Spela upp TV och filmer på iPad Air (eller iPad Mini) utan konvertering?

Permalänk
Medlem

Spela upp TV och filmer på iPad Air (eller iPad Mini) utan konvertering?

Jag är sugen på att köpa nya iPad Air eller iPad Mini till min son (och kanske lånar jag den ibland ; )

Genom livet har jag hoppat lite mellan Mac och PC och iPhone och Android. Nu är det något år sedan jag använde iPhone med tillhörande operativsystem senast. Den var då kass på att spela upp filer i olika vanliga format och det var bökigt att lägga in dem också (tyckte jag).

Är det smidigare att lägga in och spela upp nu? Framför allt, slipper man konvertera?
Vilken app ska man använda för att spela upp TV och filmer i de vanliga formaten?

Permalänk
Medlem

Att lägga in filmer direkt på iPaden och spela upp den tror jag aldrig kommer bli enkelt. Apple vill att man köper all sin film via iTunes.
Själv tittar jag dock på film på min iPad och då filmer i alla möjliga format (mkv, avi etc.) genom en mediaserver.

Jag använder mig utav Plex Media Server som plockar mina filmer från NASet och lägger upp de snygg och prydligt i ett bibliotek. Sen använder jag Plex-appen i iPaden och streamar mina egna filmer från NASet via Plex Media Server. Finns även möjlighet att tanka ner filmerna till iPaden för att kunna titta på de offline (om man betalar för ett så kallat PlexPass).

Fördelen med Plex är att du kommer åt samma bibliotek både från datorn, surfplattan, mobilen, vanlig webbläsare etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gz:

Jag är sugen på att köpa nya iPad Air eller iPad Mini till min son (och kanske lånar jag den ibland ; )

Genom livet har jag hoppat lite mellan Mac och PC och iPhone och Android. Nu är det något år sedan jag använde iPhone med tillhörande operativsystem senast. Den var då kass på att spela upp filer i olika vanliga format och det var bökigt att lägga in dem också (tyckte jag).

Är det smidigare att lägga in och spela upp nu? Framför allt, slipper man konvertera?
Vilken app ska man använda för att spela upp TV och filmer i de vanliga formaten?

Det är inte så svårt! Hade samma tanke som dig innan en apple nörd visade mig hur man skulle göra! Använd mediaspelaren VLC ipaden, sedan öppnar man iTunes och klickar appar där hittar man VLC där läger man sedan sina filer, har testat allt från mkv, till mpeg och avi!

Visa signatur

||Chassi - Corsair Obsidian 650D ||Motherboard - Asus P7P55D Deluxe ||PSU Corsair TX650v2
||Grafikkort Gigabyte GTX460oc SLI ||Corsair 16GB DDR3 XMS3 1333MHZ ||Steelseries Sibira V1
||Prosessor Intel I5 760 3.8GHZ + Transformer 4 ||Corsair Force 60gb ||Logitech G11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Jag använder mig utav Plex Media Server som plockar mina filmer från NASet och lägger upp de snygg och prydligt i ett bibliotek. Sen använder jag Plex-appen i iPaden och streamar mina egna filmer från NASet via Plex Media Server. Finns även möjlighet att tanka ner filmerna till iPaden för att kunna titta på de offline (om man betalar för ett så kallat PlexPass). Fördelen med Plex är att du kommer åt samma bibliotek både från datorn, surfplattan, mobilen, vanlig webbläsare etc.

Det låter som ett kompetent, men lite för komplext förslag. Men tack för att du visade upp möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbsen5:

Använd mediaspelaren VLC ipaden, sedan öppnar man iTunes och klickar appar där hittar man VLC där läger man sedan sina filer, har testat allt från mkv, till mpeg och avi!

Ok tack, det låter ju fint. Jag kör alltid VLC på min vanliga dator. När jag hade iPhone och testade VLC var den ganska ny (till iPhone) och faktiskt rejält kass då. Kul att de verkar ha förbättrat den sedan dess.

Fler åsikter om VLC på iPad, positiva eller negativa?
Andra förslag på bra appar till iPad som klarar TV och filmer utan konvertering?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av gz:

Jag är sugen på att köpa nya iPad Air eller iPad Mini till min son (och kanske lånar jag den ibland ; )

Genom livet har jag hoppat lite mellan Mac och PC och iPhone och Android. Nu är det något år sedan jag använde iPhone med tillhörande operativsystem senast. Den var då kass på att spela upp filer i olika vanliga format och det var bökigt att lägga in dem också (tyckte jag).

Är det smidigare att lägga in och spela upp nu? Framför allt, slipper man konvertera?
Vilken app ska man använda för att spela upp TV och filmer i de vanliga formaten?

Jag rekommenderar en app vid namn: AVplayer. Jag använder den till min iPad och iPhone. Spelar upp allt. MKV, MP4, AVI you name it. Kostar 22:- tror jag, men absolut värt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Byter man "container" på filmen genom ett program så kan man lägga in den direkt genom iTunes till Ipadens inbyggda filmvisare. Detta är alltså inte en konvertering och tar ca 3 minuter för en hel film. Fungerar på nästan alla format. Alla jag provat iaf.

Fungerar normalt sätt på MKV,AVI osv.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

VLC och liknande program finns det gott om.
Dom drar lite olika ström dock, så prova några st med samma fil, eller googla på något test.
Jag kör med VLC när jag inte streamar via Airvideo eller XBMC (XBMC är Jailbreak only).

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Själv använder jag en app som heter iMediaPlayer som tillåter mig att ladda över filer till plattan via wifi för att se offline och även streama filer från någon server/dator. Har spelat allt jag har försökt spela upp på den utan problem.
Det är fullt möjligt att den kan göra något annat kul också som jag inte vet/bryr mig om. I övrigt är det en enkel och smidig app som man förstår sig på i princip första gången man använder den.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

VLC appen för iOS funkar bra, då kan dubara starta appen och starta dens wifi server så kan du öppna en sida i din dators webbläsare och bara dra in saker dit.

Annars så rekommenderar även jag Plex. Du kör den på en dator (helst en server) i hemmet, och sedan skaffar du appen för 38 kr på din iOS enhet, och sedan är det klart i stort sett. Om dina filmer/tv-serier har rätt namn så pekar du åt Plex Servern att den ska scanna de mapparna, och sedan fixar den allt så det blir som ett snyggt bibliotek. Sedan startar du bara appen på iOS enheten och kollar på vad du vill. Är det något iOS enheten inte klarar av att spela upp så tar Servern och transcodar den till något som iOS enheten fattar.

Det fina med Plex är att du kan använda många enheter för att kolla på dens media. Jag själv kör PS3an, mor och far har en Raspberry Pi med Rasplex, min Mac har Plex Clienten, min laptop kör jag bara på webbläsaren, och min iPhone har Plex appen. Allt funkar bara funkar, rätt otroligt. Allt är inte perfekt dock, t.ex. så gillar jag inte att om jag kollat på ett avsnitt, så står det på alla andra enheter att de också sett den, men det är en liten nitpick...

Wall of text, men Plex är bland de bästa medialösningarna jag testat. Körde alltid XBMC + samba share förut...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Stort tack för era tips! : )