Permalänk

Vilket är bäst?

Ja, jag fattar att Gigabyte kortet är bättre men jag tänker också på kylning. För just nu har jag ett Asus GTX 660ti, det kyler ganska bra för det mesta men Gigabyte kortet har 3 fläktar så vilket är bäst?

Här kan ni se kortens "specs"

http://www.inet.se/jamfor?compare=v100309&compare=5411012

Visa signatur

__________________________________
Processor:Intel Core i7-3770K 3.5 GHz, 8MB cache
Grafikkort: Asus Nvidia Geforce 660ti 2 GB DirectCUI II
Internminne (RAM): 16 GB DDR3 Memory 1600 MHz Kingston HyperX Blu, Moderkort: MSI Z77A-GD55 Military Class III Nätagg: Corsair 750W Plus Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam_Fisher:

Ja, jag fattar att Gigabyte kortet är bättre men jag tänker också på kylning. För just nu har jag ett Asus GTX 660ti, det kyler ganska bra för det mesta men Gigabyte kortet har 3 fläktar så vilket är bäst?

Gigabyte kortet kommer kyla bättre, om det är det du frågar om.

Permalänk
Medlem

Att gå från 660 Ti till 770 är inte värt tycker jag. Det är för liten prestandaskillnad mellan korten i förhållande till hur mycket ett nytt kort kostar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Att gå från 660 Ti till 770 är inte värt tycker jag. Det är för liten prestandaskillnad mellan korten i förhållande till hur mycket ett nytt kort kostar.

håller med, hade hellre sparat lite till och satsat på ett 780 eller vänta till nästa gen, 660ti är fortfarande ett helt ok kort tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy | CPU: Intel Core i5-4670K | Kylning: Noctua NH-U12S | GPU: Gigabyte Geforce GTX 780| RAM: G.skill ARES 16gb | Mobo: Asus maximus VI impact| PSU: be quiet! Straight Power E9 580W | SSD: Corsair Neutron 256 gb | HDD: 1tb Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam_Fisher:

Ja, jag fattar att Gigabyte kortet är bättre men jag tänker också på kylning. För just nu har jag ett Asus GTX 660ti, det kyler ganska bra för det mesta men Gigabyte kortet har 3 fläktar så vilket är bäst?

Här kan ni se kortens "specs"

http://www.inet.se/jamfor?compare=v100309&compare=5411012

Gigabyte kortet alla dagar i veckan, på grund minnet på 4GB.
Dessutom är ASUS kortet 2-slots varianten. Skulle det varit 3-slots kylningen kanske det vore värt.

Dessutom sparar du hela 9kr!!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenOslo:

Gigabyte kortet alla dagar i veckan, på grund minnet på 4GB.
Dessutom är ASUS kortet 2-slots varianten. Skulle det varit 3-slots kylningen kanske det vore värt.

Dessutom sparar du hela 9kr!!

Det finns inget test som visar att 4 GB minne är bättre än 2 GB på det kortet, i någon upplösning. Däremot finns det tester som visar att det är lika bra. Däremot så är Gigabytekortet snabbare då det har högre klockfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det finns inget test som visar att 4 GB minne är bättre än 2 GB på det kortet, i någon upplösning. Däremot finns det tester som visar att det är lika bra. Däremot så är Gigabytekortet snabbare då det har högre klockfrekvenser.

''Used the recommended 2GB amount of memory for this game. For ultra resolution and maximum settings you will need to be about three gigabytes of memory.''

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenOslo:

http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-s...

''Used the recommended 2GB amount of memory for this game. For ultra resolution and maximum settings you will need to be about three gigabytes of memory.''

Helt irrelevant då det handlar om olika grafikkort. Kortet är helt enkelt inte snabbt nog att arbeta med mer minne, det är endast ett säljtrick. Ungefär som att installera fler säkerhetsbälten i bilen på bara fem platser, du kan ändå inte köra fler personer.

här är ett extremt genomgående test!
Både Witcher, BF3, Sleeping Dogs och många andra spel drar långt över 2 GB VRAM i 5760 x 1080 men det extra minnet gör absolut ingen skillnad.

Det märks här på forumet att de verkligen lyckats noja upp minnensmängden (Både NVIDIA och AMD), då alla hela tiden håller på och rekommenderar hinkvis med minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Helt irrelevant då det handlar om olika grafikkort. Kortet är helt enkelt inte snabbt nog att arbeta med mer minne, det är endast ett säljtrick. Ungefär som att installera fler säkerhetsbälten i bilen på bara fem platser, du kan ändå inte köra fler personer.

här är ett extremt genomgående test!
Både Witcher, BF3, Sleeping Dogs och många andra spel drar långt över 2 GB VRAM i 5760 x 1080 men det extra minnet gör absolut ingen skillnad.

Det märks här på forumet att de verkligen lyckats noja upp minnensmängden (Både NVIDIA och AMD), då alla hela tiden håller på och rekommenderar hinkvis med minne.

Jasså, det var som attan!

Men men, Gigabyte kortet verkar ändå vara the way to go på grund av kylningen, klocken och självklart '';)'' minnesmängden.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenOslo:

Jasså, det var som attan!

Men men, Gigabyte kortet verkar ändå vara the way to go på grund av kylningen, klocken och självklart '';)'' minnesmängden.

Absolut! Vid samma pris med högre klock och bättre kylare är det inget att orda om

Permalänk

Bättre kylare men är kortet lika tyst som Asus varianten?

Permalänk
Medlem

Asus kortet tycks faktiskt kyla lite bättre, i alla fall enligt Nordic Hardware. Men kan vara pga den lägre klocken.

''Direkt i våra temperaturmätningar ser vi att Asus visar framfötterna. Kortet har inte riktigt kunnat hänga med i toppen under prestandatesterna men med tillverkarens rejäla DirectCU II-kylare och något mer återhållsamma överklockning tar man här en obestridlig förstaplats med låga 64 grader celsius. Gigabyte och KFA2 är däremot inte bortgjorda på något sätt utan visar trots allt fina siffror med tanke på deras högre frekvenser.''

Läs mer här

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Bättre kylare men är kortet lika tyst som Asus varianten?

Ja tydligen.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |