Påverkas Windows 8-licensen om man bytar ut datordelar?

Permalänk

Påverkas Windows 8-licensen om man bytar ut datordelar?

Fått höra att Windows 8-licensen (Windows 8 Pro OEM Upgrade från Windows 7) kan sluta gälla om man bytar ut datordelar. Hur står det till på den fronten?

Har tänkt byta ut följande:

  • Moderkortet

  • Ny processor

  • Nytt grafikkort

  • Nya minnen

Hårddiskarna ska få ligga kvar, därav undrar jag om det verkligen påverkas. Någon som vet eller kan tipsa om var man ska kolla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasseStrand:

Fått höra att Windows 8-licensen (Windows 8 Pro OEM Upgrade från Windows 7) kan sluta gälla om man bytar ut datordelar. Hur står det till på den fronten?

Har tänkt byta ut följande:

  • Moderkortet

  • Ny processor

  • Nytt grafikkort

  • Nya minnen

Hårddiskarna ska få ligga kvar, därav undrar jag om det verkligen påverkas. Någon som vet eller kan tipsa om var man ska kolla?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasseStrand:

Fått höra att Windows 8-licensen (Windows 8 Pro OEM Upgrade från Windows 7) kan sluta gälla om man bytar ut datordelar. Hur står det till på den fronten?

Har tänkt byta ut följande:

  • Moderkortet

  • Ny processor

  • Nytt grafikkort

  • Nya minnen

Hårddiskarna ska få ligga kvar, därav undrar jag om det verkligen påverkas. Någon som vet eller kan tipsa om var man ska kolla?

Ja Windows kommer att bråka om att aktivera en licens igen för enligt den så har du nu försökt att installera samma licens på mer än en dator.
Det är lätt fixat med att ringa ett nummer, man får en kod att knappa in och så var det klart
Du behöver alltså inte betala något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ja Windows kommer att bråka om att aktivera en licens igen för enligt den så har du nu försökt att installera samma licens på mer än en dator.
Det är lätt fixat med att ringa ett nummer, man får en kod att knappa in och så var det klart
Du behöver alltså inte betala något mer.

Jag har aldrig råkat ut för eller hört för den delen att licens krånglar efter utbytt hårdvara. Licensen är inte bunden till hårdvaran och jag har byggt ett antal datorer/bytt ut delar genom åren. Jag blir väldigt förvånad om det skulle börja krångla för dig.

Permalänk
Medlem

Som ovan sa. Bara att ringa ett nummer o följa instruktioner. Tar bara ett par min sen är det bara o köra igen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ja Windows kommer att bråka om att aktivera en licens igen för enligt den så har du nu försökt att installera samma licens på mer än en dator.
Det är lätt fixat med att ringa ett nummer, man får en kod att knappa in och så var det klart
Du behöver alltså inte betala något mer.

Lätt vet jag inte, den killen jag fick hade en väldigt stark indisk accent/brytning så vi fick ta den där långa koden flera gånger om, men annars är det enkelt.

Permalänk

OEM-licenser blir väl knytna till moderkortet?
Eller är det datorer med förinstallerad win?

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Lätt vet jag inte, den killen jag fick hade en väldigt stark indisk accent/brytning så vi fick ta den där långa koden flera gånger om, men annars är det enkelt.

När jag har ringt så var allting automatiskt, fast det kanske beror på vad det är för problem man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Windows 8 har inte samma krav på att man inte får byta delar som Windows 7 OEM. Däremot måste du installera om, så se till att du har skiva, nyckel osv innan du börjar. Och som sagt, gnäller den så får man ringa ett nr, men det har aldrig hänt mig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

När jag har ringt så var allting automatiskt, fast det kanske beror på vad det är för problem man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade bytt moderkort och då gnällde windows, sökte på problemet och hittade att man skulle skriva något i "kör" sedan kom ett fönster upp där det stod ett telefon nummer och massa med siffror... tror jag, sedan ringde jag och då svarade denna killen och sedan läste jag upp min kod och sedan fick jag en kod tillbaka som jag skrev in eller någonting liknande. Önskar att jag hade skaffat retail version av Windows 8 istället för OEM..

Permalänk
Medlem

Det var så förr i tiden med OEM licenser. När jag skulle byta grejer så fick jag ringa M$ kundtjänst, prata med en trevlig tjej som låste upp min licens. Men enligt vad folk skrivit är det ingen fara längre om man ringde det automatiska numret.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har för mig att med 8.0 så går det bra att ominstallera med nya komponenter i burken, men inte med Windows 7 OEM.
Nu till det roliga vad jag läste någonstans så har Microsoft justerat villkoren med senaste 8.1 så nu är det mer likt gamla Windows 7 OEM igen,.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasseStrand:

Hur är det för de utan OEM?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har alltid kört på OEM själv men har aldrig råkat ut för att licensen inte gått att aktivera när jag hjälpt andra. Jag är inte insatt i villkor för licenserna mer än ytligt och jag letade faktiskt efter denna frågan då jag själv undrat det samma men hittade ingenting om att licensen inte skulle fungera vid ny hårdvara. Jag kan ju ha missat den punkten men med min erfarenhet, så har jag som sagt aldrig behövt ringa något nummer oavsett windows licens.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Toazted:

Jag har aldrig råkat ut för eller hört för den delen att licens krånglar efter utbytt hårdvara. Licensen är inte bunden till hårdvaran och jag har byggt ett antal datorer/bytt ut delar genom åren. Jag blir väldigt förvånad om det skulle börja krångla för dig.

Beror på licenstyp..

Permalänk
Avstängd

Jag köpte Windows 8 när det släpptes för 130kr. Då stod det klart och tydligt att man inte fick byta delar.

Jag har bytt processor och moderkort utan problem. Nyckeln kan säga att den inte funkar men då ringer man ett nummer, slår in ett väldigt långt antal nummer och får sedan en ny nyckel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanyaIV:

Lätt vet jag inte, den killen jag fick hade en väldigt stark indisk accent/brytning så vi fick ta den där långa koden flera gånger om, men annars är det enkelt.

Du menar så här? I så fall skulle jag också få problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hittade denna sidan: http://support.microsoft.com/kb/950929 - Så, krånglar det så får jag ringa