Valve planerar egen hårdvara för virtual reality

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Jag hoppas du har fel.
Tror branschen vid det här laget har mognat såppass att de kan införa ny teknik och samtidigt som de gör bra spel.

Jag hoppas jag också har fel, men om vi har 4 olika VR system(Oculus, Valve, Sony och Microsoft) som alla har sin egen API, innebär att man måste lägga åtminstone 4 gånger så mycket jobb för att få det att funka lika bra på allihop, och då förutsätter jag att alla är lika enkla/svåra att programmera för, vilket dom inte kommer vara.

Jag skulle vilja vara naïv och tro att dom löser det, men i slutänden... litar du på EA, Ubisoft, Activision osv att lägga fokus på att göra 4 lika bra portar till de olika systemen... eller kommer fokus ligga mer på ett system? Varför skulle EA utveckla ett riktigt bra stöd för valve's egna VR när Valve i grunden är en konkurent för deras egna Origin system, då lägger de nog hellre krutet på konsolerna eller Oculus.

Så det kommer uppstå kraftiga variationer... om de inte inför en standard mellan de olika apparaterna, en gemensam API... men varför skulle dom göra det ur en företagssynpunkt är det dumt, det gör deras produkt svårare att sälja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Men vafan, ska vi redan behöva bråka mellan olika standarder vad gäller VR. Hoppas inte det skiljer sig allt för mycket från Oculus Rift, annars blir man väl tvungen till att köpa från båda tillverkarna för att kunna nyttja VR i alla spel. Men dom lär få det svårt att ens komma ifatt OR till att börja med, så vi får väl se hur det blir.

Alltid trevligt med konkurrans som drar ner priserna, men som du säger, allt kanske blir skit om det inte sätts någon smidig standard som båda håller sig till. Känns lite som att det är det som är grejen med Oculus Rift, utöver att hårdvaran (om bara skärmen blir bra) är imponerande, att det är ett tåg som många utvecklare verkar villiga att hoppa på och att de skapar en slags standard.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

En sak som gör mig lite fundersam är att Valve redan samarbetar med Oculus Rift. Det vore väldigt fult om de nu plockade på sig godbitarna från Oculus och släppte ett eget VR-set men inte stödde Oculus i sina spel.

För övrigt kan man nog gissa att i stort sett alla större hårdvarutillverkare håller på och utvecklar VR glasögon, det är helt uppenbart att det är en teknik som kommer att slå som en slägga.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Ok, nu räcker det! Vi är inte dummare än att vi vet att Valve tar fram lösningar för att låsa in kunden (precis som Apple, MS, Sony). Jag är bara intresserad av en enda sak från Valve och det är HALFLIFE3! Sluta med tramset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Hoppas de tänker på folk som har brillor.

Om du är närsynt behöver du ju inte brillor