Permalänk

Ljudkorts jungel

Hej.
Jag har ett litet problem, jag har konstaterat att jag har knäckt mitt ljudkort som är intrigerat i moderkortet. Detta stör mig mycket då jag lyssnar mycket på musik, spelar spel osv. Jag är säker på det för jag har kollat både mitt ljudsystem och headset med andra enheter och dom funkar finfint.

Då till min fråga: Vad ska jag ha för ljudkort? Externt eller internt? och vilken prisklass ligger ett hyfsat ljudkort? Det kan dock inte vara för dyrt, iallafall inte över 2000-3000 kr då pengar inte är i överflöd.

Mitt moderkort är ett Asus P8Z68 Deluxe

Visa signatur

|| Fractal design XL R2 Titanium || Asus p8p67 Deluxe || Intel Core I5 3470 3,2GHz || 12GB RAM || Asus Radeon R9 280x Top-CUII || Samsung EVO 480 250GB SSD, WD 500GB, Seagate 1500GB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlackSoulKatana:

Hej.
Jag har ett litet problem, jag har konstaterat att jag har knäckt mitt ljudkort som är intrigerat i moderkortet. Detta stör mig mycket då jag lyssnar mycket på musik, spelar spel osv. Jag är säker på det för jag har kollat både mitt ljudsystem och headset med andra enheter och dom funkar finfint.

Då till min fråga: Vad ska jag ha för ljudkort? Externt eller internt? och vilken prisklass ligger ett hyfsat ljudkort? Det kan dock inte vara för dyrt, iallafall inte över 2000-3000 kr då pengar inte är i överflöd.

Mitt moderkort är ett Asus P8Z68 Deluxe

För 700-800:- får du ett Sound Blaster Z, som är grymt bra till det du gör med datorn.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackSoulKatana:

Hej.
Jag har ett litet problem, jag har konstaterat att jag har knäckt mitt ljudkort som är intrigerat i moderkortet. Detta stör mig mycket då jag lyssnar mycket på musik, spelar spel osv. Jag är säker på det för jag har kollat både mitt ljudsystem och headset med andra enheter och dom funkar finfint.

Då till min fråga: Vad ska jag ha för ljudkort? Externt eller internt? och vilken prisklass ligger ett hyfsat ljudkort? Det kan dock inte vara för dyrt, iallafall inte över 2000-3000 kr då pengar inte är i överflöd.

Mitt moderkort är ett Asus P8Z68 Deluxe

Köp ett Asus Xonar STX, det är riktigt bra. Pris runt 1500kr. Ett Asus Xonar DG för 300pix är också bra. Och nåt imellan dom 2 ett Asus Xonar DX/D1. Har haft dom alla.

Vad har du för lurar?

Permalänk
Citat:

Vad har du för lurar?

Just för tillfället kör jag antingen inga lurar alls eller med ett par koss porta pro på kvällen. Kan också hända att jag använder mina gamla urbanears.

Har dock planerat att skaffa Razer Black shark ett tag nu. Skulle vilja prova dem innan jag köper dem.

Visa signatur

|| Fractal design XL R2 Titanium || Asus p8p67 Deluxe || Intel Core I5 3470 3,2GHz || 12GB RAM || Asus Radeon R9 280x Top-CUII || Samsung EVO 480 250GB SSD, WD 500GB, Seagate 1500GB ||

Permalänk

Nu visade det sig att det var inga problem med ljudkortet, för när jag installerade om datorn blev ljudet glasklart som det en gång var.
Men frestelsen finns ju fortfarande att skaffa ett externt ljud-kort

Visa signatur

|| Fractal design XL R2 Titanium || Asus p8p67 Deluxe || Intel Core I5 3470 3,2GHz || 12GB RAM || Asus Radeon R9 280x Top-CUII || Samsung EVO 480 250GB SSD, WD 500GB, Seagate 1500GB ||

Permalänk
Medlem

I mitt tycke så skulle det vara lite slöseri med ett hyffsat eller till och med bra ljudkort för bara ett razerheadset, men det är ju vad jag tycker.

Vad du än blir nöjd med blir nog säkert bra

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Köp en dac istället