X-Case 424-Pro - Erfarenheter?

Permalänk
Medlem

X-Case 424-Pro - Erfarenheter?

Någon som har arbetat något med detta chassit som kan nämna lite för- och/eller nackdelar med det?
Det känns som att detta i mångt och mycket har vad SuperMicros motsvarighet har, fast det är 2/3 av priset.

Jag har ett Chenbro CK23601 36-portars på väg hem, så har börjat titta runt på lite chassin. Ljudnivån på detta chassit lockar oerhört..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Det är samma case som ett Norco 4224. Läs reviews på den.

Shyssta prylar du har på G!

Permalänk

Jag har ett Norco RPC 4220 och är supernöjd, om jag inte missminner mig så var det någon som sålde en äldre model av Norco RPC 4220 på Sweclockers marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det är samma case som ett Norco 4224. Läs reviews på den.

Shyssta prylar du har på G!

Pro-varianten skiljer sig ganska mycket från Norcos motsvarighet.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Någon som har arbetat något med detta chassit som kan nämna lite för- och/eller nackdelar med det?
Det känns som att detta i mångt och mycket har vad SuperMicros motsvarighet har, fast det är 2/3 av priset.

Jag har ett Chenbro CK23601 36-portars på väg hem, så har börjat titta runt på lite chassin. Ljudnivån på detta chassit lockar oerhört..

Vad får man ge för ett sådant? mitt 8-portars LSI-nåt är fullt...

Jag kikade på xcases recension: http://www.youtube.com/watch?v=nyb8tIQ8duo

Jag har själv Norcos 4224 och det ser ut som det är stor skillnad. Jag har iofs också väldigt låg ljudvolym, tillräckligt för att jag inte ska störa mig på det att den står in till soffan i vardagsrummet - min kyl i köket låter mer.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Vad får man ge för ett sådant? mitt 8-portars LSI-nåt är fullt...

Jag kikade på xcases recension: http://www.youtube.com/watch?v=nyb8tIQ8duo

Jag har själv Norcos 4224 och det ser ut som det är stor skillnad. Jag har iofs också väldigt låg ljudvolym, tillräckligt för att jag inte ska störa mig på det att den står in till soffan i vardagsrummet - min kyl i köket låter mer.

Hm, Chenbro-kortet kostade $289, nytt i förpackning. Jag tyckte det var trevligt pris med tanke på antalet portar, och att det lirar fint ihop med M1015, som jag redan har ett av Jag tror dock det ligger närmare $300-$340 om man inte hittar några få billigare som detta. Notera att detta är en expander - du behöver fortfarande en kontroller av något slag för att styra diskarna.

Det verkar ganska nytt, Pro-chassit. Men det jag sett hittills verkar lovande, så jag ska hålla ögonen öppna efter ett begagnat, annars så hämtar jag nog hem ett snart.

Om jag inte missräknat helt och hållet så hamnar jag 1000kr under ett Supermicro-chassi (som har expander i bakplanet), med ett Pro-chassi och Chenbro-kortet.. 5800 för chassi, plus frakt. Och expandern för 2200. Gissningsvis nån tusenlapp i frakt för chassi(?). Supermicro på mullet kostar nära 10' kr, plus frakt.

Den tusenlappen kan man lägga på Intel X520-T2 istället.. (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=intel+x520+t2&_sop=15&_o...)
(Dual 10Gbit över CAT6)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Någon som har arbetat något med detta chassit som kan nämna lite för- och/eller nackdelar med det?
Det känns som att detta i mångt och mycket har vad SuperMicros motsvarighet har, fast det är 2/3 av priset.

Jag har ett Chenbro CK23601 36-portars på väg hem, så har börjat titta runt på lite chassin. Ljudnivån på detta chassit lockar oerhört..

Vet inte riktigt om du bara tänker ha expandern i chassit eller ej, men jag tror att du måste ha en 4-pins fläktkontakt PWM om du ska kunna justera ljudnivån, annars går nog fläktarna i full fart.

Var inne på att skaffa 242-Pro eller Ri-vier 4U Server Case RV4324-03A för någon vecka sen, men köpte tillslut X-Case RM-424 istället.
Jag har inte så stort intresse av att ändra i chassit när jag fått allt att fungera, så jag flyttade och vände fläktarna som picker på HardForum. Då blev det mycket luftigare och enklare att få dit kablarna. Sedan skruvade jag isär en gammal fläktontroller och skruvade fast den på insidan av chassit så jag kan justera fläktarna därifrån.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av rackbyggen, men SGPIO låter som en gimmick som jag inte behöver.

I övrigt är jag nöjd med chassit, fick med massor av extra paneler och skruvar som jag inte vad vad man ska använda till. Det följde inte med någon manual eller ritning.

Det enda som jag lyfter ögonbrynet över är X-case, det var lite problematiskt att beställa av dem. Fick maila dem för att få en vettigt fraktpris (£35.00) och för att betala genom PayPal. Sedan fick jag mitt kvitto från X-case utskrivet på ett demo-ark "A selection of our A4 range".
Frakten var genom UPS och det tog bara 2 arbetsdagar upp till Örnsköldsvik.

Permalänk
Skrivet av ozric:

Pro-varianten skiljer sig ganska mycket från Norcos motsvarighet.

Är väl egentligen inte så mycket som skiljer? Det jag ser som kunde varit bra är att deras Pro chassi har indikator på vilken disk det är som gått sönder.

Eller jag har missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyntica:

Vet inte riktigt om du bara tänker ha expandern i chassit eller ej, men jag tror att du måste ha en 4-pins fläktkontakt PWM om du ska kunna justera ljudnivån, annars går nog fläktarna i full fart.

Var inne på att skaffa 242-Pro eller Ri-vier 4U Server Case RV4324-03A för någon vecka sen, men köpte tillslut X-Case RM-424 istället.
Jag har inte så stort intresse av att ändra i chassit när jag fått allt att fungera, så jag flyttade och vände fläktarna som picker på HardForum. Då blev det mycket luftigare och enklare att få dit kablarna. Sedan skruvade jag isär en gammal fläktontroller och skruvade fast den på insidan av chassit så jag kan justera fläktarna därifrån.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av rackbyggen, men SGPIO låter som en gimmick som jag inte behöver.

I övrigt är jag nöjd med chassit, fick med massor av extra paneler och skruvar som jag inte vad vad man ska använda till. Det följde inte med någon manual eller ritning.

Det enda som jag lyfter ögonbrynet över är X-case, det var lite problematiskt att beställa av dem. Fick maila dem för att få en vettigt fraktpris (£35.00) och för att betala genom PayPal. Sedan fick jag mitt kvitto från X-case utskrivet på ett demo-ark "A selection of our A4 range".
Frakten var genom UPS och det tog bara 2 arbetsdagar upp till Örnsköldsvik.

Fläktarna är temperaturstyrda via en 4pins på moderkortet, och min tanke är att ha hårdvara i chassit, alltså inte enbart kontrollern.

Tack för beställningsinfon, det ska jag ha i åtanke... 35 pund är absolut överkomlig frakt.

Skrivet av CrüeHead:

Är väl egentligen inte så mycket som skiljer? Det jag ser som kunde varit bra är att deras Pro chassi har indikator på vilken disk det är som gått sönder.

Eller jag har missat något?

Jag tror att det är generellt högre byggkvalitet i chassit. Folk verkar ju lyriska över Supermicros chassin, och det finns väl en viss anledning till att dom är dyrare än t.ex Norcos 4224. Även om jag inte dagligen sliter ut slädar med diskar etc så betalar jag gärna för att det ska kännas gediget att arbeta med. Jag är dock inte beredd att lägga över 10' på ett chassi

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Fläktarna är temperaturstyrda via en 4pins på moderkortet, och min tanke är att ha hårdvara i chassit, alltså inte enbart kontrollern.

Tack för beställningsinfon, det ska jag ha i åtanke... 35 pund är absolut överkomlig frakt.

Jag tror att det är generellt högre byggkvalitet i chassit. Folk verkar ju lyriska över Supermicros chassin, och det finns väl en viss anledning till att dom är dyrare än t.ex Norcos 4224. Även om jag inte dagligen sliter ut slädar med diskar etc så betalar jag gärna för att det ska kännas gediget att arbeta med. Jag är dock inte beredd att lägga över 10' på ett chassi

Jag måste säga att Norcos chassi håller väldigt hög kvalité. Det enda jag kan säga som verkligen är dåligt är den blåa lysdioen för diskaktivitet, den syns jättedåligt även om rummet är helt mörkt. De Supermicro-chassin jag har jobbat med (1U förvisso) är också bra byggkvalité, men har lite vassa kanter och så.

Att Xcases har SGPIO är ju helt klart ett plus. Man tror att man inte behöver det, men när en disk ballar ur (av tio stycken i dagsläget) så inser man att det är nog något man vill ha (jag har märkt alla slädar med serienummret på disken så jag kan ju leta upp rätt disk ändå - men det är betydligt omständigare).

Skriv gärna ett par ord eller två om chassit när du har fått hem det!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Jag tror att det är generellt högre byggkvalitet i chassit. Folk verkar ju lyriska över Supermicros chassin, och det finns väl en viss anledning till att dom är dyrare än t.ex Norcos 4224. Även om jag inte dagligen sliter ut slädar med diskar etc så betalar jag gärna för att det ska kännas gediget att arbeta med. Jag är dock inte beredd att lägga över 10' på ett chassi

Jag tror också det är generellt bättre kvalite på Supermicros chassin, men jag är som du, vill inte betala så mycket för ett chassi när Norco/Xcase räcker för mig.

Jag betalade ca 4300:- för mitt Norco RPC 4220 som jag köpte från RI-Vier, det jag syftade på var mellan norcos RPC och xcase chassin, tror de är i samma kvalite för oss som inte sliter ut slädarna till hdd dagligen. Frågan är om Xcase PRO variant skiljer sig så mycket att det är värt de extra pengarna, funktionen som visar vilken hdd som pajjat är helt klart en fördel, men övrigt?

Tror helt klart du kommer att bli nöjd med vilket chassi du än väljer, Norco eller Xcase.

Glöm inte att berätta hur det gick när du väl valt och införskaffat dina leksaker

Permalänk
Avstängd

Ska du köra expander med ZFS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrüeHead:

Är väl egentligen inte så mycket som skiljer? Det jag ser som kunde varit bra är att deras Pro chassi har indikator på vilken disk det är som gått sönder.

Eller jag har missat något?

Kolla filmerna på X-case sida. Det skiljer en hel del mellan pro och non-pro. Varianten utan Pro i beteckningen är mycket lik Norcos burk.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Ska du köra expander med ZFS?

Ja, det är tanken.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Du vet att det kanske var problem med SATA diskar + SAS expander i OpenSolaris, va? En del säger dock att det inte fanns några såna problem.

Jag vet inte hur det är med FreeBSD dock.

Permalänk
Medlem

Xyntica jag är väldigt intresserad av xcase rma-424. Hur är kvalieteten på det? Ljudvolymen? Disktemp? Fläktarna?