Permalänk
Medlem

Imac, är det värt?

då jag inte spelar lika mycket längre på min stationära och har börjat att gå över till konsol mer och mer. är det värt att sälja datorn och sedan införskaffa sig en imac?
tycker dom är så fasansfullt snygga, men inte den bästa prestandan på dom. men det är ju inget måste att det ska vara overkill grejer i den då jag ändå inte tänkt spela på den så mycket.
vad finns det för fördelar/nackdelar med det?

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Fördelar är om du håller på med media och sånt, nackdelar är väl att den är dyr och man för inte så mycket för pengarna. Men om du inte håller på med media så tycker jag inte du ska skaffa dig en Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt till allt förutom spel, bortsett från att köra renderingar och liknande. Det är en kanonbra dator som aldrig behöver öppna, grymt mysig byggkvalitet. Dock omöjliga att uppgradera, så köp den värsta modellen direkt.

Permalänk
Medlem

Köp den billigaste modellen, du behöver inte uppgradera. Då byter du ut den istället och har restvärde.

Vad menar du med "inte spela så mycket på den"? Kommer du spela något krävande eller inte alls? Du måste betala minst 14k om du kommer spela på den. 27tummaren är för övrigt grym.

Det bästa/sämsta med mac är operativsystemet. Antingen gillar man det eller inte.

Nackdel:
- SSD kostar multum då du måste betala apples priser
- Priset är inte budgetvänligt
- inga uppgraderingsmöjligheter
- halvdryg medföljande mus

fördelar:
- designen
- skärmen
- tagentbordet

Permalänk
Medlem

Om du inte provat OS X (Apples operativsystem för datorer) bör du göra det innan du köper en Imac. Som någon redan skrivit är det verkligen en "hit or miss" ifall man gillar det eller inte. Jag personligen står inte ut med det, och väljer därför Windows framför det alla dagar i veckan.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Tog mig säkert 10år innan jag skaffade Mac, fasten jag sagt att jag inte skulle..

Gillar inte OSX och tycker det i stora delar är krångligt, jämfört med Windows. Men jag köpte en Macbook PRO för att ha en smidig laptop med bra skärm att redigera bilder på ute i fält och det duger den till..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vill åter igen påpeka det extrema andrahandsvärdet på mac som faktiskt gör det till en rimlig affär. Se tex denna dator som säljs det närmsta dygnet:

http://www.tradera.com/mycket-fin-ibook-mac-osx-i-fint-skick-...

Den kom 2001, och kostade då 1500$. Och då var det inte lägsta modellen. Kolla sen idag vad den går för, en 12 år gammal dator. (Med uppgraderat ram)

Permalänk
Medlem

Älskar min iMac som jag köpte 2010. Skärmen är riktigt läcker, men sysslar du med foto/videoredigering så rekommenderar jag dig att kalibrera skärmen.

Att iMac är riktigt snygg håller jag verkligen med om

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min iMac (late 2012) och som nämnts så det är främst priset och begränsade uppgraderingsmöjligheter som är nackdelen.

Bara man lägger ut tillräckligt med pengar så går de utmärkt att spela på. Jag har 27 tummaren med GTX680MX och generellt klarar den alla spel på medium till high i grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

Fördelar:
+ Skärmen kalibreras i fabrik och är riktigt fin. Som gjord för att ha många fönster uppe, se på film, semesterbilder etc.
+ Knäpptyst
+ Köper du en begagnad iMac med bra grafikkort är det faktiskt en ok speldator (tex ATI 6970m)
+ Du kan ställa datorn i varddagsrummet utan att skämmas
+ Kombinationen: fullständig dator med Core i5/i7 + 27" riktigt bra 2560x1440 IPS-panel för under 10 000kr är inte dyrt

Nackdelar:
- Du kommer alltid vilja ha den senaste modellen. 2013 års modell är riktigt fin. 2014 kommer säkert vara ännu finare
- Bara vissa modeller går att uppgradera. på modeller före 2013 rör det sig om RAM, SSD/HDD och CPU. Grafikkortet är väldigt dyrt att byta. På modeller 2013 och framåt verkar det nästan kört att byta något då datorn är limmad.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Värt att veta om du inte gillar OSX, så kan du köra Windows via bootcamp, om du verkligen verkligen inte gillar OSX. Tog mig en bra stund innan jag började gilla OSX.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Fördelar:
...
+ Kombinationen: fullständig dator med Core i5/i7 + 27" riktigt bra 2560x1440 IPS-panel för under 10 000kr är inte dyrt
...

Var hittar du en iMac 27" med core i5/i7 för under 10 000 kr?

Ett stort minus är att de är väldigt stöldbegärliga. Mina kusiner hade inbrott i helgen och de plockade alla Appleprodukter men lät PC-burkarna stå trots att de i något fall var betydligt dyrare i inköp.

Jag slår ett slag för att göra tvärt om, köp en PC och kör OSX på! Mycket prestanda för liten peng. se: http://www.tonymacx86.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Alternativet om man vill ha en liknande dator fast windows är ju lenovo. Ex denna serien
http://shop.lenovo.com/se/sv/desktops/ideacentre/a-series/a73...

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Fördelar är om du håller på med media och sånt, nackdelar är väl att den är dyr och man för inte så mycket för pengarna. Men om du inte håller på med media så tycker jag inte du ska skaffa dig en Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller på en hel del med media och jag fattar inte varför en mac skulle vara bättre på det?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Jag ställde exakt samma fråga som dig.. Är det värt pengarna?

Jag har alltid kört pc men har alltid sneglat lite över på macsidan, men känt att det fan är för dyrt.

Köpte förra helgen en 27" imac på applestore i Täby och min plånbok grät när jag gick ut från butiken.

Kom hem öppnade förpackningen och kopplade i EN kabel, uppdaterade till Mavericks och var igång. Nu kan jag säga att jag förstår varför folk använder Mac. Designen är helt fenomenal, varenda liten bit är genomtänkt och den känns verkligen exklusiv.

Osx likaså, lättlärt och lite krångel, och jag känner redan nu att jag kommer älska osx.

Vad du än gör, va inte dumsnål som jag. Köpte varianten med vanlig hdd på 7200rpm. Åkte till Täby C idag och lämnade tillbaka den och beställde en likadan setup fast med SSD. Den är i mina ägor om en vecka och jag har abstinens redan.

När du väl har köpt den kommer du inte kunna tänka dig att leva utan den

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Jag ställde exakt samma fråga som dig.. Är det värt pengarna?

Jag har alltid kört pc men har alltid sneglat lite över på macsidan, men känt att det fan är för dyrt.

Köpte förra helgen en 27" imac på applestore i Täby och min plånbok grät när jag gick ut från butiken.

Kom hem öppnade förpackningen och kopplade i EN kabel, uppdaterade till Mavericks och var igång. Nu kan jag säga att jag förstår varför folk använder Mac. Designen är helt fenomenal, varenda liten bit är genomtänkt och den känns verkligen exklusiv.

Osx likaså, lättlärt och lite krångel, och jag känner redan nu att jag kommer älska osx.

Vad du än gör, va inte dumsnål som jag. Köpte varianten med vanlig hdd på 7200rpm. Åkte till Täby C idag och lämnade tillbaka den och beställde en likadan setup fast med SSD. Den är i mina ägor om en vecka och jag har abstinens redan.

När du väl har köpt den kommer du inte kunna tänka dig att leva utan den

Gjorde du en flashbacktråd om det också?

Jag ser det som att man har två alternativ. Antingen kör budget och köper billigaste 21tummaren. Eller lyxar och slår till på 27tum och ssd. Efter behov såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Gjorde du en flashbacktråd om det också?

Jag ser det som att man har två alternativ. Antingen kör budget och köper billigaste 21tummaren. Eller lyxar och slår till på 27tum och ssd. Efter behov såklart.

Haha stämmer bra det

Japp kan inte annat än att hålla med dig, det är lite allt är inget på dessa datorer. Min är inte maxad men tog följande setup:

27-tums iMac

8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB (uppgraderar själv istället, detta går dock inte på 21")

256 GB flashlagring

3,2 GHz Quad-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,6 GHz

NVIDIA GeForce GT 755M med 1 GB GDDR5

Känner att jag inte behövde mer kräm än så, SSD kommer säkerligen göra underverk istället för vanliga hårddisken. Testade på skoj Borderlands 2 och det flöt på ganska bra faktiskt. Dock är det ingen dröm att spela spel med Apple Magic Mouse. Så jag kommer hålla mig till konsol på spelfronten

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte spelat så hade jag lätt haft en Mac eller en PC med Ubuntu. Men det är mest för att det är skönare att utveckla på UNIX-plattformar.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Var hittar du en iMac 27" med core i5/i7 för under 10 000 kr?

Ett stort minus är att de är väldigt stöldbegärliga. Mina kusiner hade inbrott i helgen och de plockade alla Appleprodukter men lät PC-burkarna stå trots att de i något fall var betydligt dyrare i inköp.

Jag slår ett slag för att göra tvärt om, köp en PC och kör OSX på! Mycket prestanda för liten peng. se: http://www.tonymacx86.com

(inte mina annonser, ses mer som typexempel)
Begagnad förstås,
http://www.blocket.se/stockholm/Valvardad_iMac_27____2_8_GHz_...
http://www.blocket.se/goteborg/IMac_27__2_93Ghz_i7_50224282.h...
http://www.blocket.se/lund/27_tum_iMac__i5__16GB_RAM__1TB_HD_...

Processor: Intel Core i5, 2.8 GHz resp. Core i5 3,1Ghz
Grafikkort: ATI Radeon HD 5750 1024 MB resp. ATI Radeon 6970 1024MB
Pris: ~10k resp. 12k

Dessa kan du stoppa i en SSD och köra HDD+SSD (Fusion) så känns de galet snabba

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

(inte mina annonser, ses mer som typexempel)
Begagnad förstås,
http://www.blocket.se/stockholm/Valvardad_iMac_27____2_8_GHz_...
http://www.blocket.se/goteborg/IMac_27__2_93Ghz_i7_50224282.h...
http://www.blocket.se/lund/27_tum_iMac__i5__16GB_RAM__1TB_HD_...

Processor: Intel Core i5, 2.8 GHz resp. Core i5 3,1Ghz
Grafikkort: ATI Radeon HD 5750 1024 MB resp. ATI Radeon 6970 1024MB
Pris: ~10k resp. 12k

Dessa kan du stoppa i en SSD och köra HDD+SSD (Fusion) så känns de galet snabba

Fast det är inte lätt att stoppa i en SSD i efterhand om du gör det själv. Och ska du göra det hos verkstad så blir det saftigt där med tyvärr.

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

Inga större problem, det har jag gjort på min iMac mid 2010, ta av glaset, 8 skruvar för att lossa skärmen, tre sladdar bakom skärmen ska dras ut, sen 4 skruvar för HDn och that´s it. Finns en del videos på tuben för enklare hantering.

Skrivet av maccswe:

Fast det är inte lätt att stoppa i en SSD i efterhand om du gör det själv. Och ska du göra det hos verkstad så blir det saftigt där med tyvärr.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Inga större problem, det har jag gjort på min iMac mid 2010, ta av glaset, 8 skruvar för att lossa skärmen, tre sladdar bakom skärmen ska dras ut, sen 4 skruvar för HDn och that´s it. Finns en del videos på tuben för enklare hantering.

Tänkte dock inte på dom äldre versionerna när jag yttrade mig, men på late 2012 och 2013 är det verkligen ingen dans på rosor att byta till SSD enligt dom guiderna jag har sett.

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

(inte mina annonser, ses mer som typexempel)
Begagnad förstås,
http://www.blocket.se/stockholm/Valvardad_iMac_27____2_8_GHz_...
http://www.blocket.se/goteborg/IMac_27__2_93Ghz_i7_50224282.h...
http://www.blocket.se/lund/27_tum_iMac__i5__16GB_RAM__1TB_HD_...

Processor: Intel Core i5, 2.8 GHz resp. Core i5 3,1Ghz
Grafikkort: ATI Radeon HD 5750 1024 MB resp. ATI Radeon 6970 1024MB
Pris: ~10k resp. 12k

Dessa kan du stoppa i en SSD och köra HDD+SSD (Fusion) så känns de galet snabba

Okej. Du har en poäng. Har man en begränsad budget, inte så höga krav och en genuin ovilja att bygga själv är dessa utmärkta val (eller åtminstone den från lund med Sandy-Bridgeprocessor)!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Stämmer rätt så bra, skulle personligen inte vilja öppna upp de nya imacs iom att de verkar vara limmade.

Skrivet av maccswe:

Tänkte dock inte på dom äldre versionerna när jag yttrade mig, men på late 2012 och 2013 är det verkligen ingen dans på rosor att byta till SSD enligt dom guiderna jag har sett.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Stämmer rätt så bra, skulle personligen inte vilja öppna upp de nya imacs iom att de verkar vara limmade.

Japp dom är limmade, men det finns "verktyg" har sett vissa videos på folk som har gjort det men jag är tyvärr alldeles för feg för att ge mig på något sådant på en 20.000:- maskin

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Inaktiv

Inte riktigt limmade, det är en speciell dubbelhäftande tejp som tydligen ska vara hur jävlig som helst att jobba med (inte i någon positiv mening).

Men iMac är otroligt trevliga att jobba med, utan tvekan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Inte riktigt limmade, det är en speciell dubbelhäftande tejp som tydligen ska vara hur jävlig som helst att jobba med (inte i någon positiv mening).

Men iMac är otroligt trevliga att jobba med, utan tvekan!

Aha det låter nästan ännu värre

Mjo det är ju helt klart en smart strategi för att få folk att maxa sina enheter från start

Men jag kan förstå att många moment kan vara viktiga för att den ska kunna vara så slimmad.

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

Ja det var svettigt när jag skulle öppna upp min imac från 2010 men det gick bra.

Skrivet av maccswe:

Japp dom är limmade, men det finns "verktyg" har sett vissa videos på folk som har gjort det men jag är tyvärr alldeles för feg för att ge mig på något sådant på en 20.000:- maskin

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Inga större problem, det har jag gjort på min iMac mid 2010, ta av glaset, 8 skruvar för att lossa skärmen, tre sladdar bakom skärmen ska dras ut, sen 4 skruvar för HDn och that´s it. Finns en del videos på tuben för enklare hantering.

iMac 2010 har faktiskt två SATA-portar. Man måste skruva loss moderkortet för att komma åt att motera SATA-sladd nr.2. Som tur är har OWC en jättebra film med steg för steg-instruktioner för hela ingreppet. För mig tog det ca. 1h och var kanske lite nervöst, men inte särskilt svårt. Vipps fick jag en 256GB+2TB SSD+HDD-lösning helt integrerad till priset av en SATA-sladd och en SSD-disk. Video: http://www.youtube.com/watch?v=F8Li_bPDAow

Precis som ni alla säger så är det rejält mycket mer komplicerat att göra på 2013-generationerna pga deras tejp. Första slim-generationen (late 2012?) saknar dessutom anslutningskontakten på moderkortet för SSD om datorn inte beställts med en SSD från start. Den senaste generationen (late 2013) har dock alltid en anslutningsport på moderkortet, vilket möjliggör en eftermarknadsinstallation av SSD, antaget att man har ny dubbelhäftande tejp tillhands.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019