Bildspel/musikspelare via ssh på fjärrdator?

Permalänk
Medlem

Bildspel/musikspelare via ssh på fjärrdator?

Hej!

Har en Raspberry Pi som agerar mediadator kopplad till tvn. För film fungerar det perfekt via ssh dock har jag inte hittat en optimal lösning för musiklyssnande.

Så i nuläget loggar jag in via ssh och kör fbi via 'sudo fbi -T 1 -u -a -t 5 /home/pi/Pictures/1920x1080/*.*' detta kör bildspel i bakgrunden på tvn och sedan startar jag cmus för att spela musik. Det är två problem med detta. Det går inte kontrollera fbi och för att ta bort en irriterande statusrad måste man kunna kontrollera fbi och trycka "v". Vill jag byta mapp med bilder får jag stänga ner cmus osv. Inte helt optimalt.

Testade köra fbi/cmus via screen vilket inte gick bra och var instabilt? Konstigt men det ökade ju iaf användarvänligheten när det fungerade.
Hittade "fim" som ska vara en uppdaterad variant av fbi som var intressant men jag hittade inte hur man startar ett bildspel i detta program.

Tips/hjälp? Kanske har du fixat bildspel via fim?

/Thomas

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hej!

Har en Raspberry Pi som agerar mediadator kopplad till tvn. För film fungerar det perfekt via ssh dock har jag inte hittat en optimal lösning för musiklyssnande.

Så i nuläget loggar jag in via ssh och kör fbi via 'sudo fbi -T 1 -u -a -t 5 /home/pi/Pictures/1920x1080/*.*' detta kör bildspel i bakgrunden på tvn och sedan startar jag cmus för att spela musik. Det är två problem med detta. Det går inte kontrollera fbi och för att ta bort en irriterande statusrad måste man kunna kontrollera fbi och trycka "v". Vill jag byta mapp med bilder får jag stänga ner cmus osv. Inte helt optimalt.

Testade köra fbi/cmus via screen vilket inte gick bra och var instabilt? Konstigt men det ökade ju iaf användarvänligheten när det fungerade.
Hittade "fim" som ska vara en uppdaterad variant av fbi som var intressant men jag hittade inte hur man startar ett bildspel i detta program.

Tips/hjälp? Kanske har du fixat bildspel via fim?

/Thomas

Väldigt intressant lösning.
Jag har inte kunskap nog att svara på frågan, men väl en annan lösning som skulle funka just när det gäller musikdelen.

Jag antar att du inte kör grafiskt UI och att raspberryn är din "klient" som är kopplad till TV/Receiver? Isåfall, dela ut musikmappen över nätverket med samba eller nfs. Montera den på Pi:n. Installera "mpd", music player daemon. Det är en musik-server. Sen kan man styra den med kommandoradbaserad klient, grafisk klient, eller tom från mobilen med en app. Börja med mpd:

sudo apt-get update sudo apt-get install mpd

jag kör mpd som user service: https://help.ubuntu.com/community/MPD#Configuring_MPD_to_run_...
Om inte debian har pulseaudio kör du med ALSA. Jag är osäker på vilket. Om du kör kommandorad enbart kan du skita i autostartgrejjerna i slutet av den guiden, och kanske fixa ett cronjob istället.

crontab -e

och i den skriver du

@reboot mpd

Borde funka. (http://corenominal.org/howto-setup-a-crontab-file/)

Sen installerar du klient. Kör du bara kommandorad ska du testa ncmpcpp.
http://www.linuxandlife.com/2012/01/simple-guide-to-set-up-mp...

Vill du kontrollera mpd med din androidtelefon kan du testa appen "mpdroid".

Skicka gärna ett pm eller be mig förtydliga om det är nåt du undrar över.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Raspberry Pi är servern och min andra dator client. Loggar in från datorn via ssh till raspberryn. All media är redan på en NAS. Raspberryn är kopplad till TV/Stereo/NAS och kör inte X (har inget tangentbord inkopplatt).

Att spela musik/video genom ssh fungerar bra, är bara bildspel som "krånglar". Att bildspel är viktigt beror på att tvn måste vara på då den ger ström till raspberryn + att det kan vara trevligt med ett bildspel medans man njuter av musiken. Har läst på om fim och det ska gå fixa bildspel genom script...vilket jag fattar noll av just nu.

Ska kolla upp mpd se om det kan vara en bättre spelare än moc/cmus för mitt ändamål.

Skrivet av usilusken:

Väldigt intressant lösning.
Jag har inte kunskap nog att svara på frågan, men väl en annan lösning som skulle funka just när det gäller musikdelen.

Jag antar att du inte kör grafiskt UI och att raspberryn är din "klient" som är kopplad till TV/Receiver? Isåfall, dela ut musikmappen över nätverket med samba eller nfs. Montera den på Pi:n. Installera "mpd", music player daemon. Det är en musik-server. Sen kan man styra den med kommandoradbaserad klient, grafisk klient, eller tom från mobilen med en app. Börja med mpd:

sudo apt-get update sudo apt-get install mpd

jag kör mpd som user service: https://help.ubuntu.com/community/MPD#Configuring_MPD_to_run_...
Jag tror inte debian har pulseaudio så kör med ALSA.

Sen installerar du klient. Kör du bara kommandorad ska du testa ncmpcpp.
http://www.linuxandlife.com/2012/01/simple-guide-to-set-up-mp...

Vill du kontrollera mpd med din androidtelefon kan du testa appen "mpdroid".

Skicka gärna ett pm eller be mig förtydliga om det är nåt du undrar över.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Okej nu fick vi ordning på det hela.

fim -a /bilder/*.* ger en fin zoom och listar alla bilderna i mappen.
Skapa .fimrc i hem mappen och lägg in detta:

_display_status=0;
bind 's' "while(1){next;display;sleep '20';sleep '20';sleep '20';};";

Rad 1 tar bort en störande statusrad och andra lägger till att bildspel startas vid tryck på s. För att avbryta tryck C-c
Den som undrar angående sleep 20x3 så är det för allt över 20 gör så det bara blir 5s och jag vill ha en minut. Att lägga till suffix s|m gör ingen skillnad utan då buggar det ur igen.

Så blev resultatet

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Väcker en tråd ur sin dvala.

Lite osäker om jag ska skapa en ny tråd eller fortsätta på denna. Rätta mig om jag gjort fel.

Min tanke är att sätta upp ett gäng skärmar på företaget som ska visa budskap i form av bild. Min tanke är då att vardera skärm får en Rasp. dator som sedan kan fjärrstyras på ett eller annat sätt (förmodligen via ssh) och som trådskaparen löst det verka intressant. Min fråga är då om man på något sätt kan göra så att när man startat ett bildspel som tidigare nämt bestämma att vissa bilder bara visas mellan vissa tider på dygnet på något sätt? Bilderna kommer finns på en utdelad enhet, som jag förstår det måste monteras i rasp:en.

Tanke min är att det kanske går att bestämma att Rasp:en visar bilder som döps till olika "tal" och därigenom sortera ut när dom ska visas under dygnet. Är något liknande möjligt?

Tex. såhär.
* Bilder som heter 1.jpg > 20.jpg visas dygnet runt.
* Bilder som heter 21.jpg > 40.jpg Visas klockan 7:00 > 10:00
* Bilder som heter 41.jpg > 60.jpg visas klockan 10:01 > 14:00
OSV.

Eller har någon nått bättre förslag?

Ursäkt om jag skrivit otydligt.

Musikspelningen som trådskaparen använder är jag inte intresserad av.

Tack på förhand.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelw:

Väcker en tråd ur sin dvala.

Lite osäker om jag ska skapa en ny tråd eller fortsätta på denna. Rätta mig om jag gjort fel.

Min tanke är att sätta upp ett gäng skärmar på företaget som ska visa budskap i form av bild. Min tanke är då att vardera skärm får en Rasp. dator som sedan kan fjärrstyras på ett eller annat sätt (förmodligen via ssh) och som trådskaparen löst det verka intressant. Min fråga är då om man på något sätt kan göra så att när man startat ett bildspel som tidigare nämt bestämma att vissa bilder bara visas mellan vissa tider på dygnet på något sätt? Bilderna kommer finns på en utdelad enhet, som jag förstår det måste monteras i rasp:en.

Tanke min är att det kanske går att bestämma att Rasp:en visar bilder som döps till olika "tal" och därigenom sortera ut när dom ska visas under dygnet. Är något liknande möjligt?

Tex. såhär.
* Bilder som heter 1.jpg > 20.jpg visas dygnet runt.
* Bilder som heter 21.jpg > 40.jpg Visas klockan 7:00 > 10:00
* Bilder som heter 41.jpg > 60.jpg visas klockan 10:01 > 14:00
OSV.

Eller har någon nått bättre förslag?

Ursäkt om jag skrivit otydligt.

Musikspelningen som trådskaparen använder är jag inte intresserad av.

Tack på förhand.

Smidigast känns som det vore att göra ett script/loop som plussar på, alt nollar en variabel beroende på tid/vilken bild den har visat. Borde gå göra med lite grundläggande bash script. Mer avancerade kan gärna korrigera mig om jag har fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Smidigast känns som det vore att göra ett script/loop som plussar på, alt nollar en variabel beroende på tid/vilken bild den har visat. Borde gå göra med lite grundläggande bash script. Mer avancerade kan gärna korrigera mig om jag har fel.

Låter som vi är inne på samma spår. Dock är jag inte av dom "mer avancerade" och kan själv inte få till ett sådant script utan hjälp från lite kunnigt folk. Så hjälp på traven mottages tacksamt.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Smidigast känns som det vore att göra ett script/loop som plussar på, alt nollar en variabel beroende på tid/vilken bild den har visat. Borde gå göra med lite grundläggande bash script. Mer avancerade kan gärna korrigera mig om jag har fel.

Cron med enkelt skript för bilder?

Loop skulle nog ta för mycket resurser att få det snyggt ut, Men cron med skript som ändrar till olika bilder beroende på parametrar du skickar in?

Annars ett skript som kontrollerar tid på dygn när den startar och väljer rätt serie av bilder kan vara något annat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.