Permalänk
Medlem

Vilket nätverkskort ska jag välja?

Hejsan!

Vet inte om detta är rätt kategori, men hittade inget annat.

Ska köpa ett nätverkskort och undrar om någon kan rekommendera något.
Vet inte hur stor skillnad det är på de olika eller om man bara ska köpa vilket som.
Det ska gärna inte kosta för mycket, men vill inte heller ha något skit.

Om det spelar roll vilket moderkort man har så skulle jag uppskatta om någon kunde
förklara för mig hur jag kan hitta info om mitt moderkort.

Mvh Olle

Permalänk
Medlem

Har även sett att det finns nätverksadaptrar. Fungerar de som ett nätverkskort, eller de gör någonting annat?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Permalänk
Hedersmedlem

Medlem sedan 2009 och hittar ändå inte i vilket forum nätverkskort ska ligga?

Nåja, flyttade tråden och förtydligade vad du ville göra med nätverkskort, båda faller under §3 i reglerna, §3.1 och §3.2.

*Tråd flyttad, trådrubrik förtydligad*

Edit: Till medlem bakom raderat inlägg: Nej, Köpråd är till för köp av multipla delar eller hel dator. För övrigt faller synpunkter på modereringen under §11 i reglerna, så läs där om hur ni kan gå vidare vid missnöje.

*inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleij:

Hejsan!

Vet inte om detta är rätt kategori, men hittade inget annat.

Ska köpa ett nätverkskort och undrar om någon kan rekommendera något.
Vet inte hur stor skillnad det är på de olika eller om man bara ska köpa vilket som.
Det ska gärna inte kosta för mycket, men vill inte heller ha något skit.

Om det spelar roll vilket moderkort man har så skulle jag uppskatta om någon kunde
förklara för mig hur jag kan hitta info om mitt moderkort.

Mvh Olle

Är det ett kort för trådad eller trådlös anslutning?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleij:

Hejsan!

Vet inte om detta är rätt kategori, men hittade inget annat.

Ska köpa ett nätverkskort och undrar om någon kan rekommendera något.
Vet inte hur stor skillnad det är på de olika eller om man bara ska köpa vilket som.
Det ska gärna inte kosta för mycket, men vill inte heller ha något skit.

Om det spelar roll vilket moderkort man har så skulle jag uppskatta om någon kunde
förklara för mig hur jag kan hitta info om mitt moderkort.

Mvh Olle

Ditt moderkort spelar ingen som helst roll.

Om det gäller ett nätverkskort för kabel (ej wifi) och som du sätter på en kortplats i din dator skulle jag vilja påstå att det inte spelar någon roll. Köp det billigaste du kan hitta.

Om det gäller ett trådlöst kort (wifi) så är det lite mer komplicerat. Då måste du ta hänsyn till var du ska använda det och hur bra wifi-mottagning du har. En del kort har bra och dyrare antenner och är därför lämpliga om du har dålig mottagning. Har du däremot bra mottagning så kan du välja ett enklare och billigare kort.

Vad har du för kort idag? Är du nöjd med hur det funkar? Vad har du för skäl till att köpa ett nytt?

Permalänk
Medlem

Det jag undrar över är ett trådlöst nätverkskort (wifi), och jag kör för tillfället med kabel.
Kabeln måste gå genom i princip hela huset och vi håller på att renovera, så vi vill bli av med sladden helt enkelt.

Jag sitter en bra bit från modemet så jag antar att mottagningen här är medel. Jag sitter på ovanvåningen i ena sidan av huset och modemet är på nedanvåningen i mitten av huset ungefär.

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du något om hur signalstyrkan blir? Det kanske behövs en bra antenn om du ska passera ett bjälklag, vet du om det är mycket material emellan?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ganska mycket emellan ja.
Finns det ingen app eller något till iPhone som man kan kolla signalstyrkan?
Annars vet jag inte, men antar att det kommer behövas hyfsat bra antenner

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det lär finnas wifisökappar till Iphone jag vet däremot inte vilka som är bra, jag bara sökte på det och fick upp nån lista:
http://blog.dreamcss.com/iphone/wifi-app-for-iphone/
Men får du kontakt med en Iphone så lär det fungera bättre med ett nätverkskort med riktiga antenner, annrs blir det ytterligare bättre med riktantenn.
http://www.davido.se/shop/index.php

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min iPhone får kontakt, men det är i princip precis att det går.

Permalänk
Rekordmedlem

I så fall är en riktantenn inte fel bara du kan placera den rätt och inte flyttar den när den väl pekar rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.