Permalänk
Medlem

Coilwhine - Gtx 760

Hej!

Testade att överklocka mitt grafikkort idag, men efter att ha klockat upp det 140mhz så bestämde jag mig för att testa 3dmark, och när jag startar det så börjar datorn typ tjuta.
När jag använde kombuster och tog av mig headsetet märkte jag att det lät lite men inte i närheten lika mycket.
Jag testade att gå tillbaks till grund inställningarna men får fortfarande samma ljud.
Är det mitt nätagg eller grafikkort som har coilwhine?
Har ett Corsair CX600w ( Ska köpa ett Rm om en månad) så om det är coilwhine på det så känns det ju inte så farligt, men om det är på grafikkortet så gäller garanti då? Ändrade ingen spänning och grafikkortet gick max upp till 67 grader.

Visa signatur

i7 10700k | RX 5700 XT Pulse | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB 3200MHz LPX| Noctua NH-D15 | Samsung 970 PLUS EVO 1TB + Samsung 860 EVO 1TB | Fractal Design Define C | Corsair RM650X 650W v2

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att datorn inte låter alls när 3dmark inte är igång.

Visa signatur

i7 10700k | RX 5700 XT Pulse | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB 3200MHz LPX| Noctua NH-D15 | Samsung 970 PLUS EVO 1TB + Samsung 860 EVO 1TB | Fractal Design Define C | Corsair RM650X 650W v2

Permalänk
Medlem

det är nog grafikkortet eller nätagget som fick lite extra W att jobba med så det låter så nu i belastning (om du köper nytt nätagg denna vecka kan du vänta med att skicka tillbaks gtx 760 då det kan vara nätagget som får gpu att låta så.)
(har du otur så är det fläktstyrningen på grafikkortet som tjuter när du höjer belastningen samtidigt som fläktkurvan ökar)

inte skadligt såklart men irriterande ljud

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

det är nog grafikkortet eller nätagget som fick lite extra W att jobba med så de låter så nu (har du otur så är det fläktstyrningen på grafikkortet som tjuter när du höjer belastningen samtidigt som fläktkurvan ökar)

inte skadligt såklart men irriterande ljud

Fattar inte riktigt :3
Det låter väldigt högt och går knappt att koncentrera sig på något annat.
Fläktarna ligger på 45-50%
Men kan jag skicka in det för att få ett nytt eller går det inte på garantin?
Testade att ta på anpassad vsync och nu hör jag inte ljudet i 3dmark iallafall. Men känns ju sådär att ha ett kort med coilwhine när det bara är 3 månader gammalt.

Visa signatur

i7 10700k | RX 5700 XT Pulse | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB 3200MHz LPX| Noctua NH-D15 | Samsung 970 PLUS EVO 1TB + Samsung 860 EVO 1TB | Fractal Design Define C | Corsair RM650X 650W v2

Permalänk
Medlem

Låter det när du spelar då?

Coil whine har inget att göra med åldern på kortet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duradel:

Fattar inte riktigt :3
Det låter väldigt högt och går knappt att koncentrera sig på något annat.
Fläktarna ligger på 45-50%
Men kan jag skicka in det för att få ett nytt eller går det inte på garantin?
Testade att ta på anpassad vsync och nu hör jag inte ljudet i 3dmark iallafall. Men känns ju sådär att ha ett kort med coilwhine när det bara är 3 månader gammalt.

Coilwhine går på garantin! Skicka in så får du ett nytt. Om du är säker på att det är grafikkortet då:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Låter det när du spelar då?

Coil whine har inget att göra med åldern på kortet.

Har inget att spela just nu :3 Endast LoL Och det är ju inte krävande på något sätt.

Skrivet av foxzox7:

Coilwhine går på garantin! Skicka in så får du ett nytt. Om du är säker på att det är grafikkortet då:)

Jag tog ju på anpassningsbar vsync och då slutade ljudet i 3dmark, så det bör väl vara grafikkortet?

tack för all hjälp

Visa signatur

i7 10700k | RX 5700 XT Pulse | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB 3200MHz LPX| Noctua NH-D15 | Samsung 970 PLUS EVO 1TB + Samsung 860 EVO 1TB | Fractal Design Define C | Corsair RM650X 650W v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Coilwhine går på garantin! Skicka in så får du ett nytt. Om du är säker på att det är grafikkortet då:)

Påstå inte gör mycket nu...

Coil whine beror bl.a. på belastningen samt vilka komponenter man har...testar säljaren kortet och inte hör något (använder andra datorkomponenter) så får förmodligen TS betala felsökningskostnaden och får tillbaka samma kort...

Permalänk
Medlem

Du får lägga dig med örat emot. I mitt fall var det nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Påstå inte gör mycket nu...

Coil whine beror bl.a. på belastningen samt vilka komponenter man har...testar säljaren kortet och inte hör något (använder andra datorkomponenter) så får förmodligen TS betala felsökningskostnaden och får tillbaka samma kort...

Har köpt det av en butik som finns där jag bor ( en liten stad) och dom brukar vara ganska schyssta med kostnader för sånt, så det är inget större problem.
Men får hoppas det går på garantin för har inte lust att köpa ett nytt kort nu :3

Skrivet av Irdeto:

Du får lägga dig med örat emot. I mitt fall var det nätaggregatet.

Grafikkortet och nätagget är ganska nära varandra, så lite svårt att höra :3 Men när jag cappar fps på 60 i 3dmark hör jag inget, så det känns som grafikkortet ?

Visa signatur

i7 10700k | RX 5700 XT Pulse | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB 3200MHz LPX| Noctua NH-D15 | Samsung 970 PLUS EVO 1TB + Samsung 860 EVO 1TB | Fractal Design Define C | Corsair RM650X 650W v2

Permalänk
Medlem

Dubbelpost

Visa signatur

i7 10700k | RX 5700 XT Pulse | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB 3200MHz LPX| Noctua NH-D15 | Samsung 970 PLUS EVO 1TB + Samsung 860 EVO 1TB | Fractal Design Define C | Corsair RM650X 650W v2

Permalänk
Medlem

För mig tjöt mitt GTX 760 gaming MSI när den var ansluten till ett Fractal nätagg. När jag sedan böt till ett corsair RM nätagg slutade all coilwhine, så om du kan leva med det tills du får det nya agget så kan du väl vänta och se.

Permalänk
Skrivet av Duradel:

Har inget att spela just nu :3 Endast LoL Och det är ju inte krävande på något sätt.

Jag tog ju på anpassningsbar vsync och då slutade ljudet i 3dmark, så det bör väl vara grafikkortet?

tack för all hjälp

Får Coilwhine på mitt 7970 om det pushar en hög framerate (typ 120+), men vid lägre framerates så hörs lite om något coilwhine. Är det bara 3dMark som framkallar Coilwhine, eller även andra Benchmarks? Testa nåt benchmark med lägsta inställningar så att du får en riktigt hög framerate och se om Coilwhinet är värre då jämfört med om du maxar allt (alltså får ut en "låg" framerate).

Permalänk
Medlem

Även jag har ett 760, från evga dock, jag har som ovanskrivande ett Fractal design nätagg, ska köpa ett nytt rm imorgon och kolla om det hjälper annars skickar jag tillbaka det på öppet köp.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag trodde också jag hade coilwhine på mitt Gigabyte GTX 670 under load när jag körde ett gammalt Corsair VX450 men efter att jag bytt agg till ett Superflower Golden Green 600w så var whinet också borta

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolocho1:

För mig tjöt mitt GTX 760 gaming MSI när den var ansluten till ett Fractal nätagg. När jag sedan böt till ett corsair RM nätagg slutade all coilwhine, så om du kan leva med det tills du får det nya agget så kan du väl vänta och se.

Får hoppas det läser problemet med ett nytt nätagg om det inte går på garantin då, tack för hjälpen

Citat:

Jag trodde också jag hade coilwhine på mitt Gigabyte GTX 670 under load när jag körde ett gammalt Corsair VX450 men efter att jag bytt agg till ett Superflower Golden Green 600w så var whinet också borta

Får hoppas det löser sig när jag byter nätagg, det verkar ju ha gjort det för många tack för hjälpen

Citat:

Får Coilwhine på mitt 7970 om det pushar en hög framerate (typ 120+), men vid lägre framerates så hörs lite om något coilwhine. Är det bara 3dMark som framkallar Coilwhine, eller även andra Benchmarks? Testa nåt benchmark med lägsta inställningar så att du får en riktigt hög framerate och se om Coilwhinet är värre då jämfört med om du maxar allt (alltså får ut en "låg" framerate).

Ska testa det imorn och återkommer med svar då, ska försöka sova nu´.
Tack för hjälpen

Visa signatur

i7 10700k | RX 5700 XT Pulse | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB 3200MHz LPX| Noctua NH-D15 | Samsung 970 PLUS EVO 1TB + Samsung 860 EVO 1TB | Fractal Design Define C | Corsair RM650X 650W v2

Permalänk
Skrivet av kolocho1:

För mig tjöt mitt GTX 760 gaming MSI när den var ansluten till ett Fractal nätagg. När jag sedan böt till ett corsair RM nätagg slutade all coilwhine, så om du kan leva med det tills du får det nya agget så kan du väl vänta och se.

Inressant... Har upplevt samma sak med ett Fractal design Integra 500w (inte R2). Fick ett kraftigt coilwhine från graffet med det, men sen när jag bytte till ett AX från Corsair så blev det betydligt tystare... Vissa komponenter verkar inte riktigt vara kompisar med varandra ibland

Permalänk
Medlem

Jag fick coilwhine i mitt nätagg när jag testade ett 770 i min dator, ju högre fps ju mer skrek det men nu med mitt 560ti så tjuter det inte för att det orkar inte ge samma effekt, jag har ett corsair hx 620w agg

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning