Permalänk
Medlem

Val av rMBP (15 tum)

Min Macbooks (2010 mid) batteri har nu börjat krångla rejält och kombinerat med mycket lagg vid vardaglig användning känner jag att det är dags att byta upp sig.

Eftersom jag vill ha något starkare grafik än intel iris 5100 så lutar det mot en 15 tums modell. (För övrigt väldigt irriterad över att apple inte ger valet att lägga till dGPU hos 15tums modellerna utan allt annat!.)

Min stora fråga är dock hur mycket Ram behöver man för att inte få delay vid vanlig användning?

Här är en bild över min användning just:

Som ni ser är det VÄLDIGT mkt sidor ut just nu. För att vara helt framtidsäker är självfallet 16gb ram the way to go men priset går upp till nästan 19k med den configen så vill jag vara 100% säker på att det behövs för att inte stora växlingsfiler etc ska byggas upp.

Permalänk
Medlem

OSX är mycket bättre än vad folk tror på att använda RAM på ett smart sätt, och OSX använder så mycket rRAM den har tillgång till.
Man klarar sig jätte långt på bara 8gb ram, så länge man inte ska göra tunga grejer med bild/video/ljud redigering.
Mavericks är ju dessutom bättre på att behandla RAM än tidigare OSX versioner.
Det som varit bra med 16gb förut är ju att du laddar program osv snabbare efter du haft dom nerstängda, och som sagt för tunga grejer.
Men nu för tiden när man har så enormt snabba SSD'er så går det så snabbt ändå att starta program osv, för det ramen inte pallar sköter disken, och det tillsammans med smart RAM användning gör att man inte behöver lika mycket.

Men vill man framtids säkra för några år så är ju givetvis 16gb kanske ett bättre val.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Kör på 16 GB, känns bara dumt att snåla när det inte går att uppgradera i efterhand.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Det blir säkerligen 16gb skulle jag tro. O då börjar man så klart snegla på de extra 2k man kan punga ut för att få större hårddisk samt dGPU. Aja

Någon som har koll på hur Mavericks hantera RAM för övrigt?
Har hört att många ,även fast de har mycket ram, har fått delays pga den nya funktonen som komprimerar ram-minnet i de program man inte använder.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av några delays med Mavericks. Snarare tvärtom, tycker det mesta känns rappare och detta på en rMPB (15 tum)(2012) med 8gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrsnö:

Det blir säkerligen 16gb skulle jag tro. O då börjar man så klart snegla på de extra 2k man kan punga ut för att få större hårddisk samt dGPU. Aja

Någon som har koll på hur Mavericks hantera RAM för övrigt?
Har hört att många ,även fast de har mycket ram, har fått delays pga den nya funktonen som komprimerar ram-minnet i de program man inte använder.

Jag har också upplevt bättre prestanda. Inte direkt på mina datorer, men min fars dator som bara har 6 GB och alltid kör en Windows-VM är betydligt snabbare!

angående dGPU, det är både en fördel och nackdel. Behöver man inte det extra krutet i GPU-prestanda så kan jag nästa tycka det är en fördel att köra utan. Mindre värmeutveckling vid belastning, rimligen en jämnare batteriförbrukning (och även förmodligen längre batteritid i genomsnitt) och även förmodligen något tystare.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Jag har också upplevt bättre prestanda. Inte direkt på mina datorer, men min fars dator som bara har 6 GB och alltid kör en Windows-VM är betydligt snabbare!

angående dGPU, det är både en fördel och nackdel. Behöver man inte det extra krutet i GPU-prestanda så kan jag nästa tycka det är en fördel att köra utan. Mindre värmeutveckling vid belastning, rimligen en jämnare batteriförbrukning (och även förmodligen längre batteritid i genomsnitt) och även förmodligen något tystare.

Okaj, det kanske bara är en minoritet som har det är problem. Tydligen verkar det som om de använder få appar går det snabbare men tex 10 tabs i safari sänker även 8/16gb användare konstigt nog.

Hittade det i den här tråden: https://discussions.apple.com/thread/5470580?start=15&tstart=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrsnö:

Okaj, det kanske bara är en minoritet som har det är problem. Tydligen verkar det som om de använder få appar går det snabbare men tex 10 tabs i safari sänker även 8/16gb användare konstigt nog.

Hittade det i den här tråden: https://discussions.apple.com/thread/5470580?start=15&tstart=...

Som sagt så märks en stor förbättring på en dator som har konstant högt ram-utnyttjande. 2 GB är alltid allokerat till en VM som kör Windows 7. Mavericks får sen klara sig med 4 GB på en 2007 års iMac med mail, firefox (10+ tabbar), crashplan (java!), pages, keynote, acrobat osv.

Så kan inte hålla med om att det är "få appar" som körs på den datorn..

Att Mavericks alltid allokerar allt minne som finns är inte något fel, den försöker bara utnyttja det så effektivt som möjligt. Oallokerat minne är slösat minne. Jag har lyssnat på flertalet podcasts där man diskuterat Mavericks utan och innan och läst flera stora reviews. Har inte hört att någon haft problem med compressed memory, har i princip bara hört motsatser.

Det är normalt att folk klagar efter uppgraderingar, oftast för att spotlight indexerar om hela disken vid första boot. När det kommer till minne så är det extremt vanligt med missförstånd och myter som inte grundar sig i någon fakta.

Slutligen... oroa dig inte för att minnet ska krångla. Köp 16 GB och njut av datorn!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrsnö:

Det blir säkerligen 16gb skulle jag tro. O då börjar man så klart snegla på de extra 2k man kan punga ut för att få större hårddisk samt dGPU. Aja

Hade lite samma funderingar jag själv, visste att jag ville ha 15":aren och att den skulle ha 16GB minne. Då tycker jag inte valet var speciellt svårt. Ett par tusen till upp från det billigare paketet + 16GB och man får dubbla disken och dedikerat grafikkort. Känns dumt att snåla när det ändå rör sig om relativt mycket pengar för en dator och man planerar att använda den några år. Så det fick bli det dyrare paketet för mig.

Grymt nöjd med den för övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Hade lite samma funderingar jag själv, visste att jag ville ha 15":aren och att den skulle ha 16GB minne. Då tycker jag inte valet var speciellt svårt. Ett par tusen till upp från det billigare paketet + 16GB och man får dubbla disken och dedikerat grafikkort. Känns dumt att snåla när det ändå rör sig om relativt mycket pengar för en dator och man planerar att använda den några år. Så det fick bli det dyrare paketet för mig.

Grymt nöjd med den för övrigt!

Ja, om man inte har råd med det steget så kanske man inte ska köpa en 15" Retina MBP

Som jag uttryckte i ett tidigare inlägg så finns det person, om än få, som föredrar integrerad grafik framför den dedikerade. Nu när Crystalwell klarar att driva Retina-skärmen fint så är det ibland en fördel att inte ha det dedikerade kortet. Man sparar på batteri, värme och ljudnivå (vid hög belastning). Så har man inte ett definitivt behov av bättre grafikkort så kan det vara en fördel att stanna med bara IGP.

Dock är det nog, precis som du säger, bäst långsiktigt och prisvärt att köpa den dyrare modellen. dGPU och den större SSDn gör datorn trevligare i längden och man ångrar inte att man snålade den gången för 3 år sen!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)