Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag har en tv är att det kan vara skönt att slösurfa. Dock börjar jag bli så trött på all reklam som går på teve att jag funderar på att säga upp abomenamanget nu när det går ut i vinter. VARFÖR ska jag ge en massa pengar till Comhem ? som för övrigt är dyra, när jag kön köpa netflix och hbo för under 200kr månaden HELT reklamfritt?

Tror jag kommer säga upp mitt TV-abo precis som jag gjorde med fasta telefonen för ett par år sedan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Jag tänkte att jag skapar en tråd(förhoppningsvis ligger den rätt) för oss som inte har en TV och varför vi inte har det.

Själv kan jag säga att jag har inte haft en tv på snart 4-år, och det känns riktigt skönt. Varför vill man utsätta sig för en massa reklampauser mitt i allt och repriser av filmer och serier? Ta en film som går på 3:an, någon dag senare går samma film på 5:an, efter det på 6:an osv. Eller dem där avbrotten mitt i en serie/film när något spännande ska hända, bara för att avbrytas med att det har kommit ut nya sorters tamponger eller en ny modell av ett tvättmedel.

Har du en tv eller inte har en tv? Varför har du en, varför har du inte en?

Det vore intressant och se olika åsikter. En tv idag är ju en stor del av ens vardagliga liv. Jag kör allting streamat via netflix/HBO osv, där kan jag se det jag vill utan att avbrytas av reklamer i tid och otid.

Edit: När jag menar TV, så menar jag tv med abonnemang för kanaler. En tv som man har som skärm är en helt annan sak.

Har du abonnemang med filmkanaler har du ingen reklam mitt i. Reklam är dock bra, perfekt tillfälle att passa på att gå på toaletten, gå till köket och hämta något att dricka/äta etc då det inte går att pausa vanlig tv. Sen gillar jag att spela konsol så tv är ett måste, nej jag vill inte koppla in en konsol på en fjuttig monitor...

Permalänk
Medlem

Sist jag hade en TV var väl runt 00-talet, saknar det absolut inte.
Klarar mig gott på mina blu-ray filmer och streamingtjänster, sedan slipper man ju den där förbannade reklamen en gång i kvarten med.

Permalänk
Medlem

Har TV med en massa skitkanaler som ingår i månadsavgiften.
99% av tittandet är dock via HTPC. Hatar reklam så vanlig TV går bort helt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd

Jag har en TV men främst för spel och media från datorn. Det händer att jag zappar igenom kanalerna ibland men de har inte så mycket att erbjuda mig, amerikanska serier klarar jag inte av på svensk tv då de är så uppspeedade att alla får kalle anka-röster och utbudet på svenska är mestadels helt katastrofalt dåligt, men det finns förstås vissa undantag. Debatt och UG kollar jag på ibland om det är intressanta ämnen och Kunskapskanalen har ibland intressanta föredrag eller dokumentärer när jag tröttnat på Ted och liknande, dock brukar jag kolla på detta på svtplay för att slippa passa tider osv.

Spoiler, Off Topic rant:

I februari så släcker min hyresvärd comhems nät, både det analoga och det digitala, så ska man se på tv i framtiden så är det IP-tv som gäller. Jag kommer dock inte att skaffa ett abb., dels kommer jag att vara tvungen att betala relativt mycket för att få några få kanaler (SVT + 4:an, 6:an, Axess och någon mer) och dels så skulle det innebära att jag var tvungen att betala licensen som jag har lyckats undvika hittills.

Huruvida det är moraliskt rätt att inte betala licensen trots att jag har en tv går ju att diskutera förstås. Jag hade gärna betalat för det jag ser på, exempelvis kanske en hundring per år för de kanske tio timmar svt som jag kollar på, men licensen är långt dyrare än så och flera gånger dyrare än exempelvis Netflix. Jag vet att svt har ett helt annat uppdrag än Netflix, public service, oberoende journalistik osv., och det är väldigt viktigt, men det är ytterst lite av licenspengarna som faktiskt går dit.

Hela idén med broadcast-tv känns ganska föråldrad för min del men jag förstår förstås att många fortfarande är helt beroende av den för sin underhållning. För oss här känns det förstås avlägset men jag har haft ett antal bekanta, släktingar, arbetskamrater och dylikt, både äldre och yngre, som inte har någon som helst koll på datorer och som inte hade klarat sig utan exempelvis fotbollskanaler eller liknande.

Dold text

Min förhoppning ät att tv-tillverkarna ska inse att det finns en ganska stor marknad som de helt har bortsett från, de som inte är intresserade av tv-kanaler, 3D, "smarta"-funktioner och liknande utan bara vill ha en stor dum skärm med så bra bild som möjligt att koppla in sin dator (och kanske tv-spel, br-spelare, mediacenter osv.) i. Ett alternativ är ju att köpa en projektor, men de har ju sina egna problem som att de mer eller mindre kräver ett mörklagt rum, att lampan inte håller hela projjens livslängd, att de kräver ett visst avstånd mellan projjen och duken, fläktljud osv.

Permalänk
Medlem

Är ju mycket skönare att titta på TV utan reklam ^^
slutade titta på *tv* för flera år sedan... självkart finns det dvd/blu-ray och andra sätt att titta på tv-program och slippa reklam.

Det var ju skillnad när det var lite reklam mellan programmen.. men nu har det gått såpass mycket till överdrift att jag helt enkelt väljer bort TV-sändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är ju mycket skönare att titta på TV utan reklam ^^
slutade titta på *tv* för flera år sedan... självkart finns det dvd/blu-ray och andra sätt att titta på tv-program och slippa reklam.

Det var ju skillnad när det var lite reklam mellan programmen.. men nu har det gått såpass mycket till överdrift att jag helt enkelt väljer bort TV-sändningar.

Samma här, när tv4guld och tv4komedi fick reklam var det droppen som fick mig att sluta kolla på tv för det var i princip dom enda kanalerna som inte hade reklam om man bortser från svt osv.. Gillar nämligen gamla godingar och äldre komedier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Jag tänkte att jag skapar en tråd(förhoppningsvis ligger den rätt) för oss som inte har en TV och varför vi inte har det.

Själv kan jag säga att jag har inte haft en tv på snart 4-år, och det känns riktigt skönt. Varför vill man utsätta sig för en massa reklampauser mitt i allt och repriser av filmer och serier? Ta en film som går på 3:an, någon dag senare går samma film på 5:an, efter det på 6:an osv. Eller dem där avbrotten mitt i en serie/film när något spännande ska hända, bara för att avbrytas med att det har kommit ut nya sorters tamponger eller en ny modell av ett tvättmedel.

Har du en tv eller inte har en tv? Varför har du en, varför har du inte en?

Det vore intressant och se olika åsikter. En tv idag är ju en stor del av ens vardagliga liv. Jag kör allting streamat via netflix/HBO osv, där kan jag se det jag vill utan att avbrytas av reklamer i tid och otid.

Edit: När jag menar TV, så menar jag tv med abonnemang för kanaler. En tv som man har som skärm är en helt annan sak.

Jag kommer nog vilja ha en tv då jag lämnat hålan jag bor i nu. Främst för att man får "idéer" på saker man vill se och så tycker jag det är lite annorlunda att se på någonting där det inte är på mina villkor, det blir en helt annan grej.

Permalänk
Medlem

Har inte ägt en TV-apparat på över 10 år. Håller med usilusken om att en av anledningarna till att jag inte tittar på TV är hjärntvätten som försigår.

Hämtar hellre in min information från nätet och då inte enbart via rörlig media utan mycket är textbaserat. Då får jag en helt annan helhetsbild än vad TV-sändningar klarar av att förmedla (och jag får då en helt annan möjlighet att genomskåda lögnerna som slinker in då och då från både nyheter, debattprogram, politiker och andra makthavare).

När en lögn väl är förankrad i folkets medvetande behövs inte mycket för att underhålla lögnen och hålla kvar den i folks medvetande, en liten notis här, ett omnämnande där.
När lögnen är förankrad i folks medvetande blir den till sanning och de som ser igenom lögnen och försöker nå ut med sanningen blir istället lögnare i folks ögon, då folket vet vad sanningen är för det har de lärt sig av media/politiker/lobbyister.

Sport och melodifestivalen är jag totalt ointresserad av, filmer/serier vill jag se utan reklamavbrott och när jag vill (inte när tvkanalen bestämmer när jag ska se den).

Jag gillar att tänka själv, därför väljer jag bort TV.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Har ett powerhouse som väger in strax under 70kg, han sportar 100hz, en bild som spöar alla HD tv i världen (sd tv )och en manlig storlek som får alla anorektiska tv att spy, men han trivs med sin storlek.

Denna manliga best används till komedi och discovery/roadwars när ens ägare ska sova, han är även på hela dagarna för att visa hans styrka med dom stora armarna till högtalare.

För intresserade har han fixat sin prisjakt sida där alla är avundsjuka på hur manlig han är.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=11942

Nu ska han fortsätta äta upp alla anorektiska led fjollor!

Skrivet av d0b:

Massa random banter.

Tin foil hat Activate.

Permalänk
Medlem

Och USAs regering sprängde WTC eller? Jag pluggar Visuell kommunikation alltså media med kognition inbakat. Media påverkar folk men inte i närheten lika mycket som de två videorna säger. Den videon med påskharen visar bara på att de som letar nyheter har tagit dem från samma ställe.

En annan länk http://www.howstuffworks.com/conspiracy-theory.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har ett powerhouse som väger in strax under 70kg, han sportar 100hz, en bild som spöar alla HD tv i världen (sd tv )och en manlig storlek som får alla anorektiska tv att spy, men han trivs med sin storlek.

Denna manliga best används till komedi och discovery/roadwars när ens ägare ska sova, han är även på hela dagarna för att visa hans styrka med dom stora armarna till högtalare.

För intresserade har han fixat sin prisjakt sida där alla är avundsjuka på hur manlig han är.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=11942

Nu ska han fortsätta äta upp alla anorektiska led fjollor!

Tin foil hat Activate.

Hahaha.

Permalänk
Medlem

Äger inte en TV och har aldrig gjort sedan jag flyttade hemifrån 2010, till egen bostad.
Men redan innan dess hade jag slutat titta mer eller mindre helt, likaså delar av min familj.

Mina föräldrar är numera separerade, och när jag är hemma hos farsan händer det att jag drar igång en film via Netflix eller så, men det finns så mycket mer att göra än att titta på TV.

Vi umgås, lagar middag, snackar, dricker lite öl, drar igång de gamla LP-plattorna, är ute och jobbar. Det finns så mycket mer att göra, och TVn har stulit tillräckligt många timmar redan.

Visst, nu sitter man en del vid datorn istället när man är hemma i lägenheten, men tillbringar i snitt 60 timmar i veckan på väg till/från jobb och på jobb.

Så det hinner inte bli så många timmar framför skärmen ändå.
På helgerna gör man annat, umgås med vänner eller familj, är ute till havs, och jag saknar inte TVn det minsta.
Tiden räcker ändå inte till.

Har även börjat reagera på hur mycket uppmärksamhet mobilskärmen stjäl, det är bara att titta sig omkring när man pendlar och ser hur många som är djupt försjunkna i sina skärmar, konstant utan avbrott.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Ser aldrig på TV-sändningar, men den stora skärmen finns ju, så det är en definitionsfråga?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

har en tv från mitten av 90talet, inte kopplad till annat än mina gamla konsoller (sega megadrive2 och nintendo gamecube), dock inte spelat något av dom på snart 5 månader

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Jag har en TV, men det är en ps3 och htpc-maskin, har inte haft den inkopplad med antennkabel sedan jag flyttade hit. Jag gick så långt som att helt montera bort antennuttaget när jag renoverade min lägenhet pga de fula utanpåliggande sladdarna, flyttar jag så kan jag sätta tillbaka det.

Utbudet har aldrig lockat mig, det är alldeles för begränsat, men mitt största problem med TV idag är nog reklamen. Att en 40-minuters episod är schemalagd över en hel timme är helt sinnessjukt, det innebär att 33% av den totala tiden är reklam vilket för mig är ett otroligt slöseri med tid. Då tankar jag hellre episoden direkt efter att den sänts hellre än att vänta 6 månader på svensk TV för att sedan få en minuts reklam av varje 2 minuter underhållning. Är inte heller speciellt sportintresserad så jag känner inte att jag missar någonting. Tror det är vanligare och vanligare att folk inte ser så mycket på TV, speciellt senare generationer (åttio-/nittiotalister) verkar bara ha en antennkabel för att det förväntas av en. Drar paralleller till kaffekokaren, har den bara för att kunna bjuda päronen på kaffe när dom kommer förbi.

Vill klargöra att jag inte har några ekonomiska problem med TV eller streamingtjänster, jag betalar tv-licens även fast jag inte utnyttjar public service. Övriga streamingtjänster har aldrig intresserat mig pga det begränsade utbudet, men jag går mycket på bio. Jag skulle jättegärna betala för någon form av nationellt onlinebiblitotek där varje lands tv-serier laddas upp och går att streama direkt efter att det sänts, men idag finns dessvärre inget bra alternativ för att snabbt och pålitligt få ta del av materialet man är intresserad av. Tack vare bio funkar det med filmer jag är intresserad av, men tv har inget motsvarande alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

tv är ju nästan ett måste. du har tv:n på i bakgrunden när du sitter hemma ensam vilket gör att det inte är helt tust i lägenheten !

Eller så sätter man på lite musik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har ett powerhouse som väger in strax under 70kg, han sportar 100hz, en bild som spöar alla HD tv i världen (sd tv )och en manlig storlek som får alla anorektiska tv att spy, men han trivs med sin storlek.

Denna manliga best används till komedi och discovery/roadwars när ens ägare ska sova, han är även på hela dagarna för att visa hans styrka med dom stora armarna till högtalare.

För intresserade har han fixat sin prisjakt sida där alla är avundsjuka på hur manlig han är.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=11942

Nu ska han fortsätta äta upp alla anorektiska led fjollor!

Haha, awww...nu saknar jag ju min gamla tjocktv.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jag har ingen tv men funderar på att köpa en bildvisare av större slaget, det kan mycket väl bli så att denna teknikpryl innehar funktioner som jag inte använder, men det betyder inte att jag är beredd på att betala extra för att apparaten ska ha mindre onödiga funktioner. Med onödiga funktione syftar jag på kanalväljare etc. På ren svenska betyder det att bildvisaren jag köper kanske kommer att kallas för en tv.

För mig och många andra så har informationskällan tv-sändningar gjort sitt, då vi smidigare kan få samma eller bättre information andra kanaler och dessutom när och var vi vill. (inte riktigt sant, men för min del så har jag tillgång till internet på mer platser än vad jag har tillgång till en tv)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Då tråden handlar mer om TV som fenomen än teknik så tror jag att tråden passar bättre här.

Permalänk
Medlem

Har inte haft tv sen 2008 tror jag och innan dess stod den och samlade damm i två år. Så ja, man klarar sig väldigt bra utan tv nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Har inte brytt mig om att söka efter kanalerna på 2 år på min tv hehe använder bara till HTPC, nyheterna kollar man på webben, lika så alla spotsändningar man är intresserad av (inte så många för mig) rester är ren skit som jag inte behöver slösa mina hjärneller på. Väljer själv vad jag vill se och vill inte bli hjärntvättad av reklam. Inte bra för mitt blodtryck ;=)

TV och kabeltvnätet är utdöende enligt mig. Ser ingen framtid i det, kanske kan nätet anändas för annan kommunikation (typ comhems internet) men ananrs nja.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har en TV men jag har inte haft någon antennkabel inkopplad på över ett år och innan dess var det ytterst sällan jag kollade på något särskilt program ändå.

Mitt intresse för vad som visas på TV dog ut redan som tonåring, i början av 2000-talet, när det enda som gick på TV var diverse dokusåpor och program som Big Brother var jättepopulärt. Kunde dock kolla lite oregelbundet på Simpsons, Futurama och senare Family Guy. Då mest för att dessa program gick vid den tid man kom hem från skola och senare från jobbet.
Jag slutade titta på TV av den enkla anledningen att den absoluta majoriteten av programmen som visas är fullständigt värdelösa i mitt tycke. Dessutom är jag fullkomligt allergisk mot de reklamavbrott som förstörde de ytterst få program, filmer eller dokumentärer som faktiskt kunde vara underhållande eller intressanta.

Min TV idag fyller funktionen att se på film eller serier via datorn eller Netflix och liknande tjänster. Kan också vara trevligt att mysa ner sig i soffan när man spelar något i stil med Europa Universalis eller något bra RPG.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |