Permalänk

ssd bootar segt!

Halloj, har stött på ett litet problem som stör mig lite grann... Riktigt i landsproblem..

För några dagar sedan så pajade mina ram, trodde först inte att det var dem som strulade.. När windows precis skulle börja boota så fick jag blue screen och datorn stängdes av, så min första tanke var att det hade blivit något strul med ssd'n och installationen av windows.. Eftersom jag aldrig har dragit en ominstallation av OS förut på en ssd så följde jag en guide här från sweclockers där man skrev:

"Stäng av datorn
Koppla ur HDD
Starta från Windows-skivan
Välj SSDn när du kan
Ta bort partitionen som finns där
Installera windows på enda alternativet som finns kvar
När installationen är färdig, stäng av och koppla in HDDn"

Sen efter det så var det fortfarande problemet kvar.. Och då fick jag svaret på att det var mina RAM som var paj.. Så allt jag gjorde med ssd'n var ju helt i onödan! Men nu fungerar allting som vanligt igen, förutom att windows bootar kanske 10 sek långsammare än va den gjorde innan allt började krångla.

Jag satt och försökte hitta något som kunde berätta varför det blev så, så skrev folk att man skulle så på TRIM men det var redan påslaget hos mig.. Så nu vet jag inte vad som är felet.. Visst, det är världens töntigaste problem att behöva vänta 10 sek längre.. Men det känns ju så konstigt att det ska gå segare efter allt det här?

Är det något jag har missat eller vad?

MVH

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 | PSU | WD Blue 3D NAND SSD 500GB 2.5" | Samsung 960 EVO 250GB |

Permalänk

Är inte det där lite väl dålig resultat?

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 | PSU | WD Blue 3D NAND SSD 500GB 2.5" | Samsung 960 EVO 250GB |

Permalänk
Inaktiv

Det där ser ganska dåligt ut. Är du säker på att du har AHCI på. Hur ser det ut jämfört med andra som testat samma hårddisk?

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det där ser ganska dåligt ut. Är du säker på att du har AHCI på. Hur ser det ut jämfört med andra som testat samma hårddisk?

Det är ju bra mkt sämre än den där iaf..

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 | PSU | WD Blue 3D NAND SSD 500GB 2.5" | Samsung 960 EVO 250GB |

Permalänk

Jag gissar på att han inte har AHCI igång, eller så har han inte rätt drivrutiner installerade.

Kontrollera detta i BIOS. brukar finnas synligt under en av flikarna.

Om du har ett intelchipset, som det är stor sannolikhet att du har ska du ha en drivrutin för din diskkontroller som heter IAstorA.sys. Vilket är en drivrutin som Intel själv har gett ut.

Om du har AHCI aktiverat i bios, så kan du helt enkelt installera denna drivrutin, men kan vara lite meckande att få systemet att ta tillvara på den automatiskt om du har en annan aktiverad redan, men brukar gå bra.

Om du inte har AHCI aktiverat så är det enklast att bara installerar om maskinen igen, eftersom att det går rätt fort ändå, och det går ju troligen snabbare andra gången om du nyss gjort det för att få AHCI att fungera efter att man aktiverat det krävs lite ändringar i registret före ändringen i BIOS, vilket kan vara bökigt för den som inte är van, vet dock inte hur det är om man kör Win8 dock. Så var det i Win7. Har själv grejjat och donat, och drog då en ominstallation istället.

Lycka till!

/Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

Ja det där visar ju att du inte har rätt drivrutin installerad. Gå in på intels hemsida och installera drivrutinen jag skrev i inlägget före så blir det där bra sen!

/Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filipblom:

http://i.imgur.com/WWK23dj.png

Är inte det där lite väl dålig resultat?

Du har PCI-IDE igång och inte AHCI som ju behövs för lite bättre SSD-hantering.

OFFTopic: Varför kör du tyskspråkigt i testprogrammet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

AS SSD Benchmark 1.5.3784.37609
------------------------------
Name: INTEL SSDSA2CW120G3
Firmware: 4PC10362
Controller: storahci
Offset: 359424 K - OK
Size: 111,79 GB
Date: 2013-11-24 15:21:50
------------------------------
Sequential:
------------------------------
Read: 256,73 MB/s
Write: 83,40 MB/s
------------------------------
4K:
------------------------------
Read: 13,19 MB/s
Write: 28,13 MB/s
------------------------------
4K-64Threads:
------------------------------
Read: 137,29 MB/s
Write: 55,13 MB/s
------------------------------
Access Times:
------------------------------
Read: 0,242 ms
Write: 0,154 ms
------------------------------
Score:
------------------------------
Read: 176
Write: 92
Total: 354
------------------------------

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Mitt e sämre

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Du har PCI-IDE igång och inte AHCI som ju behövs för lite bättre SSD-hantering.

OFFTopic: Varför kör du tyskspråkigt i testprogrammet?

aah, jag såg nu att det var IDE i UEFI.. Så man måste ändra till AHCI varje gång man kör en ny installation? För jag vet att jag ändrade det där när jag installerade W7 första gången på ssd'n? Så nu ska jag ändra till AHCI på alla sata-portar och installera om W7 igen?

haha, jag ändrar till engelska hela tiden, men den stannar på tyska

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 | PSU | WD Blue 3D NAND SSD 500GB 2.5" | Samsung 960 EVO 250GB |

Permalänk
Medlem

ursäkta men snor inlägget ganska snabbt
Jag har Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 1.0 och jag kör på windows 8.1, jag har samma problem som OC men jag kan inte ladda ner AHCI drivrutinerna på Windows 8.1, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroiz:

ursäkta men snor inlägget ganska snabbt
Jag har Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 1.0 och jag kör på windows 8.1, jag har samma problem som OC men jag kan inte ladda ner AHCI drivrutinerna på Windows 8.1, vad ska jag göra?

Finns inga drivrutiner som ändrar ifrån IDE -> AHCI. Enda som finns är ex Intels drivers vs Windows egna, oftast ingen skillnad och kommer inte hjälpa för problemet med IDE mode.
Är det i IDE mode måste du ändra det i bios, ingen annan stans.

Ontopic: Står ju klart och tydligt att du kör IDE, googla för lösning att ändra det till AHCI i windows så slipper du formatera, men du kan inte bara ändra i bios på en redan installerad windows. Får ändra lite saker i windows först, bara googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipblom:

aah, jag såg nu att det var IDE i UEFI.. Så man måste ändra till AHCI varje gång man kör en ny installation? För jag vet att jag ändrade det där när jag installerade W7 första gången på ssd'n? Så nu ska jag ändra till AHCI på alla sata-portar och installera om W7 igen?

haha, jag ändrar till engelska hela tiden, men den stannar på tyska

Nej du måste inte ändra till AHCI varje gång, det som det står på är det som det alltid står på.
På dom flesta moderkort är AHCI standard dessutom vid stock.

Vet inte hur ditt ändrats tillbaka om du nu haft det på IDE, på mina P67 kort vad alltid AHCI default så kvittade om man flashade nytt bios etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipblom:

Halloj, har stött på ett litet problem som stör mig lite grann... Riktigt i landsproblem..

För några dagar sedan så pajade mina ram, trodde först inte att det var dem som strulade.. När windows precis skulle börja boota så fick jag blue screen och datorn stängdes av, så min första tanke var att det hade blivit något strul med ssd'n och installationen av windows.. Eftersom jag aldrig har dragit en ominstallation av OS förut på en ssd så följde jag en guide här från sweclockers där man skrev:

"Stäng av datorn
Koppla ur HDD
Starta från Windows-skivan
Välj SSDn när du kan
Ta bort partitionen som finns där
Installera windows på enda alternativet som finns kvar
När installationen är färdig, stäng av och koppla in HDDn"

Sen efter det så var det fortfarande problemet kvar.. Och då fick jag svaret på att det var mina RAM som var paj.. Så allt jag gjorde med ssd'n var ju helt i onödan! Men nu fungerar allting som vanligt igen, förutom att windows bootar kanske 10 sek långsammare än va den gjorde innan allt började krångla.

Jag satt och försökte hitta något som kunde berätta varför det blev så, så skrev folk att man skulle så på TRIM men det var redan påslaget hos mig.. Så nu vet jag inte vad som är felet.. Visst, det är världens töntigaste problem att behöva vänta 10 sek längre.. Men det känns ju så konstigt att det ska gå segare efter allt det här?

Är det något jag har missat eller vad?

MVH

Ladda ner dom senaste drivrutinerna till ditt moderkort med och installera om du inte redan gjort det för det kan göra stor skillnad.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Finns inga drivrutiner som ändrar ifrån IDE -> AHCI. Enda som finns är ex Intels drivers vs Windows egna, oftast ingen skillnad och kommer inte hjälpa för problemet med IDE mode.
Är det i IDE mode måste du ändra det i bios, ingen annan stans.

Ontopic: Står ju klart och tydligt att du kör IDE, googla för lösning att ändra det till AHCI i windows så slipper du formatera, men du kan inte bara ändra i bios på en redan installerad windows. Får ändra lite saker i windows först, bara googla.

Jaha tackar! men jag löste det och för alla andra så går det att ändra till AHCI utan att formatera om i Windows 8!

Permalänk

Har nu slagit på AHCI i regedit! Nu bootar den mycket snabbare och får även bättre resultat Cheers!

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 | PSU | WD Blue 3D NAND SSD 500GB 2.5" | Samsung 960 EVO 250GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filipblom:

http://i.imgur.com/pRB3CmJ.png

Har nu slagit på AHCI i regedit! Nu bootar den mycket snabbare och får även bättre resultat Cheers!

Till vilken SATA-port har du kopplat din SSD?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Till vilken SATA-port har du kopplat din SSD?

Sitter i första SATA porten, en av dem som är 6,0 Gbit/s

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 | PSU | WD Blue 3D NAND SSD 500GB 2.5" | Samsung 960 EVO 250GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filipblom:

Sitter i första SATA porten, en av dem som är 6,0 Gbit/s

En av de vita då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

En av de vita då?

aah, precis

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 | PSU | WD Blue 3D NAND SSD 500GB 2.5" | Samsung 960 EVO 250GB |