Elgiganten har ett stort utbud på norden så det kan mycket möjligtvis komma på niten, tyvärr och därför bör man alltid kontrollera sin/sina inköpta produkt/produkter. Själv har man fått hem produkter från andra nät som har varit upp packade och använda. Dock ska man vara noga att kolla efter demo ex.

Kan fortfarande hända att elgiganten gör fel och bör åtgärda det direkt utan tjafs.

Isåfall kan det vara många som pillar med hemelektroniken utan att man ska göra det och komma fram och begära reperation eller utbytt produkt. Problemet är att man ska ha bevis på det hela att det fanns det felet ifrån början.

Du ska få ha en utbytt produkt isåfall. Fel kan hända var och när som helst. Man måste märka i tid, ha bevis och då ska det vara ett mindre problem att lösa.

Satt långt inne innan det kröp fram att det var en öppet köp retur som dom sålt som ny. Var tvungen att visa datum på bilden som var tagen innan inköpet samt informera om konsumentköplagen. Först efter att den anställde pratat med sin chef kröp det fram att en person lämnat tillbaka kameran efter två veckors användande.
Fick en helt ny kamera samt ett minneskort.

Kollar man på Komplett.se och Webhallen så säljer dom sådana varor till reducerat pris.
Dom körde väl en "går det så går det".

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, som nämnt tidigare så ska kunder acceptera varor som är i nyskick.

Håller med helt, vi kan inte ha generösa regler om returrätt och samtidigt alltid kräva att en produkt ska vara oöppnad.

En produkt med bruten plombering ska förstås inte hamna i en ny kunds händer utan att man informerats på förhand att plomberingen är bruten, men om du inte kan bevisa att det inte var du som bröt den är du rätt körd.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Antingen är en vara ny, eller så är den begagnad.
Nyskick, renoveringschans och andra skönskrivningar av begagnade varor kan privatpersoner pyssla med på andrahandsmarknaden, men butiker borde inte få göra sådant.

Hur butikerna löser sitt inkomstbortfall från returärenden är ointressant för mig, det ska vara väldigt tydligt om en vara inte är ny så att jag som kund kan ta ställning till att chansa eller inte.

Men sluta whina. Du har inget som helst krav att ställa på att du sak få en fabriskny vara när du handlar nytt.
Vill du ha det, handla i ett annat land, som inte har samma konsumenträttigheter som i Sverige. Dvs rättighet att returnera varor. Inte att få fabriksnya.

Du får varor i nyskick, sedan om du vill kalla dom för "renoveringschans" eller ej är upp till dig.

Med tanke på hur mycket returrätten tillämpas i detta land så är jag övertygad om att folk på detta forumet köpt långt fler "begagnade" varor än dom känner till, och inte är ett dugg ledsna för det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hej!

Juldagen 2011 beställde jag en Macbook pro hos elgiganten (de och mediamarkt hade priskrig så det var bra pris) som jag hämtade ut några dagar senare. Den har fungerat bra men nu nästan två år senare kände jag att det var dags att stoppa in en SSD hårddisk samt uppgradera till 8 GB ramminne.

När jag öppnade upp denna dator stötte jag på en märklig sak: Plomberingen för att batteriet inte ska ha tagits bort var bruten, samt att en monteringsdetalj för batteriet var sprucken. Detta gjorde mig ganska upprörd, jag kan inte vet alls vad för programvara eller dylikt som kan ha varit på denna dator innan. Fick jag ett sämre batteri än vad som borde ha varit? Har datorn varit trasig innan? Detta känns inte shysst hur som helst. Så här såg det ut när jag öppnade upp datorn:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/15627177/2013-10-23%2015....

Jag valde då att kontakta elgiganten med följande meddelande:

Detta fick jag som svar igår:

Vad har jag för rättigheter här? Vad bör jag svara? Jag lär inte handla mer från elgiganten och jag lär heller inte rekommendera någon annan att göra det efter denna händelse.

Vad har man för garanti nu såhär November 2013?

Har du inte märkt något fel tidigare? Och ifall garantitiden också tagit slut tycker jag du borde lägga ner detta.

Detta fel ser ut som om en tekniker som installerat datorn skulle råkat skada den, alternativt en returnerad dator enligt ångerrätten där kollen på den returnerade varan inte blev gjord tillräckligt noggrant. Den klarade säkert funktionstestet galant och man missade denna detalj med ena plomberingen. Men lyssna själv på hur det låter. Att efter såhär lång tid klaga på något sånt här ;p

Har något varit trasigt och isåfall varför har detta inte framkommit tidigare? Det är frågan som kommer behöva besvaras. Har du besvärats av detta?

Har du lånat ut datorn till någon kompis? Har du lämnat in den på service? Har du bytt någon komponent?

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk

Hände samma sak för mig med en mobil jag köpte för några år sedan på Elgiganten. Den "kändes" ny men när man tittade på bildgalleriet så hittade jag massa gamla bilder som någon tagit bland annat.. Och nej det var inget demo-ex.

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Kollar man på Komplett.se och Webhallen så säljer dom sådana varor till reducerat pris.

Njäe. De säljer de varor som inte bedöms kunna säljas som nya, som demo. Det är fortfarande en stor andel ångerköp som säljs som nya. Precis som det ska vara.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

I Sverige är ångerätten lagstadgad. Skall du bedriva distanshandel måste du alltså vara beredd att ta de kostnader detta medför. Om dina marginaler är för låga för att du skall ha råd med det så får du helt enkelt öka dessa marginaler (=höja priset). Om detta gör att du blir dyrare än dina konkurrenter, som naturligtvis även de måste ta de kostnader de får p.g.a. ångerrätten, så inse att du är utkonkurrerad och att ditt företag inte är lämpat att bedriva distanshandel.

Det stora problemet som hemelektronikbranschen har är att de stora företagen satsat på en prisdumpningstaktik som går ut på att det företag som klarar att gå med förlust längst tid blir ensamma kvar på marknaden och kan då börja ta igen förlusterna. Denna osunda taktik är anledningen till de låga marginalerna. Om företagen väljer en marknadsstrategi som innebär låga marginaler och stora förluster i väntan på "monopolställning", så skall de heller inte klaga på att de inte kan täcka de kostnader de är lagbundna att stå för.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD